å finne hennes navn noe sted,om det er hennes pikenavn eller giftenavnet.Kårhild er
et sjeldent navn,men likevel,jeg trenger hjelp.Hvor gammelt skrinet er vet jeg heller ikke,
kanskje ca.1900?

Moderator: MOD_ukjent_fylke
Eva skrev: Hvis Kårhild er skrevet med å må det være gjort etter 1937, det var da vi fikk den nye rettskrivniongen hvor bl.a. aa ble til å.
Eva skrev:At aa/å var i bruk før rettskrivningsreglene kom kan jeg være enig i. Det var nok en periode hvor det gikk om hverandre.
Å i folketellingene fra 1900/1910 har ikke jeg sett. Spørs om ikke avskriver har normaliser litt.
Paul skrev:Eva skrev: Hvis Kårhild er skrevet med å må det være gjort etter 1937, det var da vi fikk den nye rettskrivniongen hvor bl.a. aa ble til å.
Det er jeg ikke ubetinget enig i. Vi fikk nok nye rettskrivingsregler da, men jeg har sett 'å' brukt i alle fall så tidlig som 1913, selv om det kanskje ikke var vanlig på den tiden. Likeså har jeg sett det brukt i de transkriberte folketellingene fra 1910 og 1900, men vet ikke noe om hva som sto i orginalene.
Mvh Paul