Butikk på 30-talet
Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt
Butikk på 30-talet
Hei!
Dette er nok litt på sida, men visste ikkje kvar eg elles sku spørje.
Eg lurte på om det fins noko digitalt register over dei som har starta butikkdrift på landsbygda på f.eks 1930-talet? Eller fins det i det heile tatt?
Mvh
Vegard
Dette er nok litt på sida, men visste ikkje kvar eg elles sku spørje.
Eg lurte på om det fins noko digitalt register over dei som har starta butikkdrift på landsbygda på f.eks 1930-talet? Eller fins det i det heile tatt?
Mvh
Vegard
Re: Butikk på 30-talet
Det måtte vel i så fall være i det gamle "firmaregisteret" som er forløperen til dagens foretaksregister ved Brønnøysundregistrene.
Firmaregisteret ble ført ved den lokale domstolen, dvs. på landet ved sorenskriverkontoret. Jeg antar dette registeret forlengst er avlevert til statsarkivene.
Den gang var det slik at den som skulle starte en forretning, måtte ha et såkalt "handelsbrev" som man oppnådde bl.a. ved å ha gjennomgått det som den gang het "Handelsskolen". Mange som selv ikke hadde handelsbrev, startet butikk ved å hyre inn en annen person som hadde dette.
Firmaregisteret ble ført ved den lokale domstolen, dvs. på landet ved sorenskriverkontoret. Jeg antar dette registeret forlengst er avlevert til statsarkivene.
Den gang var det slik at den som skulle starte en forretning, måtte ha et såkalt "handelsbrev" som man oppnådde bl.a. ved å ha gjennomgått det som den gang het "Handelsskolen". Mange som selv ikke hadde handelsbrev, startet butikk ved å hyre inn en annen person som hadde dette.
Venleg helsing Kjetil
Tusen takk for hjelpen! 

-
- Sted: AUKRA
Mitt tips.
Møre og Romsdal har et leksikon "Det norske næringsliv" "Møre og Romsdal fylkesleksikon. Det ble gitt ut på "Det norske næringsliv forlag". Første bind kom ut 1942. Andre boka 2. utgave, kom ut i 1953. Alle foretak alle kategorier bedrifter. Redaktør Johs. Sætherskar.
Mulig det finnes for alle fylker i hele landet?
Møre og Romsdal har et leksikon "Det norske næringsliv" "Møre og Romsdal fylkesleksikon. Det ble gitt ut på "Det norske næringsliv forlag". Første bind kom ut 1942. Andre boka 2. utgave, kom ut i 1953. Alle foretak alle kategorier bedrifter. Redaktør Johs. Sætherskar.
-
- Sted: LILLESTRØM
Vigdis skrev:Mitt tips.
Gå til "nb.no" og søk på "det norske næringsliv". Der finnes noen bind tilgjengelig for online lesing. En annen mulighet er å kontakte Telemuseet for hjelp.til å sjekke telefonkatalogen fra den tiden. En tredje mulighet er fylkesbibliotek. Fjerde mulighet er arkivportalen.no og søk på "firmaregister", eller henvendelse til den lokale avdeling av Statsarkivet. Osv...
Lykke til!
Fann firma (i Nordhordland) frå 1800-talet ein gong og fram til 1943 på Statsarkivet i Bergen. Der var det etternamn- og firmanamnregister. Det var også eit register over dei som ga seg med firmaet sitt, men det var ikkje særleg oversiktleg.
-Vegard
-Vegard
-
- Sted: STJØRDAL
En annen mulighet er Norsk Kundgjøringstidende, som var forløperen for Norsk Lysningsblad. Der finner du om firmaer og foretak for hele landet, lysninger til ekteskap, enkelte farsskapssaker osv. Var det siste jeg skulle se etter da jeg fjernlånte mikrofilm for 1933 og 1934. Disse er mikrofilmet, og kan fjernlånes gjennom nærmeste bibliotek. Biblioteket kan ha mikrofilmapparat som man kan lese i åpningstiden.
-
- Sted: STJØRDAL
Lenke til debatt på Digitalarkivet med opplysninger om Norsk Kundgjøringstidende:
http://forum.arkivverket.no/topic/17735 ... try1517805
Har enda ikke funnet ut det jeg skriver om der inne jeg da.
http://forum.arkivverket.no/topic/17735 ... try1517805
Har enda ikke funnet ut det jeg skriver om der inne jeg da.
-
- Sted: BERGEN
Ein har også "Adressebok for Hordaland 1934" på Bokhylla i DA. Nr 59.
Ellers så kan ein søkja i nb.no.
Ellers så kan ein søkja i nb.no.