Skifte 1728 i Stjørdal, Nord-Trøndelag.
Moderator: MOD_tydehjelp
-
- Sted: STJØRDAL
Skifte 1728 i Stjørdal, Nord-Trøndelag.
Jeg forstår arvinger og navn i dette skiftet, men har store problemer med å koble riktig formynder til barna her:
http://arkivverket.no/URN:sk_read/24750 ... ant&mode=0
Barna er jo Otter Ottersen 13 år, Anders Ottersen 6 år, Anne Ottersdatter 22 år, Mali Ottersdatter 20 år, Marit Ottersdatter 18 år, Dorthe Lisbet Ottersdatter 16 år, Gunild Ottersdatter 9 år
Formynderne ser ut til å være Peder Haaland, farbroder Erick Bolkan, mostermand Halvor Øvre Haaland, mostermand Ole Jonnsen Wold formynder for 2 barn, "Fastermand" Carl Sandfærhus og Peder Vingen. Var Peder Haaland verge for Otter eller for Anders? Var Erick Bolkan verge for Anders eller Anne? osv
Holder på med å korrekturlese skiftene jeg har skrevet av, og en kan vel si det er "siste innspurt" nå.
http://arkivverket.no/URN:sk_read/24750 ... ant&mode=0
Barna er jo Otter Ottersen 13 år, Anders Ottersen 6 år, Anne Ottersdatter 22 år, Mali Ottersdatter 20 år, Marit Ottersdatter 18 år, Dorthe Lisbet Ottersdatter 16 år, Gunild Ottersdatter 9 år
Formynderne ser ut til å være Peder Haaland, farbroder Erick Bolkan, mostermand Halvor Øvre Haaland, mostermand Ole Jonnsen Wold formynder for 2 barn, "Fastermand" Carl Sandfærhus og Peder Vingen. Var Peder Haaland verge for Otter eller for Anders? Var Erick Bolkan verge for Anders eller Anne? osv
Holder på med å korrekturlese skiftene jeg har skrevet av, og en kan vel si det er "siste innspurt" nå.
- Else Berit Rustad
Re: Skifte 1728 i Stjørdal
Det står bl.a.:
...og antog da Peder Haaland Værgemaallet for Otter Ottersen som hans Farbroder, Erik Bolken antog Værgemaalet for Andreas Ottersen som er hans Mosters Mand, Halvor øvre Haaland som Anne Ottersdatters Mosters Mand, Værger for hende. for Mali Ottersdatter værger Anders Skiervold i søndre Hunds Fasters Mand. Carl Sandferhuus som Marit Ottersdatter i andet og 3die Leed beslægtet værger for hende, Ole Joensen Vold lige saa Nær Dorthe Lisbet Ottersdatter beslægtet værger for hende, og Peder Viigen sammeledes Gunild Ottersdatter beslægtet Er Værge.
Dette var fryktelig uklart synes jeg - hvem som hører til hvem klarer jeg ikke å få noe fornuftig ut av! Dessverre.
Mvh
Else B.
...og antog da Peder Haaland Værgemaallet for Otter Ottersen som hans Farbroder, Erik Bolken antog Værgemaalet for Andreas Ottersen som er hans Mosters Mand, Halvor øvre Haaland som Anne Ottersdatters Mosters Mand, Værger for hende. for Mali Ottersdatter værger Anders Skiervold i søndre Hunds Fasters Mand. Carl Sandferhuus som Marit Ottersdatter i andet og 3die Leed beslægtet værger for hende, Ole Joensen Vold lige saa Nær Dorthe Lisbet Ottersdatter beslægtet værger for hende, og Peder Viigen sammeledes Gunild Ottersdatter beslægtet Er Værge.
Dette var fryktelig uklart synes jeg - hvem som hører til hvem klarer jeg ikke å få noe fornuftig ut av! Dessverre.

Mvh
Else B.
-
Tusen takk. Du har vært til stor hjelp. Jeg skal se hva jeg har på de nevnte verger i de andre skiftenejeg har skrevet av, og jeg finner blant annet en Carl Joensen Sandfærhus i 1732 og i 1743 i registeret mitt.
Hei!
Jeg forstår formynderskapet slik:
Peder Haaland for Otter Ottersen (hans fars bror)
Erik Bolken for Anders Ottersen (gift med hans mors søster)
Halvor øvre Haaland for Anne Ottersdatter (gift med hennes mors søster)
Anders Skiervold for Mali Ottersdatter (gift med fars søster)
Carl Sandferhuus for Marit Ottersdatter (beslektet i 2. og 3. ledd)
Ole Joensen Vold for Dorte Lisbet Ottersdatter (beslektet i 2. og 3. ledd)
Peder Viigen for Gunhild Ottersdatter (beslektet i 2. og 3. ledd)
Håper det kan være til hjelp.
Mvh Elisabeth
Jeg forstår formynderskapet slik:
Peder Haaland for Otter Ottersen (hans fars bror)
Erik Bolken for Anders Ottersen (gift med hans mors søster)
Halvor øvre Haaland for Anne Ottersdatter (gift med hennes mors søster)
Anders Skiervold for Mali Ottersdatter (gift med fars søster)
Carl Sandferhuus for Marit Ottersdatter (beslektet i 2. og 3. ledd)
Ole Joensen Vold for Dorte Lisbet Ottersdatter (beslektet i 2. og 3. ledd)
Peder Viigen for Gunhild Ottersdatter (beslektet i 2. og 3. ledd)
Håper det kan være til hjelp.
Mvh Elisabeth
-
Tusen takk dette var til hjelp. Etterhvert fant jeg jo noen av vergene igjen i bygdebøker for Skatval og Stjørdal og noe fra skiftene jeg har skrevet og fikk det til å stemme med det du skriver her når det gjelder slektskapsforhold, men jeg fant ikke alle(fant ikke Erik Bolkan og Peder Haaland bygdebøkene eller i avskrift av skiftene i Stjørdal). Jeg finner ikke noen gård i Stjørdal eller Skatval som het Bolkan.
-
Sliter litt med navn på enkens laugverge også, men tror det var Otter Sveen??
Gården Bolkan har gårdsnummer 31 på Skatval og er beskrevet i Stjørdalsboka bind IV, side 132
Jon
Jon
-
Tusen takk for den opplysningen, og i tillegg fant jeg det i nye Skatvalsboka også nå. Slektskapsforholdene i skiftet ser ut til å stemme med det som har kommet frem i tidligere svar her også ut fra opplysninger i bygdebøkene. Peder Haaland var Peder Holand(Holan) på Skatval