Jeg tillater meg et spørsmål vedrørende en forfar jeg fikk udmerket hjelp til å finne av Linda W. her tidligere.
Gierulf Larsen (Wangen) skal være født ca. 1772 i Nævesdal, Øyestad. Jeg har gått gjennom kirkebøkene for Øyestad for det aktuelle tidsrommet, men er ikke i stand til å finne hans fødsel registrert i 1772 el. årene omkring. Kanskje leter jeg i feil kirkebøker. Jeg skulle gjerne hatt opplysninger om hans foreldre. Kan Linda W. eller noen andre hjelpe meg?
Med vennlig hilsen
Egil
Gierulf Larsen (Wangen) f. ca. 1772 i Øyestad
Moderator: MOD_Aust-Agder
Re: Gierulf Larsen (Wangen) f. ca. 1772 i Øyestad
Hei
Tror kanskje dette er din Gierulf i Holt:
KB Holt 1765-1798, side 43 helt nederst:
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-24
Hilsen
Grethe Aud
Tror kanskje dette er din Gierulf i Holt:
KB Holt 1765-1798, side 43 helt nederst:
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-24
Hilsen
Grethe Aud
Jeg så litt på dette tidligere i dag, men har ikke funnet bevis for at han som Grethe Aud har funnet, er den rette. Derfor skrev jeg ikke noe. Men det er han Grethe Aud viser til som passer best i alder.
Jeg noterte følgende: Det er 3 Gjerulf Larsen døpt i Øyestad, men det er lenge før 1772-73. (den ene var i 1748, de to andre 1757 og 1760 med samme foreldre.) Så er det denne i Holt,- der er det døpt mange Gjerulf Larsen , begynner med år 1754, 1770, 1773(=han nevnt av Grethe Aud), 1784, 1785, etc oppover.
. Det som er litt interessant, er hva som står ved vielsen til Gjerulf, for der står det Nævestad i Øyestad. Nævestad er i Holt, Nævesdal er i Øyestad. Skrivefeil (hørefeil?) av presten? I tillegg: Jeg trålte gjennom deler av Sjeleregisteret 1786 for Øyestad, og der var ingen Gjerulf Larsen på Nævesdal, fant ingen passende andre steder der heller. Han burde stått der, for barna er tatt med i registeret. Så det er nok lurt å kikke nærmere på han født 1773 i Holt.
Legger lenke til vielsen i januar 1801 på ham: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-108
Mvh
Linda
Jeg noterte følgende: Det er 3 Gjerulf Larsen døpt i Øyestad, men det er lenge før 1772-73. (den ene var i 1748, de to andre 1757 og 1760 med samme foreldre.) Så er det denne i Holt,- der er det døpt mange Gjerulf Larsen , begynner med år 1754, 1770, 1773(=han nevnt av Grethe Aud), 1784, 1785, etc oppover.
. Det som er litt interessant, er hva som står ved vielsen til Gjerulf, for der står det Nævestad i Øyestad. Nævestad er i Holt, Nævesdal er i Øyestad. Skrivefeil (hørefeil?) av presten? I tillegg: Jeg trålte gjennom deler av Sjeleregisteret 1786 for Øyestad, og der var ingen Gjerulf Larsen på Nævesdal, fant ingen passende andre steder der heller. Han burde stått der, for barna er tatt med i registeret. Så det er nok lurt å kikke nærmere på han født 1773 i Holt.
Legger lenke til vielsen i januar 1801 på ham: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-108
Mvh
Linda
Hjertelig takk skal dere ha for hjelpen Grethe Aud og Linda.
Om jeg leser rett er Gierulf's foreldre Lars Ellingensen og Helga Olsdatter. Efter Lars Ellingsen's navn står et (steds-)navn jeg tolker som Soelberg, men er langt fra sikker. Jeg er også usikker på fødsldato. Kan dere hjelpe der også?
Takk igjen.
Mvh.
Egil
Om jeg leser rett er Gierulf's foreldre Lars Ellingensen og Helga Olsdatter. Efter Lars Ellingsen's navn står et (steds-)navn jeg tolker som Soelberg, men er langt fra sikker. Jeg er også usikker på fødsldato. Kan dere hjelpe der også?
Takk igjen.
Mvh.
Egil
Hei
Jeg synes det står Helje Olsdatter, men det er ikke så godt og se bestandig
Hilsen
Grethe Aud
Jeg synes det står Helje Olsdatter, men det er ikke så godt og se bestandig

Hilsen
Grethe Aud
Hei
På FS står det 20 juni 1773:
Gierulf Larsen, "Norway, Baptisms, 1634-1927"
Name: Gierulf Larsen
Event Date: 20 Jun 1773
Event Place: HOLT,AUST-AGDER,NORWAY
Birth Date:
Birthplace:
Death Date:
Name Note:
Race:
Father's Name: Lars Ellingsen
Father's Birthplace:
Hilsen
Grethe Aud
Father's Age:
Mother's Name: Helje Olsdr
På FS står det 20 juni 1773:
Gierulf Larsen, "Norway, Baptisms, 1634-1927"
Name: Gierulf Larsen
Event Date: 20 Jun 1773
Event Place: HOLT,AUST-AGDER,NORWAY
Birth Date:
Birthplace:
Death Date:
Name Note:
Race:
Father's Name: Lars Ellingsen
Father's Birthplace:
Hilsen
Grethe Aud
Father's Age:
Mother's Name: Helje Olsdr
- Else Berit Rustad
Egil skrev:Om jeg leser rett er Gierulf's foreldre Lars Ellingensen og Helga Olsdatter. Efter Lars Ellingsen's navn står et (steds-)navn jeg tolker som Soelberg, men er langt fra sikker. Jeg er også usikker på fødsldato.
I kirkeboka ved Gierulfs dåp er foreldrene oppført som Lars Ellingsen Soelberg og Helje Olsd. Dåpsdatoen er 20. juni. Fødselsdato er ikke oppgitt.
Mvh
Else B.
Hjertelig takk for hjelpen alle som har svart meg!
Mvh.
Egil
Mvh.
Egil