1718: Tingvoll kirkebok: Ole Vikstrøm fra Hitra.

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
dn21758
Sted: SMØLA

1718: Tingvoll kirkebok: Ole Vikstrøm fra Hitra.

Legg inn av dn21758 » 18. april 2013 kl. 9.52

Hei!

Helt tilfeldig fant jeg dette som kanskje kan ha interesse for enkelte her:

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 660732.jpg

Denne Sissel Danielsdatter skal altså ha hatt "et forhold" til sin "svoger" Ole Vikstrøm på Hitra.

Jeg har ikke selv noen interesse av dette, men legger det i alle fall ut, så kan andre ha glede av det! :)

Mvh. Kjell
Sist redigert av dn21758 den 18. april 2013 kl. 13.19, redigert 1 gang totalt.

Odd Roar Aalborg
Sted: LONEVÅG

Re: Nevnt i Tingvoll kirkebok: Ole Vikstrøm fra Hitra.

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 18. april 2013 kl. 12.19

Takk for denne!

Foreløpig kjenner jeg kun en Ole Vikstrøm, nemlig Ole Pedersen (med mor av slektene Aspa og Falck), som omtales her: https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=76602 (noe uoversiktlig, så det anbefales bare for spesielt interesserte - for øvrig burde det nok kanskje vært plassert under en ny overskrift).

Ikke helt lett å lese teksten, men i midten ser det ut til å være nevnt noe om 1716, innrullert matros og født i Dolm sogn på gården Vikstrøm.

Øverst er det vel noe om en (begravet?) Daniel, 14 uker gammel, og nedenfor midten noe om svoger (og gift mann?) Ole Vikstrøm, senere også noe om "som er fem år siden".

Beklager at min kyndighet i skrifttyding ikke er overveldende, men er det mulig kortfattet å få et mer forståelig sammendrag av innholdet her? Det kan jo muligens være interessant. På langt nær alt om dette personmiljøet er ennå kartlagt, og mange ætter fra det. Det må jo bl.a. være et ikke altfor fjernt familiært forhold mellom Sissel Danielsd. og Ole Vikstrøm.

(Selv ætter jeg fra Ole Pedersen Vikstrøms andre kone, Helvig Nilsd., og hennes datterdatter, som er g.m. en ukjent Ole Olsen, f. 1717-20. Tettpakkede familieforhold her gjør det ikke helt utenkelig at også han på et eller annet vis kan ha opphav i det samme miljøet.)

dn21758
Sted: SMØLA

Legg inn av dn21758 » 18. april 2013 kl. 13.07

Ja, barnet Daniel ble begravd i Tingvoll, 14 uker gammel.

Kort fortalt så står det at Sissel "hidkom til Eidsøren" og at barnet døde hos Aslak Eide. Moren oppgav at hun var "beligget" i sin tjeneste hos enken "Elen Lilnes" (Lillenes er her på Smøla og det står det også) av Siver Eriksen Lilnes som våren 1718 ble innrullert til matros i Fosen. Hun beretter videre at hun er barnefødt i Dolm sogn på gården Vikstrøm (det står "Wistrøm") hvor hun ble beligget 1. gang av sin svoger, en gift mann ved navn Ole Vikstrøm, hvis kone var hennes søskenbarn (det står "søsk.barn"), noe som førte til at hun ble "dømt til Smølen", som er 5 år siden. Hun bekjente (ikke?) å ha vært til åpenbar skrifte hos Hr. Anders Bing (kapellan til Brattvær og Veiholmen) og at hun reiste derifra 10-12 dager etter pinse 1718, og vil nå straks reise videre.

Begrepet svoger i denne tiden kunne innbefatte slektninger lenger ute enn det vi tenker på med begrepet svoger i dag. Det trenger altså ikke å bety at Ole Vikstrøm var hennes svoger slik vi mener det i dag. Heldigvis mener jeg at det står forklaring her på hvilken måte Sissel Danielsdatter var i slekt med Ole Vikstrøms kone, de var altså søskenbarn.

Det burde være mulig å finne dette i det scannede rettergangsmaterialet som er lagt ut på nettet.

Nå drar jeg på jobb!

Mvh. Kjell

Odd Roar Aalborg
Sted: LONEVÅG

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 18. april 2013 kl. 13.14

Takk for raskt og interessant svar! Antagelig er det nyttige opplysninger her.

Den nevnte kusinen må nok være Ole Vikstrøms første kone, som er Margrete Jonsd. Hjertøy, datter av Jon Mogensen (ant. sønn av Mogens Jenssen Småge, men det finnes noen få mulige Jon Mogensen født på Nordmøre også) og Marit Mogensd. Sistnevntes foreldre er handelsmann Mogens Henriksen Grefsnes (kan han muligens være sønn av trelasthandler Henrik Mogensen Rytter i Stangvik?) og Barbro Paulsd. av ukjent opphav. (Jeg ætter selv fra Margrete Hjertøys bror Mogens Jonsen.)

Blant husmenn og strandsittere på Vikstrøm nevnes i 1663-6 Daniel Anderssen (34 år). I 1701 er Hans Danielsen Steinsøy (40 år) stefar til da tydeligvis avdøde Melkior Adriansen Falck Vikstrøms sønner, Adrian (10 år) og Ole (10 år). Disse to er fettere av Ole Pedersen Vikstrøm (sønn av Kirsten Adriansd. Falck.) Videre er Kristoffer Danielsen (22 år) da dreng på Vikstrøm. Nokså tenkelig er det vel at enten en eller begge av disse er brødre av Sissel Danielsd., dvs. at hun er datter av Daniel Anderssen. I så fall er det nok via sin mor at hun er kusine av Margrete Jonsd. Hjertøy, siden sistnevnte ikke har noen Anders som bestefar. (Teoretisk kan vel Sissel også være halvkusine via sin farsside.)

Svar

Gå tilbake til «Hitra»