Anne Olsdotter Rørset

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
60074
Sted: HARØY

Anne Olsdotter Rørset

Legg inn av 60074 » 9. juni 2013 kl. 16.57

var gift med Jakob Nilsson Sandø (1684-1740) og de hadde datteren Malene f. ca. 1733 død feb. 1803. Jeg har henne også som gift med Nils Bendiksen Rakvåg, død ca. 1769. Hvem var Anne Olsdatter?

Berit Anne Kaas Munthe Lund
Sted: HORTEN

Re: Anne Olsdotter Rørset

Legg inn av Berit Anne Kaas Munthe Lund » 9. juni 2013 kl. 19.31

Iflg. Midsund Gard og Slekt III (M III)var en Anne Olsdatter(i live i 1769) gift med Nils Bendiksen Raknes, f.ca 1706, d. ca. 1769. De bodde på Sandøya. Det står ikke noe om hvor Anne Olsdatter kommer fra, men hvor har du det fra at hun var fra Rørset? I MIII på gården Rørset finner jeg ingen Anne Olsdtr. som kan være f. ca 1700.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Sted: REKDAL
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 9. juni 2013 kl. 20.39

Vet ikke om du har tilgang på Midsundbøkene (Midsund III) der står det jo en del om folket på disse gardene.
På Rørset er det vel bare den Ole Mortensen f ca 1685 som kan være faren til din Anne.
Han har i følge MIII en datter Anne fødd ca 1724, litt for ung til å få en datter i 1733 om da årstalla stemmer.
Denne Anne ble gift til Rakvåg med en Tron Knutsen f ca 1722 (også en av mine aner).
Så denne Ane kan vi vel se bort fra?
Det er skifte etter Ole Mortensen sin første kone Berit Pedersdtr i 1726 og da burde jo en eventuell annen Anne være nevnt der.

Nils Bendiksen Rakvåg kan jeg ikke finne i MIII, men derimot en Nils Bendiksen Raknes f ca 1706, gift med en Anne Olsdtr og bosatte seg på Sandøya.
Denne Nils er det skifte etter i 1769

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24618/544/

Nils hadde i følge skiftet 2 sønner, Peder Husø og Kolbein Rakvåg som er død ved skiftet, og Nils etterlater seg enken Anne Olsdtr.

Jacob Nilsen Sandøen er det skifte etter i 1740

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24616/85/

Og han etterlater seg enke Anne Olsdatter. Dette kan jo være den samme Anne som blir enke ovenfor. Men med et så vanlig navn kan en jo ikke ta det helt for gitt.
Som vi ser av dette skiftet så etterlater de seg en datter Malene. Formynder er Ole Rørset.
Det står noe mer der, muligens slektsforhold til Ole? det må noen andre som er bedre i slik skrift kunne si noe om.

Vi skal også være oppmerksom på at om de årstall som er oppgitt baserer seg på alder ved død,eller ved folketelling så kan de jo ofte være "riv ruskende gale".

Tillegg: ser at Berit Anne har svart mens jeg skrev, så det ble en del dobbelposting.

Legg inn av Berit Anne Kaas Munthe Lund » 9. juni 2013 kl. 21.15

Var Peder Huse og Kolbein Rakvåg sønner av Nils Bendiksen? Jeg har problemer med å lese hva som står i skiftet etter "enken Anne Olsdtr. og"
Iflg. MIII. s.628, er de sønner av Nils Kolbeinsen Rakvåg og Berit(el.Anne) Bendiksdtr. Raknes som var søster til Nils Bendiksen Raknes.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 9. juni 2013 kl. 21.31

Gikk visst litt fort her. Bra noen passer på. Nei det står vist søster sønner, tror jeg. Og da må det være søster til Anne som er gift i Rakvågen som også MIII antyder.

Her er for øvrig skifte 1726 etter Berit Pedersdatter Rørset, kone til Ole Mortensen Rørset

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24615/407/

60074
Sted: HARØY

Legg inn av 60074 » 9. juni 2013 kl. 22.14

Det kan kanskje stå foster sønner?? Paul Knutson Sandøen (Røsok) som er nevnt, var gift med Malene Jakobsdatter som er min 4-tip oldemor. Navnet Rørset har jeg fra en person som jeg gjentatte ganger har forsøkt å få kontakt med i det siste, men foreløpig forgjeves.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 10. juni 2013 kl. 1.15

I mitt forige innlegg ble det feil, jeg skrev:
Og da må det være søster til Anne som er gift i Rakvågen

Det var Nils som hadde en søster i Rakvåg.

Og det kan jo være Anne eller det kan være Berit som nevnt som Bendiksdøtre (MidsundIII side 364)
Og etter hjelp i tydeforumet så er arvingene etter Nils, hans kone og det jeg tolker som søstersønner.

Innledningen av skiftet på Sandøya i 1740 gir ikke noe svar på hva slags relasjoner Ole Rørset hadde til Anne Olsdtr.

Men vi må vel regne med at når han tar turen over til Sandøya så har han nære band til familien.

Legg inn av Berit Anne Kaas Munthe Lund » 11. juni 2013 kl. 21.28

Iflg. Midsund I s. 51 hadde Ole Mortensen og Berit Pedersdtr. Rørset en datter til, Anne Olsdtr. d. ca 1752 som var gift med Kolbein Knutsen Ræstad. Men iflg. skiftet 24/9 1726 etter Berit Pedersdtr. hadde hun kun en datter Anne(f. 1724 d.1794) som ble gift Rakvåg.

Skiftet 10/11 1752 etter Anne Olsdtr. Ræstad har jeg problemer med å lese, men ser at det står noe om Ole Mortensen Rørset (antagelig verge for et av barna). http://arkivverket.no/URN:sk_read/24617 ... ull&mode=0:

Siden Annes eldste barn er født i 1740, må hun ganske sikkert være f. ca 1720 el. tidligere, men er hun datter av Ole Mortensen? Uansett er hun ikke den Anne Olsdtr. som ble gift på Sandøya.

Kolbein Knutsen Ræstad giftet seg 2. gang med Berit Olsdatter Rørset, dtr. til Ole Mortensen og 2. kone

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 12. juni 2013 kl. 15.38

For meg ser det ut som det er Morten Olsen Rørset som er formynder for eldste sønnen i 1752 på Ræstad.

Ser vi på alderen til Malene så oppgis det jo ganske like og presise tall både ved Ft 1801 og ved hennes død i 1803. Siste innførsel på siden:

Begravelse til Malene Jacobsdatter Sandø

Altså gikk ho vel i sitt 68. år i 1801 og er oppgitt død 69 1/2 år i feb. 1803. Det skulle jo tilsi ca 1733 som angitt over. Om mora da er 20 år i 1733 er Anne Olsdtr. født rundt 1713.
Midsund III s. 728 har at Ole Mortensen Rørset er gift for 1. gang med Berit Pedersdtr og har 4 barn med henne ca 1720-1726.
Men så er jo Ole nevnt som bruker på Rørset allerede i 1709. Det ville vel være nærliggende å anta at han i de tider fikk seg ei brukerkone til å hjelpe seg. Så Ole kan jo ha hatt et ekteskap før Berit Pedersdatter med både en og to døtre som er døpt Anne. (skulle vel ikke være dårligere enn faren som hadde både Anne de og Anne dy :) )
Skifteprotokoll for Romsdal 1711-1718 ser ut til å mangle, og et skifte etter en eventuell 1. kone til Ole Mortensen ville vel helst ha vært i den perioden.
Men dette blir jo bare spekulasjoner. Vi skulle jo ha hatt kilden til den som hevder Anne på Sandøya var datter til en Ole Rørset.
Om bygdebøkene er rett så er Ole Mortensen Rørset min 5xtippoldefar og derfor engasjement.

Angående Anne Olsdatter f ca 1724 så må det være noe som er galt i bygdeboka.
Ho er oppgitt gift med Kolbein Knutsen Ræstad og har barn med ham ca 1740-1750, død ca. 1752.
Ho er oppgitt gift med Tron Knutsen Rakvåg og har barn med ham ca 1748-1769.

Dette må jo være 2 forskjellige Anne! Og kommer de fra Rørset må vi anta at de er fra to forskjellige ekteskap, da skiftet etter Berit i 1726 har bare en Anne.

Tilbake til Nils Bendiksen på Sandøy så har kanskje noen opplysninger om når han overtok på bruket på Sandøy. Om det ikke var så lenge etter Jacob sin død så er jo sjangsene stor for at han også overtok enka.

Svar

Gå tilbake til «Midsund»