Peder Johnsen/Anne Severine Jensdatter, fra Eidsvoll
Moderator: MOD_Akershus
-
- Sted: OSLO
Peder Johnsen/Anne Severine Jensdatter, fra Eidsvoll
Søker opplysninger om Peder Johnsen født 1805. Han er oppført som bosatt i 1864 på Næringen/Johnsrud i Eidsvoll og i 1865 på Myrereie i Eidsvoll. Muligens samme sted. Vet at kirkebøkene brant sammen med kirken. Har prøvd å finne fødselsdato/sted og konfirmasjon uten å komme videre. Vet at han hadde sønnen Nikolai Pedersen, født i 1849(min ane), med Anne Severine.
Re: Peder Johnsen/Anne Severine Jensdatter, fra Eidsvoll
Hei Harald
Har du prøvd Ft. 1875 ?
Nikolai kan du også søke 1900-1910

Har du prøvd Ft. 1875 ?
Nikolai kan du også søke 1900-1910
Mvh. Annette
-
Har prøvd å søke i folketellingen for 1875. Finner hverken Peder Johnsen eller Anne Severine.
Har også søkt på gårdsnavnene Johnsrud og Myrereie uten å få klaff. Når det gjelder Nikolai kjenner jeg hans historie. Det er derfor jeg prøver å finne opplysninger om hans far Peder Johnsen for å kunne gå tilbake i historien.
Har også søkt på gårdsnavnene Johnsrud og Myrereie uten å få klaff. Når det gjelder Nikolai kjenner jeg hans historie. Det er derfor jeg prøver å finne opplysninger om hans far Peder Johnsen for å kunne gå tilbake i historien.
- Svehn Ruskelöv
- Sted: Sverige
Og her er "Peder Johnsen" med kone og fosterdatter i FT 1865 "Eidsvoll", som du nevner : http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... k=663#ovre
Mvh,Svehn
-
Som antydet i starten på denne tråd. Har jeg kjennskap til dataen fra folketellingen i 1865, og jeg har også opplysninger om forholdene i 1864 da Nikolai Pedersen ble konfirmert. Derfor operes det med to bosteder, Jonsrud og Myrereie. Dette bringer med desverre ikke videre mht Peder Johnsen. Prøver å finne hans foreldre, når/hvor han ble født og når/hvor han ble konfirmert. Selv om jeg skulle klare å finne hans dødstidspunkt bringer heller ikke det meg videre. Derfor håper jeg noen har en annen innfallsvinkel på hvor Peder Johnsen kom fra.
Hei Harald.
Prøv på John Pedersen, Eidsvoll i 1801

Prøv på John Pedersen, Eidsvoll i 1801

Mvh. Annette
-
Beklager, men jeg klarer ikke å se forbindelsen mellom Peder Johnsen, min ane, og John Pedersen. Er det jeg som ikke ser klart, eller er det noe jeg ikke har forstått? Finner ingen referanser. Takknemlig for en oppklaring.
Mvh
Harald
Mvh
Harald
-
- Sted: VESTMARKA
- Kontakt:
Hei
Dette kan mulig være dem i Ft.1875: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =7273#ovre
Dette kan mulig være dem i Ft.1875: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =7273#ovre
Mvh. BentØ
-
Aldersmessig synes det ikke å passe. I tilleg står de uten jord, mens de i folketellingen i 1865 hadde jord. Dessuten hadde de i 1865 en fosterdatter på 4 år som vel fortsatt burde vært boende i 1875. Jeg tror desverre at dette er et feilspor.
Mvh
Harald
Mvh
Harald
-
- Kontakt:
Ja, det er ikke godt å si.
Jeg finner ei Mina Henriksdatter i Eidsvoll Ft.1875:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =5536#ovre
Jeg finner Mina Henrikke i dåpsboken, født 01.12.1861, nr.24, nederst på siden:
Kildeinformasjon: Akershus fylke, Eidsvoll i Eidsvoll, Klokkerbok nr. I 1 (1861-1866), Fødte og døpte 1862, side 20.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-21
Hun er datter til Inger? Magrethe Pedersdatter som igjen er datter av Peder Johnsen, for under anmerkninger står det Morfaderen Peder Jonsen Myrer Eie.
En fadder heter Fredrik Johnsen, kan det være bror til Peder?
Har du funnet Nikolai i Ft.1865?
Jeg finner ei Mina Henriksdatter i Eidsvoll Ft.1875:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =5536#ovre
Jeg finner Mina Henrikke i dåpsboken, født 01.12.1861, nr.24, nederst på siden:
Kildeinformasjon: Akershus fylke, Eidsvoll i Eidsvoll, Klokkerbok nr. I 1 (1861-1866), Fødte og døpte 1862, side 20.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-21
Hun er datter til Inger? Magrethe Pedersdatter som igjen er datter av Peder Johnsen, for under anmerkninger står det Morfaderen Peder Jonsen Myrer Eie.
En fadder heter Fredrik Johnsen, kan det være bror til Peder?
Har du funnet Nikolai i Ft.1865?
Mvh. BentØ
-
Dette var nye opplysninger. Jeg har trodd at Mina Henriette var en pike de hadde tatt til seg. Det er også ukjent for meg at Nikolai hadde en søster.
Takker for opplysningene. Nå skal jeg prøve å nøste litt i disse trådene. Kanskje jeg da kan komme litt nærmere Peder Johnsen som egentlig er mitt mål.
Mvh
Harald
Takker for opplysningene. Nå skal jeg prøve å nøste litt i disse trådene. Kanskje jeg da kan komme litt nærmere Peder Johnsen som egentlig er mitt mål.
Mvh
Harald
-
- Kontakt:
Harald skrev:Kanskje jeg da kan komme litt nærmere Peder Johnsen som egentlig er mitt mål.
Det er derfor det ofte blir mange spørsmål fra oss som vil hjelpe, om ting som kanskje allerede er funnet.
Men det er bare for å prøve og finne ut mere, som da kan gjøre det lettere å gå bakover i tid.
Mvh. BentØ
Hei Harald
I gamle dager "snudde" de ofte på navnene : John Pedersen,sønn Peder Johnsen
Ole Endresen, sønn Endre Olsen.
Det helt fritt å prøve
Ps.Bent Roger gjør en flott jobb: Som du ser av lenkene så fikk Inger Magrete f.Pedersen
et uekte Barn Mina Henrikke, hvis far het Henrik Olsen...det var 1-12-1861-døpt i 1862.
Inger gifter seg senere.

I gamle dager "snudde" de ofte på navnene : John Pedersen,sønn Peder Johnsen
Ole Endresen, sønn Endre Olsen.
Det helt fritt å prøve

Ps.Bent Roger gjør en flott jobb: Som du ser av lenkene så fikk Inger Magrete f.Pedersen
et uekte Barn Mina Henrikke, hvis far het Henrik Olsen...det var 1-12-1861-døpt i 1862.
Inger gifter seg senere.

Sist redigert av dn24337 den 8. mars 2013 kl. 14.48, redigert 1 gang totalt.
Mvh. Annette
-
Takker for innspilll, men problemet slik jeg ser det er at jeg ikke finner Peder Johnsen noe sted før 1864, da hans sønn Nikolai Pedersen ble konfirmert, og ved folketellingen i 1865.
Begge ganger er navnet Peder Johnsen. Jeg har prøvd å se i skannet kirkebok for 1688-1856 uten å finne ham. Det kan jo bety at han er født utenfor sognet og da blir det gjetninger slik jeg ser det. Ved folketellingen i 1801 var han ikke født. Den eneste muligheten jeg ser, er via en eller annen bygdebok.
Mvh
Harald
Begge ganger er navnet Peder Johnsen. Jeg har prøvd å se i skannet kirkebok for 1688-1856 uten å finne ham. Det kan jo bety at han er født utenfor sognet og da blir det gjetninger slik jeg ser det. Ved folketellingen i 1801 var han ikke født. Den eneste muligheten jeg ser, er via en eller annen bygdebok.
Mvh
Harald
Hei Harald.
Det å finne svar i bygdebøkene for Eidsvoll er nesten håpløst, det er knapt nevnt noen husmannsplasser eller folk utenfor de store gårdene. Men du bør absolutt ha Annettes svar i bakhodet, i noen slekter fulgte de gamle navneregler ganske strikst, selv om de gradvis forsvant i den perioden som er aktuell for deg. Eldste sønn fik farfars navn, nesteldste morfars navn, deretter farfars fars navn, morfars fars navn, o.s.v. Det samme på kvinnesiden. Det er også verd å merke seg at det sannsynligvis var mye gjennomgangstrafikk i Eidsvoll på denne tiden, jernbanen hadde kommet, og det var faktisk en god del industriarbeidsplasser i bygda.
Når det gjelder Eidsvoll må du ha et åpent sinn, ellers blir du bare frustrert som oss andre med slekt oppi der...
Det å finne svar i bygdebøkene for Eidsvoll er nesten håpløst, det er knapt nevnt noen husmannsplasser eller folk utenfor de store gårdene. Men du bør absolutt ha Annettes svar i bakhodet, i noen slekter fulgte de gamle navneregler ganske strikst, selv om de gradvis forsvant i den perioden som er aktuell for deg. Eldste sønn fik farfars navn, nesteldste morfars navn, deretter farfars fars navn, morfars fars navn, o.s.v. Det samme på kvinnesiden. Det er også verd å merke seg at det sannsynligvis var mye gjennomgangstrafikk i Eidsvoll på denne tiden, jernbanen hadde kommet, og det var faktisk en god del industriarbeidsplasser i bygda.
Når det gjelder Eidsvoll må du ha et åpent sinn, ellers blir du bare frustrert som oss andre med slekt oppi der...

Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.
Hei Harald.
Du må se at Anne Severine 1865 og Anne Sørine 1875 kan være samme person.
Kan du legge inn lenker til Nicolais konfirmasjon ?
De er mye rare skrivemåter i kirkebøker og Folketellinger.
Fant du noen i 1801 i Eidsvoll som het John Pedersen ?
Mina Henriette ble konf. i Eidsvoll Kirke 23.04.1876, nr. 33 Bosted Myreide........
I forbindelse med Inger Magrete Pedersens Vielse i 1867, Eidsvoll kirke,-1866-1877
heter faren Peder Olsen .
[/b]

Du må se at Anne Severine 1865 og Anne Sørine 1875 kan være samme person.
Kan du legge inn lenker til Nicolais konfirmasjon ?
De er mye rare skrivemåter i kirkebøker og Folketellinger.
Fant du noen i 1801 i Eidsvoll som het John Pedersen ?
Mina Henriette ble konf. i Eidsvoll Kirke 23.04.1876, nr. 33 Bosted Myreide........
I forbindelse med Inger Magrete Pedersens Vielse i 1867, Eidsvoll kirke,-1866-1877
heter faren Peder Olsen .

Mvh. Annette
-
Her er referansen til Nikolais konfirmasjon:
Konfirmerte i Eidsvoll sokn i Eidsvoll prestegjeld 1862-1876, 23.10.1864
Ref: Klokkerbok for Eidsvoll/Eidsvoll 1861 – 1866, konfirmerte 1864, Side 94
Det er mulig jeg er tung i oppfattelsen, men det skyldes kanskje liten erfaring.
Jeg er kanskje for hektet opp i at navnene skal være like.
Ellers det med å "snu" navnene skjønte jeg ikke helt.
Mht John Pedersen skal jeg prøve å lete nå.
Fant forøvrig en referanse til Jonsrud i "Skannet arkivmateriale fra Eidsvoll"
Finner på side 72 Jonsrud, med løpennr 329b, Amund Jensen Benger
329a, Johan Olsen Sander
Dette dukket opp i forbindelse med nye matrikkelnumre. Vet ikke om slikt er vesentlig, men jeg prøver alle muligheter.
At far til til Inger Margrete er oppført som Peder Olsen er interessant.
Forøvrig skjønner jeg ikke hvor du finner Minas Konfirmasjon og Inger Margretes vielse.
Tidspunktene er jo ikke blant de skannede kirkebøkene. Er det andre kilder?
Jeg takker for bidrag og fortsetter letingen utifra tipsene.
Mvh
Harald
Konfirmerte i Eidsvoll sokn i Eidsvoll prestegjeld 1862-1876, 23.10.1864
Ref: Klokkerbok for Eidsvoll/Eidsvoll 1861 – 1866, konfirmerte 1864, Side 94
Det er mulig jeg er tung i oppfattelsen, men det skyldes kanskje liten erfaring.
Jeg er kanskje for hektet opp i at navnene skal være like.
Ellers det med å "snu" navnene skjønte jeg ikke helt.
Mht John Pedersen skal jeg prøve å lete nå.
Fant forøvrig en referanse til Jonsrud i "Skannet arkivmateriale fra Eidsvoll"
Finner på side 72 Jonsrud, med løpennr 329b, Amund Jensen Benger
329a, Johan Olsen Sander
Dette dukket opp i forbindelse med nye matrikkelnumre. Vet ikke om slikt er vesentlig, men jeg prøver alle muligheter.
At far til til Inger Margrete er oppført som Peder Olsen er interessant.
Forøvrig skjønner jeg ikke hvor du finner Minas Konfirmasjon og Inger Margretes vielse.
Tidspunktene er jo ikke blant de skannede kirkebøkene. Er det andre kilder?
Jeg takker for bidrag og fortsetter letingen utifra tipsene.
Mvh
Harald
Hei Harald
Konf. til Mina finner jeg under Eidsvoll. Det samme med vielsen til Inger Magrete.
Prøv igjen..
Det andre, med å "snu" navnene er noe du lærer etter hvert. jeg skrev jo hvordan det gjøres
Den konfirmanten som du oppgir som Nikolai f.1.9.1849, konf. 1864, har foreldre som
heter Lars Karlsen og Anne Marthea Olsdtr.
Hvor har funnet ut hvor Nikolai er født ? I hvilken kirke ?
Kan du lage Lenker ?

Konf. til Mina finner jeg under Eidsvoll. Det samme med vielsen til Inger Magrete.
Prøv igjen..

Det andre, med å "snu" navnene er noe du lærer etter hvert. jeg skrev jo hvordan det gjøres

Den konfirmanten som du oppgir som Nikolai f.1.9.1849, konf. 1864, har foreldre som
heter Lars Karlsen og Anne Marthea Olsdtr.

Hvor har funnet ut hvor Nikolai er født ? I hvilken kirke ?
Kan du lage Lenker ?
Mvh. Annette
-
- Kontakt:
Konfirmanten er her, men det er nr.57, Nikolai, født 16.01.1849:
Kildeinformasjon: Akershus fylke, Eidsvoll i Eidsvoll, Klokkerbok nr. I 1 (1861-1866), Konfirmerte 1864, side 94.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-94
Kildeinformasjon: Akershus fylke, Eidsvoll i Eidsvoll, Klokkerbok nr. I 1 (1861-1866), Konfirmerte 1864, side 94.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-94
Mvh. BentØ
-
Sorry, min feil mht Nikolai. Jeg oppga feil referanse.
Rett er
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... k=937#ovre
Skjønner ikke hvorledes jeg fikk til den gale referansen. Men han finnes på:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?s ... %2509%2590
Det betyr at hans foreldre er Peder Johnsen med make.
Forøvrig fant jeg også Minas konf og Inger M.s vielse. Jeg er visst ikke nøye nok enkelte ganger. Ellers forstår jeg det med å snu navn, men selv om jeg kan finne John Pedersen, så skjønner jeg ikke hvorledes jeg kan vite at det er far til Peder Johnsen uten å ha noen tråder som knytter de to sammen. Jeg fant en John Pedersen med en sønn på 9 år i 1801 og med etternavn Johsen. Men jeg kan jo ikke ta for gitt at det er rett person.
Fant også "din" konfirmant, med faren heter nå Lars Hansen.
Takker fortsatt for din hjelp. Jeg trenger nok å korrigeres av og til.
mvh
Harald
Rett er
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... k=937#ovre
Skjønner ikke hvorledes jeg fikk til den gale referansen. Men han finnes på:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?s ... %2509%2590
Det betyr at hans foreldre er Peder Johnsen med make.
Forøvrig fant jeg også Minas konf og Inger M.s vielse. Jeg er visst ikke nøye nok enkelte ganger. Ellers forstår jeg det med å snu navn, men selv om jeg kan finne John Pedersen, så skjønner jeg ikke hvorledes jeg kan vite at det er far til Peder Johnsen uten å ha noen tråder som knytter de to sammen. Jeg fant en John Pedersen med en sønn på 9 år i 1801 og med etternavn Johsen. Men jeg kan jo ikke ta for gitt at det er rett person.
Fant også "din" konfirmant, med faren heter nå Lars Hansen.
Takker fortsatt for din hjelp. Jeg trenger nok å korrigeres av og til.
mvh
Harald
Hei Harald
Det er feilene man lærer av. Dersom alt skulle gått på skinner, ja da var det greit.
Dersom du finner en person f.eks. John Pedersen......, så kunne det vært faren
Da....... er det navnene rundt denne personen som kan "bistå" deg videre.......
Jeg sier ikke at det er faren, men det kan være en læremåte..!
Du må ta til deg råd i denne " hobbyen", slik som vi andre har gjort i mange år..
Det er veldig stor aldersforskjell på Nikolai f.1849, og Inger Magrete f. 1834.....
Jeg tror ikke de er foreldrene hennes.... Men det kan hende at Anne Serine, eller Peder hadde henne fra før...
Du så jo i Vielsen til Inger M. , at hennes far het Peder Olsen......(skrivefeil ?)
Kan du legge inn lenke til Ft. 1865 ,der hvor Nikolai er ?

Det er feilene man lærer av. Dersom alt skulle gått på skinner, ja da var det greit.

Dersom du finner en person f.eks. John Pedersen......, så kunne det vært faren

Da....... er det navnene rundt denne personen som kan "bistå" deg videre.......
Jeg sier ikke at det er faren, men det kan være en læremåte..!
Du må ta til deg råd i denne " hobbyen", slik som vi andre har gjort i mange år..

Det er veldig stor aldersforskjell på Nikolai f.1849, og Inger Magrete f. 1834.....
Jeg tror ikke de er foreldrene hennes.... Men det kan hende at Anne Serine, eller Peder hadde henne fra før...
Du så jo i Vielsen til Inger M. , at hennes far het Peder Olsen......(skrivefeil ?)
Kan du legge inn lenke til Ft. 1865 ,der hvor Nikolai er ?
Sist redigert av dn24337 den 11. mars 2013 kl. 20.15, redigert 3 ganger totalt.
Mvh. Annette
-
Takk for innspill.
Muligheten for at Anne Severine kunne hatt barn med to forskjellige fedre var en ny ide jeg skal prøve å forfølge.
mvh
Harald
Muligheten for at Anne Severine kunne hatt barn med to forskjellige fedre var en ny ide jeg skal prøve å forfølge.
mvh
Harald
-
Per Jonsson:
Først vil jeg plukke ut den Per Jonsson det ikke er:
Per på Hammarstadhagen døde 13.05.1879 og meldt til sorenskriveren samme dag:
ektefelle Johanne Larsdatter
Barn:
Johan i Gunnarskog
John i Trondhjem
Peder i Nordland
Ole i Romedal
Karen, gift med Peder Danielsen
Martha, enke, Helgebogstadbakken
Stina i Gunnarskog
Alle myndige.
(Eidsvoll sorenskriveri. Skifte, dødsfallslister, eske 5, 1879-92)
Du har funnet riktig Per i ft. 1865 (Myrereie), eller Myrersameia under Kjerkemyrer, gardsnr. 61: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=663#ovre og 1875 (Åsenga), Vestgarn Ås: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =7272#ovre
Fattiglem Peder Johnsen Egger døde på Løk 26.12.1884, omtr. 83 år gammal. Dødsfallet anmeldt til sorenskriveren dagen etter. Ingen arvinger nevnt og intet etterlatt.
I følge kirkeboka nr 1 for 1885 var han bosatt på Dal, gift og født på Egger: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-88
Hvorfor mener jeg ar Per var fra Egger ?. Ser vi av ft. 1865 er det bare Per på Myrersameia som passer med alder oppgitt i 1884. Du finner han som kommunikant 2. søndag etter påske, 06.05.1821, andre kolonne øverst på sida til venstre: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-7
og 23. søndag etter treenighet, 25.11.1821, tredje kolonne på sida til høyre: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-10
Så har vi et skifte på Nedre Egger:
Øvre Romerike skifteprotokoll 20, 15.04.1825 – 03.11.1837 4 c 00315
s. 101 (utdrag). ”Registrering paa Egger.
Aar 1827 den 14de julii blev skifteret sat paa gaarden i Eidsvolds thinglaug til den registrerings og vurderings forretnings afholdelse i boet efter opgiveren sammesteds John Christiansen og hustrue Berthe Pedersdatter.
Opgiveren John Christiansen og hustrue Berhte Pedersdatter vare tilstede og opgav deres arvinger at være følgende i ægteskab sammenavlede børn:
1. sønnen Peder Johnsen 23 aar gl. hjemme paa gaarden Egger
2. sønnen Christian Johnsen 21 aar gl. ligeledes hjemme paa gaarden Egger
3. sønnen Ole Johnsen 19 aar gl. og hjeme
4. sønnen John Johnsen 17 aar gl. og hjemme
5. sønnen Hans Johnsen 11 aar gl. og hjemme
Til formynder for de 2de umyndige blev ad interim indsat tilstedeværende Even Isachsen Hoel og til kurator for de 2de mindreaarige blev ligeledes ad interim indsat Peder Olsen Baadshaug, der var tilstede, begge bleve betydede sine pligter i denne henseende.
Opgiveren og hustrue begjærede tilføiet at de nu opgiver sit boe til deeling imellem sine arvinger samt at de forbeholder sig endeel løsøre, som …skal blive opgivet og et aarlig føderaad som skal blive hæftende paa boets eiende …af gaaren Egger matr no. 48…
Jordegods: herom forevistes skjøde af 16de Decembr. 1803 tinglæst samme dag, hvorefter boet er eiende 1… 13 ½ lpd. tunge af gaarden Egger matr no. 48 i Eidsvold thinglaug.
Laugrettet som sagde sig bekjendt med eiendommen taxerede den derfor eenstemmig for 800 Spdr.”
Kreditorer: ”provst Wergeland, Johannes Blegeberg, Lars G. Næs, Svend Hansen Myhrer, David Gulbrandsen Fuglerud, lensmand Kaasen.”
s. 146. ”Skiftesamling i boet paa Egger
Aar 1828 den 12te januar blev skifteret sat pa athingstædet Næs i Eidsvold thinglaug… til videre behandling af boet efter opgiveren John Christiansen Egger og huustrue Berthe Pedersdr.
Boets vedkommende nemlig opgiveren John Christiansen, sønnerne Peder, Christian og Ole Johnssønner og disses kurator samt de umyndiges formynder Even Isachsen Hoel mødte personligen.”
s. 150. ”Skiftesamling i boet paa Egger
Aar 1828 den 15d februar blev skifteret sat paa thingstedet Næs i Eidsvold thinglaug….
Da foretages den videre behandling af skiftet efter opgiveren John Christiansen Egger og huustroe. Ved denne samling som er berammet ved skiftets forrige session, mødte opgiveren John Christiansen, sønnerne Peder, Christian og Ole, og formynderen Even Isachsen Hoel, der tillige comparerede som kurator for de mindreaarige sønner”
Du finner mer om Nedre Egger i Eidsvoll bygds historie bind II, 2. del side 365
Anne Sørine Jensdotter:
Hun døde 03.02.1885, 79 år gammal. Dødsfallet anmeldt dagen etter: fattiglem Anne Jensdatter Klokkerengen, Sandhaugen. Ingen arvinger oppgitt og intet etterlatt. Du finner henne i kirkeboka her: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-89
Som du ser var hun født på Blekstad. Det finnes bare ei Anne Sørine Jensdotter som konfirmert kommunikant som passer med alder til denne Anne, du finner henne under ”Confirmeret 1te Søndag i Advent og communiceerte Fredagen den 6te December 1822”, side til høyre, første kolonne øverst: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-16
Så har vi et skifte på Blekstad:
Øvre Romerike skifteprotokoll 21, 26.06.1826-11.02.1837
s. 16-18 (utdrag): ”Registrering paa Blegstad. Aar 1826 den 17 November .Registrerings og vruderingsforretning foretaget paa Gaarden Blegstad i Eidsvold thinglaug i Boet efter Opgiveren samme steds Jens Nielsen
Opgiveren Jens Nielsen mødte og fremlage en kongelig bevilling af 11 September 1823 hvorefter han ???? hensidde i uskiftet Bo efter sin afdøde hustru Elisabet Johansdatter og i det han da begjærede sit bo paa ?? maade skifte og dele mellem sine arvinger opgav han disse at være følgende i Ægteskab med han og hans forhen afdøde hustru bemeldte Elisabet Johansdatter sammenavlede børn, nemlig:
1. sønnen Niels Jensen, 27 aar gl. og boende paa Gaarden Snedsrud i Eidsvold thinglaug
2. sønnen Johan Jensen, 21 aar gl. hjemme paa gaarden Blegstad
3. sønnen Hans Jacob Jensen, 11 aar gl .ligeledes hjemme
4. datteren Marthe Jensdatter 25 aar gl. og gift med gaardmand Ole Arnesen Fossum
5. datteren Hendricha Sophie Jensdr. 23 aar gl. ugift og hjemme
6. datteren Anne Severine Jensdatter 19 aar gl. ligeledes hjemme
7. datteren Ragnild Marie Jensdr. 15 aar gl. ligeledes hjemme
8. datteren Olea Jensdatter 13 aar gl. ligeledes hjemme
til formynder for de ?? umyndige blev ad interim indsat tilstedeværende Jens Arnesen Benerud og til kurator for den mindreaarige søn blev ligeledes ad interim indsat tilstedeværende Lars Gulbrandsen Næs”
Jordegods: ”skjøde af 2den Januar 1803 thinglest 24 Marts s. a. .. gaarden Blegstad Matr. No. 91, ”
Kreditorer: ”svigersønnen Ole Arnesen, Isak Børgersen Hol, Ole Olsen Spelop Peder Larsen Hammerstad”.
s. 32 ”Skifte paa Blegstad. Aar 1827 den 18de May blev til videre behandling af skifte efter opgiveren Jens Nielsen Blegstad”
s. 35. ”Skiftesamling i boet paa Blegstad. Aar 1827 den 23 juny blev til videre behandling af boet efter afgangne kone Marie Elisabet Johansd. og gjenlevende mand Jens Nielsen.”.
s. 55. ”Skiftesamling paa Blegstad.
Aar 1827 den 17de october foretages den videre behandling af skiftet efter afdøde Elisabet Johannesdr. med skifteret sattes paa Arvetomten, gaarden Blegstad i Eidsvold thinglaug..
Boets vedkommende, nemlig sterbboenkemanden Jens Nielsen, sønnerne, Niels Jensen og Johan Jensen med kurator Lars Gulbrandsen Nes, svigersønnen Ole Arnesen Corneliuspladsen og de umyndige arvingers formynder Jens Arnesen Boxrud var tilstede..”
Se Eidsvoll bygds historie bind II, 2. del side 411
Les disse temaene: https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=45519
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=45001
og http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... gg=8#anker
Først vil jeg plukke ut den Per Jonsson det ikke er:
Per på Hammarstadhagen døde 13.05.1879 og meldt til sorenskriveren samme dag:
ektefelle Johanne Larsdatter
Barn:
Johan i Gunnarskog
John i Trondhjem
Peder i Nordland
Ole i Romedal
Karen, gift med Peder Danielsen
Martha, enke, Helgebogstadbakken
Stina i Gunnarskog
Alle myndige.
(Eidsvoll sorenskriveri. Skifte, dødsfallslister, eske 5, 1879-92)
Du har funnet riktig Per i ft. 1865 (Myrereie), eller Myrersameia under Kjerkemyrer, gardsnr. 61: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=663#ovre og 1875 (Åsenga), Vestgarn Ås: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =7272#ovre
Fattiglem Peder Johnsen Egger døde på Løk 26.12.1884, omtr. 83 år gammal. Dødsfallet anmeldt til sorenskriveren dagen etter. Ingen arvinger nevnt og intet etterlatt.
I følge kirkeboka nr 1 for 1885 var han bosatt på Dal, gift og født på Egger: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-88
Hvorfor mener jeg ar Per var fra Egger ?. Ser vi av ft. 1865 er det bare Per på Myrersameia som passer med alder oppgitt i 1884. Du finner han som kommunikant 2. søndag etter påske, 06.05.1821, andre kolonne øverst på sida til venstre: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-7
og 23. søndag etter treenighet, 25.11.1821, tredje kolonne på sida til høyre: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-10
Så har vi et skifte på Nedre Egger:
Øvre Romerike skifteprotokoll 20, 15.04.1825 – 03.11.1837 4 c 00315
s. 101 (utdrag). ”Registrering paa Egger.
Aar 1827 den 14de julii blev skifteret sat paa gaarden i Eidsvolds thinglaug til den registrerings og vurderings forretnings afholdelse i boet efter opgiveren sammesteds John Christiansen og hustrue Berthe Pedersdatter.
Opgiveren John Christiansen og hustrue Berhte Pedersdatter vare tilstede og opgav deres arvinger at være følgende i ægteskab sammenavlede børn:
1. sønnen Peder Johnsen 23 aar gl. hjemme paa gaarden Egger
2. sønnen Christian Johnsen 21 aar gl. ligeledes hjemme paa gaarden Egger
3. sønnen Ole Johnsen 19 aar gl. og hjeme
4. sønnen John Johnsen 17 aar gl. og hjemme
5. sønnen Hans Johnsen 11 aar gl. og hjemme
Til formynder for de 2de umyndige blev ad interim indsat tilstedeværende Even Isachsen Hoel og til kurator for de 2de mindreaarige blev ligeledes ad interim indsat Peder Olsen Baadshaug, der var tilstede, begge bleve betydede sine pligter i denne henseende.
Opgiveren og hustrue begjærede tilføiet at de nu opgiver sit boe til deeling imellem sine arvinger samt at de forbeholder sig endeel løsøre, som …skal blive opgivet og et aarlig føderaad som skal blive hæftende paa boets eiende …af gaaren Egger matr no. 48…
Jordegods: herom forevistes skjøde af 16de Decembr. 1803 tinglæst samme dag, hvorefter boet er eiende 1… 13 ½ lpd. tunge af gaarden Egger matr no. 48 i Eidsvold thinglaug.
Laugrettet som sagde sig bekjendt med eiendommen taxerede den derfor eenstemmig for 800 Spdr.”
Kreditorer: ”provst Wergeland, Johannes Blegeberg, Lars G. Næs, Svend Hansen Myhrer, David Gulbrandsen Fuglerud, lensmand Kaasen.”
s. 146. ”Skiftesamling i boet paa Egger
Aar 1828 den 12te januar blev skifteret sat pa athingstædet Næs i Eidsvold thinglaug… til videre behandling af boet efter opgiveren John Christiansen Egger og huustrue Berthe Pedersdr.
Boets vedkommende nemlig opgiveren John Christiansen, sønnerne Peder, Christian og Ole Johnssønner og disses kurator samt de umyndiges formynder Even Isachsen Hoel mødte personligen.”
s. 150. ”Skiftesamling i boet paa Egger
Aar 1828 den 15d februar blev skifteret sat paa thingstedet Næs i Eidsvold thinglaug….
Da foretages den videre behandling af skiftet efter opgiveren John Christiansen Egger og huustroe. Ved denne samling som er berammet ved skiftets forrige session, mødte opgiveren John Christiansen, sønnerne Peder, Christian og Ole, og formynderen Even Isachsen Hoel, der tillige comparerede som kurator for de mindreaarige sønner”
Du finner mer om Nedre Egger i Eidsvoll bygds historie bind II, 2. del side 365
Anne Sørine Jensdotter:
Hun døde 03.02.1885, 79 år gammal. Dødsfallet anmeldt dagen etter: fattiglem Anne Jensdatter Klokkerengen, Sandhaugen. Ingen arvinger oppgitt og intet etterlatt. Du finner henne i kirkeboka her: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-89
Som du ser var hun født på Blekstad. Det finnes bare ei Anne Sørine Jensdotter som konfirmert kommunikant som passer med alder til denne Anne, du finner henne under ”Confirmeret 1te Søndag i Advent og communiceerte Fredagen den 6te December 1822”, side til høyre, første kolonne øverst: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-16
Så har vi et skifte på Blekstad:
Øvre Romerike skifteprotokoll 21, 26.06.1826-11.02.1837
s. 16-18 (utdrag): ”Registrering paa Blegstad. Aar 1826 den 17 November .Registrerings og vruderingsforretning foretaget paa Gaarden Blegstad i Eidsvold thinglaug i Boet efter Opgiveren samme steds Jens Nielsen
Opgiveren Jens Nielsen mødte og fremlage en kongelig bevilling af 11 September 1823 hvorefter han ???? hensidde i uskiftet Bo efter sin afdøde hustru Elisabet Johansdatter og i det han da begjærede sit bo paa ?? maade skifte og dele mellem sine arvinger opgav han disse at være følgende i Ægteskab med han og hans forhen afdøde hustru bemeldte Elisabet Johansdatter sammenavlede børn, nemlig:
1. sønnen Niels Jensen, 27 aar gl. og boende paa Gaarden Snedsrud i Eidsvold thinglaug
2. sønnen Johan Jensen, 21 aar gl. hjemme paa gaarden Blegstad
3. sønnen Hans Jacob Jensen, 11 aar gl .ligeledes hjemme
4. datteren Marthe Jensdatter 25 aar gl. og gift med gaardmand Ole Arnesen Fossum
5. datteren Hendricha Sophie Jensdr. 23 aar gl. ugift og hjemme
6. datteren Anne Severine Jensdatter 19 aar gl. ligeledes hjemme
7. datteren Ragnild Marie Jensdr. 15 aar gl. ligeledes hjemme
8. datteren Olea Jensdatter 13 aar gl. ligeledes hjemme
til formynder for de ?? umyndige blev ad interim indsat tilstedeværende Jens Arnesen Benerud og til kurator for den mindreaarige søn blev ligeledes ad interim indsat tilstedeværende Lars Gulbrandsen Næs”
Jordegods: ”skjøde af 2den Januar 1803 thinglest 24 Marts s. a. .. gaarden Blegstad Matr. No. 91, ”
Kreditorer: ”svigersønnen Ole Arnesen, Isak Børgersen Hol, Ole Olsen Spelop Peder Larsen Hammerstad”.
s. 32 ”Skifte paa Blegstad. Aar 1827 den 18de May blev til videre behandling af skifte efter opgiveren Jens Nielsen Blegstad”
s. 35. ”Skiftesamling i boet paa Blegstad. Aar 1827 den 23 juny blev til videre behandling af boet efter afgangne kone Marie Elisabet Johansd. og gjenlevende mand Jens Nielsen.”.
s. 55. ”Skiftesamling paa Blegstad.
Aar 1827 den 17de october foretages den videre behandling af skiftet efter afdøde Elisabet Johannesdr. med skifteret sattes paa Arvetomten, gaarden Blegstad i Eidsvold thinglaug..
Boets vedkommende, nemlig sterbboenkemanden Jens Nielsen, sønnerne, Niels Jensen og Johan Jensen med kurator Lars Gulbrandsen Nes, svigersønnen Ole Arnesen Corneliuspladsen og de umyndige arvingers formynder Jens Arnesen Boxrud var tilstede..”
Se Eidsvoll bygds historie bind II, 2. del side 411
Les disse temaene: https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=45519
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=45001
og http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... gg=8#anker
-
Kom inn på denne da jeg søkte på Jens Olaus Pedersen fra Hol, Eidsvold f.1836.
Jens kom til Nordnorge på tiden det var mange bergverk i drift. Han var på Senja Nikkelværk rundt 1875 og utover. Han var gift med Marit Nilsdatter fra Kvænangen i nordtroms. Han far het Peder Johnsen på Eidsvold.
Jeg ser at denne Peder Johnsen dere diskuterer hadde en sønn som også var nordpå (Kåfjord kobberverg i Alta). Altså samtidig med Jens. En annen ting er at han fikk en datter i 1872 som ble døpt Anna Severine. Dette er jo et navn som toganger er brukt i forbindelse med den Peder Johnsen dere nevner. Jeg synes flere ting antyder at denne Jens kan være en sønn av samme Peder som dere omtaler. Jens døde i Hamn (like ved det nedlagte nikkelvæket) i 1903- Han er da omtalt som fattig arbeider.
Hilsen Tor Skogland
[email protected]
Jens kom til Nordnorge på tiden det var mange bergverk i drift. Han var på Senja Nikkelværk rundt 1875 og utover. Han var gift med Marit Nilsdatter fra Kvænangen i nordtroms. Han far het Peder Johnsen på Eidsvold.
Jeg ser at denne Peder Johnsen dere diskuterer hadde en sønn som også var nordpå (Kåfjord kobberverg i Alta). Altså samtidig med Jens. En annen ting er at han fikk en datter i 1872 som ble døpt Anna Severine. Dette er jo et navn som toganger er brukt i forbindelse med den Peder Johnsen dere nevner. Jeg synes flere ting antyder at denne Jens kan være en sønn av samme Peder som dere omtaler. Jens døde i Hamn (like ved det nedlagte nikkelvæket) i 1903- Han er da omtalt som fattig arbeider.
Hilsen Tor Skogland
[email protected]
-
Tror du er på feil spor. Jeg har ikke klart å finne at Anne Severine og Peder Johnsen hadde flere
barn enn Inger Margrethe og Nikolai Pedersen.
Det må være mer enn bare Eidsvoll som knytter de sammen.
Hvor bodde din PederJohnsen, og hvem var hans foreldre?
barn enn Inger Margrethe og Nikolai Pedersen.
Det må være mer enn bare Eidsvoll som knytter de sammen.
Hvor bodde din PederJohnsen, og hvem var hans foreldre?