Slektsprogram for MAC ?
Moderator: MOD_Slektsprogrammer
Slektsprogram for MAC ?
Jeg trenger helt plutselig et slektsprogram for MAC ? Finnes det i dag ? Jeg ser i oversikten over DIS-Norges (nå avsluttede) startside for programtesting, at programmet Reunion kan kjøres på Mac. Imidlertid finner jeg ingen test av dette programmet - heller ikke på http://www.slekt.no. Jeg vet heller ikke om det er testet andre programmer som kan brukes påp MAC (har lett uten å finne).
Vet noen om dette ? Hvor får jeg f eks kjøpt Reunion (ikke det enkleste ordet å google, for å si det forsiktig, treffmengden er formidabel).
Vet noen om dette ? Hvor får jeg f eks kjøpt Reunion (ikke det enkleste ordet å google, for å si det forsiktig, treffmengden er formidabel).
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter
Re: Slektsprogram for MAC ?
Her har du mer informasjon on Reunion:
http://www.leisterpro.com/
Det er en online store der for å kjøpe en versjon man må downloade.
Mvh
Petter Stene
http://www.leisterpro.com/
Det er en online store der for å kjøpe en versjon man må downloade.
Mvh
Petter Stene
Se forøvrig Slekt og Data 1/2009, side 12 og utover. "Hjelp jeg har fått Mac! Hva gjør jeg nå"
Mvh
Petter Stene
Mvh
Petter Stene
Ja, jeg fikk den i posten idag. Her finner jeg svar på en del spørsmål jeg grublet på, så nå regner jeg med å kjøpe et av disse mac-programmene neste mandag.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter
Hei
Har du fått testet Reunion? Jeg driver å tester for å eventuelt kjøpe, men finner ikke ut hvordan jeg legger til nye koner og menn. Har engelsk demo.
Har du fått testet Reunion? Jeg driver å tester for å eventuelt kjøpe, men finner ikke ut hvordan jeg legger til nye koner og menn. Har engelsk demo.

Hei jeg er ganske ny i DIS ,men jeg kjøpte meg MacFamilyTree i juni i år. Etterhvert kjøpte jeg også Reunion til mac sammen med norsk språkfil. Begge programmene har sin fordeler og bakdeler. MacFamily virker mer grafisk oppbygd.
Et godt tips er å lese gjennom bruksanvisning, selv om ting ser selvfølgelig ut har i allefal jeg fått meg noen aha opplevelser etter å ha lest litt.
Et godt tips til de som begynnermed Reunion er å opprette mapper med bilder og media inne i "Reunionmappa" på disken, da det fort kan bli rotete om man ikke har bilder og media samlet på et sted som man hvet hvor er.
Om man har iPhone er det å anbefale å få tak i programmene til iPone for Reunion og MacFamilyTree slik at man alltid har med seg slektstreet og kan legge inn nye navn og bilder for så å synkronisere dette når man kommer hjem.
Et godt tips er å lese gjennom bruksanvisning, selv om ting ser selvfølgelig ut har i allefal jeg fått meg noen aha opplevelser etter å ha lest litt.
Et godt tips til de som begynnermed Reunion er å opprette mapper med bilder og media inne i "Reunionmappa" på disken, da det fort kan bli rotete om man ikke har bilder og media samlet på et sted som man hvet hvor er.
Om man har iPhone er det å anbefale å få tak i programmene til iPone for Reunion og MacFamilyTree slik at man alltid har med seg slektstreet og kan legge inn nye navn og bilder for så å synkronisere dette når man kommer hjem.
Jeg kjører nå FamilythreeMaker på en pc og Reunion på en mac pluss har lastet inn Reunionprogrammet på Iphone. Vet du hvordan man får lagt inn ekstra koner og menn på Reunion? Har lett etter dette men ikke funnet det ut.
Hei
Ekstra ektefeller er enkelt: Over navnet på personen er en knapp med et plusssymbol. Velg det som måtte passe i menyen som kommer
Ekstra ektefeller er enkelt: Over navnet på personen er en knapp med et plusssymbol. Velg det som måtte passe i menyen som kommer

- Heidi Sitara Fjeldvig
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Hei!
Jeg har testet de fleste slektsprogrammene på Mac: Heredis, MacFamilyTree, Reunion osv. Etterhvert har jeg landet på Reunion, fordi det både er det programmet som er mest komplett, bla. i forhold til funksjonalitet, å lage gedcom-filer og rapporter. Det likner en del på Legacy, som jeg likte veldig godt da jeg brukte PC, og det gjøres en god del videreutvikling av programmet, dvs det kommer i nye versjoner. Noe man ikke kan si om bla. Heredis...
Kjørte på Heredis og MacFamilyTree en god stund før jeg gikk over til Reunion. Møtte raskt veggen i begge programmene når det gjelder fleksibilitet, legge til nye degcom-felter, utskrifter osv. MacFamilitree er mest fancy å se på, med den 3-domensjonale oversikten sin, men under karosseriet syntes jeg den ble for dårlig, rett og slett.
Vi har en brukergruppe for Reunion i Oslo, det er bare å slenge seg på hvis man har mulighet og tid. Der går vi gjennom alle mulig funksjoner i Reunion, hjelper nybegynnere, og har det hyggelig.
Vi tar også for oss andre smarte Mac-verktøy som er nyttig i slektssammenheng.
Reunion på iPhone fungerer veldig bra, du kan synkronisere begge veier, så den er flott å ta med seg ut hvis du plutselig finner noe du vil registrere.
Jeg har testet de fleste slektsprogrammene på Mac: Heredis, MacFamilyTree, Reunion osv. Etterhvert har jeg landet på Reunion, fordi det både er det programmet som er mest komplett, bla. i forhold til funksjonalitet, å lage gedcom-filer og rapporter. Det likner en del på Legacy, som jeg likte veldig godt da jeg brukte PC, og det gjøres en god del videreutvikling av programmet, dvs det kommer i nye versjoner. Noe man ikke kan si om bla. Heredis...
Kjørte på Heredis og MacFamilyTree en god stund før jeg gikk over til Reunion. Møtte raskt veggen i begge programmene når det gjelder fleksibilitet, legge til nye degcom-felter, utskrifter osv. MacFamilitree er mest fancy å se på, med den 3-domensjonale oversikten sin, men under karosseriet syntes jeg den ble for dårlig, rett og slett.
Vi har en brukergruppe for Reunion i Oslo, det er bare å slenge seg på hvis man har mulighet og tid. Der går vi gjennom alle mulig funksjoner i Reunion, hjelper nybegynnere, og har det hyggelig.
Vi tar også for oss andre smarte Mac-verktøy som er nyttig i slektssammenheng.
Reunion på iPhone fungerer veldig bra, du kan synkronisere begge veier, så den er flott å ta med seg ut hvis du plutselig finner noe du vil registrere.
- Arne Sigmund Thobru
- Sted: VÅLER I SOLØR
- Kontakt:
Dette med å synkronisere begge veier er et ønske, men å synkronisere fra iPhone til Mac gjennomføres ikke. Det surrer og går uten at noen data overføres. Jeg har registrert at flere andre har opplevd samme sørgelige resultat.
- Arne Sigmund Thobru
- Kontakt:
Synkronisering mellom Reunion på Mac og Iphone går nå smertefritt. 

-
- Sted: ÅRNES
- Kontakt:
Er kanskje i ferd med å gå over på Mac og lurer på hvor man kan få kjøpt Reunion og hva koster den? Er det riktig at den finnes med norsk versjon? Bruker i dag Legacy og der kan jeg skifte mellom flere språk. Er det mulig også i Reunion.
Sven
Sven
- Arne Sigmund Thobru
- Kontakt:
Fornuftig valg å gå over til Mac. Du kan laste ned programmet fra følgende nettsted: http://www.leisterpro.com/. Prisen har jeg ikke oversikt over, men det dreier seg ikke om mange penger. Engelsk versjon. For å få norsk oversettelse må du installere et program utviklet av Stein Ole Kjær <[email protected]>. Han tar et par hundrelapper for oversettelsesfila.
Lykke til
Lykke til

- Jan Olav Skaug
- Sted: SVINGVOLL
- Kontakt:
Reunion koster 99,00 USD. Jeg har selv byttet fra Legacy til Reunion, og overføring av data vha. GEDCOM gikk uten problemer. På samme måte som hos Legacy, så er det mange muligheter i programmet du ikke ser før du har benyttet det en stund (og lest litt i hjelp-filen). Det jeg savner mest er rask etterkommeroversikt rett på skjermen (som i Legacy).
Mht. norsk språkfil så er jeg i tvil om den fortsatt leveres. For 3-4 måneder siden sendte jeg en henvedelse til Kjær, men fikk aldri noe svar. For min del er det ikke noe "must" å ha programmet på norsk, og jeg er godt fornøyd slik det er.
Mht. norsk språkfil så er jeg i tvil om den fortsatt leveres. For 3-4 måneder siden sendte jeg en henvedelse til Kjær, men fikk aldri noe svar. For min del er det ikke noe "must" å ha programmet på norsk, og jeg er godt fornøyd slik det er.
- Arne Sigmund Thobru
- Kontakt:
Den norske oversettelsen har Stein Ole levert 19. oktober. Har nettopp installert den etter først å ha lastet ned siste versjon av Reunion - 9.0c. Alt virker helt som det skal - kjør i vei.
-
- Kontakt:
Dette høres bra ut. Takk skal dere ha. Da blir det nok å gå over til Mac og Reunion. Mac også mye på grunn av videoredigering og innspilling av egen musikk. Fikk en demo på dette i dag og ble mektig imponert!
- Otto Jørgensen
- Kontakt:
Så langt jeg vet kan de fleste slektprogrammer kjøres på Mac, bare man har installert riktig programvare på Mac for å handtere MS programmer.
Otto Jørgensen https://otjoerge.wordpress.com/
- Heidi Sitara Fjeldvig
- Kontakt:
Det er riktig at du kan kjøre Windows på Mac. Mange gjør det, bl.a. undertegnede, dersom man har helt spesielle programmer som ikke leveres på Mac OS.
Når det gjelder bruk av slektsprogram på Mac, er jeg ikke så sikker på at jeg vil anbefale å kjøre Windows på Mac-en.
Dette av tre årsaker:
1. Det koster penger å kjøre Windows på Mac. Du må kjøpe en Windowslisens, og du må kjøpe en virtuell klient, f.eks VMWare eller Parallels. Det blir et dyrt slektsprogram, i tillegg til at det kreves litt teknisk innsikt for å få det til å fungere. Ikke at det er vanskelig, men er man blank på installasjon og slik, er det ikke å anbefale.
2. Å kjøre virtuell klient med Windows på Mac (du kjører parallelt Mac OS og Windows) er svært krevende for maskinen og med mindre du har en superrask maskin med masse minne, vil du oppleve at det kan gå noe treigt (du kan installere Bootcamp og kjøre Windoes direkte ved oppstart, men da kan du ikke kjøre Mac OS samtidig)
3. Det finnes slektsprogrammer på Mac som er like gode som de som finnes for Windows. Det er derfor ingen grunn alene å velge et Windows-slektsprogram dersom man ønsker å kjøre Mac.
Sjekk ut denne linken: http://genealogy-software-review.topten ... -software/
Der finner du en omtale av de mest kjente programmene på MAc.
Når det gjelder bruk av slektsprogram på Mac, er jeg ikke så sikker på at jeg vil anbefale å kjøre Windows på Mac-en.
Dette av tre årsaker:
1. Det koster penger å kjøre Windows på Mac. Du må kjøpe en Windowslisens, og du må kjøpe en virtuell klient, f.eks VMWare eller Parallels. Det blir et dyrt slektsprogram, i tillegg til at det kreves litt teknisk innsikt for å få det til å fungere. Ikke at det er vanskelig, men er man blank på installasjon og slik, er det ikke å anbefale.
2. Å kjøre virtuell klient med Windows på Mac (du kjører parallelt Mac OS og Windows) er svært krevende for maskinen og med mindre du har en superrask maskin med masse minne, vil du oppleve at det kan gå noe treigt (du kan installere Bootcamp og kjøre Windoes direkte ved oppstart, men da kan du ikke kjøre Mac OS samtidig)
3. Det finnes slektsprogrammer på Mac som er like gode som de som finnes for Windows. Det er derfor ingen grunn alene å velge et Windows-slektsprogram dersom man ønsker å kjøre Mac.
Sjekk ut denne linken: http://genealogy-software-review.topten ... -software/
Der finner du en omtale av de mest kjente programmene på MAc.
Jeg bruker - og anbefaler - iFamily for Leopard. Det koster ikke mer enn 30 USD (~175 NOK) og fungerer veldig bra. Jeg har også prøvd MacFamilyTree - dog kun demoversjonen.
iFamily takler store databaser forholdsvis godt, mye bedre enn MacFamilyTree (forhåpentligvis er betal-versjonen bedre!). Layouten til iFamily er brukervennlig og utseendemessig grei (dog ikke fullt så imponerende som MacFamilyTree, som virkelig er et grafisk mesterverk), og det lager fine websider og rapporter. Det eneste jeg har å utsette er at det er noe dårlig på å oppdage duplikater. Uansett - nok gratisreklame...
Er for øvrig enig med Heidi, å kjøre Windows på Mac er ressurskrevende og etter min mening ganske upraktisk.
iFamily takler store databaser forholdsvis godt, mye bedre enn MacFamilyTree (forhåpentligvis er betal-versjonen bedre!). Layouten til iFamily er brukervennlig og utseendemessig grei (dog ikke fullt så imponerende som MacFamilyTree, som virkelig er et grafisk mesterverk), og det lager fine websider og rapporter. Det eneste jeg har å utsette er at det er noe dårlig på å oppdage duplikater. Uansett - nok gratisreklame...

Er for øvrig enig med Heidi, å kjøre Windows på Mac er ressurskrevende og etter min mening ganske upraktisk.
Alle med mac har nå fått inn App store på maskinen (hvis de har oppdatert)
og det er tidsbegrenset tilbud på Mac family tree der nå, det er en ny versjon, 6.0.10, koster 139 kroner.
Jeg har lastet det ned men ikke sett på det ennå, har en gedcomfil fra ancestry som jeg skal laste ned og inni mac family tree.
Jeg har lastet ned gramps fra før, det er gratis.
forresten så står det ikke på disnorge sin nettside med oversikt over slektsprogram at gramps funker fint for mac, noen bør oppdatere det.
og det er tidsbegrenset tilbud på Mac family tree der nå, det er en ny versjon, 6.0.10, koster 139 kroner.
Jeg har lastet det ned men ikke sett på det ennå, har en gedcomfil fra ancestry som jeg skal laste ned og inni mac family tree.
Jeg har lastet ned gramps fra før, det er gratis.
forresten så står det ikke på disnorge sin nettside med oversikt over slektsprogram at gramps funker fint for mac, noen bør oppdatere det.
- Heidi Sitara Fjeldvig
- Kontakt:
Jeg har brukt Reunion en stund, og jeg har vært innom Mac Family Tree, Heredis, iFamily pluss noen til på Mac.
Endte opp med Reunion, da det var det jeg syntes fungerete best. Mac Family Tree ser veldig fancy ut med grafikken, men etterhvert syntes jeg det egentlig var helt ubrukelig som arbeidverktøy.
Reunion ligner mest på Legacy, som jeg personlig alltid har syntes har vært det beste slektsprogrammet på PC-siden.
Nå har ancestry sitt program "Family Tree Maker" også kommet på Mac. Jeg har bestilt det fra USA, og forventer å få det i løpet av et par dager. Ulempen er selvfølgelig at det bare er på engelsk, men jeg tenkte nå ihvertfall at jeg skulle teste det ut.
Endte opp med Reunion, da det var det jeg syntes fungerete best. Mac Family Tree ser veldig fancy ut med grafikken, men etterhvert syntes jeg det egentlig var helt ubrukelig som arbeidverktøy.
Reunion ligner mest på Legacy, som jeg personlig alltid har syntes har vært det beste slektsprogrammet på PC-siden.
Nå har ancestry sitt program "Family Tree Maker" også kommet på Mac. Jeg har bestilt det fra USA, og forventer å få det i løpet av et par dager. Ulempen er selvfølgelig at det bare er på engelsk, men jeg tenkte nå ihvertfall at jeg skulle teste det ut.
Enig med Heidi i at Reunion er et godt program, enkelt i bruk når man etterhvert lærer seg de mulighetene som er i menyene. Man har store muligheter til å "designe" utskrifter slik man ønsker, og så fungerer programmet også bra på iPhone.
mvh
leif erik otterå
leif erik otterå
-
- Sted: DRAMMEN
- Kontakt:
Jeg havnet selv på Reunion etter en runde med MacFamilyTree. Reunion har den beste løsningen for sentrale kilder av de programmene jeg har prøvd. Rapportene som kan produseres er ikke spesielt gode, men til slike ting bruker jeg i stedet GRAMPS.
Språkpakker (norske) har jeg ikke hatt spesielt gode erfaringer med, så jeg holder meg til engelsk. Følgende problemer har oppstått:
Språkpakker (norske) har jeg ikke hatt spesielt gode erfaringer med, så jeg holder meg til engelsk. Følgende problemer har oppstått:
- - hele kilderegisteret ble endret og feltnavn fikk obskure betegnelser som ikke hadde noen relasjon til GEDCOM-tag, noen fikk også svenske navn (riktig språkpakke installert selvfølgelig)
- forkortelser på enkelte måneder blir eksportert feil til GEDCOM. MAY, OCT og DEC blir MAI, OKT og DES. Dette skaper problemer ved import. Søk og erstatt med f.eks. TextEdit er klart en mulighet, men burde vært unødvendig.
- har opplevd å få fire forskjellige datoformater på hendelser ved import til engelsk versjon fra eksport fra norsk (disse framkommer korrekt i norsk versjon)
Sist redigert av Simen Øvrebø den 27. mai 2011 kl. 13.43, redigert 1 gang totalt.
Mvh,
Simen Øvrebø
Simen Øvrebø
- Heidi Sitara Fjeldvig
- Kontakt:
Jeg har testet ut FamilyTreeMaker (FMT) fra ancestry.com for Mac. Programmet bærer preg av å være flyttet fra PC til Mac, og virker litt rotetet. Det kan selvfølgelig være en vanesak som går over etterhvert.
Jeg fikk akkurat de problemene Simen påpeker da jeg skulle importere gedcom fra Reunion, taggene ble feil, og FTM skjønte ikke OKT, MAI, DES osv. Løsningen ble å fjerne den norske språkfilen, og kjøre ut filen på nytt.
Et annet problem jeg møtte var bildene i Reunion. Den tar med seg alle bildene i rapporten, dvs referansen til hvor de ligger, men greier ikke å oppdatere thumbnails på personkortene. De blir derfor liggende som "dumme" jpg.objekter. For å få det til å fungere må man manuelt oppdatere hvert enkelt bilde. Selv om det finnes en "refresh" funksjon og den har riktig mappereferanse, søker den gjennom hele maskinen og tar like gjerne inne et annet bilde med samme navn, hvis du har det. Løsningen blir å manuelt finne riktig mappeplassering for hvert bilde, noe som tar sin tid hvis du har mange bilder.
Videre testet jeg eksoprt av gedcom og inn i Reunion igjen (kjekt å ha en retrettmulighet dersom man skulle ombestemmme seg, og kunne gåtilbake på et senere tidspunkt). Det ble ingen suksess, men her kan det også være svakeheter i Reunions import. Import til Legacy ble hakket bedre, men da forsvant også alle bildereferansene igjen...
FTM har veldig dårlig med utskrifter, der er faktisk Reunion mye bedre.
Kildebruken på FTM er også svært begrenset og mangler fleksibilitet og tilpasningsmuligheter. Den kommer med en del ferdigdefinerte kildetyper, eller maler, og jeg har ikke funnet noen løsning for å lage nye.
FTM får hvile i frede for meg en stund, produktet må modnes, ikke som Mac-versjon, for jeg regner med at kiledelen og bildeproblemene også er der i Windowsversjonen.
Er det noen flere som har testet det.
Jeg fikk akkurat de problemene Simen påpeker da jeg skulle importere gedcom fra Reunion, taggene ble feil, og FTM skjønte ikke OKT, MAI, DES osv. Løsningen ble å fjerne den norske språkfilen, og kjøre ut filen på nytt.
Et annet problem jeg møtte var bildene i Reunion. Den tar med seg alle bildene i rapporten, dvs referansen til hvor de ligger, men greier ikke å oppdatere thumbnails på personkortene. De blir derfor liggende som "dumme" jpg.objekter. For å få det til å fungere må man manuelt oppdatere hvert enkelt bilde. Selv om det finnes en "refresh" funksjon og den har riktig mappereferanse, søker den gjennom hele maskinen og tar like gjerne inne et annet bilde med samme navn, hvis du har det. Løsningen blir å manuelt finne riktig mappeplassering for hvert bilde, noe som tar sin tid hvis du har mange bilder.
Videre testet jeg eksoprt av gedcom og inn i Reunion igjen (kjekt å ha en retrettmulighet dersom man skulle ombestemmme seg, og kunne gåtilbake på et senere tidspunkt). Det ble ingen suksess, men her kan det også være svakeheter i Reunions import. Import til Legacy ble hakket bedre, men da forsvant også alle bildereferansene igjen...
Kildebruken på FTM er også svært begrenset og mangler fleksibilitet og tilpasningsmuligheter. Den kommer med en del ferdigdefinerte kildetyper, eller maler, og jeg har ikke funnet noen løsning for å lage nye.
FTM får hvile i frede for meg en stund, produktet må modnes, ikke som Mac-versjon, for jeg regner med at kiledelen og bildeproblemene også er der i Windowsversjonen.
-
- Kontakt:
Heidi Sitara Fjeldvig skrev:Jeg har testet ut FamilyTreeMaker (FMT) fra ancestry.com for Mac. Programmet bærer preg av å være flyttet fra PC til Mac, og virker litt rotetet. Det kan selvfølgelig være en vanesak som går over etterhvert.
Pussig at du nevner dette her meg FTM. Jeg har selv drevet med FTM 2010 i dag og det er virkelig dårlige saker. En haug med gyldige GEDCOM tags som f.eks. dødsårsak (CAUS) som programmet ikke godkjenner. Den står i både 5.5 og 5.5.1. Det var en del andre også, men det var Reunionspesifikke tags som jeg byttet ut med rette.
Mvh,
Simen Øvrebø
Simen Øvrebø
- Heidi Sitara Fjeldvig
- Kontakt:
Bente!
Jeg lurer på om jeg ikke testet iFamily tree en gang... Og ble veldig imponert med det samme.
Tar jeg ikke Feil om det var slik at han som utviklet programmet døde for et par år siden, og hans bror vurderte å ta det videre?
Jeg vurderte det slik den gangen at det ble for risikabelt å ta det i bruk, rett og slett fordi vedlikehold og videreutvikling var for usikkert.
Den gangen var også gedcomimport og -eksporten svært dårlig. Det var faktisk i den forbindelse jeg kontaktet dem og fikk vite om dødsfallet og iFamilys usikre fremtid.
Vet du noe mer om disse tingene og hvordan det er nå?
Jeg lurer på om jeg ikke testet iFamily tree en gang... Og ble veldig imponert med det samme.
Tar jeg ikke Feil om det var slik at han som utviklet programmet døde for et par år siden, og hans bror vurderte å ta det videre?
Jeg vurderte det slik den gangen at det ble for risikabelt å ta det i bruk, rett og slett fordi vedlikehold og videreutvikling var for usikkert.
Den gangen var også gedcomimport og -eksporten svært dårlig. Det var faktisk i den forbindelse jeg kontaktet dem og fikk vite om dødsfallet og iFamilys usikre fremtid.
Vet du noe mer om disse tingene og hvordan det er nå?
- Heidi Sitara Fjeldvig
- Kontakt:
FTM for Windows da Simen? Macversjonen er også portet fra FTM 2010, men siden du kaller den FTM 2010 regner jeg med at det er Windowsversjonen.
Det bekrefter i så fall at det er ikke bare er Mac-versjonen som har problemer, men at det er noe helt galt med enten recordstrukturen/taggene i databasen eller selve importfunksjonen. Uansett, FTM må vente.
Det bekrefter i så fall at det er ikke bare er Mac-versjonen som har problemer, men at det er noe helt galt med enten recordstrukturen/taggene i databasen eller selve importfunksjonen. Uansett, FTM må vente.
-
- Kontakt:
Heidi Sitara Fjeldvig skrev:FTM for Windows da Simen? Macversjonen er også portet fra FTM 2010, men siden du kaller den FTM 2010 regner jeg med at det er Windowsversjonen.
Nei, det er Family Tree Maker 2010 for Mac. Se vedlegget.
Skal se mer på programmet i løpet av dagen. Grave litt.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Mvh,
Simen Øvrebø
Simen Øvrebø
- Heidi Sitara Fjeldvig
- Kontakt:
Nora Grøndal skrev:Alle med mac har nå fått inn App store på maskinen (hvis de har oppdatert)
.
Jeg har lastet ned og testet MacFamilyTree 6.0. Dette er et native Mac-program laget for Mac fra grunnen av, og ikke portet fra Windows. Noe som gir programmet stor stabilitet. Du kjenner deg også igjen i bruk av menyer etc.
Jeg likte mye av det jeg har så, men de "3D" virtuelle trærne kan de ha for meg, de synes jeg er like dårlig nå som jeg syntes i versjon 5. De ser ved førtse øyekast ganske kule ut, men er etter min mening helt ubrukelige. De trærne du får opp på person og familiekortene derimot er veldig bra.
Mine største ankepunkter av MFT er at gedcom ikke fungerer særlig bra, at den har altfor begrenset funksjonalitet for kilderegistrering (her ser man virkelig hvor bortskjemt vi er med Reunion), kobling til mulitmediafiler/bilder fungerte ikke i det hele tatt i importen, alle bildekoblingene forsvant.
De har gjort noen endringer i menyene, som jeg syntes var ryddig og økte brukervennligheten i programmet og de har mange utrolig flotte utskrifter.
Dersom du er nybegynner og ikke har noen import med bilder du skal ta inn, og du ikke har de store kravene til kilderegistrering, kan MFT være et bra alternativ, siden det også kommer med norsk språk som standard. Problemet med kildene er at det bare finnes en type kilder, ikke forskjellige kilder med forskjellige felter eller tilpasningsmuligheter.
En annen ting som taler til MFTs fordel er at det er et kommersielt produkt, med en utviklingsgruppe bak, at den har eksistert i mange år og i mange versjoner, slik at de fleste barnesykdommene (med noen unntak) er borte. Nye releaser med rettinger kommer også regelmessig ut.
- Heidi Sitara Fjeldvig
- Kontakt:
Ok, det kunne vært artig å vite om de samme problemene eksisterer for Windowsversjonen....
Da er vi spent på hva mer du finner ut...
-
- Kontakt:
Heidi Sitara Fjeldvig skrev:Ok, det kunne vært artig å vite om de samme problemene eksisterer for Windowsversjonen....
Den har jeg ikke, men jeg har kikket inne i programpakken og det lukter Windows. Den har en drøss av biblioteker fra følgende: http://www.mono-project.com/Main_Page
Skal ikke gå så mye inn på det tekniske, men programmet for Mac OS er nok det samme som FTM 2010 for Windows med unntak av de kosmetiske endringene.
Programmet eksporterer GEDCOM 5.5 i ANSEL.
Mvh,
Simen Øvrebø
Simen Øvrebø
En stund siden siste innlegg om slektsprogram på Mac.
Er det skjedd noe mere her?
(Sliter med at jeg ikke har kunnet jobbe med basen min de siste år (14.200 personer på "ÆTT")
Har siste Mac med mulighet for booting i system 9 og Classic-miljø. G4 maskin med syst 10.4.11.
Har for en god stund siden prøvd Reunion men ble skuffet. De grafiske mulighetene ( slektstre-funksjoner) er langt bedre på gamle "ÆTT" ! Var slurvete med kildereferanser i starten av denne hobbyen, så det er mye oppdateringer å gjøre med basen, noe som blir mulig nå ved pensjonsalder. Har de fleste kildene på papir)
mvh
Marwin
[email protected]
Er det skjedd noe mere her?
(Sliter med at jeg ikke har kunnet jobbe med basen min de siste år (14.200 personer på "ÆTT")
Har siste Mac med mulighet for booting i system 9 og Classic-miljø. G4 maskin med syst 10.4.11.
Har for en god stund siden prøvd Reunion men ble skuffet. De grafiske mulighetene ( slektstre-funksjoner) er langt bedre på gamle "ÆTT" ! Var slurvete med kildereferanser i starten av denne hobbyen, så det er mye oppdateringer å gjøre med basen, noe som blir mulig nå ved pensjonsalder. Har de fleste kildene på papir)
mvh
Marwin
[email protected]
- Heidi Sitara Fjeldvig
- Kontakt:
Vi er mange som lurer på om det kommer noe nytt i Reunion snart. Jeg har sendt forespørsel til Leisterpro et par ganger, med et års mellomrom eller så, om det snart kommer noen ny versjon. Begge gangene med samme resultat, dvs ingenting. De vil ikke si noe.
Vi regner oss frem til at det ikke har kommet noe nytt derfra siden 2007, og det begynner å bli lenge.
Reunion begynner å henge litt etter når det gjelder intergrasjon med kart, søkemaskiner på nett osv, mens funksjonliteten ellers faktisk er svært bra, og med stor fleksibilitet.
De grafiske utskriftene er ikke så aller verst, det finnes mange muligheter gravd ned i Reunion, som ikke er så lett å før øye på med én gang. Men utvalget kunne nok vært større, også når det gjelder tekstlige utskrifter.
Jeg sjekker ut andre programmer jevnlig, MacFamilyTree begynner også å bli veldig bra og den finnes på norsk. Den har to vesentlige begrensninger: det ene er at det bare finnes 3 felter i stedsangivelsen, mens vi ofte bruker opp til 6, og den litt, og noe begrensning i fleksibilitet når det gjelder kilder (den opererer ikke med "kildetype"), men dette kan lett tilpasses.
For de som er nybegynnerere tror jeg ikke dette spiller så kjempestor rolle, og spesielt dette med steder står på listen over utviklingspunkter, så det kommer til å bli forbedret. Ellers kan MacFamilytree fremstå som litt mer rotete hvis du er vant til Legacy eller Reunion, men det tror jeg er en vanesak.
MacFamilyTree har veldig gode grafiske utskrifter, men har begrensnigner på tekstlige.
Vi regner oss frem til at det ikke har kommet noe nytt derfra siden 2007, og det begynner å bli lenge.
Reunion begynner å henge litt etter når det gjelder intergrasjon med kart, søkemaskiner på nett osv, mens funksjonliteten ellers faktisk er svært bra, og med stor fleksibilitet.
De grafiske utskriftene er ikke så aller verst, det finnes mange muligheter gravd ned i Reunion, som ikke er så lett å før øye på med én gang. Men utvalget kunne nok vært større, også når det gjelder tekstlige utskrifter.
Jeg sjekker ut andre programmer jevnlig, MacFamilyTree begynner også å bli veldig bra og den finnes på norsk. Den har to vesentlige begrensninger: det ene er at det bare finnes 3 felter i stedsangivelsen, mens vi ofte bruker opp til 6, og den litt, og noe begrensning i fleksibilitet når det gjelder kilder (den opererer ikke med "kildetype"), men dette kan lett tilpasses.
For de som er nybegynnerere tror jeg ikke dette spiller så kjempestor rolle, og spesielt dette med steder står på listen over utviklingspunkter, så det kommer til å bli forbedret. Ellers kan MacFamilytree fremstå som litt mer rotete hvis du er vant til Legacy eller Reunion, men det tror jeg er en vanesak.
MacFamilyTree har veldig gode grafiske utskrifter, men har begrensnigner på tekstlige.
Kjøpte Reunion 9 for en uke siden...
Var mest spent på om GedCom-fila fra slektsprogrammet "ÆTT" ville aksepteres, men det gikk heldigvis greit.
Har så smått startet med å sette meg inn i programmet, og vil ofre mye tid på det FØR jeg bearbeider basen videre.
Det som var største problemet med ÆTT, var at programmet ikke ble oppdatert etterhvert; Og det lærte meg at det er best å bruke det mest solgte slektsprogrammet for å være sikrere på oppdateringer etterhvert som systemversjonene endres.
Jeg skrev noen kommentarer til http://www.leisterpro.com (salgskanal) og http://www.reuniontalk.com og fikk svar på mail dagen etter!
Kommer tilbake med kommentarer etterhvert.
Gjengir her spørsmål og svar fra leverandøren:
Hi Marwin,
Thanks for your reply.
> After a little struggle, I got my 14.000 names from an old .gedcom-file into the program.
> Looks fine, but missing that “half-sisters” ARE sisters on the map...
Do you see the “half-sisters” in your Index?
I’m guessing they were imported and were linked to their birth parents, which may not have been what you were expecting.
> Also I am missing the sources; They are only very small numbers by the name...
Source references do tend to be the most problematic area with a Gedcom data transfer.
However, it sounds like the source numbers are appearing on the family card next to the name. If you click on that source number, the Edit Person window will open to the Name section and you should see the text of that source in the “Source Citations” section of that window. If you want to see more detail, double-click on that source in the Source Citations section.
> All-in-all, it will be nice to go on with my dear hobby, after 8 years of resting,
> do to fault in the old norwegian ancester program.
Yes. I’m sure things will work out once you become more familiar with Reunion:-)
Deb Stuller
Leister Productions Inc.
Var mest spent på om GedCom-fila fra slektsprogrammet "ÆTT" ville aksepteres, men det gikk heldigvis greit.
Har så smått startet med å sette meg inn i programmet, og vil ofre mye tid på det FØR jeg bearbeider basen videre.
Det som var største problemet med ÆTT, var at programmet ikke ble oppdatert etterhvert; Og det lærte meg at det er best å bruke det mest solgte slektsprogrammet for å være sikrere på oppdateringer etterhvert som systemversjonene endres.
Jeg skrev noen kommentarer til http://www.leisterpro.com (salgskanal) og http://www.reuniontalk.com og fikk svar på mail dagen etter!
Kommer tilbake med kommentarer etterhvert.
Gjengir her spørsmål og svar fra leverandøren:
Hi Marwin,
Thanks for your reply.
> After a little struggle, I got my 14.000 names from an old .gedcom-file into the program.
> Looks fine, but missing that “half-sisters” ARE sisters on the map...
Do you see the “half-sisters” in your Index?
I’m guessing they were imported and were linked to their birth parents, which may not have been what you were expecting.
> Also I am missing the sources; They are only very small numbers by the name...
Source references do tend to be the most problematic area with a Gedcom data transfer.
However, it sounds like the source numbers are appearing on the family card next to the name. If you click on that source number, the Edit Person window will open to the Name section and you should see the text of that source in the “Source Citations” section of that window. If you want to see more detail, double-click on that source in the Source Citations section.
> All-in-all, it will be nice to go on with my dear hobby, after 8 years of resting,
> do to fault in the old norwegian ancester program.

Yes. I’m sure things will work out once you become more familiar with Reunion:-)
Deb Stuller
Leister Productions Inc.
Hvordan komme i kontakt med brukergruppen for Reunion i Oslo??
- Heidi Sitara Fjeldvig
- Kontakt:
Hei!
Her er vi!
Vi møtes andre torsdag i mnd i Øvre Slottsgate 2B kl 18:00.
Her er vi!
Vi møtes andre torsdag i mnd i Øvre Slottsgate 2B kl 18:00.
hei.
Har dere ikke nettside? Forum?
mvh
Marwin
Har dere ikke nettside? Forum?
mvh
Marwin
- Heidi Sitara Fjeldvig
- Kontakt:
Brukerforumet er en selvorganisert gruppe som møtes én gang i mnd i DIS-OAs lokaler i Øver Slottsgt 2B.
Jeg fungerer som en slags leder, men i prinsippet må alle som deltar være med å ta ansvar og dra gruppen.
Vi vurderer å ta i bruke en egen Google-gruppe, men inntil det er på plass bruker vi dette forumet til å stille spørsmål og å svare på dem.
Jeg fungerer som en slags leder, men i prinsippet må alle som deltar være med å ta ansvar og dra gruppen.
Vi vurderer å ta i bruke en egen Google-gruppe, men inntil det er på plass bruker vi dette forumet til å stille spørsmål og å svare på dem.
Sist redigert av Heidi Sitara Fjeldvig den 2. mars 2013 kl. 13.31, redigert 1 gang totalt.
MacFamily Tree tikket nettopp inn med oppdatering til 6.2.2.
Nyhetene skal være:
Database maintenance improved
Better display of events in the My Tree pane
GEDCOM Import and export improved
New preferences added for the startup window
Kekulé numbers now available in the Fan Chart and Narrative Report
Several crash bugs fixed
Several fixes in the Tree Chart
Jeg har nettopp installert oppdateringen, men er relativt ny i bruken av dette og andre program slik at jeg ikke er den rette til å vurdere hvor vellykket nyhetene er i forhold til problemer i eldre versjoner.
Beste hilsen
Kaare Seeberg Sidselrud
Nyhetene skal være:
Database maintenance improved
Better display of events in the My Tree pane
GEDCOM Import and export improved
New preferences added for the startup window
Kekulé numbers now available in the Fan Chart and Narrative Report
Several crash bugs fixed
Several fixes in the Tree Chart
Jeg har nettopp installert oppdateringen, men er relativt ny i bruken av dette og andre program slik at jeg ikke er den rette til å vurdere hvor vellykket nyhetene er i forhold til problemer i eldre versjoner.
Beste hilsen
Kaare Seeberg Sidselrud
-
- Kontakt:
Før jeg gikk over til MAC brukte jeg Legacy. Det var jeg veldig fornøyd med fordi det har mange fine funksjoner også på rapportsiden. Jeg har installert Parallels Desktop og Windows XP på Mac´en, og bruker Legacy akkurat som før. Det fungerer helt perfekt. Ved å bruke Parallels Desktop, trengte jeg ikke å partisjonere HD på Mac´en og legge inn Windows på egen partisjon. Da må man i såfall reboot´e hver gang. Det slipper jeg med Parallels Desktop. Dersom du vil kjøre dine gamle Windows/PC programmer på Mac´en, så er dette en perfekt løsning. Den koster noen kroner, men er vel verdt pengene. Du finner den på Apple.no - Store - søk etter Parallels Desktop.
mvh
Sven
mvh
Sven
Jeg har som du kommet over McFamily Tree og er godt fornøyd med den etter en måneds bruk. Jeg fant først mobilutgaven for iPad som fungerer frittstående og i tillegg synkroniserer fint med Mac programmet.
Jeg har tidligere brukt TMG v6 og 7 for Windows, men liker McFamily bedre. TMG er nok mer avansert men McFamilly fungere godt nok for mitt bruk.
Importen av gedcom fil fra TMG gikk raskt og smertefritt.
/Per
Jeg har tidligere brukt TMG v6 og 7 for Windows, men liker McFamily bedre. TMG er nok mer avansert men McFamilly fungere godt nok for mitt bruk.
Importen av gedcom fil fra TMG gikk raskt og smertefritt.
/Per
Hei, jeg ser at dette er et "gamelt" innlegg fra 2009, men lurer på om det fortsatt er slike kvelder med Reunion programmet i Oslo. Isåfall hvor og når?
Mvh
Einar B
Beklager. Da jeg skrev dette var jeg på 2009 innleggene og det sto bare skjult navn på alle, men da jeg logget meg inn kom alle navnene opp og jeg havnet på de siste innleggene. Så jeg har fått med meg at forum møtene er andre torsdagen i måneden og at neste blir da 14. mars?
Noen der som jeg kan spørre litt om Reunion da? Dette er jeg helt fersk og helt grønn på
Mvh
Einar Bauger
Mvh
Einar B
Beklager. Da jeg skrev dette var jeg på 2009 innleggene og det sto bare skjult navn på alle, men da jeg logget meg inn kom alle navnene opp og jeg havnet på de siste innleggene. Så jeg har fått med meg at forum møtene er andre torsdagen i måneden og at neste blir da 14. mars?
Noen der som jeg kan spørre litt om Reunion da? Dette er jeg helt fersk og helt grønn på

Mvh
Einar Bauger
Hei!
Vurderer å gå over til mac. Bruker myheritage i dag og skulle gjerne vite om erfaring med eksport av gedcom fil til reunion10 fra dette programmet.
Ola Aas
Vurderer å gå over til mac. Bruker myheritage i dag og skulle gjerne vite om erfaring med eksport av gedcom fil til reunion10 fra dette programmet.
Ola Aas
- Heidi Sitara Fjeldvig
- Kontakt:
Hei!
Beklager at det tok litt tid
Jeg har ingen erfaring med eksport av gedcom fra My Heritage til Reunion10. Men jeg anbefaler deg å laste ned gratisversjonen av programmet herfra:www.leisterpro.com/doc/demo/demo.php så kan du teste det ut.
Legg gjerne igjen en kommentar her med dine erfaringer.
Beklager at det tok litt tid

Jeg har ingen erfaring med eksport av gedcom fra My Heritage til Reunion10. Men jeg anbefaler deg å laste ned gratisversjonen av programmet herfra:www.leisterpro.com/doc/demo/demo.php så kan du teste det ut.
Legg gjerne igjen en kommentar her med dine erfaringer.
Sist redigert av Heidi Sitara Fjeldvig den 2. mars 2013 kl. 13.26, redigert 2 ganger totalt.
Heidi Sitara
slekt.fjeldvig.no
slekt.fjeldvig.no
- Heidi Sitara Fjeldvig
- Kontakt:
Hei Einar!
Du kan legge inn dine spørsmål her, eller sende direkte til meg: [email protected].
Jeg er leder for brukerforum for Reunion10 i Oslo/Akershus.
Du kan legge inn dine spørsmål her, eller sende direkte til meg: [email protected].
Jeg er leder for brukerforum for Reunion10 i Oslo/Akershus.
Heidi Sitara
slekt.fjeldvig.no
slekt.fjeldvig.no