Udsikten, Grorud Østre Aker.

Christiania/Kristiania by og kommune samt Aker herred/kommune fra 1814

Moderator: MOD_Oslo

Svar
Sissel Brodshaug
Sted: FEIRING

Udsikten, Grorud Østre Aker.

Legg inn av Sissel Brodshaug » 12. april 2013 kl. 13.53

Jeg er på jakt etter informasjon om bostedet Udsigten på Grorud. / Aker.
Min oldefar Carl Eriksen med kone og barn bodde der fra før 1910 og bodde der i 1924 da deres yngste barn ble konfirmert.
Under folketelling i 1910 bor det 60 personer under denne adressen.

Er det noen som har opplysninger om dette stedet.
Vennlig hilsen Sissel :?:

Bent Roger Ødegaard
Sted: VESTMARKA
Kontakt:

Re: Udsikten, Grorud Østre Aker.

Legg inn av Bent Roger Ødegaard » 12. april 2013 kl. 23.52

Mvh. BentØ

Brukeravatar
Inger Karin Haarbye
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Inger Karin Haarbye » 13. april 2013 kl. 10.55

Udsigten ser ut til å ha gnr/bnr 94/21, kanskje der samme gnr/bnr er i dag?. Iflg. kartet på http://www.norgeskart.no er det området rundt villaen til Akers Avis (Trondheimsveien 459). Dvs. nesten midt i Grorud-krysset. Det ligger jo på en liten høyde. Hvis han var stenhugger fra Sverige, så kjente han sikkert min oldefar. :)

På den tiden var det stor virksomhet på Grorud. Bl.a. ble kirken bygget.
Vennlig hilsen
Inger Karin Haarbye f. Solberg

Sissel Brodshaug

Legg inn av Sissel Brodshaug » 13. april 2013 kl. 11.27

Hei.
Ja min oldefar var steinhugger. Han var med på å hugge stein til Grorud kirke. Carl Erikson kom fra Sverige i 1885. Kanskje de kjente hverandre din og min oldefar.. Hva het din oldefar? Jeg vet at oldefar hadde flere steinhuggervenner som faddere til sine barn.
Hilsen Sissel

Sissel Brodshaug

Legg inn av Sissel Brodshaug » 13. april 2013 kl. 11.29

Hei.
Takk for opplysningen. Jeg har nok vært inne på den siden før. Trodde at oldefar og familien bodde i et eget hus, så derfor så jeg bort fra dette felleshuset. Men det er nok her han har bodd skjønner jeg.. Takk igjen. Hilsen Sissel

dn27834
Sted: ØVRE SURNADAL

Legg inn av dn27834 » 13. april 2013 kl. 11.33

Hei
Eg leita etter opplysningar om ein annan gamal bustad på Grorud, i Akersposten nr. 3-2003 og da dukka dette om UTSIGTEN opp. Det kan kanskje vere av interesse?

En epoke i Groruds historie var slutt i og med det nye senteret. Det livskraftige tettstedet, selvforsynt med varer og tjenester, med et rikt foreningsliv, kor og orkestre og egne lokale revyer måtte i støpeskjeen. Byen marsjerte opp med blokker og rekkehus. Aker Boligbyggelag var tidlig ute med Amalienborg ved Trondheimsveien i 1948. Flaen fikk «svenskehus»som var en gave fra Sverige, og lave blokker. Ledig arealer ved Bergensveien ble nyttet til nye boligblokker i beskjeden høyde. Så kom de store bygeprosjektene på Nordtvet og Ammerud. Kalbakken og Rødtvet kom i tillegg til det Grorud som er omtalt her og ble til en bydel med noe lokal administrasjon. Senere fikk bydelen navnet Grorud.
Sør for Trondheimsveien har det skjedd lite. Grorud Vel sørget også her for en skulptur «Skolepiken» av Solveyg Schafferer, rett utenfor der den gamle arbeiderboligen «Hanseboligen», også kalt Utsikten, en gang sto. Den gamle legeboligen i jugendstil, som ble stående håpløs på en øy i trafikken etter at det nye krysset var ferdig, har blitt til avishus, - det peneste i landet? Her finner vi journalisten som festet navnet Grorud til hele dalen. ( Dette er ikke helt riktig selv om han har æren for at navnet ble tatt i bruk. Allerede i 1948 finner vi navnet brukt i et offentlig dokument: Reguleringsplan av 1948). Like ved avishuset finner vi de to lærerboligene ved Grorud skole, en helt annen byggestil. En tredje stilart finner vi tvers over veien, Grorudveien 3 og 5, som har blitt kalt «kommunehusene». Disse var en gang stasboliger for de første som flyttet inn. De var bygget for ansatte i Aker Kommune. Grorudveien 11 var engang landhandleri og bakeri etter at det hadde tilhørt tunet på Øvre Grorud gård.
Grorudveien 13 i svingen er lett å identifisere som typisk gammelt våningshus på gård, og her bodde Ole Engebretsen som kårkall slik vi fortalte. Kommunens planleggere har foreslått den øvre del av Grorudveien som miljøgate. Den kan komme til å dekke de bygningene vi nå har omtalt og veie opp noe for nybyggingen på andre side av Trondheimsveien hvor de samme planleggerne forresten har satt av plass til et kulturhus.
Nå kan det passe å se hva overlærer ved Grorud skole Thormod Knutson skrev i «Arbeiderbladet» 7.2 1948: «I dag tyder alle tegn på at Grorud står foran en ny tid som vil skape store endringer i forholdene her. Grorud kommer til å skifte ham, vokse fra avkrok til by. Om dette er noe å glede seg over for oss gamle Grorud-boere, er det ikke så lett å si noe helt visst om. Men vi får vone at det fremmede innslaget vil vokse naturlig inn i det jevne forhold vi til dato har levd under her oppe på Grorud.» Den gamle Grorud-boer Knutson var også innflytter.

Kilder som ikke er nevnt i teksten: Grorud historielags årbøker, Fortidsminnemerkeforeningen Vandring på Grorud, Eiving Heide Groruddalen, Grorud Jervarefabrikk

Sissel Brodshaug

Legg inn av Sissel Brodshaug » 13. april 2013 kl. 13.01

Takk takk. Jeg synes om "Utsikten" eller Hanseboligen er spennende.
:D :D Hilsen Sissel

Brukeravatar
Inger Karin Haarbye
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Inger Karin Haarbye » 13. april 2013 kl. 14.35

Min oldefar (morfars far) var steinhugger. Både han og kona var fra Sverige. Oldefars bror var også steinhugger. Oldefar het Carl Andresen, han var født i 1854. Hans sønn Olaf Emil tok senere navnet Austlid. Mormor og morfar reiste til Amerika i 1911 for å tjene penger til husbygging, da min mor bare var 9 mnd. gammel. Mor ble boende hos sin mormor. Mormoren bodde i et lite hus i forkant av lærerboligene. Det er dessverre revet nå, det lå der lyskrysset er nå.

Mormor og morfar sendte hjem penger mens oldefar bygget huset av stein - rett nedenfor Grorud kirke. Morfar var senere lærer på Grorud skole.
Vennlig hilsen
Inger Karin Haarbye f. Solberg

Sissel Brodshaug

Legg inn av Sissel Brodshaug » 14. april 2013 kl. 15.30

Hei.
Det var nok ingen av dine slektninger om har vært faddere til noen av min oldefars 12 barn. selv om det var noen steinhuggere blant dem. Når det gjelder Utsikten lurer jeg virkelig på hvordan det bofellesskapet var, På et rom og kjøkken bodde altså 5-6 voksne mennesker... Vanskelig å tenke seg i våre dager. Takk for svar fra deg
Vennlig hilsen Sissel Brodshaug

Svar

Gå tilbake til «Oslo, Kristiania og Aker fra 1814»