Husmann med jord

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Brukeravatar
dn28560
Sted: ORKANGER

Husmann med jord

Legg inn av dn28560 » 14. januar 2013 kl. 17.50

I digitalarkivet kan vi finne noen som står oppført som Husmann med jord.
Husmenn, kunne de eie en liten jordlapp? Jeg trodde Husmannsplassen hørte til under Gaarden.
Hva sjedde når husmannen døde, ble jorden overført til sønnen, eller eventuelt tilbake til gaarden?Hadde de en form for skifte etter en husmann døde?
Han i mitt tilfelle stammer fra 1750 tallet.
Mvh
Knut
:)

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Sted: BERGEN

Re: Husmann med jord

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 14. januar 2013 kl. 18.57

Som oftest vil det bety at husmannen leide plassen med en tilhørende jordlapp av gardens eier mot å svare ei årlig leie som ofte ble betalt med arbeidsplikt hos gardeieren.

Når husmannen døde kunne et barn av denne overta eller en ny husmann overta. Dette avhang av hvilken avtale som var gjort på forhånd. Plassen kunne også bli forlatt og gå tilbake til garden. Mulighetene var mange.

Det kunne være skifte etter husmenn på lik linje med andre, men ofte var det ikke så mye å skifte. Derfor ble nok skifte etter husmenn ofte ordnet blant arvingene uten at skifteretten kom inn i bildet.

Når så mye er sagt, var det også slik at en husmann kunne eie plassen. Men da var ikke plassen skyldsatt, og husmannen ga sitt bidrag til de skattene garden skulle betale.
hilsen
Arild Kompelien

Ivar Ståle Ertesvåg
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 14. januar 2013 kl. 20.14

...skal ikkje trekkje frå noko av det Arild har sagt, men legge til: Eit anna uttrykk er "husmann utan jord". Då leigde husmannen tomta, men ikkje landbruksjord. Ved sjøen kan husmenn utan jord vere kalla "strandsitjar".

Elles kan husmann vere så mangt. I manntalet 1701 for Sunnmøre finn eg "husmenn" som har ein eller fleire tenarar. På den andre sida var det "husmenn" som ikkje hadde hus eller fast bustad.

Brukeravatar
dn28560
Sted: ORKANGER

Legg inn av dn28560 » 17. januar 2013 kl. 11.47

Takker for alle svar :)
Mvh
Knut
:)

Svar

Gå tilbake til «Generelt»