Minnesmerke fra 1. verdenskrig i Tønsberg
Moderator: MOD_Vestfold
Minnesmerke fra 1. verdenskrig i Tønsberg
Min grandgrand onkel Einar Eugen Larsen f. i Horten 18.12.1890 Var underminer i Marinen. 12.11.1918 går noe galt på jobb. En mine går av og Einar og 1-2 andre omkommer. Hjemme i Horten venter Einars kone Kristine Marie Larsen og deres ca 2 år gammel sønn Ragnar.
Etter flere søk etter min grandgrand onkels bortgang i kirkebøkene har jeg enda ikke funnet ham. Men spor leder emg til Tønsberg. Min grandtante fortellerat hun en gang var ved et minnesmerke til minne om denne ulykken i Tønsberg.
Jeg har googlet og lett etter informasjon om ulykken, og et slikt minnesmerke uten å ha funnet det. Jeg søker derfor hjelp til å finne ut mer om denne ulykken.
Jeg har kontaktet sentralarkivet i Kongsberg, som bekrefter dødsdatoen. Jeg har kontaktet Forsvaret, men har ikke fått svar fra de enda.
Jeg har mer opplysninger om Einar, og det er en egen tråd om ham og familien under "Horten".
Håper at noen kan hjelpe emg med å finne ut mer om hva so skjedde!
Etter flere søk etter min grandgrand onkels bortgang i kirkebøkene har jeg enda ikke funnet ham. Men spor leder emg til Tønsberg. Min grandtante fortellerat hun en gang var ved et minnesmerke til minne om denne ulykken i Tønsberg.
Jeg har googlet og lett etter informasjon om ulykken, og et slikt minnesmerke uten å ha funnet det. Jeg søker derfor hjelp til å finne ut mer om denne ulykken.
Jeg har kontaktet sentralarkivet i Kongsberg, som bekrefter dødsdatoen. Jeg har kontaktet Forsvaret, men har ikke fått svar fra de enda.
Jeg har mer opplysninger om Einar, og det er en egen tråd om ham og familien under "Horten".
Håper at noen kan hjelpe emg med å finne ut mer om hva so skjedde!
Re: Minnesmerke fra 1. verdenskrig i Tønsberg
Hei
Her er en oversikt over minnesmerker i Tønsberg.
Hvor komplett den er, vet jeg ikke.
http://www-bib.hive.no/tekster/tunsberg ... frame.html
Vivi
Her er en oversikt over minnesmerker i Tønsberg.
Hvor komplett den er, vet jeg ikke.
http://www-bib.hive.no/tekster/tunsberg ... frame.html
Vivi
- Paul Johan Hals
Siden minekommandoen hadde Horten som utgangspunkt ville det være mest naturlig at et eventuelt minnesmerke var plassert der, gjerne på militært område.
Har du undersøkt det?
Mvh Paul
Har du undersøkt det?
Mvh Paul
-
- Sted: JESSHEIM
Aftenposten 13-11-1918:
To mand dræpt under desarmering af en mine.
Bergen 12te november.
Torpedobaaden "Ørn" blev, efter hvad der meddeles til "Morgenavisen", igaar beordret til Tellevaag for at desarmere en mine . Minør Einar Larsen og matros Syversen blev beordret at bringe minen iland. Herunder eksploderede den, og de 2 mænd blev dræpt.
To mand dræpt under desarmering af en mine.
Bergen 12te november.
Torpedobaaden "Ørn" blev, efter hvad der meddeles til "Morgenavisen", igaar beordret til Tellevaag for at desarmere en mine . Minør Einar Larsen og matros Syversen blev beordret at bringe minen iland. Herunder eksploderede den, og de 2 mænd blev dræpt.
-
Fra boka "90 år under rent norsk orlogsflagg" av Marius Thomassen, utgitt på Eide forlag i Bergen 1995.
Torpedobåt 2. klasse, ØRN.
Byggested: Marinens Hovedverft, Horten
Sjøsatt: 1903
Deplasement: 75 tonn
Dimensjoner: 36.1 x 4.5 x 1.9 m
Maskineri: Dampmaskin Trippel eksp 1024 IHK
Fart: 23 knop
Besetning: 17 mann
Bestykning: 2-37 mm HK. Enkelt fast innebygget torpedorør i baug. 1 torpedokanon på dekk
Den 9. april 1940 lå ØRN på Marinens Hovedverft i Horten for reparasjon. Den ble her tatt av tyskerne og siden innlemmet i den tyske marine under navnet SCHLANGE. Da krigen nærmet seg slutten, gikk ØRN til Sverige, hvor den tyske besetning lot seg internere, ØRN ble senere tilbakelevert den norske marine, men ble umiddelbart utrangert. I 1946 ble den solgt for opphugging.
Torpedobåt 2. klasse, ØRN.
Byggested: Marinens Hovedverft, Horten
Sjøsatt: 1903
Deplasement: 75 tonn
Dimensjoner: 36.1 x 4.5 x 1.9 m
Maskineri: Dampmaskin Trippel eksp 1024 IHK
Fart: 23 knop
Besetning: 17 mann
Bestykning: 2-37 mm HK. Enkelt fast innebygget torpedorør i baug. 1 torpedokanon på dekk
Den 9. april 1940 lå ØRN på Marinens Hovedverft i Horten for reparasjon. Den ble her tatt av tyskerne og siden innlemmet i den tyske marine under navnet SCHLANGE. Da krigen nærmet seg slutten, gikk ØRN til Sverige, hvor den tyske besetning lot seg internere, ØRN ble senere tilbakelevert den norske marine, men ble umiddelbart utrangert. I 1946 ble den solgt for opphugging.
Dere er enestående!
Jeg er enig i at det er mer sansynlig at minnesmerket er i Horten, men så lenge stedet ulykken skjedde var ukjent og grandtante fortalte at hun hadde vært med minnesmerket i Tønsberg, måtte dette undersøkes.
Jeg har ikke hatt andledning til å se over minnesmerkene enda, men skal se om det kan være noe aktuelt her. Takk for tipset!
Tusen takk for informasjonen om ulykken Carsten!!! Dette var akuratt det jeg lette etter! Forstår det slik at Tellevåg er ved Bergen. Desto mindre grunn til at det skulle være et minnesmerke i Tønsberg.
Tusen takk allesammen for gode bidrag! Detta er vel hva jeg kan forvente å finne ut om min grandgrand onkels tragiske bortgang!
Jeg er enig i at det er mer sansynlig at minnesmerket er i Horten, men så lenge stedet ulykken skjedde var ukjent og grandtante fortalte at hun hadde vært med minnesmerket i Tønsberg, måtte dette undersøkes.
Jeg har ikke hatt andledning til å se over minnesmerkene enda, men skal se om det kan være noe aktuelt her. Takk for tipset!
Tusen takk for informasjonen om ulykken Carsten!!! Dette var akuratt det jeg lette etter! Forstår det slik at Tellevåg er ved Bergen. Desto mindre grunn til at det skulle være et minnesmerke i Tønsberg.
Tusen takk allesammen for gode bidrag! Detta er vel hva jeg kan forvente å finne ut om min grandgrand onkels tragiske bortgang!
- Lars Jørgen Ormestad
- Sted: UNDRUMSDAL
Denne plaketten står utenfor det Sjømilitære korps på Karljohansvern i Horten - klarer ikke helt å lese hva som står der ut fra bildene på Digitalarkiv - tror det står Larsen - men får se om jeg får tid til å kjøre nedom å kikke en dag.
Bilde
Bilde litt lengre unna
Informasjon
Mvh. Lars Jørgen
Bilde
Bilde litt lengre unna
Informasjon
Mvh. Lars Jørgen
Etter at Horten kommune overtok bygget er plaketten fjernet. Antar at den befinner seg på Marinemuseet.
Rolf
Rolf
- Lars Jørgen Ormestad
Da gidder jeg ikke å kjøre nedom nei
Du kan jo prøve å få kontakt med dem Siv, kontaktinfo.
Mvh. Lars Jørgen

Du kan jo prøve å få kontakt med dem Siv, kontaktinfo.
Mvh. Lars Jørgen
Tusen takk!!!!!!
Veldig vanskelig å se hva som står der ja. Jeg har allerede vært i kontakt med marinemuseet. Da hadde de ikke noen svar ang minnesmerket, men med disse suplerende opplysningene kan det hende jeg får hjelp!

Veldig vanskelig å se hva som står der ja. Jeg har allerede vært i kontakt med marinemuseet. Da hadde de ikke noen svar ang minnesmerket, men med disse suplerende opplysningene kan det hende jeg får hjelp!
-
- Sted: HORTEN
Med unntak av de to øverste navnene (heller ikke jeg greier å tyde dem ) er jo resten klart tilknyttet navngitte marinefartøyer - og "Ørn" er ikke et av dem.
Jeg støtter absolutt tanken om at det kanskje ikke var noe å begrave.
Det kommer stadig noe i veien, men jeg vil sjekke Gjengangeren om dette!
Ditt tema om samme sak i Brukerforum:
http://forum.arkivverket.no/topic/18196 ... keboekene/
Jon skrev:Med unntak av de to øverste navnene (heller ikke jeg greier å tyde dem ) er jo resten klart tilknyttet navngitte marinefartøyer - og "Ørn" er ikke et av dem.
Det er bare de to øverste oppføringene som er fra 1. verdenskrig.
Ørn var if avisnotisen i bruk ved denne aksjonen i 1918, men den var jo ikke involvert i ulykken. Under 2. verdenskrig var Ørn i tysk "tjeneste".
Hva er gjengangeren?
Hei
Her er det foto av enten Ravn eller Ørn står det.
At det er usikkert tyder vel på at båtene var ganske like?
http://digitaltmuseum.no/things/2de-kla ... 24&pos=115
Vivi
Her er det foto av enten Ravn eller Ørn står det.
At det er usikkert tyder vel på at båtene var ganske like?
http://digitaltmuseum.no/things/2de-kla ... 24&pos=115
Vivi
Rart å tenke på at han var ombord i denne eller en lik båt, at det var ombord i en slik båt han hadde sitt virke! Trolig var han ombord samme dag som han omkom... Så nært, men alikevel så fjernt
-
Ørn og Ravn var søsterskip.
Den 17. april 1940 ble Ravn angrepet av tyske fly i Lyngørleden. Ravn åpnet ild, og et tysk fly kom i brann og styrtet i sjøen. Et annet fly slapp omtrent 15 bomber mot Ravn, men også dette flyet ble truffet av luftvernskytset fra Ravn og satt ut av spill.
Da det bare var et tidsspørsmål når Ravn ville bli ødelagt av tyske fly, og det ikke fantes muligheter til å skaffe seg kull og proviant, ble det besluttet å ødelegge båten for at den ikke skulle falle i tyskerenes hender. Etter at våpen og ammunisjon var brakt i land og gjemt, ble Ravn ødelagt med demoleringsminer og satt på land i farvannet sør for Lyngør.
Den 17. april 1940 ble Ravn angrepet av tyske fly i Lyngørleden. Ravn åpnet ild, og et tysk fly kom i brann og styrtet i sjøen. Et annet fly slapp omtrent 15 bomber mot Ravn, men også dette flyet ble truffet av luftvernskytset fra Ravn og satt ut av spill.
Da det bare var et tidsspørsmål når Ravn ville bli ødelagt av tyske fly, og det ikke fantes muligheter til å skaffe seg kull og proviant, ble det besluttet å ødelegge båten for at den ikke skulle falle i tyskerenes hender. Etter at våpen og ammunisjon var brakt i land og gjemt, ble Ravn ødelagt med demoleringsminer og satt på land i farvannet sør for Lyngør.
- Lars Jørgen Ormestad
Siv-Inger skrev:Hva er gjengangeren?
Gjengangeren er avisa i Horten - http://www.gjengangeren.no/
Mvh. Lars Jørgen
Aha! Ja, de kan kanskje hjelpe!
Fikk denne mailen fra Biblioteket ved museet i dag:
Hei igjen.
Tavlen du etterlyser har vi her på Marinemuseet, og på den er det navn. Einar Larsen står øverst på tavlen. Larsen står oppført som minør ombord på torpedobåten ØRN, så det er å anta at han hadde fått opprykk til denne graden fra underminør, noe som var vanlig. Jeg vedlegger utdrag fra loggboka til ØRN som viser at ulykken skjedde 12 nov, slik at dødsdatoen dermed med sikkerhet kan fastslåes. Ha en god dag.
Jeg får ikek lagt ved dokumentet, som er en psd fil. Jeg skriver her det jeg klarer lese:
"kastet loss gik til H....sund (Hnumelsund???) etter post og proviant
Gik til Tellevaagen for at desarmere en mine. Minen laa ved Lyngø, og var antageligvis en norsk .... mine (jundelmine????). Under desarmeringen sprang minen hvorved Minør Einar Larsen og utskr. matr. av Kristiania (?) Ole Syvertsen sprengtes. Avsøkte ulykkesstedet uten resultat. gik til H.....sund. Gik til Bergen, hvor fortøyd."
-
- Sted: HORTEN
Da er vel saken løst:
"Avsøkte ulykkesstedet uten resultat."
Gjengangeren kan umulig inneholde mer info enn Loggboka, så jeg dropper det "oppdraget."
"Avsøkte ulykkesstedet uten resultat."
Gjengangeren kan umulig inneholde mer info enn Loggboka, så jeg dropper det "oppdraget."
Ja, denne saken om minnesmerket erløst! Hadde aldri klart det uten deres hjelp!
Jeg fortsetter nå tråden i Horten, er fortsatt ikke fornøyd med å ikke ha funnet ut av det med kirkeboka! - Selv om jeg ikke får andre opplysninger der!
Jeg fortsetter nå tråden i Horten, er fortsatt ikke fornøyd med å ikke ha funnet ut av det med kirkeboka! - Selv om jeg ikke får andre opplysninger der!