Jeg Reinholt von Hoven til Kyrichou?? Kongl. Mayts ?? Oberst over det Trundheimske Regimente og udj hans høyedste Excellences Hr. Generals ?? Hr. Claus von Ahlefelts absens udj ?? befuld??, ?? og herved for alle vitterligst giøre, at eftersom forrige Pastor og Guds?? Tieneste til Vor Frue Kirke sammesteds, hederlig og vel?? Mand Hr. Peder Bredall, er ved den tienerlig?? død ?? Kaldet, og efterl.?? den hederlige samt høylærde og ??lærde Capitulares herudj Trundhiems Capitul med Borgermester og Raadmand, samt de andre dertil paabemelte Vor Frues Sogns mennige Borgerskabs kriger haver efter hans Kongl. Mayts naadigste udgifne brevs lydelse, lovligen kaldet og udvaldt nærværende hederlig og vellærde Mand Hr. Oluf Christophersen, som nogen tiid lang haver tiendt Guds Kongl. Mayt for en felt præst, hos den Nordenfieldske Arme udj Jemtland, og siden paa det Syvende aar for Commenistor?? udj bemelte Vor Frue Kirke, at være og blive dette?? Sogne Sognepræst til bemelte Vor Frues Kirke og Sogn, og hand haver viist mig hans kaldsbrev, begyndes?? Collatz.
Hefte, Trondheim, Sør-Trøndelag, 1666 - side 27
Moderator: MOD_tydehjelp
-
- Sted: BODØ
Hefte, Trondheim, Sør-Trøndelag, 1666 - side 27
Side 27 av et tidligere emne. Da var det på'n igjen, nå med et brev fra en Oberst. Etter hvert fikk jeg skikkelig tak på skriften, tror jeg, men det er fremdeles en del usikkerheter:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Else Berit Rustad
Re: Hefte, Trondheim, Sør-Trøndelag, 1666 - side 27
Lit. U. Jeg Reinholt von Hoven til Kynchou Kongl. Mayts. bestalter Obriste over det Trundhiemske Regimente og udj Hans Høyædle Excellences Hr. Generals Velbaarne Hr. Claus von Ahlefelts absens udj Slotsloven befuldmægtiget, Kiendes og hermed for alle vitterligt giør, at eftersom forrige Pastor og Guds Ords Tienner til Vor Frue Kircke sammesteds, Hederlig og Vellærde Mand hr. Peder Bredall, er ved den timmelig Død hedenkaldet, og efterdj de Hederlige samt Høylærde og Vellærde Capitulares herudj Trundhiems Capitul med Borgemester og Raadmænd, samt de andre dertil paa bemelte Vor Frue Sogns meenige Borgerskabs Veigne haver efter Hans Kongl. Mayts. Naadigste udgifne Brevs Lydelse, lovligen kaldet og udvaldt nærværende Hederlig og Vellærde Mand Hr. Oluf Christophersen, som nogen tiid lang haver tiendt Hans Kongl. Mayt. for en Felt Præst, hos den Nordenfieldske Armée udi Jemteland, og siden paa det Syvende Aar for Comministor udj bemelte Vor Frue Kircke, at være og blive rette Sogne Sogne Præst til bemelte Vor Frue Kircke og Sogn, Og hand haver viist mig hans Kaldsbrev, begierendes Collatz:...
Mvh
Else B.
Mvh
Else B.
-
Flotters Else, dette var et litt annet innhold enn tidligere brev. Fortsettelse følger 

-
Resten av siden gikk veldig greit ettersom mye var likt det forrige brevet. Ble bare noen få usikkerheter:
Jeg tok også med den siste setningen som var på neste side.
... Da haver ieg paa Høystbemelte Kong. Mayts min aller naadigste Arve Konges og Herres vegne tagit forbemelte Hr. Oluf Christophersen udj Æed saa og samme Kald Confirmerer og Stadfester hannem herefter at maa og skal være en ret Arbeider udj Guds ord til forskrivne Kirkesogn herudj Trundhiem, med saadan Condition og vilkaar, at hand først for alle ting skal prædik og lære Guds hellige og salig giørendes?? Ord og Evangelium, reent purt og uforfalsket i alle maader, og uddeele de hellige Sacramenta efter Christi egien indstiftelse og ?? og ald den stund, hand sig skicker og forholder udj sin lærdom Lefnet og Omgiengelse som en Christen Gudfrygtig Prædicant bør og vel anstaar effter Ordinantzen i alle maader, saavelsom er sin tilbørlig Øfrighed hørig og lydig som det sig bør, og skal hand for saadan tienniste nyde og beholde det Capitels Præstegield Neml. Inderøens Gield og underliggende Annexer?? Udj Inderøens Fogderie med des og ald anden Rendte og Rettighed, som hans Formand for hannem nydet haver, Thi beder ieg, og paa Kongl. Mayts. min Allernaadigste Herres Vegne Alvorligen byder og befaler meenige Sogne Mænd til fornefnte Vor Frue Kircke, saavelsom meenige Bønder og Almue udj bemelte Inderøens Præstegield, at J herefter giører og giver forbemelte. Hr. Oluf Christophersen sin tilbørlig Ære Rettighed og Sædvaanlig Aarlig Rente udj Rette tiid, som J hannem med rette pligtig er, ey paatviflendes hand jo inden og uden for Kircken i Lærdom...
...og forhold sig tilbørligen, Retsindig og Christelig anstiller udj alle maader, der til Vitterlighed under mit Signette og egen haand, Actum Trundhiem den 21 May 1664
Reinholdt von Hoven.
Jeg tok også med den siste setningen som var på neste side.
- Else Berit Rustad
Bingo
Mvh
Else B.

Mvh
Else B.
-
Takk for hjelpen
Det er jo litt artig å se at man blir bedre 

- Svein Alfred Nilsen
- Sted: GIBOSTAD
Her er mitt bidrag, som avviker ørlite (jeg pleier bl.a ikke å bry meg mye om j eller i, for det var ingen distinktiv forskjell på disse bokstavene før opp mot 1900-tallet, og dessuten der det ser ut til å stå ck. Det er slett ikke sikkert at det er det som står, men heller en ekstra krøll på k-en. Jeg pleier derfor å transkribere slik at det blir mest leservennlig for folk i vår tid. Jeg har også den uvanen at jeg ikke liker forkortelser):
Jeg Reinholt von Hoven til Kynchou Konglig Mayestæts bestelte Obriste over det Trundheimske Regimente og udi Hans Høyædle Excellences Hr. Generals Velbaarne Hr. Claus von Ahlefelts absens udi Slotsloven befuldmægtiget, Kiendes og hermed for alle Vitterligt giør, at eftersom forrige Pastor og Guds Ords Tiener til Vor Frue Kirke sammesteds, Hederlig og Vellærde Mand Hr. Peder Bredall, er ved den timmerlig Død heden Kaldet, og efterdi den Hederlige samt Høylærde og Vellærde Capitulares herudi Trundhiems Capitul med Borgermester og Raadmand, samt de andre dertil paabemelte Vor Frue Sogns meenige Borgerskabs Veigne haver efter hans Konglig Mayestæts naadigste udgifne brevs lydelse, lovligen kaldet og udvaldt nærværende Hederlig og Vellærde Mand Hr. Oluf Christophersen, som nogen tiid lang haver tiendt Hans Konglige Mayestæt for en Felt Præst, hos den Nordenfieldske Arme udi Jemtland, og siden paa det Syvende Aar hos Comministor, udi bemelte Vor Frue Kirke, at være og blive rette Sogne SognePræst til bemelte Vor Frue Kirke og Sogn, Og hand haver Viist mig hans Kaldsbrev, begijerendes Collatz. da haver ieg paa Høyst bemeldte Kongelig Mayetsæts min Allernaadigste Arve Konge og Herres Vegne taget forbemeldte Hr Oluf Christophersen udi Æed, saa og samme Kald confirmerer og Stadfæster, hannem herefter at maa og skal være en Ret arbeider udi Guds Ord til forskrevne KirkeSogn herudi Trundhiem, med saadan Condition og Vilkaar, at hand først for alleting skal Prædike og læse Guds Hellige og Salig giørende Ord og Evangelium, reent, purt og uforfalsket i alle maader og uddeele de Hellige Saccramenta efter Christi egen indstiftelse og imeden og ald den Stund hand sig skikke og forholder udi sin Lærdom, Lefnet og Omgiengelse som en Christen Gudfrygtig Prædicant bør og Vel anstaar efter Ordinantzen i allemaader, saa vel haver sin tilbørlig Øfrighed hørig og lydig som det sig bør, og skal hand for saadan tienneste nyde og beholde det Capitels Præstegjeld, Nemlig Inderørens gjeld og underliggende Annexer udi Inderørens Fogderi med des og ald Anden rente og Rettighed, som hans Formand for samme nydet haver, Thi beder ieg, og paa Kongelig Mayestæts min allernaadigste Herres Vegne alvorligen binder og befaler meenige Sogne Mænd til fornefnte Vor Frue Kirke, saavel som meenige Bønder og Almue udi bemeldte Inderørens Præstegjeld, at de herefter giør og giver forbemeldte Hr Oluf Christophersen sin tilbørlig Ære, Rettighed og sædvannlig aarlig Rendte udi rette tiid, som de hannem med rette pligtiger, ey paa tviflendes hand jo inden og udenfor Kirken i Lærdom
...og forhold sig tilbørligen, Retsindig og Christelig anstiller udi alle maader, der til Vitterlighed under mit Signette og egen haand, Actum Trundhiem den 21 May 1664
Reinholdt von Hoven
Jeg Reinholt von Hoven til Kynchou Konglig Mayestæts bestelte Obriste over det Trundheimske Regimente og udi Hans Høyædle Excellences Hr. Generals Velbaarne Hr. Claus von Ahlefelts absens udi Slotsloven befuldmægtiget, Kiendes og hermed for alle Vitterligt giør, at eftersom forrige Pastor og Guds Ords Tiener til Vor Frue Kirke sammesteds, Hederlig og Vellærde Mand Hr. Peder Bredall, er ved den timmerlig Død heden Kaldet, og efterdi den Hederlige samt Høylærde og Vellærde Capitulares herudi Trundhiems Capitul med Borgermester og Raadmand, samt de andre dertil paabemelte Vor Frue Sogns meenige Borgerskabs Veigne haver efter hans Konglig Mayestæts naadigste udgifne brevs lydelse, lovligen kaldet og udvaldt nærværende Hederlig og Vellærde Mand Hr. Oluf Christophersen, som nogen tiid lang haver tiendt Hans Konglige Mayestæt for en Felt Præst, hos den Nordenfieldske Arme udi Jemtland, og siden paa det Syvende Aar hos Comministor, udi bemelte Vor Frue Kirke, at være og blive rette Sogne SognePræst til bemelte Vor Frue Kirke og Sogn, Og hand haver Viist mig hans Kaldsbrev, begijerendes Collatz. da haver ieg paa Høyst bemeldte Kongelig Mayetsæts min Allernaadigste Arve Konge og Herres Vegne taget forbemeldte Hr Oluf Christophersen udi Æed, saa og samme Kald confirmerer og Stadfæster, hannem herefter at maa og skal være en Ret arbeider udi Guds Ord til forskrevne KirkeSogn herudi Trundhiem, med saadan Condition og Vilkaar, at hand først for alleting skal Prædike og læse Guds Hellige og Salig giørende Ord og Evangelium, reent, purt og uforfalsket i alle maader og uddeele de Hellige Saccramenta efter Christi egen indstiftelse og imeden og ald den Stund hand sig skikke og forholder udi sin Lærdom, Lefnet og Omgiengelse som en Christen Gudfrygtig Prædicant bør og Vel anstaar efter Ordinantzen i allemaader, saa vel haver sin tilbørlig Øfrighed hørig og lydig som det sig bør, og skal hand for saadan tienneste nyde og beholde det Capitels Præstegjeld, Nemlig Inderørens gjeld og underliggende Annexer udi Inderørens Fogderi med des og ald Anden rente og Rettighed, som hans Formand for samme nydet haver, Thi beder ieg, og paa Kongelig Mayestæts min allernaadigste Herres Vegne alvorligen binder og befaler meenige Sogne Mænd til fornefnte Vor Frue Kirke, saavel som meenige Bønder og Almue udi bemeldte Inderørens Præstegjeld, at de herefter giør og giver forbemeldte Hr Oluf Christophersen sin tilbørlig Ære, Rettighed og sædvannlig aarlig Rendte udi rette tiid, som de hannem med rette pligtiger, ey paa tviflendes hand jo inden og udenfor Kirken i Lærdom
...og forhold sig tilbørligen, Retsindig og Christelig anstiller udi alle maader, der til Vitterlighed under mit Signette og egen haand, Actum Trundhiem den 21 May 1664
Reinholdt von Hoven
mvh Svein Alfred Nilsen
Moderator: Troms, Tyding av kilder
Moderator: Troms, Tyding av kilder
-
Takk Svein Alfred
Å forstå innholdet er del 2 av dette arbeidet