Skifte etter Elise (Belise) Jonette Jakobsen d. 1910 *
Moderator: MOD_Nordland
Skifte etter Elise (Belise) Jonette Jakobsen d. 1910 *
Søker etter skiftet etter Elise for å se om ho hadde flere arvinger/barn enn det jeg vet nå.
Ho var født 27.11.1845 i NT. Faren hette Bersvend Evensen, derifra har ho at ho blir kaldt Belise. Pikenavnet var Bersvendsdatter. Døde 17.8.1910 Bodde da på Selneset
Var gift med Iver Albert Jakobsen som kom fra omtrent samme stedet som ho, men de giftet seg i Lofoten 26.6.1883. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-167
Vet ikke når han var født eller når han døde.
Med ham fikk ho sønnene Johan Beier og Bernt Teodor.
Fra før hadde ho datteren Jonette f. 2.12.1873 med Peter Magnus Johansen fra NT.
(I digitalarkivet har det vært en diskusjon tilbake i 2009 om hvem som var den rette Peter Magnus Johansen. Jeg holder en knapp på ham som er nevnt i svar nr 6 fordi Elise flyttet til Sund i NT for å være tjener og ho hadde en fadder som var fra Sund og hadde samme etternavn som faren, Evensen.)
Har prøvd å finne familien i FT, de bodde antagelig i Jægtvika, nær Selnes. Der bodde de i hvertfall når Jonette vart konfirmert. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-111
Ho var født 27.11.1845 i NT. Faren hette Bersvend Evensen, derifra har ho at ho blir kaldt Belise. Pikenavnet var Bersvendsdatter. Døde 17.8.1910 Bodde da på Selneset
Var gift med Iver Albert Jakobsen som kom fra omtrent samme stedet som ho, men de giftet seg i Lofoten 26.6.1883. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-167
Vet ikke når han var født eller når han døde.
Med ham fikk ho sønnene Johan Beier og Bernt Teodor.
Fra før hadde ho datteren Jonette f. 2.12.1873 med Peter Magnus Johansen fra NT.
(I digitalarkivet har det vært en diskusjon tilbake i 2009 om hvem som var den rette Peter Magnus Johansen. Jeg holder en knapp på ham som er nevnt i svar nr 6 fordi Elise flyttet til Sund i NT for å være tjener og ho hadde en fadder som var fra Sund og hadde samme etternavn som faren, Evensen.)
Har prøvd å finne familien i FT, de bodde antagelig i Jægtvika, nær Selnes. Der bodde de i hvertfall når Jonette vart konfirmert. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-111
- Gry Onarheim Dahlmo
Re: Skifte etter Elise (Belise) Jonette Jakobsen d. 1910 *
Belise er enke i FT1900 på Møllehaugen i Buksnes.
Tips om evt skifte : legge inn spørsmålet på DA der du kan stille spørsmål til Statsarkivet i Trondheim.
Vedr Iver: har du søkt i kirkeboken etter hans død?
Tips om evt skifte : legge inn spørsmålet på DA der du kan stille spørsmål til Statsarkivet i Trondheim.
Vedr Iver: har du søkt i kirkeboken etter hans død?
Vennlig hilsen Gry
- Gry Onarheim Dahlmo
God kandidat til Bernt i FT1910 på Baasmo i Nord-Rana.
Vennlig hilsen Gry
Iver var født 6. mars 1849 i Kolvereid.
Jeg har notert meg Jonette Pedersdatter gift med Rikard Olai Rasmussen, Selnes den 5. juli 1894 - og deres barn Annie, Alsing og Ragnar.
(Ser ut til å være din Jonette)
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 620212.jpg
Jeg har notert meg Jonette Pedersdatter gift med Rikard Olai Rasmussen, Selnes den 5. juli 1894 - og deres barn Annie, Alsing og Ragnar.
(Ser ut til å være din Jonette)
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 620212.jpg
- Gry Onarheim Dahlmo
Supert, Terje
Da har vi familien i FT1910 på Solnes i Petvika.
Men Astrid kommer vel med tilbakemelding om hva hun ønsker av flere etterkommere etterhvert ...

Men Astrid kommer vel med tilbakemelding om hva hun ønsker av flere etterkommere etterhvert ...
Vennlig hilsen Gry
Takk for hjelpen.
Jeg tror egentlig ikke at Elise hadde flere barn enn de 3 jeg kjenner til, men man kan aldri vite. Ho flyttet en del og jeg tror de hadde en strevsom tilværelse.
Er ikke sikker på når mannen hennes døde, men nå vet jeg det var før 1900. Nå har jeg fått en del nye lenker også som gir litt mere innsikt i liva deres. Skal prøve å finne skiftet på den måten som vart foreslått.
PS! Lenken til folketellingen 1910 til Solnes gav meg litt hodebry. Kan det være plassen Selnes under gården Petvik som menes? Dit giftet nemlig Jonette seg. Går det an å finne originalkilden til dette?
Legger ved et bilde av "mor Jonette på Selneset".
Jeg tror egentlig ikke at Elise hadde flere barn enn de 3 jeg kjenner til, men man kan aldri vite. Ho flyttet en del og jeg tror de hadde en strevsom tilværelse.
Er ikke sikker på når mannen hennes døde, men nå vet jeg det var før 1900. Nå har jeg fått en del nye lenker også som gir litt mere innsikt i liva deres. Skal prøve å finne skiftet på den måten som vart foreslått.
PS! Lenken til folketellingen 1910 til Solnes gav meg litt hodebry. Kan det være plassen Selnes under gården Petvik som menes? Dit giftet nemlig Jonette seg. Går det an å finne originalkilden til dette?
Legger ved et bilde av "mor Jonette på Selneset".
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Det må være Selnes i Hol (Petvika) ja!
Nå har jeg sendt e-post til Statsarkivet i Trondheim om å få utskrift av skiftet.
Og jeg har sendt melding til Registreringssentral for historiske data om feil navn på plassen Selnes.
Så skal det bli spennende å se resultatet
Og jeg har sendt melding til Registreringssentral for historiske data om feil navn på plassen Selnes.
Så skal det bli spennende å se resultatet

Nå har jeg fått vite fra Statsarkivet at der ikke var noe skifte etter Belise.
Albert Jakobsen som døde 11.10.1891 og som muligens var hennes mann, var det heller ikke skifte etter.
"Årsaken finner man i dødsanmeldelsen fra lensmannen. Når enke Elise Jakobsen på Selnes dør 17/8 1810, oppgir lensmannen "Intet efterlatt".
Heller ikke etter Albert Jakobsen (død 1891) fins det noe skifte. Lensmannen oppgir når han dør at enken sitter i uskiftet bo. Men dette gir håp om at du kan få bekreftet eller avkreftet at de to var gift, for det var fylkesmannen (amtmannen) som utstedte uskiftebevilling. Men dette kan bli en lengre undersøkelse som statsarkivet ikke har tid til å påta seg denne gang på grunn av den store saksmengden."
Skal tro om det er noen som leser dette som har anledning til å gå til statsarkivet og lete etter disse papirene? Det skal vel godt gjøres, så jeg får vente til sommeren og se om Statsarkivet har bedre tid til å lete da
Albert Jakobsen som døde 11.10.1891 og som muligens var hennes mann, var det heller ikke skifte etter.
"Årsaken finner man i dødsanmeldelsen fra lensmannen. Når enke Elise Jakobsen på Selnes dør 17/8 1810, oppgir lensmannen "Intet efterlatt".
Heller ikke etter Albert Jakobsen (død 1891) fins det noe skifte. Lensmannen oppgir når han dør at enken sitter i uskiftet bo. Men dette gir håp om at du kan få bekreftet eller avkreftet at de to var gift, for det var fylkesmannen (amtmannen) som utstedte uskiftebevilling. Men dette kan bli en lengre undersøkelse som statsarkivet ikke har tid til å påta seg denne gang på grunn av den store saksmengden."
Skal tro om det er noen som leser dette som har anledning til å gå til statsarkivet og lete etter disse papirene? Det skal vel godt gjøres, så jeg får vente til sommeren og se om Statsarkivet har bedre tid til å lete da

-
- Sted: KOLBOTN
Hei Astrid!
Lykke til med ditt søk! Det ser ut som du har "mistet" et barn etter Elise (Belise) og Iver:
Aksel Bernhard Iversen, født 1889 (nr 11)
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-26
Han fikk et kort liv og finnes som død her (nr 17)
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-173
Har ikke helt kontroll på Bernt Teodor, gir du meg info her?
Etter mine søk finnes det ikke flere barn etter dette paret (i Buksnes og Hol).
Mvh Terje
Lykke til med ditt søk! Det ser ut som du har "mistet" et barn etter Elise (Belise) og Iver:
Aksel Bernhard Iversen, født 1889 (nr 11)
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-26
Han fikk et kort liv og finnes som død her (nr 17)
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-173
Har ikke helt kontroll på Bernt Teodor, gir du meg info her?
Etter mine søk finnes det ikke flere barn etter dette paret (i Buksnes og Hol).
Mvh Terje
Takk skal du ha. Det er fint å få med alle og her var alle kildene oppgitt også.
Jo, jeg har en del info om Bernt Teodor Jakobsen.
Har hørt om ham og broren siden jeg var unge, først nå har jeg fått skikkelige data på de:
Han og broen Johan Beier giftet seg med to søstre og bosatte seg i Båsmo nær Mo i Rana som naboer. Du kan finne gravsteinene til begge, men på to forskjellige kirkegårder.
Bernt var født 26.8.1886. Da bodde dei i Mortsund, Vestvågøy
Døde 20.2.1964 Båsmo, Rana, Nordland
Gift 23.8.1914 med Borghild Kristine Berntsdtr. Ottesen fra Hemnes i Helgeland
De hadde 3 barn: Bjarne 1915, Kyrre 1922 og Reidun 1925
Holder dette?

Jo, jeg har en del info om Bernt Teodor Jakobsen.
Har hørt om ham og broren siden jeg var unge, først nå har jeg fått skikkelige data på de:
Han og broen Johan Beier giftet seg med to søstre og bosatte seg i Båsmo nær Mo i Rana som naboer. Du kan finne gravsteinene til begge, men på to forskjellige kirkegårder.
Bernt var født 26.8.1886. Da bodde dei i Mortsund, Vestvågøy
Døde 20.2.1964 Båsmo, Rana, Nordland
Gift 23.8.1914 med Borghild Kristine Berntsdtr. Ottesen fra Hemnes i Helgeland
De hadde 3 barn: Bjarne 1915, Kyrre 1922 og Reidun 1925
Holder dette?

-
- Sted: KOLBOTN
Beklager min sene respons, Astrid!
Nå har jeg plassert Bernt og takker for hjelpen med hans kone og etterslekt!!
Mvh Terje
Nå har jeg plassert Bernt og takker for hjelpen med hans kone og etterslekt!!
Mvh Terje