Ny Sara for meg!?
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Ny Sara for meg!?
Etter søken etter Sara`er kom jeg over denne Sara i FT 1865 Hitra:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =1947#ovre
og med dette navnet må hun vel ha tilknytting bakover i tid til Flor slekta.
Finner så Sara døpt sammen med sin tvillingsøster Ingeborg Marie i Bakklandet prestegjeld:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... =1246#ovre
Da har vi navn på begge foreldrene. Anders Larsen Moltue og Anne Benjamine Rasmusdatter.
(Deres eldre bror Laurits døpt samme sted i 1855. http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... k=814#ovre)
Da dukker navnet Moltue opp på faren, sjøfarende Anders Larsen
Så finner jeg Vigde i Bakklandet prestegjeld 1851-1860:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... k=257#ovre
Begge oppgitt til å være født på Ørlandet og fedrene er ført opp.
Finner så utflytting til Hitra (jfr. FT 1865 Hitra)
http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... k=489#ovre
Her er alle 3 barna døpt i Bakklandet prestegjeld med på flyttelasset.
I FT 1865 Hitra er det kommet til en sønn til: Anthon Benjamin 1. år gammel. Her er mor Anna Benjamine ikke lenger med i FT.
Anna Benjamine døde kanskje i barsel?
Finner ikke kirkebok for hverken født el. død for aktult område! Noen som har forsket på denne gren??
Tiileggsopplys. som jeg mener passer inn: kan være far, besteforeldre og oldeforeldre til Anne Benjamine Rasmusdatter??
11??http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f18011621&gardpostnr=1&personpostnr=34&merk=34#ovre
Her er i tilfelle forlovelse (viet samme dag) til hennes besteforeldre:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... =2980#ovre
Så det store spørsmålet er; hvor komme de inn i Florslekta???
Steingrim
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =1947#ovre
og med dette navnet må hun vel ha tilknytting bakover i tid til Flor slekta.
Finner så Sara døpt sammen med sin tvillingsøster Ingeborg Marie i Bakklandet prestegjeld:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... =1246#ovre
Da har vi navn på begge foreldrene. Anders Larsen Moltue og Anne Benjamine Rasmusdatter.
(Deres eldre bror Laurits døpt samme sted i 1855. http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... k=814#ovre)
Da dukker navnet Moltue opp på faren, sjøfarende Anders Larsen
Så finner jeg Vigde i Bakklandet prestegjeld 1851-1860:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... k=257#ovre
Begge oppgitt til å være født på Ørlandet og fedrene er ført opp.
Finner så utflytting til Hitra (jfr. FT 1865 Hitra)
http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... k=489#ovre
Her er alle 3 barna døpt i Bakklandet prestegjeld med på flyttelasset.
I FT 1865 Hitra er det kommet til en sønn til: Anthon Benjamin 1. år gammel. Her er mor Anna Benjamine ikke lenger med i FT.
Anna Benjamine døde kanskje i barsel?
Finner ikke kirkebok for hverken født el. død for aktult område! Noen som har forsket på denne gren??
Tiileggsopplys. som jeg mener passer inn: kan være far, besteforeldre og oldeforeldre til Anne Benjamine Rasmusdatter??
11??http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f18011621&gardpostnr=1&personpostnr=34&merk=34#ovre
Her er i tilfelle forlovelse (viet samme dag) til hennes besteforeldre:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... =2980#ovre
Så det store spørsmålet er; hvor komme de inn i Florslekta???
Steingrim
- Paul Johan Hals
Re: Ny Sara for meg!?
Her er Flor brukt som døpenavn. Det kan være en oppkalling etter en person som foreldrene satte høgt. Ikke nødvendivis i slekt med vedkommende. Men kan selvsagt være det.
Mvh Paul
Mvh Paul
-
- Sted: Hitra
Jeg tror jeg er enig med Paul Johan her. Sara Kjerstine Flor ( 1692-1770 m) i Jevika, Hitra,
skal for eks. ha vært en svært så populær gudmor og fadder, og mange av disse fadderbarna ble oppkalt etter henne. Men så forgreinet som etterslekta hennes ble etterhvert, skal det ikke utelukkes at Anders Larsen og/eller Anne Benjamine Rasmusdatter var i slekt med henne. Videre søk bakover kan kanskje gi svar.
Jeg oppfatter deg dit at du er klar over at Moldtua lå i Ørlandet prestegjeld. Da Agdenes ble utskilt fra Ørlandet, ble naturligvis Moldtua liggende i Agdenes ( Værnes kirke ).
Mvh Knut
skal for eks. ha vært en svært så populær gudmor og fadder, og mange av disse fadderbarna ble oppkalt etter henne. Men så forgreinet som etterslekta hennes ble etterhvert, skal det ikke utelukkes at Anders Larsen og/eller Anne Benjamine Rasmusdatter var i slekt med henne. Videre søk bakover kan kanskje gi svar.
Jeg oppfatter deg dit at du er klar over at Moldtua lå i Ørlandet prestegjeld. Da Agdenes ble utskilt fra Ørlandet, ble naturligvis Moldtua liggende i Agdenes ( Værnes kirke ).
Mvh Knut
-
Hei, finner i farten ikke Anne Benjamine Rasmusdatters dåp i Ørlandet. Men hennes far heter vel Rasmus Danielsen ut fra hva jeg kan forstå av lenkene. Da er kanskje dette en bror av Anne Benjamine: http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... =3056#ovre
Mors navn er interessant: Sara Kirstina Strøm. Dette kan tyde på tilknytning til Aunøya, Sandstad sogn. NILS JUSTESØNN EIDE var g.m. CORNELIA JAKOBSDATTER GJEVIK, datter av Jakob og Sara Kjerstina Flor i Jevika. Nils og Cornelia Eide hadde bl.a. datteren Sara Kjerstina Flor, f. ca 1747, død 1831. Sistnevnte ble gift med Daniel Eriksen Strøm på Aunøya. Se bl.a. Hitraboka III ( Sandstadboka ) Side 244 m.fl. Sara Kirstine Strøm, gift med Rasmus Danielsen Leksen, synes ikke å være nevnt der, men hun og/eller mannen kan være etterkommere etter dette folket på Aunøya. Her er det mye navnelikhet. Du får kanskje prøve å spore opp foreldrene til Rasmus Danielsen og hans kone Sara Kirstina Strøm.
Mvh Knut
Mors navn er interessant: Sara Kirstina Strøm. Dette kan tyde på tilknytning til Aunøya, Sandstad sogn. NILS JUSTESØNN EIDE var g.m. CORNELIA JAKOBSDATTER GJEVIK, datter av Jakob og Sara Kjerstina Flor i Jevika. Nils og Cornelia Eide hadde bl.a. datteren Sara Kjerstina Flor, f. ca 1747, død 1831. Sistnevnte ble gift med Daniel Eriksen Strøm på Aunøya. Se bl.a. Hitraboka III ( Sandstadboka ) Side 244 m.fl. Sara Kirstine Strøm, gift med Rasmus Danielsen Leksen, synes ikke å være nevnt der, men hun og/eller mannen kan være etterkommere etter dette folket på Aunøya. Her er det mye navnelikhet. Du får kanskje prøve å spore opp foreldrene til Rasmus Danielsen og hans kone Sara Kirstina Strøm.
Mvh Knut
-
- Sted: LONEVÅG
Se Sandstadboka s. 376.
-
- Sted: HITRA
I 1998 skrev jeg "Slekter fra Gjevika" som tar for seg etterkommere av Sara Kjerstine Floer (Flor, Floor) som ble gift i Gjevika, Ansnes, Hitra.
Oversikt over Strøm-slekta finnes også der. Ta gjerne kontakt for konkrete spørsmål.
Mvh
Gunnar Christoffer
Oversikt over Strøm-slekta finnes også der. Ta gjerne kontakt for konkrete spørsmål.
Mvh
Gunnar Christoffer
Hei, dette var interessant. Jeg har i min søken etter en av mine formødre, Malena kjerstina Flor, muligens født 1796, fødte min tipp-tippoldefar even martinus etter sitt andre leiermål i 1821, havnet på Hitra.
Sporet går via et annet av hennes leiermål, hvor hun kaller seg Malena Hansdatter, om en vaksinasjon hvor hennes foresatte er Hans Flor, til Hans Knarlaget, som visstnok er den samme Hans Christian Hendrichsen, sønn av H.J. Ulvan, som er et av Sara Kjerstine Flors barn.
JH.Ulvan fikk fire barn med Maren Hansdatter, og ingen av dem står oppført med noen barn.
Jeg skulle gjerne vite om jeg er på villspor, eller om det er noen forbindelse med min Malena og Sara?
Lise
Sporet går via et annet av hennes leiermål, hvor hun kaller seg Malena Hansdatter, om en vaksinasjon hvor hennes foresatte er Hans Flor, til Hans Knarlaget, som visstnok er den samme Hans Christian Hendrichsen, sønn av H.J. Ulvan, som er et av Sara Kjerstine Flors barn.
JH.Ulvan fikk fire barn med Maren Hansdatter, og ingen av dem står oppført med noen barn.
Jeg skulle gjerne vite om jeg er på villspor, eller om det er noen forbindelse med min Malena og Sara?
Lise
-
Hei, du viser til Sara Kjerstina Flor Gjeviks sønn H J Ulvan. ( Jeg nedstammer fra 3 av døtrene til nevnte Sara, må tilstå at jeg ikke har vært så opptatt av denne slekta likevel, men det er det mange andre som har vært ). H J Ulvan, det må da være han som jeg har registrert som Henrik Jakobsen Flor Ulvan, f. 1734 Jevika, død ca 1764 Ulvan, gift 7.10.1755 med Maren Hansdatter Jæger Ulvan. Han omkom antaglig på sjøen.
Har fått med meg 5 barn:
Berit Marta, 1753 ?
Milde Irgens, 1755
Jakob, 1757
Hans Kristian, 1759
Sara, 1762 ( død 1765 )
Om Hans Kristian Henriksen, f. 1759, har jeg dette:
Gift med Marta Andersdatter (Lindberg Eeg) Selvåg, f. ca 1770.
Jeg har ikke registrert dette parets etterkommere. Men her er antaglig familien i Knarrlaget
( Ulvøya ) ved ft 1801:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2543#ovre
Barna Cornelia, Henrik, Malena og Maren er født før 1801.
Så da blir spørsmålet om det er denne Malena Hansdatter som er din Malena Kjerstina Hansdatter Flor. Det blir antaglig først nødvendig å lete i kirkeboka etter dåpen rundt 1796.
Konfirmerte i årene rundt 1812 er dessverre ikke innført i kirkeboka av presten.
Det kan være at både Gunnar Lossius ( Se foran ) og andre har registrert etterslekta etter Hans Kristian og Marta.
Vennlig hilsen
Knut
Har fått med meg 5 barn:
Berit Marta, 1753 ?
Milde Irgens, 1755
Jakob, 1757
Hans Kristian, 1759
Sara, 1762 ( død 1765 )
Om Hans Kristian Henriksen, f. 1759, har jeg dette:
Gift med Marta Andersdatter (Lindberg Eeg) Selvåg, f. ca 1770.
Jeg har ikke registrert dette parets etterkommere. Men her er antaglig familien i Knarrlaget
( Ulvøya ) ved ft 1801:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2543#ovre
Barna Cornelia, Henrik, Malena og Maren er født før 1801.
Så da blir spørsmålet om det er denne Malena Hansdatter som er din Malena Kjerstina Hansdatter Flor. Det blir antaglig først nødvendig å lete i kirkeboka etter dåpen rundt 1796.
Konfirmerte i årene rundt 1812 er dessverre ikke innført i kirkeboka av presten.
Det kan være at både Gunnar Lossius ( Se foran ) og andre har registrert etterslekta etter Hans Kristian og Marta.
Vennlig hilsen
Knut
Ja, det er Henrik Jacobsen.
Jeg tror det er rett Malena; Hans Hendrichsen fra f.t 1801 bor på Knarlaget, han står som far til Malena Maria i FS, og som Hans Flohr som tar henne med til vaksinasjon i 1808, Trondheim byarkiv.
Problemet er at jeg ikke greier å tyde kirkeboka fra 1796..
Interessant med Henrik som dør; i f.t. 1801, Hitra dukker nemlig Maren opp med ny mann, Johan bernt ejde.
Du sier du stammer fra 3 av Saras barn?
Lise
Jeg tror det er rett Malena; Hans Hendrichsen fra f.t 1801 bor på Knarlaget, han står som far til Malena Maria i FS, og som Hans Flohr som tar henne med til vaksinasjon i 1808, Trondheim byarkiv.
Problemet er at jeg ikke greier å tyde kirkeboka fra 1796..
Interessant med Henrik som dør; i f.t. 1801, Hitra dukker nemlig Maren opp med ny mann, Johan bernt ejde.
Du sier du stammer fra 3 av Saras barn?

Lise
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =1791#ovre
Jeg vet ikke hvem av døtrene du stammer fra, men i f.t. 1801 finner vi Cornelia, som bor hos sin datter, og Cornelia, som er 80 år, var Saras datter
Lise
Jeg vet ikke hvem av døtrene du stammer fra, men i f.t. 1801 finner vi Cornelia, som bor hos sin datter, og Cornelia, som er 80 år, var Saras datter

Lise
-
Det er riktig at Maren giftet seg igjen, hun var jo ennå ung og satt med 4-5 små barn.
Henrik døde nok i 1762, ikke 1764. Den 28.12.1763 ble Maren Hansdatter Jæger Ulvan viet til "lensmann" Johan Bernt Stephansen Eide, fra Kråkfjord i Roan ( Bjørnør ).
Her ble det også minst 4 barn : Henrikka, Sara, Steffen og Maren. Deres mor Maren døde i 1805, Johan Bernt en gang etter 1801. Maren Hansdatter Jæger Ulvan med 2 barnekull har et utall etterkommere.
Jeg nedstammer ikke fra Henrik Jakobsen og Maren, men fra Henriks 2 eldste søstre,
Elisabet Sofia, g.m. Jens Christensen Lindberg Selvåg, og Margrethe Maria, g.m. Amund Eriksen Tørum fra Ørland prestegjeld. Og fra deres halvsøster, Ane Cathrine Johansdatter,
som var Sara Kjerstine Flor Gjeviks datter i 2. ekteskap med Johan Arntsen fra Hemne.
Ane Cathrine Johansdatter var g. m. Anders Bendtsen Skaget, Fillan, Hitra.
Mvh Knut
Henrik døde nok i 1762, ikke 1764. Den 28.12.1763 ble Maren Hansdatter Jæger Ulvan viet til "lensmann" Johan Bernt Stephansen Eide, fra Kråkfjord i Roan ( Bjørnør ).
Her ble det også minst 4 barn : Henrikka, Sara, Steffen og Maren. Deres mor Maren døde i 1805, Johan Bernt en gang etter 1801. Maren Hansdatter Jæger Ulvan med 2 barnekull har et utall etterkommere.
Jeg nedstammer ikke fra Henrik Jakobsen og Maren, men fra Henriks 2 eldste søstre,
Elisabet Sofia, g.m. Jens Christensen Lindberg Selvåg, og Margrethe Maria, g.m. Amund Eriksen Tørum fra Ørland prestegjeld. Og fra deres halvsøster, Ane Cathrine Johansdatter,
som var Sara Kjerstine Flor Gjeviks datter i 2. ekteskap med Johan Arntsen fra Hemne.
Ane Cathrine Johansdatter var g. m. Anders Bendtsen Skaget, Fillan, Hitra.
Mvh Knut
-
- og Cornelia Jakobsdatter var søster nr. 3, født ca 1720, død i 1801 på Jøstenøya, Innhitra. Hun var gift m. den lokalt meget kjente Nils Justesønn Eide, opprinnelig fra Belsvika i Hemne ( Han var absolutt ikke i slekt med Johan Bernt Eide, det er snakk om forskjellige gårder i forskjellige prestegjeld med navn Eide ). Nils Justesønn Eide var en foregangsmann som dyrket myrjord og plantet skog, og fikk utmerkelse fra kongen i København.
Knut
Knut
-
For ordens skyld bør jeg kanskje nevne Sara Kjerstina Flor Gjeviks øvrige barn:
Jonas Jakobsen overtok heimgården i Jevika, gift m. Maren Nilsdatter Fillan; søstera Henrikka Jakobsdatter giftet seg til gården Eidsøy, nabogården til Eide der søstera Cornelia residerte. Henrikkas ektemann het Ole Johnsen. Yngst var Henrik, som vi har omtalt.
I 2. ekteskap ble det bare Ane Cathrine.
Knut
Jonas Jakobsen overtok heimgården i Jevika, gift m. Maren Nilsdatter Fillan; søstera Henrikka Jakobsdatter giftet seg til gården Eidsøy, nabogården til Eide der søstera Cornelia residerte. Henrikkas ektemann het Ole Johnsen. Yngst var Henrik, som vi har omtalt.
I 2. ekteskap ble det bare Ane Cathrine.
Knut
-
Malene Maria døpes 1 september (?) 1796 :
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-104
i Fillan kirke, Hitra. Høyre side, under midten.
Mvh Knut
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-104
i Fillan kirke, Hitra. Høyre side, under midten.
Hans Knarrlagets barn Malene Maria, født 7 august. Faddere: Morten, Stephen og Berit Ulvan, Andreas, Andrea og Gunnhild Selvåg.
Mvh Knut
oj, så flink du er! Mon tro hvor moderen var?
Lise
Lise
-
Skrifta er vel en tilvenningssak.
Barnets mor var tilstede og ble introdusert i Fillan kirke på dåpsdagen, dette er nevnt litt før selve dåpsinnføringen,
- men å føre opp morens navn i kirkeboka ble dessverre ikke ansett som nødvendig.
Vi vet jo likevel hennes navn, og leter du rundt 1790 finner du kanskje vielsen.
Mvh Knut
Barnets mor var tilstede og ble introdusert i Fillan kirke på dåpsdagen, dette er nevnt litt før selve dåpsinnføringen,
Intr Manasse Nordbottens og Hans Knarrlagets hustruer
- men å føre opp morens navn i kirkeboka ble dessverre ikke ansett som nødvendig.
Vi vet jo likevel hennes navn, og leter du rundt 1790 finner du kanskje vielsen.
Mvh Knut
-
Ft 1801 viser at Hans Kristian og Marta bodde i Knarrlaget, en husmannsplass ( under Ulvan ). Men det var bare 2 gårder på Ulvøya, Ulvan og Selvåg. Alle andre bosteder måtte defineres som (husmanns)plasser og strandsteder. Knarrlaget var nok en attraktiv boplass midt i Knarrlagsundet, med handel og mye virksomhet også på den tiden.
Ad fadderlista:
Morten Ulvan er gårdmannssønn i Ulvan, han ble 2 år etter denne dåpen gift med en søster av barnets mor Marta.
Steffen Ulvan er barnets onkel, halvbror av Hans Kristian.
Berit Ulvan kan være søster av nevnte Morten, hun født 1774. Eller det kunne vært barnets tante Beret Maria Henriksdatter, men hun hadde på det tidspunkt giftet seg og flyttet over Knarrlagsundet til Mastad eller Skjærbusdal.
Andreas Selvåg er antaglig Andreas Andersen, f. 1759, gift m. Sille Eriksdatter. Da er han bror av Marta Andersdatter og altså barnets onkel. Mor til Andreas og Marta het også MALENA, og Andreas og Sille døpte selv en datter MALENA i 1795. Så her er det mye oppkalling og tradisjon ute og går. Far til Marta og de andre het forøvrig Anders Lindberg Selvåg.
Andrea Selvåg er også søster av Marta og da barnets tante, det var hun som ble gift med Morten Ulvan 2 år etter ( altså 1798 ).
Gunnhild Selvåg har jeg ikke registrert. Hun er antaglig også en slektning, og kan være den Gunnhild Tronsdatter Selvåg, som er enke i Selvågan i 1801.
Jeg er selv født i Ulvan, så her traff du meg virkelig på hjemmebane
Det ser ut som vi har felles opphav.
Mvh Knut
Ad fadderlista:
Morten Ulvan er gårdmannssønn i Ulvan, han ble 2 år etter denne dåpen gift med en søster av barnets mor Marta.
Steffen Ulvan er barnets onkel, halvbror av Hans Kristian.
Berit Ulvan kan være søster av nevnte Morten, hun født 1774. Eller det kunne vært barnets tante Beret Maria Henriksdatter, men hun hadde på det tidspunkt giftet seg og flyttet over Knarrlagsundet til Mastad eller Skjærbusdal.
Andreas Selvåg er antaglig Andreas Andersen, f. 1759, gift m. Sille Eriksdatter. Da er han bror av Marta Andersdatter og altså barnets onkel. Mor til Andreas og Marta het også MALENA, og Andreas og Sille døpte selv en datter MALENA i 1795. Så her er det mye oppkalling og tradisjon ute og går. Far til Marta og de andre het forøvrig Anders Lindberg Selvåg.
Andrea Selvåg er også søster av Marta og da barnets tante, det var hun som ble gift med Morten Ulvan 2 år etter ( altså 1798 ).
Gunnhild Selvåg har jeg ikke registrert. Hun er antaglig også en slektning, og kan være den Gunnhild Tronsdatter Selvåg, som er enke i Selvågan i 1801.
Jeg er selv født i Ulvan, så her traff du meg virkelig på hjemmebane

Det ser ut som vi har felles opphav.
Mvh Knut
så artig!
Da har du vel lest om sara krisine flors herkomst; tyskland, danmark, christian IVs livlege osv?
Lise
Da har du vel lest om sara krisine flors herkomst; tyskland, danmark, christian IVs livlege osv?

Lise
-
Ja, har lest, men der har jeg ikke mye å bidra med. Men det er mange som er interessert.
Mvh Knut
Mvh Knut
-
En ting er herkomsten, noe helt annet er oppførselen, dvs. hvordan slektsmiljøet Irgens (egentlig "Jørgensen") inntok Røros og deretter "regjerte" dette stedet, som slekten selv ingen innsats hadde gjort for å opprette.
Sier ikke mer om dette her enn at mine tre opphav, Kvikneverkets grunnlegger hr. Hans Lauritzen på Tynset, Røros verks og bergstads grunnlegger Lorentz Lossius og sistnevntes svigerfar prost Anders Bruse i Meldal, sammen må få æren for at slekten Irgens og avleggeren Flor faktisk eksisterer her i landet med sine svært mange ætlinger. Hadde ikke de tre nevnte gjort sin innsats med å grunnlegge og bygge opp de to største kopperverkene her i landet (og også medvirket til et tredje), så hadde ikke en eneste Irgens vært her, og den nåværende etterslekten hadde aldri blitt født.
Noe av æren for Røros må selvsagt deles med Aasen, men lite hadde skjedd der og andre steder hvis ikke de ovennevnte hadde involvert seg i det. Etter opprettelsen av verkene fulgte en stor innvandring av utenlandske fagfolk, som til dels giftet seg norsk, og følgelig både genetisk og kulturelt påvirket den senere befolkningen her i landet en god del. Så det er ikke bare slektene Irgens og Flor som kan takke de tre herrer for sin tilværelse på "det iskalde steinberget".
(For ordens skyld: Antagelig ætter også jeg fra Gjevik, men det er før Flor giftes inn i familien der, dvs. fra en søster av Jakob Jonsen. Hun var klokkerkone på Sørseter Fjellvær.)
Sier ikke mer om dette her enn at mine tre opphav, Kvikneverkets grunnlegger hr. Hans Lauritzen på Tynset, Røros verks og bergstads grunnlegger Lorentz Lossius og sistnevntes svigerfar prost Anders Bruse i Meldal, sammen må få æren for at slekten Irgens og avleggeren Flor faktisk eksisterer her i landet med sine svært mange ætlinger. Hadde ikke de tre nevnte gjort sin innsats med å grunnlegge og bygge opp de to største kopperverkene her i landet (og også medvirket til et tredje), så hadde ikke en eneste Irgens vært her, og den nåværende etterslekten hadde aldri blitt født.
Noe av æren for Røros må selvsagt deles med Aasen, men lite hadde skjedd der og andre steder hvis ikke de ovennevnte hadde involvert seg i det. Etter opprettelsen av verkene fulgte en stor innvandring av utenlandske fagfolk, som til dels giftet seg norsk, og følgelig både genetisk og kulturelt påvirket den senere befolkningen her i landet en god del. Så det er ikke bare slektene Irgens og Flor som kan takke de tre herrer for sin tilværelse på "det iskalde steinberget".
(For ordens skyld: Antagelig ætter også jeg fra Gjevik, men det er før Flor giftes inn i familien der, dvs. fra en søster av Jakob Jonsen. Hun var klokkerkone på Sørseter Fjellvær.)
Sist redigert av Odd Roar Aalborg den 25. mars 2013 kl. 7.39, redigert 1 gang totalt.
Hei, jeg finner ikke noen kilder fra 1700-tallet i DA, fra Fillan. Kan jeg lete noen andre steder for å finne introduksjonen, dåpen, vielsen osv. til Hans, maren og malena?
Jeg googlet livlegen og fant en god del der, men de hadde også stoppet opp ved de fire barnebarna til Sara.

Jeg googlet livlegen og fant en god del der, men de hadde også stoppet opp ved de fire barnebarna til Sara.

-
Odd Roar: Interessant betraktning, men vi kan ikke forbedre våre forfedre eller ta ansvar for deres feil og misgjerninger, heldigvis. Hvis jeg får lov å være litt sleivete mot en slektning, så stammer vi vel alle til syvende og sist fra de samme huleboerne
Lise: Kirkebøkene for alle kirkene og sognene på Hitra er ført ved Dolm hovedkirke; med anmerkning i margen til venstre om hvilken kirke det gjelder. Så søk i Dolm kirkebok 1775-1818 (under Hitra ), konsentrer deg om der gudstjeneste er holdt i Fillan kirke i henhold til margen.
God påske til begge !

Lise: Kirkebøkene for alle kirkene og sognene på Hitra er ført ved Dolm hovedkirke; med anmerkning i margen til venstre om hvilken kirke det gjelder. Så søk i Dolm kirkebok 1775-1818 (under Hitra ), konsentrer deg om der gudstjeneste er holdt i Fillan kirke i henhold til margen.
God påske til begge !
-
Knut: Du får trøste deg med at etter hva jeg har observert er det også Lossius'er og andre Lossius-ætlinger på Hitra som i tillegg har Irgens-aner. Litt splittet i sinnet må en vel bli av det - lettere for meg da som kan holde med den ene parten (og du kanskje med den andre - for øvrig kan vi jo være enige om en del annet). Jeg er jo antagelig svært nær ved å få med Flor, men unngår det så vidt.
Jeg skal prøve ditt forslag - god påske fra lise