Jeg leter etter opplysninger om min grandonkel.
Jeg har alltid hørt at han het Hjalmar Johansen, noe både tante og pappa bekrefter. Alikevel, må det være ham jeg finner i folketellingen i 1910, som sønn av min oldemor Anne Marie Iversdatter ved Ask lille, i Gjerdrum. Her heter han Hjalmar Hjalmarsen.
Jeg vet ikke mye om Hjalmar. Det jeg er blitt fortalt er at han er født utenfor ekteskap, noe også opplysningene i forlketellingen bekrefter. Etterhvert ble han satt bort, men jeg tror Anne Marie alltid holdt kontakten med ham. Pappa sier at de ikke hadde så mye kontakt med ham, "for han bodde i nærheten av Oslo". (pappa er oppvokst i Østfold)
Tanten min har gjenfortalt endel av det hun har fått fortalt av sin bestemor, og mye tyder på at Hjalmar er resultat av en voldtekt. Iallefall slik vi definerer det i dag. Jeg vil anta at retssikkerheten ikke var så sterk for ei ung jente, som var understøttet av fattigvæsenet, og uten foreldre som kunne hjelpe henne.
Jeg ønsker å finne ut mer om omstendigheten omkring Hjalmars fødsel. Jeg har ikke funnet opptegnelsen i kirkebøkenene enda, holder fortsatt på å lete etter ham der. Hvor dan var det med farskapssaker på denne tiden? Dersom det ble en sak, hvor kan jeg finne ut av dette? Han ble plassert i fosterhjem etterhvert. Hvor kan jeg finne opplysninger om hvor han var og hvordan han hadde det?
Hjalmar f. 11.10.1907 i Kristiania
Moderator: MOD_Oslo
-
- Sted: OSLO
Re: Hjalmar f. 11.10.1907 i Kristiania
Hei.
Kan dette være dåpen, nr 802 ?
ermanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-78
Navnene stemmer ganske bra, men fødselsmåneden er en måned fei i forhold til det du oppgir. Har du fødselsdatoen fra FT1910, har det vist seg at der er det mye feil.
mvh
Jan K.
Kan dette være dåpen, nr 802 ?

Navnene stemmer ganske bra, men fødselsmåneden er en måned fei i forhold til det du oppgir. Har du fødselsdatoen fra FT1910, har det vist seg at der er det mye feil.
mvh
Jan K.
-
- Sted: RASTA
Litt mer opplysninger her
Kildeinformasjon: Oslo fylke, Rikshospitalet, Ministerialbok nr. F 0013 (1905-1908), Fødte og døpte 1907, side 249.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-254
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 030629.jpg
Kildeinformasjon: Oslo fylke, Rikshospitalet, Ministerialbok nr. F 0013 (1905-1908), Fødte og døpte 1907, side 249.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-254
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 030629.jpg
Dette kan nok stemme ja. Hvorfor er fødsel og dåp ført to ganger?
Datoen jeg hadde var fra ft i 1910. I linken Solveig har ser en at etternanet til far er rettet opp til Johansen. sånn sett var vel han berettiget til å bruke begge etternavnene. Hvorfor han i 1910 er oppført som Hjalmarsen, og at han iallefall som voksen bruker Johansen er jo en gåte. Jeg får se om jeg klarer å finne ut hvor han ble konfirmert og hvilket etternavn han bruker da!
Hans mor Anne Marie flyttet mye, og det er ikke lett å følge sporene!
Det er litt vanskelig å få tak i hva det står i bøkene. Jeg klarer ikke å tyde bostedsardessenen til foreldrene. Trodde det var vanlig med notater i margen når barnet var født utenfor ekteskap, her er det ikke ført noe. Det står at mor er født i Sørum, det er feil, men hun er oppvokst der. I begge opptegningene er fars etternavn skrevet inn som Jensen, men i den ene er det rettet opp til Johansen.
Vet noen av dere noe om hvor vanlig det var å føde på riksen på denne tiden? Hjalmar blir jo døpt med det samme, noe jeg har erfart betydde at barnet var sykt og man fryktet at det ville dø. Kan det faktum at Anne Marie føder på riksen bety at det er komplikasjoner i svangerskap el fødsel?
Tusen takk for hjelpen!
Datoen jeg hadde var fra ft i 1910. I linken Solveig har ser en at etternanet til far er rettet opp til Johansen. sånn sett var vel han berettiget til å bruke begge etternavnene. Hvorfor han i 1910 er oppført som Hjalmarsen, og at han iallefall som voksen bruker Johansen er jo en gåte. Jeg får se om jeg klarer å finne ut hvor han ble konfirmert og hvilket etternavn han bruker da!
Hans mor Anne Marie flyttet mye, og det er ikke lett å følge sporene!
Det er litt vanskelig å få tak i hva det står i bøkene. Jeg klarer ikke å tyde bostedsardessenen til foreldrene. Trodde det var vanlig med notater i margen når barnet var født utenfor ekteskap, her er det ikke ført noe. Det står at mor er født i Sørum, det er feil, men hun er oppvokst der. I begge opptegningene er fars etternavn skrevet inn som Jensen, men i den ene er det rettet opp til Johansen.
Vet noen av dere noe om hvor vanlig det var å føde på riksen på denne tiden? Hjalmar blir jo døpt med det samme, noe jeg har erfart betydde at barnet var sykt og man fryktet at det ville dø. Kan det faktum at Anne Marie føder på riksen bety at det er komplikasjoner i svangerskap el fødsel?
Tusen takk for hjelpen!
- Else Berit Rustad
Før vi fikk navneloven i 1923, kunne man bruke omtrent hvilket navn man ville, så det er "normalt" at han kalte seg Johansen (fordi hans far het det til etternavn). Ved folketellingen var det jo tellere som gikk rundt og samlet inn opplysninger. Om Hjalmar ved den anledning f.eks. hadde sagt at hans far het Hjalmar, ja, så kan telleren ha kalt ham for Hjalmarsen på listene. Verre er det ikke - men det kan bli utfordrende å følge personer som opptrer med forskjellige navn ved forskjellige anledninger
Lenken som Jan la ut, får jeg ikke sett på, da det er feil på den, men i kirkeboka fra Rikshospitalet som Solveig la ut lenke til, var det knapt nødvendig å anføre om barnet var født i eller utenfor ekteskap. Svært mange (de fleste?) av barna her er "uekte" født. Mange ugifte kvinner - også fra andre steder enn Kristiania - reiste til byen og fødte barna på Rikshospitalet.
Ved Hjalmar Ingvalds fødsel er bostedsadressen til moren oppgitt å være Langgd. 20, og farens adresse Majorstuveien 30. Faren er i tillegg oppgitt å være fra Berg, Smaalenene (Østfold), men om det stemmer, vet jeg jo ikke.
Som regel ble barna døpt raskt, men det var ikke alltid pga sykdom eller "svakelighet". I tidligere tider var det jo et krav at dåp skulle finne sted innen 8 dager etter fødselen, så det med kjapp dåp har ikke nødvendigvis noe med helsetilstanden å gjøre, selv om det i noen tilfeller kan ha vært slik selvfølgelig.
Mvh
Else B.

Lenken som Jan la ut, får jeg ikke sett på, da det er feil på den, men i kirkeboka fra Rikshospitalet som Solveig la ut lenke til, var det knapt nødvendig å anføre om barnet var født i eller utenfor ekteskap. Svært mange (de fleste?) av barna her er "uekte" født. Mange ugifte kvinner - også fra andre steder enn Kristiania - reiste til byen og fødte barna på Rikshospitalet.
Ved Hjalmar Ingvalds fødsel er bostedsadressen til moren oppgitt å være Langgd. 20, og farens adresse Majorstuveien 30. Faren er i tillegg oppgitt å være fra Berg, Smaalenene (Østfold), men om det stemmer, vet jeg jo ikke.
Som regel ble barna døpt raskt, men det var ikke alltid pga sykdom eller "svakelighet". I tidligere tider var det jo et krav at dåp skulle finne sted innen 8 dager etter fødselen, så det med kjapp dåp har ikke nødvendigvis noe med helsetilstanden å gjøre, selv om det i noen tilfeller kan ha vært slik selvfølgelig.
Mvh
Else B.
- Paul Johan Hals
At fødsel/dåp er ført 2 ganger kommer av at det er to forskjellige bøker. Den ene er en spesiell dåpsbok som de brukte på Rikshospitalet. Den andre (Som Solveig la link til) er Ministerialboka. (Den offisielle kirkeboka).
Dette var i en tid da man gikk over fra å bruke patronym til å bruke faste slektsnavn. Lov om dette kom i 1923. Det kan derfor fram til loven kom (og forsåvidt en tid etter) være endel slike sammenblandinger.
Farens bopel leser jeg som Boberg, Berg, Smaalenerne.
Morens bopel er jeg mer usikker på, men tror det står Langvd. 20 I (hvor hun var tjenestepige)
Det står f. Sørum etter morens navn, men jeg tolker det som fra Sørum. Ikke at hun nødvendigvis er født der. Hun kan ganske enkelt ha svart på et spørsmål om hvor hun kommer fra.
Det behøver ikke nødvendigvis ha vært komplikasjoner ved fødselen. Jeg har inntrykk at det ofte var etter foreldrenes ønske at barna ble døpt der. Spesielt "uægte" barn. På den tiden ble det jo regnet som en skam, både for mor og barn og i noen mindre grad for faren. Det var nok mange som da vagte å døpe barnet "i stillhet" framfor å døpe det i den menigheten de tilhørte. Presten der ble jo informert likevel.
Mvh Paul
PS
Der hadde Else vært innom mens jeg skrev
Jeg ser at jeg har "hoppet over en linje angående farens adresse, samt bommet litt på tastaturet i morens.
Dette var i en tid da man gikk over fra å bruke patronym til å bruke faste slektsnavn. Lov om dette kom i 1923. Det kan derfor fram til loven kom (og forsåvidt en tid etter) være endel slike sammenblandinger.
Farens bopel leser jeg som Boberg, Berg, Smaalenerne.
Morens bopel er jeg mer usikker på, men tror det står Langvd. 20 I (hvor hun var tjenestepige)
Det står f. Sørum etter morens navn, men jeg tolker det som fra Sørum. Ikke at hun nødvendigvis er født der. Hun kan ganske enkelt ha svart på et spørsmål om hvor hun kommer fra.
Det behøver ikke nødvendigvis ha vært komplikasjoner ved fødselen. Jeg har inntrykk at det ofte var etter foreldrenes ønske at barna ble døpt der. Spesielt "uægte" barn. På den tiden ble det jo regnet som en skam, både for mor og barn og i noen mindre grad for faren. Det var nok mange som da vagte å døpe barnet "i stillhet" framfor å døpe det i den menigheten de tilhørte. Presten der ble jo informert likevel.
Mvh Paul
PS
Der hadde Else vært innom mens jeg skrev

Jeg ser at jeg har "hoppet over en linje angående farens adresse, samt bommet litt på tastaturet i morens.

Her fikk jeg masse ny historisk kunnskap: Tusen takk begge to! Jeg setter pris på denne typen oppklaringer, noe som også er med på å forstå mer omkring min oldemor.
Tusen takk!!!
Tusen takk!!!