Marit på Tung(e) gård, Statsbygd 1801.

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
gj15759
Sted: Haugesund

Marit på Tung(e) gård, Statsbygd 1801.

Legg inn av gj15759 » 17. februar 2013 kl. 4.27

Jeg vet ikke helt hvordan forklare dette på en enkel måte, men jeg prøver. Den jeg interesserer meg for er Marit på Tunge gård i Statsbygd i FT1801... jeg vil gjerne vite hennes etternavn, da det ikke er oppgitt i folketellingen. Er det noen som har råd? Historien er som følger:

På Tung(e) gård, Statsbygd i 1801 finner vi i husholdningsnummer 3: Marit på 29 år. Hun er ugift, men har likevel to barn med tilsynelatende to forskjellige menn: Ole Pedersen på 7 år, og lille Anne Isachsdatter på 2. Marit er fra Froens (Fron) prestegjeld i Gudbrandsdalen. Jeg har lett etter barna hennes i kirkebøkene på Stadsbygd i de aktuelle årene (pluss minus et par år), men finner dem ikke der... så intet etternavn å oppdrive på den måten.
(Lenke: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8438000353 )
Marits etternavn er ikke oppgitt (hva skyldes dette mon tro? Er det ikke oppført i telling, eller glipp i digitaliseringen??)

Hvis vi hopper et hus bort, til husholdning nummer 2, så finner vi enken Marit Larsdatter og hennes datter på 19 - Ingebor Andersdatter. Ingebor Andersdatter dukker etterhvert opp i Trondheim, hvor hun gifter seg med Ole Henningsen Mæhle i 1807 (dette er slekt av meg). Hun er da oppgitt som "Ingebor Andersdatter Tung". Vielsen er å finne her, andre par på høyre side:
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Vår Frue kirke i Trondheim, Ministerialbok nr. 602A03 (1774-1814), Ekteviede 1807, side 198-199.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-103

I 1809 har de forflyttet seg til Bakklandet i Strinda (..hvor det dukker opp en dåp for en sønn). I 1813 får de en datter på Bakklandet, ved navn Karen Marthe Olsdatter Mæhle.
Karen Marthes dåp (anmerkning: Ingebor er nok oppført med feil etternavn her, i de andre barnas dåp er hun oppført som "Andersdatter", og det er hun jo også i vielsen):
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Bakke i Strinda, Ministerialbok nr. 604A02 (1798-1817), Kronologisk liste 1814, side 180-181.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-93

Så fletter det hele seg muligens sammen....

Karen Marthe gifter seg med en Hans Pedersen Quam. Det er notert i vielsen at han kommer fra Gudbrandsdalen. Faren er oppgitt til å være Peder Quam. Etter å ha lett i Gudbrandsdalen fant jeg Quam annex i Nord-Fron. Vielse på Bakklandet, par nummer åtte på første side:
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Bakke i Strinda, Ministerialbok nr. 604A03 (1818-1850), Ekteviede 1834-1836, side 105.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-111

Hans skal være født i 1808 - jeg har tidligere etterlyst ham her på slektsforumet, og med hjelp kom vi vel frem til at det kun var èn Hans Pedersen på gårder som ligger i Quam annex på denne tiden, med far Peder Johannessen Korpberget, og mor Marit Kiöstelsdatter, i listene over uekte barn. Han blir døpt 1.januar 1809 - nest nederst på høyre side. (Noterer meg at "Peder Johannessen Korpberget" også er utlagt som far for barnet nederst... ulikt antall leiermål, er det likevel samme fyr?)
Kildeinformasjon: Oppland fylke, Fron, Ministerialbok nr. 1 (1799-1816), "Uægte" fødte og døpte 1809, side 264-265.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-112

Marit Kiöstelsdatter og sønnen Hans må en eller annen gang ha forlatt Quam i Fron og kommet seg til et sted i Sør-Trøndelag - siden han dukker opp på Bakklandet etterhvert. De har ikke på dette tidspunktet begynt å registrere innflyttere/utflyttere i Fron. (og forøvrig: kirkebøkene der går bare fra 1799, grunnet kirkebrann). Kan det være Marit på Tunge? Hun er fra Fron i Gudbrandsdalen, hun bor på samme gård (i forskjellige hus) som Ingebor og moren (derav en form for tilknytning) - Ingebor får et barn som gifter seg med Marit Kiöstelsdatter fra Fron sitt barn...

Kan det være en slik forbindelse, eller er dette en drøy teori? Er det noen steds jeg kan få fatt i etternavnet til denne Marit på Tunge så jeg eventuelt kan utelukke henne? Jeg har forøvrig kommet over flere fra Fron prestegjeld - fra denne tiden og utover - flere steder i Sør-Trøndelag... så det kan jo være en tilfeldighet... (spesielt siden Marit i så fall har to barn med to ulike fedre i Statsbygd i 1801, må reise til Fron og får i alle fall en til i 1808, og så reiser tilbake igjen til Sør-Trøndelag hvor Hans P. Quam dukker opp etterhvert??). Jeg har letet høyt og lavt etter M.Kiöstels-/Kystels-/Tjøstelsdatter i Sør-Trøndelag, men jeg finner henne ikke igjen noensteds hittil.... Noen som har noen tanker, meninger, innspill, tips, lokalkunnskap, bygdebøker, hva som helst? Har kjørt meg helt fast i denne nøtten :roll:

Magne Østhus
Sted: LØKKEN VERK

Re: Marit på Tung(e) gård, Statsbygd 1801.

Legg inn av Magne Østhus » 17. februar 2013 kl. 4.57

Hei !

Det finnes nok bygdebøker for Stadsbygd som kan lånes fra et lokalt Bibliotek og om ikke annet som fjernlån.

Lykke til.

Mvh. Magne.

Steinar Harry Gilde
Sted: BUVIKA

Legg inn av Steinar Harry Gilde » 17. februar 2013 kl. 9.46

Hei sann.
Din Marit har etternavnet EVENSDATTER.

Se fødte uekte barn 1799 i Fron :
Marit Evensdatters datter Anne døpt 22 sept. Barnefader (står i høyre kolonne) Isach Joensen.

Kildeinformasjon:
Oppland fylke, Fron, Ministerialbok nr. 1 (1799-1816), "Uægte" fødte og døpte 1799, side 252-253.

Permanent sidelenke:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-106

Mvh SG.
Sist redigert av Steinar Harry Gilde den 17. februar 2013 kl. 19.16, redigert 1 gang totalt.

gj15759

Legg inn av gj15759 » 17. februar 2013 kl. 10.00

Takk for tips, Magne - jeg fant digitalversjon av bygdebok for Stadsbygd på Nasjonalbiblioteket (nb.no).

Her er boka:
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2008092904044

Tunge omtales i boken (fra side 350)... og jeg finner min Ingebor Andersdatter og hennes mor, og historie om slekt og gård et stykke bakover - noe av det visste jeg, annet var nytt, så det var kjekt, og alt var samlet på ett sted!

De av husene som derimot sannsynligvis er aktuelle for mystiske Marit sitt vedkommende, beskriver boken først historie fra senere tidspunkt, typ 1850-1860 og nyere, dessverre. Navnet hennes dukker ikke opp der. Skal dog gå igjennom boken skikkelig og se om hun dukker opp annetsteds.

gj15759

Legg inn av gj15759 » 18. februar 2013 kl. 3.44

Takk SG!

Av en eller annen grunn så jeg ikke posten din! Da ser det ut til at det ikke er "min" Marit, selv om "min" Marit er å finne i samme bok på et senere tidspunkt, og som får en kobling til folka på Tunge gård senere. Takk for hjelp!

Sendte forøvrig Riksarkivet en mail om de kan sjekke hva som står i originaldokumentasjonen, i tilfelle etternavnet har falt ut i digitaliseringsprosessen. Aner ikke om de gjør noe med slike henvendelser, men jeg tenkte at jeg har intet å tape på å prøve. :)

-RF-

gj15759

Legg inn av gj15759 » 22. februar 2013 kl. 10.50

Forøvrig kunne Riksarkivet bekrefte at etternavnet hennes ikke er å finne i originaldokumentasjonen heller, gitt.

Svar

Gå tilbake til «Rissa»