Peder Nilsen Røen kone Anne Nilsdatter

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Erik Hov
Sted: GJØVIK

Peder Nilsen Røen kone Anne Nilsdatter

Legg inn av Erik Hov » 11. april 2013 kl. 8.49

Hei.

Jeg er i slekt med Peder Nilsen Røen f 1719 d 1786 på Utigard Røen i Stangvik. Ifølge bygdeboka for Stangvik er han sagt å være gift med ei Anne Nilsdatter.
På distreff finner jeg en "ikke medlem" som har koblet Anne Nilsdatter til å være datter til Nils Einarsen Oppistua Nordvik og Lisbet Andersdatter Aasbø/Ertvåg.
Det er bare det at i Stangvik bygdebok bind 2 side 187 så står Nils og Lisbet oppført med 3 barn Anders ,Gjertrud og Lisbet og ingen datter ved navn Anne. Samtidig er det nevnt på samme sted "skiftet etter Nils Einarson i 1739 fortel at garden fødde 2 hestar ,16 vaksne naut ,24 sauer og 10 geiter. Garden vart verdsett til 66 rd."
Jeg legger også merke til at Peder Nilsen Røen og Anne Nilsdatter`s barnebarn Peder Nilsen Røen f 1772 OGSÅ var gift med ei Anne Nilsdatter Oppistua Nordvik ca 1777 d 1849.
Denne yngre Anne f 1777 står nevnt i bygdeboka for Stangvik på oppistua (bind 2 side 188) så det er vel riktig da at den yngre Anne var fra Oppistua?. :?:
Jeg har ikke sett skiftet etter Nils Einarsen Nordvik om det i det hele tatt nevner en datter ved navn Anne ,og vet heller ikke hva som er kilden til denne "ikke medlemmen" på distreff om at Nils Einarsen`s kone Anne skal være fra Oppistua Nordvik.
Har man blandet sammen noe her kanskje? ,og hvor var isåfall Peder Nilsen Røen 1719-1786`s kone Anne Nilsdatter fra?. Kom hun også fra oppistua Nordvik? Har Hans Hyldbakk uteglemt noe eller er det feil i bygdeboka?
Håper noen har noen ideer.
mvh Erik

Erling Myrbostad
Sted: KVANNE

Re: Peder Nilsen Røen kone Anne Nilsdatter

Legg inn av Erling Myrbostad » 12. april 2013 kl. 22.49

Hei Erik,

Et kort svar i forbifarten her:
Begge damene du lurer på var nok fra Oppistua på Nordvik. Det er endel feil/mangler i Hyldbakkbøkene når det gjelder bl.a Utigard Røen. At Nils Einarson Nordvik og kona hadde en datter Anne fremgår av skiftet etter Nils, se lenke:

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24641/272/

Når det gjelder Peder Nilsson f. 1719 hadde han også en søster til som ikke står i bygdeboka, det var Guri, som vart gift med Einar Larsson Hals, dette fremgår av skiftet etter Lars Nilsson Røen.

Nedover i generasjonene vet jeg ikke hvem du nedstammer fra, hvis det er Nils Pederson f. 1745, så hadde Knut Sæther en interessant retting til bygdebøkene på dette forumet nå nettopp, dette gjelder mor til Nils Pedersons kone Mildri Hågensdotter. Disse 2 er forøvrig mine 3x tippoldeforeldre. Vi får evt. komme tilbake til øvrige feil senere.

mvh Erling

Erik Hov

Legg inn av Erik Hov » 13. april 2013 kl. 7.13

Hei.

Men var denne Anne gift med Peder Nilsen Røen f 1719?. De var vel ikke gift i 1739 da skiftet etter Nils var?
Vet man hvem som var mor til Peder f 1719? og hvor hun var fra?
Jeg stammer fra Peder og Annes datter Brit Pedersdatter Røen gift med Peder Nilsen Grytskog.
mvh Erik

Erling Myrbostad

Legg inn av Erling Myrbostad » 13. april 2013 kl. 19.24

Hei,

Nei, det stemmer, de var ikke gift ved skiftet i 1739. Jeg har bare notert at hopehav og flere indisier sannsynliggjør at Anne Nilsdatter var fra Nordvik. Et tydelig indisium er skiftet etter Nils Pederson Røen i 1781, se lenke:

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24651/63/

Her ser vi at formyndere til døtrene er fra Nordvikslekta. Forutsatt at det er riktig at Anne Nilsdotter på Røen er samme person som Anne Nilsdotter, f. ca 1721 i Oppistua Nordvik, har vi som formynder for datteren Lisbet: Nils Andersson Nordvik, Oppistua, som da er søskenbarn til avdøde på morsida, og som formynder for datteren Lisbet: Ola Jonson Gjeldnes, som også er søskenbarn til avdøde på morsida. Dette var ikke tilfeldig.

Anne Nilsdotter døde forøvrig i 1799.

Mor til Peder, f. 1719, vet jeg ikke hvor var fra. Men oppkallinga viser med stor sikkerhet at fornavnet var Brit (Utigard Røen og Hals). Har ikke funnet skifte etter hverken Nils Pederson f. cir 1691 eller kona Brit.

mvh Erling

Erik Hov

Legg inn av Erik Hov » 15. april 2013 kl. 12.54

Hei.

Ypperlig skifte!.
Kan ikke lese alt ,men for meg ser det ut som formynder for barna var
formynder for Peder, Lars Martinussen Mo (morssiden?)
form for Ole, Peder Nilsen Grytskog (morssiden)
form for NIls, Lars Eynersen Halse (i slekt på farsiden?),
form for Anne, Nils Andersen Nordvik (morssiden)
form for Lisbet ,Ole Jonsen Gjeldnes (morssiden)
Slik jeg har det var Lars Martinussen Mo gift med søskenbarn til Nils Pedersen RØen ,Ingeborg Jonsdatter Gjeldnes og hun var igjen søster til Ole Jonsen Gjeldnes som var formynder for Lisbet Nilsdatter. Nils Andersen Nordvik var også søskenbarn til Nils Pedersen Røen.
Når det gjelder Peder Nilsen Grytskog er jeg usikker ,men ser ut som hans søster Ingeborg Nilsdatter Grytskog var gift med formynder til Nils ,Lars Einarsen Halse.

Nå var jo både Ole Jonsen Gjeldnes ,Nils Andersen Nordvik gift med søstrene til Lars Martinussen Mo så kanskje det er noe slektskap på Mo også? (Lars og søstrene Mo`s mor Ildrid Olsdatter Smistad fra Øksendal hadde jo vel også aner fra Nordvik....)
Får ta det med Peder Nilsen Grytskog i et annet tema ,men også der het moren Anne Nilsdatter og kan vel være født ca 1715-1723.
mvh Erik

Erling Myrbostad

Legg inn av Erling Myrbostad » 15. april 2013 kl. 15.08

Peder Nilsson Grytskog var gift med Brit Pedersdotter Røen, som var søster til avdøde Nils Pederson Røen.

mvh Erling

Erling Myrbostad

Legg inn av Erling Myrbostad » 15. april 2013 kl. 15.25

Siden vi er inne på Peder Nilsson Grytskog (Negard, f. 1743), kan det kanskje være på sin plass å nevne at bygdeboka er feil når det gjelder mor til Peder og hans 5 søsken. Ho heter ikke Ane Nilsdatter slik det står, men derimot Ingeborg Olsdatter. Dette går fram av ekstraskatten i 1762, der kona til Nils Toreson Grytskog heter Ingeborg Olsdatter. Alle barna er født før 1762. Ingeborg døde sikkert få år etterpå, og Nils ble oppattgift med nevnte Ane Nilsdotter.

Det er nærliggende å tro at denne Ingeborg Olsdotter er datter av forrige brukere på garden, Ola Pederson og kona Gjertrud Andersdotter Søyset (ikkje Gjertrud Trondsdotter slik det står i bygdeboka). Både overtakelsen og oppattkalling indikerer dette, men sikre bevis har en ikke så langt.

mvh Erling

Erling Myrbostad

Legg inn av Erling Myrbostad » 15. april 2013 kl. 15.32

Så etterpå at du hadde satt et spørsmålstegn vedrørende Lars Einarson Hals sin tilhørighet. Han var søskenbarn til avdøde Nils Pederson Røen, mora Guri var fra Utigard på Røen, søster til Peder Nilsson, f. 1719. Ellers stemmer det du skriver om at han var gift med Ingeborg, søster til Peder Nilsson Grytskog. Hopgifting på alle kanter i disse gamle bondeslektene på indre Nordmøre.

mvh Erling

Erik Hov

Legg inn av Erik Hov » 15. april 2013 kl. 17.54

apropo Peder Nilsen Grytskog og familien hans.....denne Ole Pedersen på Negard Grytskog.....det siste om står om ham i bygdeboka er at han "står som brukar i matriklane heilt fram til 1732 ,og i 1748 var han innklaga for gjeld til Henrik Schubert". Noe mer om Gjertrud står det ikke under Grytskog ,men under Negard Søyset står hun som født ca 1700 så dersom hun var mor til Ingeborg Olsdatter gift med Nils Toresen Grytskog må Ingeborg være født ca 1720. Nå var det vel kanskje skifte etter Ragnhild Hallsteinsdatter Søyset i 1761 og flere av hennes og mannen Trond Andersen`s barn var mindreårige i 1761, Kanskje formyndere eller noe sånt kan si noe om noe slekt? Kanskje evt skifte etter Trond Andersen eller hans 3je kone Helga Andersdatter kan fortelle noe?

Vet man forresten hvor Nils Toresen var fra?? Stangvik bygdebok sier at han var født 1712 ifølge dødsinfo og ca 1717 ifølge legderullene "kvar han var komen ifrå, veit vi ikkje".....
mvh Erik

Erik Hov

Legg inn av Erik Hov » 24. april 2013 kl. 8.45

takker for alle svar jeg har fått!. :)

Svar

Gå tilbake til «Surnadal»