Sogneprest Bård Nelsons etterkommere

Inklusiv Biri, Snertingdal, Redalen (i Ringsaker prgj. til 1821), Vardal

Moderator: MOD_Oppland

Svar
57567
Sted: SKOTSELV
Kontakt:

Sogneprest Bård Nelsons etterkommere

Legg inn av 57567 » 26. mars 2013 kl. 9.42

Hei, jeg lurer på om noen kan hjelpe meg litt :-)

I Biri rundt år 1600 var det en sogneprest ved navn Bård Nelson. Han var visstnok gift to ganger og hadde ialt 13 barn. Den ene Eivind, ble prest i Stange og de andre sønnene gikk over i bondestanden.

Noen som kunne hjelpe meg å finne ut hvem disse barna er?
Det sies at min slekt både gjennom min oldemor og oldefar går bakover til Bård Nelson så det hadde vært gøy å finne ut av.

Det sies også at Bård Nelson hører til Handlingmannætten som går tilbake til den gamle adelslekten Sudreimætten.

Hilsen Sonja :-)

dn21993
Sted: TOLVSRØD

Re: Sogneprest Bård Nelsons etterkommere

Legg inn av dn21993 » 6. april 2013 kl. 14.25

Hei

Setter inn noe jeg fant på Google:

.

166. Bård Nilssøn f. 1572, yrke: Sogneprest i Biri 1600-32, g. Eline Lauridsdatter, yrke: 13 barn flere g. i bondes. Bård døde 03-02-1635. Gravlagt i kirkens kor hvor en minnetavle er hengt opp over ham og kona av sønnen Eivind.

167. Eline Lauridsdatter yrke: 13 barn flere g. i bondes. Laurits på Hanastad som far til Eline Lauritsdatter. Klipper følgende fra min WWW-side:

Eline Lauritsdatter var gift med sogneprest i Biri Baard Nilssøn d 1635.Hun er i noen kilder oppgitt å ha vært av en slekt "Stabel" (NST IX s 291, NST XI s 120 og NST XIII s 118), noe som tilbakevises i Hedmark Slektshistorielags Jubileumstidsskrift s 103. Sistnevnte artikkel framsetter en hypotese om at Eline kunne være datter av Laurits Bratberg i Biri, men hypotesen baseres på bla. den forutsetning at hun kom fra Biri - noe man ikke vet noe om. Hedmark Slekthistorielags tidsskrift VII s 252 gir supplerende argumenter til støtte for hypotesen. Vestoppland Slektshistorielags tidsskrift 1-96 s 30 oppgir at hennes far muligens var Laurits (på Hanestad? Toten), gift med NN Mogensdatter Stor-Ree, men jeg kjenner ikke bakgrunnen for denne påstanden - kanskje informasjon om at hun eide jord i Nordre Leine i Hole gjengitt i NST

Hilsen
Grethe Aud

dn21993
Sted: TOLVSRØD

Legg inn av dn21993 » 6. april 2013 kl. 14.32

Hei

Også noe jeg fant, tar det bare med :

Herr Bård Rolvssons (Østby-ætten) hustru var Kari Tjøstelsdotter (Ørnefot eller Skelle), d. 1584, en søster til Nils Tjøstelsson, død før 1613 (far til herr Bård Nilsson [ørnefot], sogneprest på Biri fra 1603).

Hilsen
Grethe Aud

Erik Hov
Sted: GJØVIK

Legg inn av Erik Hov » 9. april 2013 kl. 13.33

Hei.

Jeg er også etterkommer etter Baard Nielsen (Rosensværd?) gjennom datteren Magnhild som ble gift med Ole Amundsen Baaberg på Bratberg i Biri.

Jeg vel ikke så mye på Baard Nielsen`s familie ,men det jeg har er at faren het Nils Tjøstelsen og døde ca 1609-1613 og at hans far igjen het Tjøstel Nilsen og døde ca 1613 i Eiker ,Buskerud. Jeg har derimot ingenting om denne Kari Tjøstelsdatter Ørnefot/Skelle død 1584 eller at hun var søster til Nils Tjøstelsen og dermed Baard`s farsøster.
Ser du omtaler Baard Bilsson som "Ørnefot"...

Jeg er også i slekt med Sigurd Rolfsen av Østbyætten som skulle være bror til Bård Rolfsen. Jeg gjetter på at Bård Rolvsen er den samme som var gift med Kari Tjøstelsdatter?
Hva vet man egentlig om Ørnefot slekta visa Rosensværd??

mvh Erik

dn18678
Sted: OSLO

Legg inn av dn18678 » 9. april 2013 kl. 23.06

Spørsmålene om Baard Nilssøns eventuelle tilknytning til slektene Ørnefot og Rosensværd, og om faren Nils Tjøstelsen, har det vært skrevet en god del om. I tilfelle det kan være til noen hjelp, siterer jeg fra det jeg har lagt inn i mitt eget slektsprogram. Her har jeg prøvd å sammenfatte og vurdere den kunnskapen som fantes da notatene ble skrevet for fem-seks år siden:

Nils Tjøstelsen
Nils Tjøstelsen er nevnt etter sin død i en gjeldssak i Hamar i 1613. Der er det bekreftet at "Herr Bård på Biri" var Nils' sønn. Nils skal i sin tur være sønn av "Herr Tjøstel på Gran". Denne opplysningen stammer fra noen notater som sognepresten Mads Pedersen Aalborg lagde litt etter 1640, der det står at Baard Nilssøn var sønn av Niels Tjøstelsen og sønnesønn av "Tjøstel på Gran".

Det er gjort mange forsøk på å finne ut hvem denne Tjøstel på Gran var, men ingen av dem er overbevisende. Mest sitert er S.H. Finne-Grønn, som i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift for 1944 mener at "Tjøstel på Gran" er "hr. Tjøstel Nilssen, som i 1522 var kannik og prest i Tegneby og Morlanda i Båhuslen, men innen 1530 kommet derfra og rimeligvis til Eker, hvor han nevnes som sogneprest i 1544 og 1549. Da hans prebende kort etter 1549 går over til en annen, har vel hr. Tjøstel da tatt avskjed og er flyttet til Gran, siden han i ættetavlen nevnes her". Finne-Grønns beskrivelse av flyttingen fra Båhuslen til Eiker og deretter til Gran er ikke akseptert av dagens genealoger, som har andre krav til dokumentasjon.

Det største problemet med "Tjøstel på Gran" er likevel ikke hvor han kom fra, men at det ikke
er kjent fra noen andre kilder enn Mads Pedersen Aalborgs notater at det fantes en person som het Tjøstel i dette området rundt 1550.

I flere eldre arbeider er "Herr Tjøstel på Gran" regnet som medlem av slekten Rosensverd, og dermed som etterkommer av de gamle norske kongene. Herman Nettum har skrevet om slekten i Tidsskrift for Vestoppland Slektshistorielag (1986), og mener oppfatningen skyldes en sammenblanding av personer. En Tjøstel Bårdsen av slekten Rosensverd ble lagmann på Oppland i 1585/86, men han var Niels Tjøstelsens nevø og ikke hans far.

Slekten Ørnefot
I 1654 fikk sønnen Even Baardsøn laget en minnetavle over sin far, som ble hengt opp i kirken. Epitafiet har ikke de vanlige portrettene, men to felt med tekst flankert av to engler. Det ene tekstfeltet er på norsk, og omtaler blant annet Baard Nielssøn som h[æderlig] og welb[yrdig]mand. Dette skal bety at han var adelig. Det andre (nederste) tekstfeltet er på latin.

I en artikkel i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift for 1992, mener genealogen Tore H. Vigerust at Baard Nilssøn tilhører en norsk adelsslekt som han kaller Ørnefot. Begrunnelsen for at det finnes en slik adelsslekt, er omtalen på epitafiet og seglene til Baard Nilssøn og sønnen Even Baardsøn. Det siste viser utvilsomt et fugleben, mens seglet til Baard Nilssøn er mer ubestemmelig (se omtale på Digitalarkivets gamle brukerforum tema 61500).

Erik Hov
Sted: GJØVIK

Legg inn av Erik Hov » 10. april 2013 kl. 13.17

Har tatt en kikk på debatt 61500 som du nevner og sett litt på våpenskjoldene. Ser Tore Vigerust nevner til sist våpenskjoldet til Even Baardsen`s sønn Peder Leuthen fra ca 1680 der Tore skriver
"Etter vedlegg i fru Birgitte Knudsdatter Seeblads (d. 1659 våpenbog i DRA, hadde hun et anevåpen med en avkappet fuglefot, ganske lik det våpnet som Peder Evensen førte ca 1680. Våpnet tillegges Birgittes mødrene, noe som trolig menes hennes mors våpen....." og videre at "Det finnes altså en adelsslekt et sted i Danmark-Norge på 1500-tallet med dette våpnet."
Så....var denne Birgitte islekt med Baard Nielssen gjennom sin morsside? vet man noe mer om dette? eller Birgitte`s slekt som kan kaste lys over flere av Baard`s aner eller slektninger?
mvh Erik

dn18678

Legg inn av dn18678 » 11. april 2013 kl. 9.21

Når jeg ser Eriks spørsmål om en mulig forbindelse mellom Baard Nilssøn og Birgitte Knudsdatter Seeblad, blir jeg minnet om hvor mye norske slektsforskere mistet da Tore Vigerust gikk bort. Dette er et tema for eksperter, og hadde Tore vært her er det ikke utenkelig at han hadde prøvd å hjelpe.

Jeg får nøye meg med å gå tilbake til det opprinnelige spørsmålet om Bård Nilssøns barn. I Stuves artikkel Hvem var Eline Lauritsdtr. hr. Bård Nilssens til Biri? (Hedmark Slektshistorielags jubileumsbok 1939 - 1964.) har jeg funnet seks:
Magnhild Baardsdatter, Eriks ane
Maren Baardsdatter
Siri Baardsdatter (ca. 1609-1698), min ane
Klokker Morten Baardsen
Lensmann Maurits Baardsen (-1665)
Sogneprest Even Baardsen (1607-1668)

Er det noen som vet om flere?

6878
Sted: SKJETTEN
Kontakt:

Legg inn av 6878 » 11. april 2013 kl. 21.20

57567
Kontakt:

Legg inn av 57567 » 16. april 2013 kl. 18.28

Tusen takk for mye interessant info :)

Sakset fra mitt opprinnelige spørsmål:

"Han var visstnok gift to ganger og hadde ialt 13 barn. Den ene Eivind, ble prest i Stange og de andre sønnene gikk over i bondestanden."

All informasjonen er utrolig interessant, men den hjelper desverre ikke i forhold til å finne "The missing link" i mitt slektstre.

Eivind som sies å ha vært prest i Stange, har ikke blitt nevnt, og kanksje er det han som er linken til mine aner.

Siden han har vært prest i Stange skulle det vel være info om han et eller annet sted, eller hva?

Fortsatt veldig glad for hjelp her, siden jeg har lett mange steder uten å finne noe.

Hilsen Sonja :)

dn18678

Legg inn av dn18678 » 16. april 2013 kl. 20.28

Den Eivind som du leter etter, og som du tror at du kanskje stammer fra, er den samme som jeg og andre har kalt Even Baardsen. Han var sogneprest i Løten. De var ikke så nøye med stavemåten den gangen, og det skjer også mye ved avskrift av gamle kilder. I epitafiet i Biri er han kalt Evind.

I Norsk prestehistorie er sognepresten i Løten fra 1636 kalt Eivind Baardsen, så det er utvilsomt riktig prest. Sognepresten i Stange på den tiden var en annen (Evert Rasmussen Hjort), jf. lenken:
http://www.genealogi.no/content/registe ... marken-og-østerdalen-prosti

57567
Kontakt:

Legg inn av 57567 » 16. april 2013 kl. 21.52

Tusen takk for den oppklaringen.

MVH Sonja

Svar

Gå tilbake til «Gjøvik»