Hole gård etter 1910

Moderator: MOD_Oppland

Svar
Brukeravatar
Jan M. Keus
Sted: JAR

Hole gård etter 1910

Legg inn av Jan M. Keus » 4. februar 2013 kl. 12.45

Jeg leter etter opplysninger om gården Hole på Gran. Hva skjedde med gården etter 1910? Ble den delt? Hvem satt som eiere? Hem eier gården i dag?

Hilsen
JanM
[email protected]

dn27834
Sted: ØVRE SURNADAL

Re: Hole gård etter 1910

Legg inn av dn27834 » 4. februar 2013 kl. 13.03

Kanskje dette kan hjelpe deg vidare:

http://www.gulesider.no/firma/hole-g%C3 ... 0005912724

mvh
Wenche

Brukeravatar
Torun Sørli
Sted: GRAN

Legg inn av Torun Sørli » 2. april 2013 kl. 21.37

Kontaktet deg akkurat på gammel link :oops:
Hva ønsker du å vite? Har en del fra "nyere" tid (dvs rundt 1910). Kommer en artikkel i Genealogen om en av personene som bodde der, har også laget en lignende artikkel i Vestoppland Slektshistorielags Tidssrift, men anbefaler den som snart blir publisert.

Brukeravatar
Jan M. Keus

Legg inn av Jan M. Keus » 2. april 2013 kl. 23.53

Hei Torun
Takk for reaksjon og henvisning. Etter at jeg sendte inn mitt spørsmål har jeg funnet en del opplysninger fra annet hold. Det dreier seg i dette tilfelle om Hole Vestre, 130/2. Jeg har funnet info om de eldste generasjonene, altså før Hole-slekten kom til gards. Men det er en del mangler om hvordan det gikk til at Pernille Andersdatter, Hole overtok rundt 1930 og hvordan det gikk til at slekten Hole' siste eier, Berit Johanne Hole tok over (fra 1968).

I folketellingen av 1900 ser jeg at Pernille var ansatt i sin fars agenturvirksomhet (premieobligasjonskontor) i Herslebsgaden 2, Grünerløkken. Jeg ser også at faren, Anders Iversen Hole i sine siste leveår delte gården, og dessuten solgte flere tomter. Har du noen formening hvad dette kan skyldes?

Jeg har hørt om misjonsvirksomhet på gården og om ekteparet Hernæs som drev Hole Vestre i Pernille's navn. Hvilken menighet drev denne misjonsvirksomhet og var det noen regulære vekselsesmøter på gården? Var Pernille en del av dette, eller var det Hernæs?

Mange spørsmål. Men de står kanskje besværet i din artikkel?

Vennlig hilsen
JanM

Brukeravatar
Torun Sørli

Legg inn av Torun Sørli » 8. april 2013 kl. 16.57

Hei igjen,
Det jeg raskt kan svare var at familien Hole var Haugianere. I en av stuene på Hole var det møter. Har selv vært inne der, og denne stuen var umalt og så ut til å ha vært svært sparsommelig innredet. En kunne bla. fremdeles se blekede merker på veggen etter krakkene som ble brukt. Vestre Hole er forøvrig en flott gård. Pernille ble aldri gift, og jeg vet egentlig ikke særlig mye mer om henne, og det er hennes bror Peder som var misjonær i Kina jeg har skrevet om. Leser du genealogen, slik at du kan ta en kikk når den kommer?
I Norske Gardsbruk 1996 er Hole 130/2 omtalt, men det har du sikkert sett? Garden er i dag ute av familiens eie.
Når det gjelder salg av eiendom vet jeg ikke hva dette skyldes, men kan det ha vært for å skaffe penger til misjonen? Dette er bare antagelser, men hvilke årstall er det snakk om. Blant annet var det Peter Adolf Aschim, Peder Holes svoger, som i 1919 tok initiativ til å bygge hvilehjemmet Sanshi på Lunner... det ble da samlet inn en ganske så betydelig sum blant misjonens medlemmer.

Brukeravatar
Jan M. Keus

Legg inn av Jan M. Keus » 8. april 2013 kl. 17.29

Hei
Takk igjen for info om Hole Vestre. Gårdsbygningen er vakker og veldig interessant. Nåværende eiere, Eivind og Katrine Scharffenberg er meget bevist gårdens historie. Det var derfor de spurte meg å undersøke den. Katrine er konservator og driver egen virksomhet som restauratør. Så, du kan tro at gården er i gode hender når det gjelder skånnsom bruk.

Jeg har sett beskrivelsene i Norske Gardsbruk (selvfølgelig) og leser Genealogen. Jeg skal selv ha en artikkel der i neste nummer (kilder til slektsforskning i Nederland fra et foredrag jeg holdt for gruppen Europeiske Aner).

Det jeg forundret meg over var at Pernille's far Anders Iversen Hole hadde solgt ut så mange tomter og jeg ville gjerne vite hvad årsaken kunne vært. Han drev jo et obligasjonskontor i Kristiania rundt 1900; var han ikke bonde lenger da? Men muligens ligger svaret i at han og svoger Aschim samlet inn penger for dette hvilehjemmet Sanshi? Dette var en god tips, det skal jeg undersøke.

Pernille døde i 1968 og gården gikk til Berit Johanne Hole, hvis far var en fetter av Pernille. Berit Johanne er ikke gift og har ingen etterkommere. Da hun solgte gjorde hun dette med godkjenning av andre i slekten (gården er odelsbelagt). Jeg tror simpelthen at ingen ville overta for å drive gården. Men nu er den i gode hender; Eivind og Katrine har to barn, så kanskje neste generasjon er sikret.
Jeg venter i spenning på Genealogen.
Hilsen
Jan

Brukeravatar
Torun Sørli

Legg inn av Torun Sørli » 8. april 2013 kl. 17.33

Hei,
Verden er ikke så stor! Da jeg var på besøk der, var det etter invitasjon fra K. :wink:

Brukeravatar
Jan M. Keus

Legg inn av Jan M. Keus » 2. mai 2013 kl. 22.13

Hei Torun
Idag kom Genealogen og jeg har med stor interesse lest dine ord. Veldig mye av det du skriver bekrefter det jeg har funnet, men det var en god nye opplysninger. Blandt disse er det du skriver om hvilehjemmet Shansi. Nu forstår jeg hvorfor jeg ikke fant noe om navnet på Google.

Jeg ser også at du har mange interessante fotografier av slekten rundt Peder Hole. Da er det naturlig å spørre om du har noen flere, og i hvert fall et bilde av Malene Pedersdatter Rosendal. Ved et privat besøk nylig hos Berit Johanne Hole fant jeg kun ett bilde av Pernille, samt et bilde av faren hennes.

Vennlig hilsen
JanM

Brukeravatar
Torun Sørli

Legg inn av Torun Sørli » 7. mai 2013 kl. 8.16

Hei,
Takk for hyggelig tilbakemelding. Selv har jeg ikke sett artikkelen på tross av at jeg ønsket korrektur på den før trykking. Håper det ble lesbart allikevel og særlig at krediteringer er på plass, idet det er Randsfjordmuseene som eier fotografiene, derfor har jeg selv ingen fotografier av de som engang bodde på vestre Hole. Så flott at du har funnet nok et fotografi fra Hole med Pernille og hennes far. Skulle vært artig å se det :wink:
Ha en strålende dag!
Mvh Torun

Brukeravatar
Jan M. Keus

Legg inn av Jan M. Keus » 7. mai 2013 kl. 15.05

Hei Torun
At artikkelen din var "gammel" begynte jeg etterhvert å forstå. Men at et seriøs tidskrift som Genealogen ikke lot deg lese korrektur, forundrer meg. Så sjeldent bladet utkommer kunne det ikke ha vært tidspress og deadline som hindret dette. Jeg tar kontakt med deg på "direkten" og kommer da med noen flere genealogiske opplysninger som jeg har funnet ut av.

Hilsen
JanM

Svar

Gå tilbake til «Gran»