Hans Andersen og Martha Andersdatter, Sprangflotten/Svorkmo
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
-
- Sted: STAVANGER
Hans Andersen og Martha Andersdatter, Sprangflotten/Svorkmo
Hans Andersen (1765-) og Martha Andersdatter (1758-), er blant mine aner. Jeg vet lite om dem og jeg kjenner ikke deres aner, hvor de kom fra, osv. Håper at noen kan hjelpe.
Det jeg vet er at Hans var møller og at de bodde på Sprangflotten en periode. Hans og Martha ble gift i 1786 (det står at Hans var fra Homoe – vet ikke hvor plassen ligger – og Martha fra Sprangflotten). Jeg vet at sønnen Anders Hansen flyttet til Alstahaug.
RS Stavanger
Det jeg vet er at Hans var møller og at de bodde på Sprangflotten en periode. Hans og Martha ble gift i 1786 (det står at Hans var fra Homoe – vet ikke hvor plassen ligger – og Martha fra Sprangflotten). Jeg vet at sønnen Anders Hansen flyttet til Alstahaug.
RS Stavanger
Re: Hans Andersen og Martha Andersdatter, Sprangflotten/Svor
Dei ligg ein gard Homo i Grong i Overhalla i Nord-Trøndelag, men det er jo eit stykke frå Orkdal.
Eg meiner å vite at Homoe var ein husmannsplass litt sør for Svorkmo. Plassen eksisterer ikkje meir, vart tatt av elva Orkla då den grov seg tvert gjennom Homoen i ein flom!
VH
Vidar
VH
Vidar
-
- Sted: RENNEBU
Homo er en plass under Oppøyen på Svorkmo. Tror det var flere plasser med samme navn, uten å være sikker og det var mulig de var under forskjellige gårder.
Hans Andersen Sprangflott (f. Oppøyen, Homo) 1764, Svorkmo, var sønn av Anders Christoffersen Oppøyen, Homo og kona Marit Olsdt. (gift 7.7.1748, Svorkmo). Jeg har 8 barn av dette paret.
Far til Martha heter sannsynligvis Anders Jonsen Sprangflotten, men jeg har ikke hennes dåp. Har ikke fullstendig avskrift av kirkebøkene akkurat årene rundt hennes fødsel.
Hennes foreldre kan være Anders Jonsen og Ingborg Larsdatter som ble gift 18.6.1752. Deres forlovere var Aren Klefven og Peder Vægter.
Det var interessant å høre at Anders Hansen flyttet til Alstadhaug. Hadde vært artig å høre mer om den slekta der oppe.
Du kan få det jeg har i min base om Hans Andersens aner og etterslekt.
Beste hilsen Inger
Hans Andersen Sprangflott (f. Oppøyen, Homo) 1764, Svorkmo, var sønn av Anders Christoffersen Oppøyen, Homo og kona Marit Olsdt. (gift 7.7.1748, Svorkmo). Jeg har 8 barn av dette paret.
Far til Martha heter sannsynligvis Anders Jonsen Sprangflotten, men jeg har ikke hennes dåp. Har ikke fullstendig avskrift av kirkebøkene akkurat årene rundt hennes fødsel.
Hennes foreldre kan være Anders Jonsen og Ingborg Larsdatter som ble gift 18.6.1752. Deres forlovere var Aren Klefven og Peder Vægter.
Det var interessant å høre at Anders Hansen flyttet til Alstadhaug. Hadde vært artig å høre mer om den slekta der oppe.
Du kan få det jeg har i min base om Hans Andersens aner og etterslekt.
Beste hilsen Inger
-
- Sted: STAVANGER
Takk for info så langt,
Inger:
Anders Hansen fikk en uekte datter i Orkdal med Ingeborg Gjølme i 1820, flyttet til Tjøtta i Alstahaug i Nordland og giftet seg der med Else Johanne Pedersdatter i 1821. Sønnen Lars Andersen, født 1828 – er min oldefar. Lars giftet seg med Elen Tønder Olaisdatter fra Grasmyr (Senja) og ble bonde først på Grasmyr, deretter på Solberg (også Senja). Min bestefar Bernhard ble lærer og tok navnet Solberg.
Else Pedersdatter (Tjøtta/Alstahaug) døde i 1839. Anders giftet seg med Jonella Olsdatter i 1842 og døde på Nedre Sundet på Tjøtta i 1865. Anders var husmann.
Jeg vil gjerne ha informasjon o Hans Andersens aner (hvor de kom fra og hva de gjorde).
Hilsen
RS, Stavanger
Inger:
Anders Hansen fikk en uekte datter i Orkdal med Ingeborg Gjølme i 1820, flyttet til Tjøtta i Alstahaug i Nordland og giftet seg der med Else Johanne Pedersdatter i 1821. Sønnen Lars Andersen, født 1828 – er min oldefar. Lars giftet seg med Elen Tønder Olaisdatter fra Grasmyr (Senja) og ble bonde først på Grasmyr, deretter på Solberg (også Senja). Min bestefar Bernhard ble lærer og tok navnet Solberg.
Else Pedersdatter (Tjøtta/Alstahaug) døde i 1839. Anders giftet seg med Jonella Olsdatter i 1842 og døde på Nedre Sundet på Tjøtta i 1865. Anders var husmann.
Jeg vil gjerne ha informasjon o Hans Andersens aner (hvor de kom fra og hva de gjorde).
Hilsen
RS, Stavanger
Hei!
Litt på sida men gjeld denne familien:
Inger skriv:
Kan Kirsten Andersdatter Homoen, født 1760 være søster til denne Hans Andersen her nevnt?
I så fall har vi felles aner!
Vidar E
Litt på sida men gjeld denne familien:
Inger skriv:
Kan Kirsten Andersdatter Homoen, født 1760 være søster til denne Hans Andersen her nevnt?
I så fall har vi felles aner!
Vidar E
-
- Sted: LER
Lurer på om det finnes sikre beviser for at det er denne Anders Hansen Svorkmo som er far til Elen Andersdtr. Gjølme. f. 1820? Jeg nedstammer fra henne, og skulle gjerne visst sikkert om hun er datter til denne Anders. Finnes det skifte etter ham f. eks.?
Mvh
Håvard Ler
Mvh
Håvard Ler
-
Tusen takk for opplysningene, Rolf. Er det forresten alderen på Anders Hansen som gjør at du kobler ham sammen med han fra Sprangflotten ? (ser at da Anders Hansen gifter seg i Alstahaug er han oppgitt å være 30 år).
Til Vidar: Kirsten er Hans' søster, ja. Hun ble som du nok vet gift 23.10.1783, Orkdal med Ole Pedersen Skjølberg, f. 1760, Orkdal.
Håvard: Det er veldig skjelden at barn født utenfor ekteskap er oppgitt i skiftet etter sin far. Ettersom det ikke står noe om Anders Hansen er ungkar eller gift ved dåpen til Elen i 1820, skulle man tro at han er ugift. Ser det er en Anders Hansen Svorkmo på den tiden som er gift med Marit Caspersdt.. Er det noen som vet hvem den karen er, slik at vi her kan utelukke at det er han fra Sprangflotten ?¨
Beste hilsen Inger
Til Vidar: Kirsten er Hans' søster, ja. Hun ble som du nok vet gift 23.10.1783, Orkdal med Ole Pedersen Skjølberg, f. 1760, Orkdal.
Håvard: Det er veldig skjelden at barn født utenfor ekteskap er oppgitt i skiftet etter sin far. Ettersom det ikke står noe om Anders Hansen er ungkar eller gift ved dåpen til Elen i 1820, skulle man tro at han er ugift. Ser det er en Anders Hansen Svorkmo på den tiden som er gift med Marit Caspersdt.. Er det noen som vet hvem den karen er, slik at vi her kan utelukke at det er han fra Sprangflotten ?¨
Beste hilsen Inger
-
Her er skiftet etter Hans Andersen Sprangflott i 1834. Det viser at det er sønnen Anders Hansens som dro til Nordland:
Skifte etter Hans Sprangflaat, 15.5.1834, Svorkmo
Avdød: Hans Andersen
Arvinger:
1) enken Berit Jonsdatter - laugverge: Jonas? Ericson Svorkmo
2) Sønnen Anders Hanson, myndig, boende paa Helgeland. Nordland.
3) Sønnen Anders Hansen den yngre, boende paa Svorkmoe. nærværende paa egne og Anders den ældres Vægne efter Fuldmagt.
4) Sønnen Ole Hanson, ........ paa Vardøhuus fæstning
5, 6, 7) sønnene Martinus, Jon og Eric Hanssønner, 22, 19 og 18 aar, alle nærværende og som kurator for dennem? alle blev beskikket? Lars Løften
Sønnen Lorens Hanson, 13 aar, formynder Anders Giedberget
9) Datteren Marithe Hansdatter, gift med Lars Ericson Bæverlie, han værverende
10) Datteren Ingeborg Hansdatter, gift med en? karl Ole Ingebrigtson, lod møde med Eric Pederson Svorkmoe efterskrfiftlig? fuldmagt
11) Datteren Anne Hansdatter, 18 aar, formynder Anders Olsen Geedberget.
Beste hilsen Inger
Skifte etter Hans Sprangflaat, 15.5.1834, Svorkmo
Avdød: Hans Andersen
Arvinger:
1) enken Berit Jonsdatter - laugverge: Jonas? Ericson Svorkmo
2) Sønnen Anders Hanson, myndig, boende paa Helgeland. Nordland.
3) Sønnen Anders Hansen den yngre, boende paa Svorkmoe. nærværende paa egne og Anders den ældres Vægne efter Fuldmagt.
4) Sønnen Ole Hanson, ........ paa Vardøhuus fæstning
5, 6, 7) sønnene Martinus, Jon og Eric Hanssønner, 22, 19 og 18 aar, alle nærværende og som kurator for dennem? alle blev beskikket? Lars Løften

9) Datteren Marithe Hansdatter, gift med Lars Ericson Bæverlie, han værverende
10) Datteren Ingeborg Hansdatter, gift med en? karl Ole Ingebrigtson, lod møde med Eric Pederson Svorkmoe efterskrfiftlig? fuldmagt
11) Datteren Anne Hansdatter, 18 aar, formynder Anders Olsen Geedberget.
Beste hilsen Inger
-
I skiftet etter Hans Andersen ser vi at det er 2 Anders Hansen. Jeg trodde at den ene av disse var død før 1801, men det var han altså ikke. Det var den eldste av de to som dro til Nordland. Da er det sannsynlig at det er han som er far til Elen i 1820.
Den yngste Anders Hansen er vel da han som ble gift med Marit Caspersdt. i 1816. Eller hva tror dere ?
Beste hilsen Inger
Den yngste Anders Hansen er vel da han som ble gift med Marit Caspersdt. i 1816. Eller hva tror dere ?
Beste hilsen Inger
-
Det høres logisk ut at det er han som er ugift i 1820 som er far til Elen, men blir vel vanskelig å fastslå dette helt sikkert.
-
Det kan virke som Elen ikke kjente noe særlig til sin far, for ved konfirmasjonen er farens navn bare oppgitt å være Anders, og når hun gifter seg er Anders Olsen Roven oppgitt som far.
Dette kan jo tyde på at faren har flyttet fra distriktet, slik at hun ikke har kjennskap til ham. Eller kan det være uklarhet rundt farskapet?
Dette kan jo tyde på at faren har flyttet fra distriktet, slik at hun ikke har kjennskap til ham. Eller kan det være uklarhet rundt farskapet?
-
Det kan bli vanskelig å finne bevis for Elens far, ja, men det kommer litt an på hvor detaljerte opplysninger som blir gitt i de forskjellige kildene.
Har du funnet hennes konfirmasjon ? Ble Elen gift ? Står det evt. noe ekstra om hennes far der ? Finnes det noe skifte etter henne ?
Beste hilsen Inger
Har du funnet hennes konfirmasjon ? Ble Elen gift ? Står det evt. noe ekstra om hennes far der ? Finnes det noe skifte etter henne ?
Beste hilsen Inger
-
Hvem var Anders Olsen Roven ? Ble han gift med Elens mor ?
Inger
Inger
-
Elens mor ble gift med Ole Sivertsen Roven på Rovshylla. De ble gift først i 1835, da Elen var 15 år. Tror ikke det finnes noen Anders Olsen Roven. Det kan se ut som Elen bodde på Roven til hun i 1851 flyttet til Inndalen i Stadsbygd prestegjeld. Hun blir da i hvertfall kalt for Elen Andersdtr. Roven. Hun blir gift i Agdenes i 1854, og faren blir da, som sagt, kalt Anders Olsen Roven.
-
Gikk visst litt fort her. Elen flyttet ikke til Inndalen, men Ingdalen, uten at det betyr så mye.

-
Martha Andersdtr. døde 15. okt. 1809, og Hans Andersen ble gift på nytt 2. sep. 1810 m. Berit Martha Jonsdtr. Schjølberg.