Musketer Peder Pedersen f. omkring 1814

Moderator: MOD_Vest-Agder

Svar
Brukeravatar
dn18536
Sted: KRISTIANSAND S

Musketer Peder Pedersen f. omkring 1814

Legg inn av dn18536 » 8. januar 2005 kl. 15.48

Jeg er på jakt etter foreldrene til min tipp olderfar Peder Pedersen. Han er født omkring 1814.

Han gifter seg 05.10.1837 med Severine Johanne Marie Sørensdatter f. 1812 i Mandal (Tregde). Jeg har funnet vielsen i kirkeboken, der står det oppført at far heter Peder Olsen og er matros, det står at Peder selv er musketer.
På folketellingen i 1865 er Peder død, for jeg finner Severine som enke.

Når jeg søker på FS finner jeg noen aktuelle kandidater. Særlig en Peder Olsen (Kjære) som er gift med Maren Pedersdatter. Kjære har jeg funnet ut er en gård på Flekkerøya (Oddernes). Navn på barna stemmer med navn som går igjen i familien.
Ellers finner jeg en Peder Olsen på FT 1801 som er 7 år og bor på gården Øvre Lund, Oddernes.

Er det noen som kan hjelpe med å finne ut hvem Peder Pedersens far er, og om det er noen av de aktuelle kandidatene jeg har funnet?

Aldri greit med aner som blir født og dør mellom de to folketellingene som ligger ute.......... Det er så greit med en liten "pekepinn" før jeg begynner å lete i kirkebøkene.

mvh Ellen Walnum :D

Brukeravatar
Harald Søren Storaker
Sted: Lyngdal
Kontakt:

Re: Musketer Peder Pedersen f. omkring 1814

Legg inn av Harald Søren Storaker » 8. januar 2005 kl. 23.42

Familysearch viser Peder Pedersen Kjære, f. 1815:
http://www.familysearch.org/Eng/Search/ ... 4friendly=

Maren Pedersdatter er fra Kjære, Flekkerøya. 11 år i FT1801: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1263#ovre

Peder Olsen kan ver han som er 7 år på Lund, men eg vil heller gjette på Peder Olsen Osnes, Harkmark, f. 1786: http://www.familysearch.org/Eng/Search/ ... 4friendly=

FT1801, Osnes: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =3136#ovre

Brukeravatar
dn18536

Legg inn av dn18536 » 9. januar 2005 kl. 1.03

Takk for tips.
Harkmark kan være et spennende spor siden Peder Pedersens kone Severine Sørensdatter er fra Halse. Kanskje det eksisterte en forbindelse der.

Ser også at alle på gården der Maren Pedersdatter bor er matroser og loser, det var også Peder Olsen.

Hvordan går jeg fram for å "bevise at jeg har fått riktige "Pedere"? Det beste må jo være kirkeboken, men jeg lurer på om jeg kan finne noe i militære ruller. Står de på statarkivet? Er de vanskelige å finne fram i ?

mvh ellen walnum

dn06653
Kontakt:

Legg inn av dn06653 » 10. januar 2005 kl. 15.27

Hei Ellen, jeg har også sett litt på denne Peder Pedersen. Grunnen til det er at hans oldebarn Ingrid Berthelsen (1897) giftet seg med journalist Eilif Strømme (1899). Og deres etterkommere hadde et lite slektsproblem som jeg løste for dem. Det hadde vært moro å vist hvordan du er i slekt med dem.

Når det gjelder Peder Pedersen, så vet jeg ikke opphavet til ham. Men jeg kan antakelig avkrefte at den Maren Pedersdatter som Storaker er inne på ifm folketellingen 1801, ikke var gift med en Peder Olsen. For hun ble gift den 16.12.1812 med en Peder Johnsen. Samholder vi det med det første barnet til Peder Olsen Kjære og Maren Pedersdatter, Ole Pedersen som var født 01.11.1812, ser vi at det er to ulike Maren Pedersdatter vi snakker om.

Når det er sagt vet jeg foreløpig ikke noe mer om denne Peder Olsen Kjære. Jeg har rimelig god oversikt over befolkningen på Flekkerøy som jeg selv stammer fra. Han kommer neppe fra øya og har nok bare bodd her en kort periode.

Jeg er for øvrig enig med Storaker at Peder Olsen Osnes er et godt alternativ. Og han var gift med en Maren Pedersdatter. De fikk flere barn i Kristiansand. Som eksempel kan nevnes Else Gurine Pedersdatter som ble døpt 12.09.1825.

Den kan jo også tenkes at Peder Olsen Osnes og Peder Olsen Kjære er samme person. Det kom flere fra Harkmark til Flekkerøy. Ser vi på barna til disse får Peder Olsen Kjære 5 barn på Flekkerøya i perioden 1812-1820. Fra 1823 får Peder Olsen Osnes barn i Kristiansand. Passer jo rimelig bra med at Peder Olsen Kjære har flyttet til byen og tatt tilbake sitt "barndomsnavn". Hvis denne teorien stemmer, har vi antakelig også opphavet til Peder Pedersen.

Jeg har noen flere spor å gå etter som jeg skal komme tilbake til når jeg har sett litt nøyere på dem.

Hilsen Asbjørn.

Brukeravatar
dn18536

Legg inn av dn18536 » 10. januar 2005 kl. 16.04

Hei :D

Jeg går ut fra at Ingrid Berhelsen må være datter av min farmors eldre søster. Min farmor het Johanne (f. Pedersen) f. 1886 og var datter av nevnte Peder Pedersen og Severine Johanne Marie Sørensdatters sønn Edvard Godtfred. Hun hadde en eldre søster som het Petra Jensine som var født i 1874. Jeg vet at hun giftet seg med en som het Berthelsen.

Når det gjelder Peder Olsen, så har jeg vært i kontakt med Dag Hunstad som holder på å skrive bygdeboken for Halse og Harkmark. Han bekrefter at Peder Olsen Ose, oppholdt seg i Kristiansand i 1819, så muligheten for at Peder Olsen Ose og Peder Olsen Kjære er samme mann er absolutt tilstede. Men da lurer jeg fælt på hvilken Maren Pedersdatter det var han giftet seg med?

På grunn av et midlertidig passordproblem kom jeg ikke inn på forumet tidligere i dag, og måtte poste et svar til Storaker via e-post. Han har funnet liste over alle barna til Peder Olsen Kjære/Osnes og Maren Pedersdatter på FS:

OLE : 01 NOV 1812 Oddernes,
BERTHEL : 28 NOV 1813 Oddernes,
PEDER : 24 SEP 1815 Oddernes,
BERTHE CATHRINE : 25 DEC 1818 Oddernes, BERTHE CATHRINE: 05 NOV 1820 Oddernes, Else Gurine : 22 Nov 1823 Kristiansand Else Gurine: 12 Sep 1825 Kristiansand, EDVARD : 12 APR 1830 Kristiansand, OLE PETER : 10 FEB 1828 Kristiansand,

Dette passer godt med at han flyttet fra “øya” inn til byen og tok tilbake Osnes navnet. Peder Olsens mor het Berthe, så dette stemmer også godt overens.

Det blir spennende å høre hvilke andre spor du har om slekten .

Mvh Ellen Walnum

Brukeravatar
Harald Søren Storaker
Kontakt:

Legg inn av Harald Søren Storaker » 10. januar 2005 kl. 16.46

Eg gjetter på at det var Peder Olsen (født på Osnes) som 16/12 1812 gifta seg med Maren Pedersdatter fra Kjære, Flekkerøya, og at presten har skrive feil etternavn i kirkeboka.

Peder Osnes kan bli til Peder Johnsen dersom presten var litt tunghørt - :)

Brukeravatar
Harald Søren Storaker
Kontakt:

Legg inn av Harald Søren Storaker » 10. januar 2005 kl. 18.30

Mor til Peder Olsen Osnes var Berte Tomasdatter Vetnes, f. 1753 på Vetnes i Holum. Kilde: Holum bygdebok side 633. Du finner fleire generasjoner bakover under Vetnes og Valand i Holumboka.

Faren Ole Rasmussen Osnes er det vanskeligere å finne mye om. På Familysearch er hans far oppgitt bare med fornavn Rasmus, og mora er Marte Olsdatter: http://www.familysearch.org/Eng/Search/ ... 4friendly=

Brukeravatar
dn18536

Legg inn av dn18536 » 10. januar 2005 kl. 20.26

Jaja.......da er det vel ikke annet å gjøre enn å gakke bort og finne kirkeboken slik at jeg kan se hvem far til Maren er og evt. hvem forloverne var og om det kan gi en pekepinn.

Som du skriver kan jo presten ha hørt dårlig og han kan ha skrevet feil.

Takk for opplysningene om Berthe. Plutselig har jeg masse aner fra Mandalskanten:-)

mvh Ellen Walnum

dn06653
Kontakt:

Legg inn av dn06653 » 11. januar 2005 kl. 22.28

I forbindelse med dåpen til Else Gurine f. 12. sep 1825 i Kristiansand er det oppført en fadder Birthe, Lods Lars Tjæres hustru fra Flekkerøe.

En Lars Tellefsen Kjære (1790) ble gift i 1813 med Berthe Lene Bertelsdatter (hans andre hustru). Jeg vet ikke ennå om han var los (skal se om jeg finner ut av det), men både faren, brødre og sønner var det, så det er meget sansynlig at han også var det. Det er uansett den eneste Lars Kjære som passer inn her.

Dette betyr at Peder Olsen Osnes og Maren Pedersdatter har hatt en eller annen forbindelse til Kjære på Flekkerøy.

Det kan jo om ikke bekrefte, så i alle fall styrke mistanken om at Peder Olsen Osnes og Peder Olsen Kjære er en og samme person.

Det kan også se ut til at antakelsen til Storaker om at Peder Olsen og Peder Johnsen er samme person kan ha noe for seg. I forbindelse med ekteskapet står det Matros Peder Johnsen og Pige Maren Pedersdatter Tiære.

1. Jeg har ikke kunnet finne noen Peder Johnsen i denne perioden på Flekkerøy.

2. Jeg finner ikke noen etterkommer av en Peder Johnsen og Maren Pedersdatter.

3. Den eneste jeg finner som har tilknytting til Kjære i denne perioden er den Maren Pedersdatter Kjære som Storaker viser til ifm. folketellingen 1801.

4. Både Peder Johnsen og Peder Olsen er matroser.

Så kan en jo lure på hvorfor han kalles Johnsen ifm ekteskapet. Storaker har en forklaring. Noen dager etter er det også gift en Peder Johnsen. Kan presten ha surret litt her. Desverre er det ikke klokkerbok for denne perioden.

Dette er det nærmeste jeg tror det går ann å komme i denne saken basert kun på kirkebøker som kilde. Det vil si, man kan se om Peder Olsen og Maren Pedersdatter er oppført som faddere for noen med tilknytnig til Flekkerøy, men dette er en rimelig heftig jobb.

Et annet problem er å bevise 100% at den 23 år gamle musketer Peder Pedersen født i Chr.sand, sønn av matros Peder Olsen, er den samme som Peder Pedersen f. 24 sep 1815 i Oddernes. (Kanskje det kan stå noe ifm hans død?)

Jeg kommer foreløpig ikke til å jobbe med saken annet enn at jeg på en eller annen måte skal registrer den i forbindelse med min kartlegging av beboerne på Flekkerøy. Hvis det dukker opp noe mer i denne forbindelsen, kommer jeg tilbake til det.

dn06653
Kontakt:

Legg inn av dn06653 » 12. januar 2005 kl. 13.27

Jeg har samlet forholdene rundt Maren Pedersdatter og Peder Olsen/Johnsen på følgende side:

http://www.flekkeroya.asbjorn.info/Biog ... %20Ose.htm

Jeg ser for øvrig at det er en kilde til som bør sjekkes opp. De av barna på Flekkerøya som vokste opp, burde vært konfirmert i byen. Dette vil i så tilfelle bekrefte at familien i Kristiansand tildligere har bodd på Flekkerøya. (Det samme gjelder også hvis man påviselig kan finne ekteskap for barna som er født på Flekkerøy).

Svar

Gå tilbake til «Kristiansand»