Mor til Marianne Motzfeld f 1816?
Moderator: MOD_Nordland
Mor til Marianne Motzfeld f 1816?
Hvem var mor til Marianne Motzfeld?Far Willas B Dreyer? 

-
- Sted: LØKKEN VERK
Re: Mor til Marianne Motzfeld f 1816?
Hei !
Velkommen som bruker av forumet.
Har du også noen andre opplysninger å ta med, dette er ikke så mye å starte med ?
Mvh. Magne
Velkommen som bruker av forumet.
Har du også noen andre opplysninger å ta med, dette er ikke så mye å starte med ?
Mvh. Magne

- Gry Onarheim Dahlmo
Jeg har ikke mye tid til å hjelpe, men en mulig kandidat kan være denne Anne Maria Westervaldt, nevnt i skiftet her. "Din" Marianne kan være oppkalt etter sin mormor.
Skifte etter Marianna Westervaldt, Buxnes i Buksnes
Ektefelle: Hans Christian Westervaldt. Internt skiftenr: 2868. Skiftet åpnet: 5/9-1814. Side: 211. Løpenr: 65.
Arvinger:
Gjeld: 89-5-15.
Film eller link: HF1988
Hans Christian Westervaldt, , sogneprest, Buxnes i Buksnes.
Ektemann av avdøde. Gift. Ektefelle: Marianna Westervaldt.
Casper Christian Westervaldt, , løytnant, .
Sønn av avdøde.
Anne Maria Westervaldt, Lyngvær.
Datter av avdøde. Gift. Ektefelle: Willadz Dreyer.
Willadz Dreyer, Lyngvær.
Svigersønn av avdøde. Gift. Ektefelle: Anne Maria Westervaldt.
© DIS Salten Slektshistorielag 2010 Side 1
Skifte etter Marianna Westervaldt, Buxnes i Buksnes
Ektefelle: Hans Christian Westervaldt. Internt skiftenr: 2868. Skiftet åpnet: 5/9-1814. Side: 211. Løpenr: 65.
Arvinger:
Gjeld: 89-5-15.
Film eller link: HF1988
Hans Christian Westervaldt, , sogneprest, Buxnes i Buksnes.
Ektemann av avdøde. Gift. Ektefelle: Marianna Westervaldt.
Casper Christian Westervaldt, , løytnant, .
Sønn av avdøde.
Anne Maria Westervaldt, Lyngvær.
Datter av avdøde. Gift. Ektefelle: Willadz Dreyer.
Willadz Dreyer, Lyngvær.
Svigersønn av avdøde. Gift. Ektefelle: Anne Maria Westervaldt.
© DIS Salten Slektshistorielag 2010 Side 1
Vennlig hilsen Gry
- Paul Johan Hals
Hei Laila. Velkommen i forumet.
Kirkebøkene for Vågan mangler for dette tidsrommet.
Er det bare norens navn du er ute etter, eller er det begge foreldres navn.
Jeg har i min database 6 stk Villats Bing Dreyer, hvorav 3 er teoretisk mulig som far i 1816.
Jeg forstår det slik at Marianne ble gift Motzfeld.
Alle opplysninger i forbindelse med henne kan vøre til hjelp.
Mvh Paul
Kirkebøkene for Vågan mangler for dette tidsrommet.
Er det bare norens navn du er ute etter, eller er det begge foreldres navn.
Jeg har i min database 6 stk Villats Bing Dreyer, hvorav 3 er teoretisk mulig som far i 1816.
Jeg forstår det slik at Marianne ble gift Motzfeld.
Alle opplysninger i forbindelse med henne kan vøre til hjelp.
Mvh Paul
Det jeg vet er at Marianne Motzfeldt skal være født ca 1816-1820 i Vågan.Faren var Willatz(Wellas)B. Dreier.Hun giftet seg i 1843 med styrmann Villads Friedriksen (min.bok
Folda /Rørstad)De døpte et barn,Vilhelmine Christine Ellingsen...i 1845.Klok bok Folda/Kjerringøy 1845-1866)Her er hun oppført som Marianne Mosfeldt Dreiersdatter.
Folda /Rørstad)De døpte et barn,Vilhelmine Christine Ellingsen...i 1845.Klok bok Folda/Kjerringøy 1845-1866)Her er hun oppført som Marianne Mosfeldt Dreiersdatter.

Øtnsker svar på hvem begge foreldrene var.Vet at Marianne var født ca 1816-20: 

-
- Sted: TROMSØ
Ifølge klokkerboka for Folda 1836-1845 var Marianna Mös Dreier født i "Lønghvær" (Lyngvær i Gimsøy sogn i Vågan) (kan Mös stå for slektsnavnet Maas?)
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-65
Der var hennes far Willads Bing Dreyer gjestgiver. Ifølge innrulleringsmanntallet 1825 var han da 41 år og to sønner er nevnt: Jens (Petter) Drejer 14 år og Marcus Drejer 10 år. Disse sønnene finner du igjen på to gårder i Gimsøy i 1865. Det er flere Dreyer i Vågan 1865 som kan være søsken til Jens og Markus.
Så har du skiftet som Gry har vært flink å finne fra Buksnes 1814, og Anne Maria Westervaldt som var gift med Willadz Dreyer var sannsynligvis mora til Marianne. Hun må i så tilfelle være andre kona til gjestgiveren. Börje Jonsson i trekilen.com sier at Willatz Bing Dreyer er nevnt i Bø bygdebok (den gamle) bind 2 på side 197. Kona som Börje nevner het Ane Margrethe Paulsen (27 år på Lyngvær i 1801, da gift med jekteskipper Torlev Paulsen). Börje mener Willads befant seg på Sund i Flakstad i 1801.
Innrulleringsmanntallene har forskjellige fødesteder for Willads: Lofoten, Bø og Øksnes, så du får lete videre.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-65
Der var hennes far Willads Bing Dreyer gjestgiver. Ifølge innrulleringsmanntallet 1825 var han da 41 år og to sønner er nevnt: Jens (Petter) Drejer 14 år og Marcus Drejer 10 år. Disse sønnene finner du igjen på to gårder i Gimsøy i 1865. Det er flere Dreyer i Vågan 1865 som kan være søsken til Jens og Markus.
Så har du skiftet som Gry har vært flink å finne fra Buksnes 1814, og Anne Maria Westervaldt som var gift med Willadz Dreyer var sannsynligvis mora til Marianne. Hun må i så tilfelle være andre kona til gjestgiveren. Börje Jonsson i trekilen.com sier at Willatz Bing Dreyer er nevnt i Bø bygdebok (den gamle) bind 2 på side 197. Kona som Börje nevner het Ane Margrethe Paulsen (27 år på Lyngvær i 1801, da gift med jekteskipper Torlev Paulsen). Börje mener Willads befant seg på Sund i Flakstad i 1801.
Innrulleringsmanntallene har forskjellige fødesteder for Willads: Lofoten, Bø og Øksnes, så du får lete videre.
-
- Sted: KJERRINGØY
Laila
Marianne hadde 2 barn i 1. ekteskap, og 3 barn i 2. ekteskap. Hvem av disse er du etterkommer av?
Mvh Hill-Gunn
Marianne hadde 2 barn i 1. ekteskap, og 3 barn i 2. ekteskap. Hvem av disse er du etterkommer av?
Mvh Hill-Gunn
Har også funnet det første ekteskapet til Marianne i Minesterialboken for samme tidsperiode.
"Møs" står nok sannsynlig for Mosfeldt.I min.bok er hun oppført som Mosfeldt Dreyersdtr.
Takk for tipset med å bruke bygdeboka:
Ellers ser det ut som om Anna M Westerwaldt kan være mora-må leite videre her.
"Møs" står nok sannsynlig for Mosfeldt.I min.bok er hun oppført som Mosfeldt Dreyersdtr.
Takk for tipset med å bruke bygdeboka:

Første ekteskap.Har du mer viten om foreldrene til Marianne?
Gry!
Takk for hjelpa.
Takk for hjelpa.

Bare et lite tillegg til det Rolf Sverre Alsos forteller om konene til Willads Bing Dreyer. Torlev Paulsen, som var jekteskipper på Lyngvær, var gift med Anna Margrethe Olsdtr. Aas fra Bjelgam i Evenes, datter av Ole Knudsen Aas og Maren Pederdtr. Hønnichen. Torlev og Anna ble viet 24.10.1797 "hjemme i huset" på Bjelgam. Torlev død barnløs i ca 1807, så det var en barnløs enke på Lyngvær som ble Willads Dreyers første kone. Såvidt jeg har kunnet tolke de opplysningene som jeg har kommet over om Anna Margrethe Aas, så må hun være død barnløs før 1810.
-
- Sted: KJERRINGØY
Iflg. prestens døde- og vigselslister for Waagens og Gimsøens sogn 1809-1850, døde Anne Margrethe Dreyer, Willatz Dreyers hustru i Lyngvæhr i 1809
Det er skifte etter Willads Bing Dreyer, Lyngvær i Vågan i 1829. Formuen er på 2362-4-0 / gjelden 5657-7-2 mao fallittbo
Mest trolig er det Willads som er her i 1801 http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... rk=73#ovre
Det står en del om Villas Nikolai Fredriksen fra Fygle i Buksnes, hans 1. kone Fredrikka Elisabeth Matheson (fra Overhalla) og hans 2. kone Marianna Motzfeldt Dreyer (fra Lyngvær) i gårdshistorieboka for Kjerringøy.
Send meg en PM hvis du Laila ønsker disse opplysningene
Mvh Hill-Gunn
Det er skifte etter Willads Bing Dreyer, Lyngvær i Vågan i 1829. Formuen er på 2362-4-0 / gjelden 5657-7-2 mao fallittbo
Mest trolig er det Willads som er her i 1801 http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... rk=73#ovre
Det står en del om Villas Nikolai Fredriksen fra Fygle i Buksnes, hans 1. kone Fredrikka Elisabeth Matheson (fra Overhalla) og hans 2. kone Marianna Motzfeldt Dreyer (fra Lyngvær) i gårdshistorieboka for Kjerringøy.
Send meg en PM hvis du Laila ønsker disse opplysningene
Mvh Hill-Gunn
-
Hei!
Takk for mange gode tips!Hill-Gunn:Opplysningene fra gårdshistoria var veldig interessante.
Sverre:Linken til "nermo.org"Vet vi noe om påliliteligheten i slike kilder.Siden jeg er forholdsvis
ny i gamet,dobbeltsjekker jeg det meste.Noen nevner vaksinasjonslister,hvor kan man finne disse?
Takk for mange gode tips!Hill-Gunn:Opplysningene fra gårdshistoria var veldig interessante.
Sverre:Linken til "nermo.org"Vet vi noe om påliliteligheten i slike kilder.Siden jeg er forholdsvis
ny i gamet,dobbeltsjekker jeg det meste.Noen nevner vaksinasjonslister,hvor kan man finne disse?
-
Etter innleggene (på slektsfora) til Per Nermo å dømme ser han ut til å være en habil slektsforsker som har holdt på lenge. Du bør alltid sjekke alle opplysninger, for selv i bygdebøker (og slektsbøker) kan det være mange feil. Det finnes vaksinasjonslister i noen av kirkebøkene.
Takk Rolf Sverre!
dessverre har æ ikke klart å finne fram til vaksinasjonsprotokollen som æ leter etter.
Skal være en protokoll for Gimsøy fra 1830 hvor Marianne er oppført.
Noen som har tips kor æ kan finne denne?

dessverre har æ ikke klart å finne fram til vaksinasjonsprotokollen som æ leter etter.
Skal være en protokoll for Gimsøy fra 1830 hvor Marianne er oppført.
Noen som har tips kor æ kan finne denne?

-
- Sted: KABELVÅG
Min grandonkel og nevø av Marianne har notert følgende om henne:
"Marianne Kristine Motzfeldth Dreyer, født ca. 1826 i Lyngvær. Var gift med herr Wiig i Finnmark. Har en sønn som heter kaptein Markus Anton Mosfeldt Wiig og bor i Bergen. Har stor familie. Har skrevet og blitt lovet underretteIser om hans familie, men har hittil ikke fått noen underrettelser."
og om foreldrene hennes:
"Willatz Bing Dreyer ble 1. g. g. 1808 m Margretha Ås, enke efter Tollev Poulsen, død 5/1 1809, ingen barn. 2. g. g. 1810 i Vaagens kirke med Ane Marie Elisabeth Westerwaldt, f. 1786, død 15/4 1848 i Dybfjord hos sin datter Gjertrud Juul, født Dreyer, begravet i Vaagen kirkegård. Datter av Hans Christian Westerwaldt, f. 1752, død 15/3 1823. Sogneprest til Buxnæs i V-Lofoten og hustru Marianne Christine Motzfeldt, f. 1764, død 1813, datter av general Karl Motzfeldt. I ekteskapet kom 8 barn." (Marianne var 7. i rekken.)
Mange av kirkebøkene fra gamle Vaagan sokn, som i sin tid også innbefattet Gimsøy, gikk med i 1873 da prestegården i Vågan brann.
mvh Paul
"Marianne Kristine Motzfeldth Dreyer, født ca. 1826 i Lyngvær. Var gift med herr Wiig i Finnmark. Har en sønn som heter kaptein Markus Anton Mosfeldt Wiig og bor i Bergen. Har stor familie. Har skrevet og blitt lovet underretteIser om hans familie, men har hittil ikke fått noen underrettelser."
og om foreldrene hennes:
"Willatz Bing Dreyer ble 1. g. g. 1808 m Margretha Ås, enke efter Tollev Poulsen, død 5/1 1809, ingen barn. 2. g. g. 1810 i Vaagens kirke med Ane Marie Elisabeth Westerwaldt, f. 1786, død 15/4 1848 i Dybfjord hos sin datter Gjertrud Juul, født Dreyer, begravet i Vaagen kirkegård. Datter av Hans Christian Westerwaldt, f. 1752, død 15/3 1823. Sogneprest til Buxnæs i V-Lofoten og hustru Marianne Christine Motzfeldt, f. 1764, død 1813, datter av general Karl Motzfeldt. I ekteskapet kom 8 barn." (Marianne var 7. i rekken.)
Mange av kirkebøkene fra gamle Vaagan sokn, som i sin tid også innbefattet Gimsøy, gikk med i 1873 da prestegården i Vågan brann.
mvh Paul