Knut Iversen f. Søvik, bosatt på Løbersli
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
Knut Iversen f. Søvik, bosatt på Løbersli
Knut Iversen Søvik f.ca 1729 i Søvika i Gjemnes, gift med Elen Hansdatter Nørring, f.1730 d.1772.
Det vi vet med sikkerhet er at Knut Iversen hadde disse brødrene;
1. Elling Iversen f.ca 1711 d.1795. Han bodde på Strand i Averøya (Averøyboka bind I, s 432).
2. Iver Iversen, f.ca 1718 d. 1762. Han bodde på Skjerset i Gjemnes.
Hvem er foreldrene til disse og var det flere søsken enn disse tre?
Det vi vet med sikkerhet er at Knut Iversen hadde disse brødrene;
1. Elling Iversen f.ca 1711 d.1795. Han bodde på Strand i Averøya (Averøyboka bind I, s 432).
2. Iver Iversen, f.ca 1718 d. 1762. Han bodde på Skjerset i Gjemnes.
Hvem er foreldrene til disse og var det flere søsken enn disse tre?
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Re: Knut Iversen f. Søvik, bosatt på Løbersli
Hei, når du skriver at Knut Iversen med sikkerhet (min understreking) hadde to brødre, så har dere vel en kilde på det?
Et arveoppgjør eller noe oppgjør om jordegods? Det kan gi opplysninger om eventuelle andre søsken. Derfor er det kjekt om du henviser til det.
Faren til Knut og disse andre Iversønnene, var vel den Iver som delte offisersdelen av Søvika sammen med Gudmund?
Et arveoppgjør eller noe oppgjør om jordegods? Det kan gi opplysninger om eventuelle andre søsken. Derfor er det kjekt om du henviser til det.
Faren til Knut og disse andre Iversønnene, var vel den Iver som delte offisersdelen av Søvika sammen med Gudmund?

Skiftet etter den ene av de tre brødrene, Iver, i 1762, nevner Knut Iversen og Elling Iversen som farbrødre til Iver (den avdødes) barn. Det du nevner om at Iver kanskje delte offisersdelen av Søvika sammen med Gudmund er helt nytt stoff for meg/oss. Er det Gudmund Pedersen Søvik det er snakk om da? Og har du noe mer om "offisersdelen" du nevner?
-
Sissel skrev:Det du nevner om at Iver kanskje delte offisersdelen av Søvika sammen med Gudmund er helt nytt stoff for meg/oss. Er det Gudmund Pedersen Søvik det er snakk om da? Og har du noe mer om "offisersdelen" du nevner?
Ja, det er Gudmund Pedersen, og det står i matriklene at 2 spann i Søvika var assignert offisersgods. Ved en anledning som jeg har sett (1716-matriklen), står det kun Gudmund som bruker på disse 2 spannene, men oftest er det Gudmund 1 spann og Iver 1 spann. Det betyr jo at det ikke er mulig å følge eierskiftene på disse delene i panteboka. Man må til tingbøkene og fogderegnskaper for å finne bøkselkontrakter og inntekter fra disse delene.

OK, tusen takk Tore.
-
Skiftet i 1762 begynner nederst på side 730.
Den første formynderen for barna til Iver Iversen Søvik var Peder Gundersen Søvik. Men det står ikke hvilket slektsskap han hadde til barna. Siden det er fullt av nærskyld på alle bauger og kanter her, så kan ikke Peder Søvik ha blitt oppnevnt til formynder bare fordi han var nabo.
Peder Gundersen Søvik var gift med Siri Hansdtr. Nøring, fra Gjemnes, men Peder hadde ei mor som het Berit Iversdatter, født ca. 1695 og som dør 1773, langt ned på venstresida: (Kvernes i Kvernes, 1753-1780, Døde og begravede 1772-1774, side 261.
Denne Berit Iversdatter som jeg ikke vet opphavet til, kan ha vært ei datter av Iver Jonsen Søvik og hvis Iver Jonsen også var far til disse tre guttene, forklarer det på en enkel måte hvorfor Peder Gundersen Søvik var formynder for den eldste av guttene til Iver Iversen Søvik i 1762.
Et tips er at du kan sjekke alle dåpene til disse familiene og se om det er noen folk som går igjen. Kanskje du finner flere søsken på den måten.
Den første formynderen for barna til Iver Iversen Søvik var Peder Gundersen Søvik. Men det står ikke hvilket slektsskap han hadde til barna. Siden det er fullt av nærskyld på alle bauger og kanter her, så kan ikke Peder Søvik ha blitt oppnevnt til formynder bare fordi han var nabo.
Peder Gundersen Søvik var gift med Siri Hansdtr. Nøring, fra Gjemnes, men Peder hadde ei mor som het Berit Iversdatter, født ca. 1695 og som dør 1773, langt ned på venstresida: (Kvernes i Kvernes, 1753-1780, Døde og begravede 1772-1774, side 261.
Denne Berit Iversdatter som jeg ikke vet opphavet til, kan ha vært ei datter av Iver Jonsen Søvik og hvis Iver Jonsen også var far til disse tre guttene, forklarer det på en enkel måte hvorfor Peder Gundersen Søvik var formynder for den eldste av guttene til Iver Iversen Søvik i 1762.
Et tips er at du kan sjekke alle dåpene til disse familiene og se om det er noen folk som går igjen. Kanskje du finner flere søsken på den måten.

-
I skiftet etter Gunder Pedersen Søvik i 1750, begynner på folio 1152b, der enka var Berit Iversdatter, oppnevnes det noen Iversønner. I andre kolonne på folio 1153a står det at kuratoren for Peder Gundersen var Ole Iversen Å, og formynder for den eldste dattera Anne Gundersdatter var Endre Iversen Ugelstad.
Nå var det flere Iver i dette området på Storlandet, men du bør nok sjekke om disse kan ha vært brødre til enka Berit Iversdatter.
Nå var det flere Iver i dette området på Storlandet, men du bør nok sjekke om disse kan ha vært brødre til enka Berit Iversdatter.

-
Endre Iversen Ugelstad kan du se bort i fra, for han ble gift med Anne Gundersdatter Søvik
Kvernes, Trolovede 1750, side 56
Jeg finner en dåp med Ole Iversen Å i kirkeboka, og det var i 1738. Dom. Esto Mihi, på venstresida: Kvernes, Ministerialbok 1731-1760, side 7, men fadderne der var fra Avset, Mek og Mork, og det gir ingen indikasjoner på slektsskap på andre sida av fjorden.
I skiftet etter Gjertrud i 1744, kona til Ole Iversen Å, (skifte nr. 54) står en av formynderne helt på slutten av skiftet (rett over skifte nr. 55) som Iver Iversen. Formynderen i linja under het Joen Hofdeset, og gardsnavnet til Iver ligner litt på det og dessverre, sjøl om jeg til og begynne ville ha det til at det måtte da stå Skjerset...
Det hadde gitt ei enkel forklaring på Ole Iversen Ås slektsskap til Søvika, men så enkelt skal det sjølsagt ikke være.

Jeg finner en dåp med Ole Iversen Å i kirkeboka, og det var i 1738. Dom. Esto Mihi, på venstresida: Kvernes, Ministerialbok 1731-1760, side 7, men fadderne der var fra Avset, Mek og Mork, og det gir ingen indikasjoner på slektsskap på andre sida av fjorden.
I skiftet etter Gjertrud i 1744, kona til Ole Iversen Å, (skifte nr. 54) står en av formynderne helt på slutten av skiftet (rett over skifte nr. 55) som Iver Iversen. Formynderen i linja under het Joen Hofdeset, og gardsnavnet til Iver ligner litt på det og dessverre, sjøl om jeg til og begynne ville ha det til at det måtte da stå Skjerset...

-
En av forloverne til Elling Iversen i 1743, midt på venstresida: Kvernes, Ministerialbok 1737-1749, Trolovede 1743, side 76 var Ole Iversen Søvik.
Kan han ha vært en bror?
Skiftet etter Ole fant sted dagen etter Gudmund Pedersen Søvik, og begynner på folio 1153a i skifteprotokollen for Nordmøre 1746-1750. Formynderne for barna står på folio 1153b, og formynder for sønnen Iver ble Elling Iversen Søvik. Det tyder på slektsskap, men i skiftet står det ikke hva for slags slektsskap.
Kan han ha vært en bror?
Skiftet etter Ole fant sted dagen etter Gudmund Pedersen Søvik, og begynner på folio 1153a i skifteprotokollen for Nordmøre 1746-1750. Formynderne for barna står på folio 1153b, og formynder for sønnen Iver ble Elling Iversen Søvik. Det tyder på slektsskap, men i skiftet står det ikke hva for slags slektsskap.

-
Første pinsedag 1749 døptes Ole Olsen Søvik, Kvernes Ministerialbok 1731-1760, side 58, faren Ole Iversen hadde omkommet på sjøen. Den siste fadderens hans var ei Ane Iversd. Søvik. Hvem var det? Kan hun ha vært ei søster til disse?
Og i forrige innlegg er nok Elling Iversen Søvik han som havna på Strand på Averøya.
Og i forrige innlegg er nok Elling Iversen Søvik han som havna på Strand på Averøya.

Oj, her var det sannelig mye godt stoff. Skal ha nok en seanse med manusgjennomgang for bygdeboka torsdag denne uka, så dette er veldig matnyttig for oss siden alle Iversønnene og Iverdøtrene har voldt oss litt hodebry i Søvika. Takker for all info Tore, og skulle du finne mer så tar vi gjerne imot !
-
Ok, Sissel.
Ta må du i hvert fall få med at Knut Iversen ikke kan ha vært født omkring 1729. I et skriv til bygdebokforfatteren for flere år siden henviser jeg til at Knut ble konfirmert i 1741, og hans tidligste fødselsår må da være 1725.
I år har jeg imidlertid funnet flere millitærruller:
1746: Knut Iversen Søevig var i sitt 25. år, gardsønn, og innrullert 1745.
1749: I legdsrullen datert 15. februar 1749 står Knut oppført som 26.
1756: 31 år, gift og har 3 barn, bruker gard og har betalt skatt i 7 år
Han blir yngre og yngre for hver gang.
I legdsrulla i 1749 står det også alder på brukerne i legdene, og de fra Søvika med brukstørrelsen i parentes er:
Gunder (0-1-12) 50 år, ikke tjent
Peder (1-0-0) 48 år, ikke tjent
Ole (1-0-0) 30 år, ikke tjent
Iver (0-2-0) 50 år, tjent
Ole (0-1-12) 39 år, ikke tjent
Anders (0-1-12) 39, ikke tjent
De siste fem utgjorde legd 17, mens Gunder var i legd 16 sammen med Skjersetgardene.
Ta må du i hvert fall få med at Knut Iversen ikke kan ha vært født omkring 1729. I et skriv til bygdebokforfatteren for flere år siden henviser jeg til at Knut ble konfirmert i 1741, og hans tidligste fødselsår må da være 1725.
I år har jeg imidlertid funnet flere millitærruller:
1746: Knut Iversen Søevig var i sitt 25. år, gardsønn, og innrullert 1745.
1749: I legdsrullen datert 15. februar 1749 står Knut oppført som 26.
1756: 31 år, gift og har 3 barn, bruker gard og har betalt skatt i 7 år
Han blir yngre og yngre for hver gang.

I legdsrulla i 1749 står det også alder på brukerne i legdene, og de fra Søvika med brukstørrelsen i parentes er:
Gunder (0-1-12) 50 år, ikke tjent
Peder (1-0-0) 48 år, ikke tjent
Ole (1-0-0) 30 år, ikke tjent
Iver (0-2-0) 50 år, tjent
Ole (0-1-12) 39 år, ikke tjent
Anders (0-1-12) 39, ikke tjent
De siste fem utgjorde legd 17, mens Gunder var i legd 16 sammen med Skjersetgardene.