Stallerud
Moderator: MOD_Akershus
Stallerud
Er på leit etter opplysninger om min oldefar Thorval. Født 2.7.1863 i Østre Aker. Gift med Karoline Olsen. Født 18.11.1867 i Slagen. Thorvald ble vaksinert på Bernhus skole i 1869.Hans far het Ole Pedersen, han var 49 år under folketellingen i 1865. Hans kone Berthe Marie Larsdatter var 48 år i 1865. De bodde på Stallerud i 1865. Fødested er Aker for Ole, prestegjeld Østre Aker. Prøver å finne opplysninger i Kirkebøker, men skriften er ikke lett å tyde på datamaskin. Bor i Sogn og fj.
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Re: Stallerud
Hei
Foreslår at du legger inn lenker til det du har funnet. Da bli det enklere å hjelpe deg
Mvh
Tom Kaasen
Foreslår at du legger inn lenker til det du har funnet. Da bli det enklere å hjelpe deg
Mvh
Tom Kaasen
-
- Sted: ÅMOT
Hei Trond og velkommen til Slektsforum.
Legger ut link til dåp av Thorvald i Østre Aker kirke 13 sept 1863 nr 117 side 52 som viser at hans foreldre var Huusmand Ole Pedersen og Marie Larsdatter bosatt på Stallerud under Rustad. Fadderne ble oppgitt som Anton Olsen, Petter Olsen, Wilhelm Johansen Bogerud, Barnets Moder og Thomine Eliasdatter.
Dette var jo en begynnelse men jeg er litt usikker på om du søker info om Thorval og Karolines etterkommere eller forfedre ?
Mvh Kjell H.
Legger ut link til dåp av Thorvald i Østre Aker kirke 13 sept 1863 nr 117 side 52 som viser at hans foreldre var Huusmand Ole Pedersen og Marie Larsdatter bosatt på Stallerud under Rustad. Fadderne ble oppgitt som Anton Olsen, Petter Olsen, Wilhelm Johansen Bogerud, Barnets Moder og Thomine Eliasdatter.
Dette var jo en begynnelse men jeg er litt usikker på om du søker info om Thorval og Karolines etterkommere eller forfedre ?
Mvh Kjell H.
- Marit Lorvik Sørli
Og med en link så trenger en ikke skrive så mye heller
Her er 1865-tellinga med opplysningene du nevner :
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8012009190

Her er 1865-tellinga med opplysningene du nevner :
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8012009190
-
Rustad gård i Aker http://no.wikipedia.org/wiki/Rustad_g%C3%A5rd
-
Hei
Bernhus skole, der din oldefar ble vaksinert, er forløperen til Bekkelaget Skole, på Holtet, Bekkelagshøgda. Skolen ble etablert i 1859-tallet, på en tomt skilt ut fra Bernhus gård.
I dag ligger Bekkelagshøgda/Bernhus skole i bydel Nordstrand.
Dette er et stykke fra Rustad, men ikke lenger enn at vi syklet til Rustadsaga/Østmarka på turer på 60-tallet.
Det er fortsatt litt uklart hva du egentlig leter etter, aner eller etterkommere...
mvh
Tom Kaasen
Bernhus skole, der din oldefar ble vaksinert, er forløperen til Bekkelaget Skole, på Holtet, Bekkelagshøgda. Skolen ble etablert i 1859-tallet, på en tomt skilt ut fra Bernhus gård.
I dag ligger Bekkelagshøgda/Bernhus skole i bydel Nordstrand.
Dette er et stykke fra Rustad, men ikke lenger enn at vi syklet til Rustadsaga/Østmarka på turer på 60-tallet.
Det er fortsatt litt uklart hva du egentlig leter etter, aner eller etterkommere...
mvh
Tom Kaasen
-
Hei
Regner med at dette er familien i FT1910
Th Olsen er smedsvend og Karoline, f. i Slagen er hjemmeværende. Paret bor i Kristiania, i Maschmanns gate 4.
Da går det an å følge familien i adressebøkene for Kristiania/Oslo
mvh
Tom Kaasen
Regner med at dette er familien i FT1910
Th Olsen er smedsvend og Karoline, f. i Slagen er hjemmeværende. Paret bor i Kristiania, i Maschmanns gate 4.
Da går det an å følge familien i adressebøkene for Kristiania/Oslo
mvh
Tom Kaasen
Jeg takker for alle svar og beklager at jeg er så uklar med hva jeg er ute etter. Jeg håper å få vite noe om hvor lenge Ole Pedersen m.fam. bodde på Stallerud. Når kom de til Stallerud? Hvor kom de i fra og hvor de dro hen? Ole var 49 år i 1865, altsa født 1815/16 i Aker eller Østre Aker prestegjeld. Har sett i kirkebøker etter Ole på denne tiden. Finner mange Ole, men ingen som har far med fornavn Peder. Jeg håper også å finne Ole sine foreldre.
Jeg blir bedt om å legge en link, men det er ut over min kompetanse.
Håper på flere svar, hadde ikke ventet slik reaksjon på noen timer.
mvh
trond
Jeg blir bedt om å legge en link, men det er ut over min kompetanse.
Håper på flere svar, hadde ikke ventet slik reaksjon på noen timer.
mvh
trond
-
Ole Pedersen (25) og Berthe Maria Laresdatter (24) ble viet i Oslo Hospital kirke/Gamlebyen 31 mars 1843 link Brudgom og brudens far ble oppgitt som Peder Mikalsen og Lars Jacobsen.
Iflg FamilySearch (FS) ble en Ole født 18 februar 1818, foreldre oppgitt som Peder Michaelsen og Anne Gundersdatter og døpt 8 mars samme år i Oslo Hospital kirke/Gamlebyen. Et kort søk i kirkeboka etter denne dåpen er foreløpig resultatløst.
Iflg FamilySearch (FS) ble en Ole født 18 februar 1818, foreldre oppgitt som Peder Michaelsen og Anne Gundersdatter og døpt 8 mars samme år i Oslo Hospital kirke/Gamlebyen. Et kort søk i kirkeboka etter denne dåpen er foreløpig resultatløst.
-
Hei
Jeg leter etter vielsen til Ole Pedersen og Berthe Marie Larsdatter. For å forsøke å finne denne, leter jeg etter fødselen til Olaus, eldste sønn i Ft1865, for å se om han er ægte eller uægte.
Fant konfirmasjonen i Østre Aker her. Dermed finner jeg også datoen for hans dåp.
Ser at Kjell Hlvorsen har lagt inn funn av vielsen, mens jeg skriver dette.
mvh
Tom Kaasen
Jeg leter etter vielsen til Ole Pedersen og Berthe Marie Larsdatter. For å forsøke å finne denne, leter jeg etter fødselen til Olaus, eldste sønn i Ft1865, for å se om han er ægte eller uægte.
Fant konfirmasjonen i Østre Aker her. Dermed finner jeg også datoen for hans dåp.
Ser at Kjell Hlvorsen har lagt inn funn av vielsen, mens jeg skriver dette.
mvh
Tom Kaasen
-
Kjell sitt funn av vielsen i Oslo Hospitalkirke hjalp meg til å finne dåpen til Olaus samme ste, sjekk her, nr. 87
Det var fødseldagen som sto i konfirmasjonsprotokollen.
Ved Olaus sin dåp, bor paret på Katisa, en annen plass under Rustad , såvodt jeg skjønner.
Se Katisa i kartet med markaopplysninger
Da vet vi at de flyttet fra Katisa til Stallerud en gang mellom 1852 og 1863, da Thorvald ble født
mvh
Tom Kaasen
Det var fødseldagen som sto i konfirmasjonsprotokollen.
Ved Olaus sin dåp, bor paret på Katisa, en annen plass under Rustad , såvodt jeg skjønner.
Se Katisa i kartet med markaopplysninger
Da vet vi at de flyttet fra Katisa til Stallerud en gang mellom 1852 og 1863, da Thorvald ble født
mvh
Tom Kaasen
-
Jeg klarer ikke å tyde brudgommens oppholdssted i vielsen. Legger merke til at vielsen er i 1843, mens eldste hjemmeboende barn i FT1865 er Olaus, oppgitt til 12 år, født 1853.
Det er sannsynlig at paret har født flere barn, mellom vielsen og fødselen til Olaus (10 år)
Oppgitt bosted ved disse fødslene kan gi informasjon om parets "forflytninger). Jeg skal lete videre på 1850-tallet, for å se om jeg finner overgangen fra Katisa til Stallerud.
mvh
Tom Kaasen
Det er sannsynlig at paret har født flere barn, mellom vielsen og fødselen til Olaus (10 år)
Oppgitt bosted ved disse fødslene kan gi informasjon om parets "forflytninger). Jeg skal lete videre på 1850-tallet, for å se om jeg finner overgangen fra Katisa til Stallerud.
mvh
Tom Kaasen
-
Jeg mener å lese at Ole ved vielsen i 1843 ble oppgitt som født og oppholdt seg på Myretu af/(og ?) Slime.
-
Huusmand Ole Pedersen og Kone Berthe Maria Larsdatter paa Gjæsserud=Eiet fikk sønnen Anton 5 november 1845. Han ble døpt i Oslo Hospital kirke/Gamlebyen 26 desember samme år nr 82 side 108
-
Hei
Søkte med "parents-funksjonen" i Familysearch og fant flere barn av Ole og Berthe Marie
Jeg fant en sønn, Anton Olsen, f. 05.11.1845 og døpt i Oslo Hospital kirke 26.12.1845
se kirkeboka her, nr. 82.
Paret er bosatt på Nedre Gjæsserud-eiet. Dette er også i Aker, uten at jeg kan si noe nærmere, staves i dag somm Gjesserud.
Finner også en datter Oliane, født 1851, sannsynligvis dødfødt.
Riktig. Bosted er her oppgitt til Rustad-ejet. Da flytter til til Katisa mellom fødselen til Oliane og fødselen til Olaus i 1852.
Nå går du og jeg i det samme sporet Kjell
mvh
Tom Kaasen
Søkte med "parents-funksjonen" i Familysearch og fant flere barn av Ole og Berthe Marie
Jeg fant en sønn, Anton Olsen, f. 05.11.1845 og døpt i Oslo Hospital kirke 26.12.1845
se kirkeboka her, nr. 82.
Paret er bosatt på Nedre Gjæsserud-eiet. Dette er også i Aker, uten at jeg kan si noe nærmere, staves i dag somm Gjesserud.
Finner også en datter Oliane, født 1851, sannsynligvis dødfødt.
Riktig. Bosted er her oppgitt til Rustad-ejet. Da flytter til til Katisa mellom fødselen til Oliane og fødselen til Olaus i 1852.
Nå går du og jeg i det samme sporet Kjell
mvh
Tom Kaasen
-
Hei
I folketellingen for 1875, tilgjengelig på Familysearch.org, finner vi familien på gården/plassen Lille Lie
Sjekk her
mvh
Tom Kaasen
I folketellingen for 1875, tilgjengelig på Familysearch.org, finner vi familien på gården/plassen Lille Lie
Sjekk her
mvh
Tom Kaasen
-
Hei
Ved konfirmasjonen til Milla Olsdatter, f. 09.09.1858, i 1873 (nederst), stadfestes at familien bor på Rustad-eje i 1858.
Ole Pedersen har bedret sin sosiale status fra husmand til inderst. Milla får karakteristikken "meget flink" av presten
Jeg har ikke klart å tyde bostedet ved konfirmasjonen
mvh
Tom Kaasen
Ved konfirmasjonen til Milla Olsdatter, f. 09.09.1858, i 1873 (nederst), stadfestes at familien bor på Rustad-eje i 1858.
Ole Pedersen har bedret sin sosiale status fra husmand til inderst. Milla får karakteristikken "meget flink" av presten
Jeg har ikke klart å tyde bostedet ved konfirmasjonen
mvh
Tom Kaasen
-
Jeg tror bostedet ved konfirmasjon av Milla kan tydes til Mostuen af Skullerud, eller ?
Tusen takk for all hjelpen. Du skriver fra husmand til inderst. Hva betyr inderst?
Trond skrev:Tusen takk for all hjelpen. Du skriver fra husmand til inderst. Hva betyr inderst?
Inderst er omtrent det samme som en leieboer idag.
Venleg helsing Kjetil
Tusen takk til alle. Min bestefar forsket i slekten for 40-50 år siden. Men det klarte man å miste før jeg fikk tak i det Han fant frem til slekt tilbake til 1500 tallet. Det jeg har blitt fortalt var at de kom fra gården Myrtue eller Maurtu, disse ble vist brukt om hverandre. Men trodde dette var lenger tilbake i tid. Ble glad når dette navnet dukket opp i teksten. Det siste jeg vet var at vi var borgere av Oslo /Aker i mange generasjoner. Hva vil det si å være borger?
Skal til Oslo til sommeren for å se om det er arkivert noe om alle de gårdsnavnene jeg har fått oppgitt. De ligger alle i samme området. Jeg er glad for å ha funnet et ledd til i slekten.
Peder Mikalsen og Anne Gundersdotter. Skal følge lenker dere har lagt ved. Men er glad for all hjelp, sådet neste blir å lete etter foreldrene til Peder og Anne.
Skal til Oslo til sommeren for å se om det er arkivert noe om alle de gårdsnavnene jeg har fått oppgitt. De ligger alle i samme området. Jeg er glad for å ha funnet et ledd til i slekten.
Peder Mikalsen og Anne Gundersdotter. Skal følge lenker dere har lagt ved. Men er glad for all hjelp, sådet neste blir å lete etter foreldrene til Peder og Anne.
-
Hei
Sjekk denne lenken
Her finner vi så godt som alle gårds-/stedsnavnene som har vært framme i tråden.
mvh
Tom Kaasen
Sjekk denne lenken
Her finner vi så godt som alle gårds-/stedsnavnene som har vært framme i tråden.
mvh
Tom Kaasen
-
Hei igjen Trond,
Siden du nevner gården Myrtue, sjekk denne fra Aker ved FT 1801 link
Nå da du etter hvert har fått etablert en ganske god oversikt over et par generasjoner bakover fra Thorvald Olsen vil jeg foreslå at du oppretter en ny tråd/lager en ny etterlysning i det rette forum - som kanskje kan være Oslo, Christiania og Aker inntil 1814, alternativt Oslo, Christiania og Aker fra 1814. På den måten vil du mer presist treffe hjelpere med lokalkunnskap om området !
Lykke til videre og for all del: bare spør igjen.
Kjell H.
Siden du nevner gården Myrtue, sjekk denne fra Aker ved FT 1801 link
Nå da du etter hvert har fått etablert en ganske god oversikt over et par generasjoner bakover fra Thorvald Olsen vil jeg foreslå at du oppretter en ny tråd/lager en ny etterlysning i det rette forum - som kanskje kan være Oslo, Christiania og Aker inntil 1814, alternativt Oslo, Christiania og Aker fra 1814. På den måten vil du mer presist treffe hjelpere med lokalkunnskap om området !
Lykke til videre og for all del: bare spør igjen.
Kjell H.