Fosterbarn Helgelandskysten

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
gj16994
Sted: vanse

Fosterbarn Helgelandskysten

Legg inn av gj16994 » 15. januar 2013 kl. 14.15

Hei! Jeg håper dette havner på rett sted :)

Min oldefar var fosterbarn, født i 1870, Vega. I programmet om slektsforskning som ble vist på NRK i går ble det fortalt at fosterbarn ble nærmest "solgt" til høystbydende. Jeg fikk ikke med meg programmet men hørte om det. Er det noen her som vet mer om dette? Stemmer dette og hvordan foregikk det?
Finnes det noen form for offentlig register eller dokumenter som jeg kan finne?
Sitter på mange spørsmål rundt hvorfor han ikke fikk være hos familien sin. Jeg har fått høre at jeg er av taterslekt og lurer på om det var derfor.
Er det mulig for meg å finne ut mer om dette, og hvor? :)

Jeg har ikke familie jeg kan spørre om dette så jeg må lete meg frem. Blir veldig glad for tips om hvordan jeg kan gå frem :)

På forhånd takk for hjelpen!
Mvh Kristine

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Re: Fosterbarn Helgelandskysten

Legg inn av Paul Johan Hals » 15. januar 2013 kl. 14.57

Jeg reagerte også på den uttalelsen.
Mitt inntrykk er at det var motsatt. Barna ble satt bort til den som forlangte minst for å ta seg av dem.

Men jeg kan selvsagt ha missoppfattet det.

Mvh Paul

Brukeravatar
Eva Helene Erntsen
Sted: SKIEN

Legg inn av Eva Helene Erntsen » 15. januar 2013 kl. 16.29

Du har nok rett Paul. Det ble også sagt i programmet, men på en slik måte at noen nok kan ha misforstått.

Kristine, kan du legge ut navn osv så kan det hende noen her vet noe. Legg det da under Vega. Har en ganske stor bare med slekt fra Vega selv og der er det mange som ble satt bort som fosterbarn. Dette skjedde som oftes når mor eller far døde. Mange fedre ble igjen på Lofothavet og mødre døde i barselseng. En kan lese mange tragedier mellom linjene når en holder på med denne hobbyen.
mvh Eva Helene Erntsen
Moderator: Hedmark, Informasjon om Slektsforum, Agderfylkene, Nord-Trøndelag og Telemark.
Les dette før du poster din melding

Ivar Ståle Ertesvåg
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 15. januar 2013 kl. 19.34

Dette ville vel ha vore ei sak for fattigkommisjonen i kommunen.
Protokollane til kommisjonen kan vere teke vare på i det kommunale arkivet.

Etter 1845 skulle fattigkommisjonen føre forhandlingsprotokoll, journal og kopibok,
og om dei fann det tenleg, manntalslister over fattiglemane.
Er du "heldig" (dvs. har uheldige forfedre) kan det hende det ligg ei gullgruve og ventar
i det kommunale arkivet.

http://lokalhistoriewiki.no/index.php/L ... gkommisjon
http://digitalarkivet.no/sab/prestrol.htm
(søk meir på nettet)

gj16994
Sted: vanse

Legg inn av gj16994 » 16. januar 2013 kl. 11.08

Ja det var mange tragiske sjebner, livet var tøft! jeg vil så gjerne høre disse historiene og hvorfor ting ble som de ble. Dette er virkelig en spennende hobby! :) Jeg har holdt på noen år nå og det blir bare mer og mer spennende :) Og litt frustrerende når jeg står fast ;)

Takk for svar og gode tips og innspill! :) Det setter jeg stor pris på! Skal skrive et innlegg under Vega med de navnene jeg kjenner. Skal sjekke ut linkene og ang fattigkommisjonen. Det var nytt for meg og ser frem til en spennende dag med mye lesing :)

Tusen takk for hjelpen!
Kristine

Svar

Gå tilbake til «Generelt»