Fru Margit Brataas født 1903
Moderator: MOD_Oslo
Fru Margit Brataas født 1903
Etterlyser hennes pikenavn og fødested. Skal være født 28-12-1903, noen
kilder 1905. Hun var ans. ved teaterscener i Oslo og hadde mindre roller i
film. G.m. restauratør Willy Brataas, (1900-1969), som drev restaurant bl.a.
i Operaen. Han var født i Eide, Aust-Agder.
Har etterlyst henne tidligere:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=83334
mvh JR
kilder 1905. Hun var ans. ved teaterscener i Oslo og hadde mindre roller i
film. G.m. restauratør Willy Brataas, (1900-1969), som drev restaurant bl.a.
i Operaen. Han var født i Eide, Aust-Agder.
Har etterlyst henne tidligere:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=83334
mvh JR
Re: Fru Margit Brataas født 1903
Hei!
Ser det er gjort mye i forsøket på å finne fram til Margits opprinnelse. Så kanskje en må nøste i livsløpet til Willy for å finne fram til henne.
Derfor; er det han som er her i 1910-tellingen, født 22. juni 1900 som Villy August Jeske?
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 6559000487
Mvh Bente
Ser det er gjort mye i forsøket på å finne fram til Margits opprinnelse. Så kanskje en må nøste i livsløpet til Willy for å finne fram til henne.
Derfor; er det han som er her i 1910-tellingen, født 22. juni 1900 som Villy August Jeske?
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 6559000487
Mvh Bente
Ja det stemmer, noen kilder skriver at Margit også var
født i Eide, men vet ikke om det er riktig.
Har ikke funnet ut noe på FT 1910, bortsett fra det som er
kommet frem på tidligere etterlysning. ( se lenke)
mvh JR
født i Eide, men vet ikke om det er riktig.
Har ikke funnet ut noe på FT 1910, bortsett fra det som er
kommet frem på tidligere etterlysning. ( se lenke)
mvh JR
Her er nokre forslag med f.år 1903:
Margit Johansen
28.12.1903
Onsø
d ug Datter
Onsø: Okseviken
k
Folketelling 1910 for 0134 Onsøy herred
Margit Einarsdatter
28.12.1903
Aasnes
d ug Datter
Aasnes: Flobergssæteren
k
Folketelling 1910 for 0425 Åsnes herred
Margit Einarsdatter Strand
28.12.1903
Aasnes
ug Forsørgerens livsstilling Skogarb.
Brunlanes: Kysthospitalet
k
Folketelling 1910 for 0726 Brunlanes herre
Margit Baansaksdatter
28.12.1903
Maasø
d ug Datter
Maasø: Kirkenæs
k
Folketelling 1910 for 2018 Måsøy herred
Mvh
Wenche
Margit Johansen
28.12.1903
Onsø
d ug Datter
Onsø: Okseviken
k
Folketelling 1910 for 0134 Onsøy herred
Margit Einarsdatter
28.12.1903
Aasnes
d ug Datter
Aasnes: Flobergssæteren
k
Folketelling 1910 for 0425 Åsnes herred
Margit Einarsdatter Strand
28.12.1903
Aasnes
ug Forsørgerens livsstilling Skogarb.
Brunlanes: Kysthospitalet
k
Folketelling 1910 for 0726 Brunlanes herre
Margit Baansaksdatter
28.12.1903
Maasø
d ug Datter
Maasø: Kirkenæs
k
Folketelling 1910 for 2018 Måsøy herred
Mvh
Wenche
Hei,
Det finnes ei Margit O. Dannevig i FT1910, født i Eide hennes foreldre bruker Olsen som etternavn,
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036559000430
Aust-Agder fylke, Eide i Hommedal, Ministerialbok nr. A 3 (1885-1916), Fødte og døpte 1906, side 26. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=39025&idx_id=39025&uid=ny&idx_side=-31
Det finnes ei Margit O. Dannevig i FT1910, født i Eide hennes foreldre bruker Olsen som etternavn,
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036559000430
Aust-Agder fylke, Eide i Hommedal, Ministerialbok nr. A 3 (1885-1916), Fødte og døpte 1906, side 26. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=39025&idx_id=39025&uid=ny&idx_side=-31
- Kari Sandberg
- Sted: HAMAR
Finner dem ikke på Gravminner eller Begravde i Oslo. Vet du om de flyttet fra Oslo ? Hadde de barn f. før 1930, kunne man kanskje finne dem i kirkebøkene i den forbindelse.
Kanskje en dødsannonse e.l. kunne gi en pekepinn.
Kanskje en dødsannonse e.l. kunne gi en pekepinn.
Hei,
Margit Brataas var i alle fall med i følgende filmer:
Spilte Gina en danserinne i ’Det æ'kke te å tru’ utgitt i 1942
Spilte Hansens husholderske i ’Vi gifter oss’ laget av Norsk Film A/S i 1951
Spilte frue i selskap i ’Balladen om mestertyven Ole Høiland’ laget av Norsk Film A/S i 1970
I Adresseboka for 1955, se link i tidligere innlegg av Kari, der står det at hun var skuespiller på Folketeateret.
Mulig det finnes noe mer informasjon om det finnes noen arkiver igjen etter Norsk film (Selskapet avviklet i 2001) og Folketeateret (1952-1959).
Margit Brataas var i alle fall med i følgende filmer:
Spilte Gina en danserinne i ’Det æ'kke te å tru’ utgitt i 1942
Spilte Hansens husholderske i ’Vi gifter oss’ laget av Norsk Film A/S i 1951
Spilte frue i selskap i ’Balladen om mestertyven Ole Høiland’ laget av Norsk Film A/S i 1970
I Adresseboka for 1955, se link i tidligere innlegg av Kari, der står det at hun var skuespiller på Folketeateret.
Mulig det finnes noe mer informasjon om det finnes noen arkiver igjen etter Norsk film (Selskapet avviklet i 2001) og Folketeateret (1952-1959).
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Hei
Jeg sjekket litt i Aftenpostens arkiv og fant at Willy og Margit hadde en datter og tre barnebarn i 1969, da Willy døde. Sender navn i PM til trådstarter, da jeg ikke vet om hun er nålevende.
I nekrologen til Willy sto det at det "ble lagt ned kranser fra den øvrige familie og venner i Lillesand og Homborgsund".
Ved markering av 50-årsdagen sto det at denne skulle feires på "Willyshei" i Homborgsund pr. Grimstad.
Jeg sjekket litt i Aftenpostens arkiv og fant at Willy og Margit hadde en datter og tre barnebarn i 1969, da Willy døde. Sender navn i PM til trådstarter, da jeg ikke vet om hun er nålevende.
I nekrologen til Willy sto det at det "ble lagt ned kranser fra den øvrige familie og venner i Lillesand og Homborgsund".
Ved markering av 50-årsdagen sto det at denne skulle feires på "Willyshei" i Homborgsund pr. Grimstad.
mvh
Tom Kaasen
Tom Kaasen
Har funnet d.a. til begge, men står ikke pikenavn i
noen av dem, på meg virket det som hun hadde en
datter og en dattersønn. (ukjent etternavn)
mvh JR
noen av dem, på meg virket det som hun hadde en
datter og en dattersønn. (ukjent etternavn)
mvh JR
Hei!
Kjenner man til når Villy/Willy tok etternavnet Brataas?
Jeg tror det eneste som kan føre til løsning her, er å finne en vielse, men skal man lete etter vigselen til Jyske eller Brataas....?
Men; dersom en kjenner til dødsdato for begge, må en vel kunne kontakte skifteretten med spørsmål om korrekt fødselsdato?
Mvh Bente
Kjenner man til når Villy/Willy tok etternavnet Brataas?
Jeg tror det eneste som kan føre til løsning her, er å finne en vielse, men skal man lete etter vigselen til Jyske eller Brataas....?
Men; dersom en kjenner til dødsdato for begge, må en vel kunne kontakte skifteretten med spørsmål om korrekt fødselsdato?
Mvh Bente
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Hei
Det står ikke pikenavnet til Margit. I dødsannonsen til Willy står det 3 barnebarn, 2 jenter og en gutt.
I anmeldte dødsfall fra skifteretten (Aftenposten), står det f. 1903 på Margit Brataas.
Det er vanskelig når pikenavnet er ukjent og når de ikke hadde noen sønn som kunne ta Brataas-navnet videre. Det positive er vissheten om at Margit og Willy hadde etterkommere.
Det står ikke pikenavnet til Margit. I dødsannonsen til Willy står det 3 barnebarn, 2 jenter og en gutt.
I anmeldte dødsfall fra skifteretten (Aftenposten), står det f. 1903 på Margit Brataas.
Det er vanskelig når pikenavnet er ukjent og når de ikke hadde noen sønn som kunne ta Brataas-navnet videre. Det positive er vissheten om at Margit og Willy hadde etterkommere.
mvh
Tom Kaasen
Tom Kaasen
-
- Sted: Oslo
Hei JR
Ifm at jeg søkte etter informasjon om restaurant d'angleterre kom jeg over ditt gamle innlegg her. Du har sikkert fått svar på dine spørsmål for lenge siden, men i motsatt fall kan jeg jo bidra med det jeg har funnet ut.
Aftenposten 26.03.1932 - side 6: Bryllup frk. Margit Karlsen og Willy Brataas. Adr. for dagen: Urtegt. 36.
Tror denne Margit Karlsen er: Margit Svanhild Louise Karlsen født 29.12.1903 i Kristiania.
Fra FT 1910:
https://digitalarkivet.no/census/person ... 392171855#
Min bestemor jobbet i sin tid på denne restauranten i den perioden som Willy Brataas drev den. Hvis du har kontakt med etterkommere er jeg svært interresert i evnt interørbilder fra perioden hvis det finnes. Jeg husker godt at jeg besøkte henne på jobb når jeg var barn. Da vanket det en god middag
Mvh
Anne
Ifm at jeg søkte etter informasjon om restaurant d'angleterre kom jeg over ditt gamle innlegg her. Du har sikkert fått svar på dine spørsmål for lenge siden, men i motsatt fall kan jeg jo bidra med det jeg har funnet ut.
Aftenposten 26.03.1932 - side 6: Bryllup frk. Margit Karlsen og Willy Brataas. Adr. for dagen: Urtegt. 36.
Tror denne Margit Karlsen er: Margit Svanhild Louise Karlsen født 29.12.1903 i Kristiania.
Fra FT 1910:
https://digitalarkivet.no/census/person ... 392171855#
Min bestemor jobbet i sin tid på denne restauranten i den perioden som Willy Brataas drev den. Hvis du har kontakt med etterkommere er jeg svært interresert i evnt interørbilder fra perioden hvis det finnes. Jeg husker godt at jeg besøkte henne på jobb når jeg var barn. Da vanket det en god middag

Mvh
Anne
Hei
I det nevnte bryllupet var det sannsynligvis en gjest, dvs. en nevø av Margit, som lever fortsatt.
Jeg har en del informasjon om denne Margits familiebakgrunn.
mvh Kjersti
i Kristiania hadde en søster Borghild, og Borghild var min bestemors svigerinne. Samme Margit fikk en datter, født i 1922.Margit Svanhild Louise Karlsen født 29.12.1903
I det nevnte bryllupet var det sannsynligvis en gjest, dvs. en nevø av Margit, som lever fortsatt.
Jeg har en del informasjon om denne Margits familiebakgrunn.
mvh Kjersti