Martinus Lassesen (Larsen) f. 1835 i Bergen

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Nordland

Svar
Brukeravatar
6820
Sted: ULSTEINVIK

Martinus Lassesen (Larsen) f. 1835 i Bergen

Legg inn av 6820 » 17. mars 2008 kl. 21.22

Hallo, jeg legger denne på Ofoten generelt da tipoldefar Martinus både bodde på Ballang store og Elvegård i Skjomen (mener jeg det er).

Jeg har mye informsjon om både etterkommere og forfedre, men han flyttet endel og prøver å nøste opp og finne mer informasjon om han. Spesielt hvorfor han og familien bodde så kort tid på forskjellige steder,
* først i Brettesnes, Vågan i et par - tre år til 1864,
* så til Elvegård, Ankenes 1864,
* Ballang store 1866 (selveier og gardbruker i flg. FT 1865), trolig der også i 1868 da han hadde sønnen Christian Severin August til dåp i Ankenes krk. Da nevnes Martinus som gardbruker og baker.
* Henningsvær, Vågan i 1875 (vet ikke når han flyttet). Da er han fabrikkarbeider.

Jeg har ikke funnet ut hvor han døde, men har året 1877, gammel info, har ikke kilde. Vet heller ikke hvor det ble av tipoldemor Elen Severine.

Litt av det jeg har:
Martinus Lassesen (kalte seg Larsen) f. i Bergen 1835, foreldre fra Gaular i S&F.
Utdannet som baker.
G.m. Elene Severine Andersdtr. f. 1822 på Kaaløy ved Mandal.
Barn:
De hadde fem barn sammen Mathilde, Martinus, Peder Olai, Peter Andreas og Christian. De to første født i Bergen, Peder i Kabelvåg og de to siste på Ballang Store.

Peder Olai er den jeg kan knytte til Ofoten, han g.m. Stina Marie Fredriksdtr Karlstrøm som vokste opp på Ankensstrand.

Ingen av Martinus sine barn slo seg ned i Ofoten.

Men altså Ballang Store og Martinus, er det noen som har tips om historier eller litteratur for å finne ut av livet hans og/eller i Ballangen, og hvorfor han evt. bare bodde der noen få år?
Noen som vet hvor han døde, eller kona hans?
Hilsen fra Marianne

gj01177
Sted: HOMMERSÅK

Re: Martinus Lassesen (Larsen) f. 1835 i Bergen

Legg inn av gj01177 » 23. mars 2008 kl. 0.44

Hei Marianne

Kan dette være din kar her nr.20 ?

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-264

Hege

Brukeravatar
6820
Sted: ULSTEINVIK

Re: Martinus Lassesen (Larsen) f. 1835 i Bergen

Legg inn av 6820 » 21. august 2013 kl. 21.47

Å, beklager så mye Hege, har ikke sett svaret ditt før nå! Tusen takk, ja det stemmer at det er tipoldefar.

Håper takken er bedre sent enn aldri. :) :oops:
Hilsen fra Marianne

Svar

Gå tilbake til «Ofoten - ukjent kommune»