Hei Elisabeth, jeg har jobbet en del med glassblåserslekter, deriblant de to Kaufeldt slektene i Norge.
Jeg har notert følgende barn for glassblåseren Hans Balthazar Daniel (Baltzer) Kaufeldt og Kirsti Sørensdatter:
1. Anne Margrethe f. i Hurum 11.8.1805. Gift 18.7.1826 med Nils Torstensen Bougen. Bosatt PÅ Nedre Ugstad og seinere i Svelvik. Seks barn.
2. Søren Christian f. i Hurum 23.9. 1807. Konfirmert i Hurum 1822, Han arbeidet som glassblåser i Danmark. Først på Conradsminde glassverk på Nord-Jylland og seinere på Holmegaards glassverk.
3. Hans (din ane). Født ca 1810. Jeg har ikke funnet dåpen hans, men ifølge folketellinga av 1865 skal han være født i Hurum.
4. Baltzer f. i Hurum 6.7.1813, konfirmert 1827, gift på Biri 18.9.1835 med Anne Marie Brauer. Flyttet fra Biri til Conradsminde glassverk på Jylland i 1835. Seinere bosatt i Ålborg og i Grindstedby i Hammer sogn hvor han ble registrert som «jordbruger og høger» ved folketellingen i 1870. Sju barn.
5. Johan Friderik f. i Hurum 23.11.1816, konfirmert i Biri 1832, død Biri 1835.
Petter K. som du har funnet under konfirmerte 1827 tror jeg må være en skrivefeil for Baltzer.
Hans Balthazar Daniel (Baltzer) Kaufeldt og Kirsti Sørensdatter flyttet fra Hurum til Biri i 1827. Da hadde de bare med seg de to yngste barna Paret flyttet videre til Danmark i 1835 sammen med sønnen Baltzer og hans kone. Kirsti Sørensdatter døde på Conradsminde glassverk i Ravnkilde sogn i 1855. Alderen hennes ble da oppgitt til 66 år. Hans Balthazar Daniel (Baltzer) Kaufeldt døde 6.12. 1867 i Grindsted by i Hammer sogn.
Det er dessverre nokså mye feil i Hagerup-slektssiden som Marit Sørli viste til i går. Det gjelder blant annet sammenkoplingen av to forskjellige Kaufeldtslekter og opplysningene om at Hans Balthasar Daniels far og besteforeldrene hans på farsiden var født i Hurum. Til oppklaring av dette, se dette innlegget på det gamle brukerforumet på Digitalarkivet.
http://forum.arkivverket.no/topic/11991 ... ntry978360