Halvor Rasmusen Hofgaard

Med tidligere kommuner Idd og Berg

Moderator: MOD_Østfold

Svar
Brukeravatar
Anne-Marie Thoreløkken
Sted: HALDEN

Halvor Rasmusen Hofgaard

Legg inn av Anne-Marie Thoreløkken » 6. august 2013 kl. 22.28

Hei! Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal begynne eller hvor i forumet jeg skal kunne nå fram med mitt spørsmål.
Jeg har på mange måter prøvd å finne min tipp-tipp oldefars fødested. Han het Halvor Rasmusen og fødselsåret er ca. 1770. Han var høker og borger av Fredrikshald og tok også etternavnet Hofgaard, uvisst av hvilken grunn. Et forslag er at han skal ha "antaget" det etter sin arbeidsgiver Amund Linnes Hofgaard.
Jeg finner han i Delgobes samlinger, side 125 http://arkivverket.no/URN:db_read/db/43514/125/
der er det mange overstrykninger, men jeg ser også Dorothea født Munthe, like ovenfor.
I Sverige finnes mange Hofgaarder. Ifølge Thomles bok er det sannsynlig at at mange familier har sitt utspring i nettopp en av disse gårdene. Det sies også om mag. Rasmus Hofgaard, sogneprest til Krop i Lunds Stift som var gift med Dorothea Hansdatter Munthe, en brordatter av biskop Ludvig Munthe i Bergen. Han sies nemlig å være født på Hofgaard (i Lemmerstrø Sogn) 1. april 1614 og å være en sønn av bonden Rasmus Mortensson og Christina Knutsdotter. Og det samme har også utvilsomt vært tilfelle med herredsdommer over Hisingen Eric Andersøn Hofgaard og med presten i Blekinge Peder Hofgaard.

Jeg festet med først og fremst ved Dorothea f. Munthe her, er det andre som har studert etterslekten etter henne og Rasmus Hofgaard. Halvor Rasmusen har også en datter som heter Dorothea uten at det nødvendigvis har noen betydning.

Takknemlig for svar.

Anne Marie Thoreløkken

Brukeravatar
Gunnar Østegården
Sted: Sverige

Re: Halvor Rasmusen Hofgaard

Legg inn av Gunnar Østegården » 7. august 2013 kl. 7.35

Det kan være litt vanskelig å begynne bakfra, i alle fall for oss som ikke vet mer.
Men:
Hvem var han gift med og hvor bodde han, din tip-tip-oldefar?
Finner du ham i folketellinga i 1801?

Mvh Gunnar.

Brukeravatar
Anne-Marie Thoreløkken

Legg inn av Anne-Marie Thoreløkken » 7. august 2013 kl. 9.09

Hei! Ja, jeg vet at det er et stort hopp bakover, men det er alt det der som mangler. Ja, min tipp-tipp oldefar finnes i folketellingen 1801 i Halden. Han dør også der i 1828. Første hustru som var min tipp-tipp oldemor har jeg også funnet, Grethe Jørgensdatter. Ekteskapet mellom dem er vanskelig å finne, muligens har presten skrevet feil navn i kirkeboka, da en Halvor Rasmusen gifter seg i Berg i 1797 men navnet på hustru stemmer ikke. Ellers finner jeg Halvor som fadder i Berg i 1797, det er da barnet til hustruens søster. Jeg har alle barna til min tipp-tipp, faddere ved dåp osv. uten at det har gitt noen pekepinn om hvor han kommer fra. Jeg har funnet flere Halvor Rasmusen født rundt 1770, uten å kunne fastslå at det er han. Har for meg at han muligens er en "bygutt" etter yrket han har valgt, og jeg er ikke fremmed for at slekten kan komme fra Sverige kanskje via Danmark. Alt dette gjør det vel ikke lettere å gå bakover.
Mvh
Anne Marie Thoreløkken

Brukeravatar
Eva Helene Erntsen
Sted: SKIEN

Legg inn av Eva Helene Erntsen » 7. august 2013 kl. 9.13

Emnet ditt er feilpostet. Informasjon om slektsforum er nettopp det overskriften sier - informasjon om slektsforum - ikke en etterlysningstjeneste.

Jeg flytter emnet ditt til Halden ettersom det er der han bor og virker.

Lykke til videre.
mvh Eva Helene Erntsen
Moderator: Hedmark, Informasjon om Slektsforum, Agderfylkene, Nord-Trøndelag og Telemark.
Les dette før du poster din melding

Brukeravatar
Eva Helene Erntsen

Legg inn av Eva Helene Erntsen » 7. august 2013 kl. 9.16

mvh Eva Helene Erntsen
Moderator: Hedmark, Informasjon om Slektsforum, Agderfylkene, Nord-Trøndelag og Telemark.

Brukeravatar
Anne-Marie Thoreløkken

Legg inn av Anne-Marie Thoreløkken » 7. august 2013 kl. 12.21

Hei!
Ettersom mine etterlysninger ikke retter seg mot Halden, synes jeg heller ikke Halden er det rette stedet. Saken er at jeg ikke vet hvor anene kommer fra, mest sannsynlig ikke Halden.
Personene jeg antyder er svenske, så jeg tenkte på en litt bredere etterlysning. Det kan være etterkommere både i Sverige og Danmark så vel som i Norge.
Mvh
Anne Marie Thoreløkken

Brukeravatar
Gunnar Østegården
Sted: Sverige

Legg inn av Gunnar Østegården » 7. august 2013 kl. 13.37

Man bør nok begynne i Halden. Det er jo ennå svært lite annet å holde seg til.
Når det gjelder 1600-tallet og tidlig 1700-tall har man jo enda færre kilder å søke i enn omkring 1800.

Jeg søkte etter deres ekteskap på Familysearch.com men fant ikke det, hverken i Norge eller Sverige. Jeg vet ikke hvor grundig du selv har søkt! (men det kan også være en feilskrift av hustruens navn, som du nevner)

Jeg finner 5 barn på FS, alle født i Halden fra 1797 til 1808). Som du vel har funnet. Ingen av fadderne som kan være hans søsken?

Jeg vet ikke om du har søkt etter hans konfirmasjon? Bør være mellom 1783 og 1790.
Finnes det lister over innflyttede i kirkebøkene for Halden?

Du nevner hans arbeidsgiver, som het Hofgård. Kan det tenkes at Halvor har vært hans fostersønn? Kanskje hans foreldre er døde? Kan han ha vært gift med Hofgårds datter?
Osv!

Jeg ønsker lykke til!

Mvh Gunnar.

Brukeravatar
Eva Helene Erntsen

Legg inn av Eva Helene Erntsen » 7. august 2013 kl. 13.45

Hvis det kommer fram opplysninger som tyder på at emnet bør postes annet sted kan moderator for Østfold flytte det for deg.
mvh Eva Helene Erntsen

Brukeravatar
Anne-Marie Thoreløkken

Legg inn av Anne-Marie Thoreløkken » 7. august 2013 kl. 13.46

Hei Gunnar!
Takk for ditt svar, jeg har lett i flere år her i Halden. Konfirmasjonen har jeg ikke funnet, men jeg bør kanskje lete nøyere etter i innflyttede. Jeg tror nok at ekteskapet fant sted i Berg, siden hans tilkommende var fra Rokke. Ingen av barnas faddere har navn som kan tyde på slekt, men en del er av søndenfieldske reg. Så tydelig en kontakt der. Hvis han er fra byen, har han vel ikke vært i det militære, da de vel hadde et borgervern. Han er ikke tilgodesett i Amund Linnes Hofgaards testamente. Jeg leter videre.....
Mvh
Anne Marie.

Brukeravatar
Anne-Marie Thoreløkken

Legg inn av Anne-Marie Thoreløkken » 7. august 2013 kl. 18.29

Takk for det, Eva.
Jeg skjønner at det er viktig at innlegg kommer på riktig plass.
Mvh
Anne Marie.

Svar

Gå tilbake til «Halden»