Didrik : den første bergverksmesteren ?
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Hei!
Jeg er lurer på om noen har opplysninger om en kar på Røros på 1600-tallet som het Didrik? Han skal ha vært den første bergverksmesteren i Norge (?) og kom mest sansynlig fra Tyskland.
All informsajon er av interesse!
mvh Torill Aasegg
[tittelen justert 1/6 2010. THV]
Jeg er lurer på om noen har opplysninger om en kar på Røros på 1600-tallet som het Didrik? Han skal ha vært den første bergverksmesteren i Norge (?) og kom mest sansynlig fra Tyskland.
All informsajon er av interesse!
mvh Torill Aasegg
-
- Sted: TRONDHEIM
Re: Den første bergverksmesteren
Hei Torill!
Jeg vet om en Didrik på Røros før 1700, og det er Didrik Nilsen Albeck, berggesell, som var på Røros på slutten av 1600-tallet, og som har etterkommere der.
Det mangler viktig informasjon i ditt innlegg, og det er informasjon om etterkommerne etter denne Didrik. Hvilken Didriksen/Didriksdatter har du flere opplysninger om?
Hilsen Astrid R.
Jeg vet om en Didrik på Røros før 1700, og det er Didrik Nilsen Albeck, berggesell, som var på Røros på slutten av 1600-tallet, og som har etterkommere der.
Det mangler viktig informasjon i ditt innlegg, og det er informasjon om etterkommerne etter denne Didrik. Hvilken Didriksen/Didriksdatter har du flere opplysninger om?
Hilsen Astrid R.
-
- Sted: RENNEBU
Vet ikke hvor langt tilbake på 1600-tallet denne Didrik levde, men det finnes en Didrik Klausen, f. 1709 på Didrikshaugen på Kvikne. Hans far, Klaus, kom fra Røros. Det kan jo tenkes at det var en Klaus Didriksen og at det kan være en sønn av etterlyste Didrik. Ellers var det jo sikkert flere som het det. Tenkte jeg bare ville nevne det i alle tilfelle. Didrik på Kvikne arbeidet i gruva.
Beste hilsen Inger
Beste hilsen Inger
Du burde sjekke etter hos
Volker Seresse: Tysk bergverkstradisjon ved Røros kobberverk 1671-1685. En undersøkelse om innvandring av bergfolk fra Sachsen og Hartzregionen til Norge og deres virksomhet på 1600-tallet (Det kongelige norske Videnskabers Selskab, Skrifter 2, 1992, Tapir forlag 1992).
Volker Seresse: Tysk bergverkstradisjon ved Røros kobberverk 1671-1685. En undersøkelse om innvandring av bergfolk fra Sachsen og Hartzregionen til Norge og deres virksomhet på 1600-tallet (Det kongelige norske Videnskabers Selskab, Skrifter 2, 1992, Tapir forlag 1992).
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter
Ser ut til at Inger er inne på den personen jeg leter etter. Jeg vet fryktelig lite om han, annet enn at han flyttet til Kvikne, og fikk en sønn som het Klaus. Men denne Klaus ble vel født på Kvikne vel...? Eller? Men det er altså denne Didrik jeg er på utkikk etter informasjon om. Jeg vet ikke når på 1600-tallet han ble født dessverre....
mvh
Torill
mvh
Torill
-
Klaus Didriksen som kom til Kvikne, er vel sønn til Didrik Nielsen Albeck på Røros. Didrik hadde en sønn Niels D. og en datter Maria D. som begge har etterkommere på Røros.
Henviser deg til to tema på Brukarforum DA - søk på Albeck.
Henviser deg til to tema på Brukarforum DA - søk på Albeck.
Tusen takk!! Ikke lett når man vet så lite om noen, men med sånne hjelpsomme folk som dere går det likevel gitt
Torill

Torill
Hei Torill!
Morsomt å treffes her!!
Jeg henger meg på diskusjonen deres:
Jeg har ei Maria Nilsdatter Albeck g.m. Knut Jonsen Aalen (f. ca. 1714). De bodde i Ålbygg-garden på Røros.
Vet noen av dere om hvordan hun kommer inn i bildet - hvis hun gjør det? Vet ikke hvem som er hennes foreldre.
mvh
Thomas Nilssen
Morsomt å treffes her!!

Jeg henger meg på diskusjonen deres:
Jeg har ei Maria Nilsdatter Albeck g.m. Knut Jonsen Aalen (f. ca. 1714). De bodde i Ålbygg-garden på Røros.
Vet noen av dere om hvordan hun kommer inn i bildet - hvis hun gjør det? Vet ikke hvem som er hennes foreldre.
mvh
Thomas Nilssen
-
Hei!
Maria Albeck ble i 1740 gift med Knud Larsen Aalen som var sønn av Lars Jonsen Aalen og Anne Knudsdatter. Knud Jonsen Aalen, gift 1733 med Marthe Margrethe Koch var sannsynligvis en bror av Lars Jonsen.
Maria Albeck var vel sannsynligvis datter av Niels (Didriksen) Albeck og Maritte Zachariasdatter. Maria hadde en bror Zacharias Albeck som var gift med Elisabeth Larsdatter, en søster av Knud Larsen Aalen. Maria Albeck og Knud Larsen hadde en sønn Niels.
Niels Albeck finner du som Niels Dirichsen 26 i manntallet 1701. Niels Albeck døde i 1733 60 år.
Maria Albeck ble i 1740 gift med Knud Larsen Aalen som var sønn av Lars Jonsen Aalen og Anne Knudsdatter. Knud Jonsen Aalen, gift 1733 med Marthe Margrethe Koch var sannsynligvis en bror av Lars Jonsen.
Maria Albeck var vel sannsynligvis datter av Niels (Didriksen) Albeck og Maritte Zachariasdatter. Maria hadde en bror Zacharias Albeck som var gift med Elisabeth Larsdatter, en søster av Knud Larsen Aalen. Maria Albeck og Knud Larsen hadde en sønn Niels.
Niels Albeck finner du som Niels Dirichsen 26 i manntallet 1701. Niels Albeck døde i 1733 60 år.
Re: Didrik : den første bergverksmesteren ?
Jeg har tatt frem denne gamle diskusjonstråden og endret litt på tittelen - ved å legge til navnet Didrik.
Spørsmålet ble diskutert en del, men jeg kan ikke se at innleggene gikk så rett på sak som en kunne ønske. For det ble jo vitterlig spurt etter en *bergverksmester*, ikke etter bergverksfolk rent allment ved navnet Didrik.
Skal vi konkludere med at det ikke har vært noen bergverksmester ved navnet Didrik, eller er det mere å tilføye ?
Spørsmålet ble diskutert en del, men jeg kan ikke se at innleggene gikk så rett på sak som en kunne ønske. For det ble jo vitterlig spurt etter en *bergverksmester*, ikke etter bergverksfolk rent allment ved navnet Didrik.
Skal vi konkludere med at det ikke har vært noen bergverksmester ved navnet Didrik, eller er det mere å tilføye ?
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter
-
- Kontakt:
Hei!
Jeg har følgende registrert:
1. Nils Didriksen (d.1692)
2. Didrik Nilsen er i Røros kopperverks regnskaper nevnt som Berggasell (usikker, mulig sønn av Nils?)
3. Anders Didriksen: I Røros kopperverks regnskaper er Anders nevnt som Bergknekt (usikker, mulig sønn av Didrik?)
4. Claus Didriksen, f. 1670 d. Flyttet til Innset (Bygdebok for Innset b2, s 80 hvor hans barn er listet)
Jeg har ingen informasjon om bergverksmestertittel på noen av dem.
vennlig hilsen
odd Eide
Jeg har følgende registrert:
1. Nils Didriksen (d.1692)
2. Didrik Nilsen er i Røros kopperverks regnskaper nevnt som Berggasell (usikker, mulig sønn av Nils?)
3. Anders Didriksen: I Røros kopperverks regnskaper er Anders nevnt som Bergknekt (usikker, mulig sønn av Didrik?)
4. Claus Didriksen, f. 1670 d. Flyttet til Innset (Bygdebok for Innset b2, s 80 hvor hans barn er listet)
Jeg har ingen informasjon om bergverksmestertittel på noen av dem.
vennlig hilsen
odd Eide
Sist redigert av Odd Waldemar Eide den 7. januar 2016 kl. 11.01, redigert 2 ganger totalt.
-
- Martha Didriksdatter Albech, f.1685 d.1764
Hun heter MARIA, ikke Martha!
Hun heter MARIA, ikke Martha!
Mvh Astrid