Guldsmed Edvard Christiansen Ersgaard f. 1828

Med tidligere kommune Fåberg

Moderator: MOD_Oppland

Svar
gj17657
Sted: OSLO

Guldsmed Edvard Christiansen Ersgaard f. 1828

Legg inn av gj17657 » 9. januar 2013 kl. 14.06

Min Oldefar Anton Ersgaard er født på Lillehammer i 1865. Hans far er Guldsmed Edvard Christiansen Ersgaard, gm. Marie Olsdtr Viste fra Slidre i Valdres.
Edvard er født 1828. 27. mai. I kirkebøkene står han oppført som Uægte. Hans far het Christian Johansen Wæle, fra Torpen i Lands. Hans mor het Sidsell Gundersdatter Buu.
Jeg har funnet fram til at Sidsel er fra Stange og bodde på Gården "Næsten" Offesielt innflyttet til Lllehammer i 1829. Hun er født i 1801. 19. april. Foreldrene hennes er Gunder Olsen og Elie Syversdtr.
Christian Wæle kommer fra Wæhlen gård på Åmot. Hans foreldre er Johannes Olsen og Marte Rasmusdtr. De var nok eiere av gården.
Det store spørsmål er om Sidsell og Christian ble gift. Sidsell står oppført i kirkebøken vedr. dåpen til Edvard at hun het Buu eller bodde der. Hun lyder også navnet Ringnæseie, sansynligvis på Stange. Av faddere nevnes navn som Buu, Ersgaard og Lysgaard. Hvilken forbindelse hadde hun til Buu (Bue) også kalt nedre Ersgaard. Finner ikke mer ut om henne, hvor hun bodde og når hun døde. Christian Wæle ser ut som ikke ha bodd på Lillehammer.
Edvard døde ca 1871. I telling fra 1875 står hun oppført som enke og en ny sønn Olaf August.
De hadde en sønn til Olaf Lambert som sannsynligvis døde før 1873.
Jeg har brukt litt tid på å lære meg at bl.a. Christian skrives som Xstian.
Jeg håper å få litt hjelp fra noen som kan mer om Ersgaard.

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Re: Guldsmed Edvard Christiansen Ersgaard f. 1828

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 9. januar 2013 kl. 14.22

Velkommen til Slektsforum :)

Jeg, som moderator, endret litt på din tittel slik at det blir lettere for andre å gjenkjenne navn, og at du på den måten har større sjanse til å få hjelp her.

Lykke til!
Vennlig hilsen Gry

gj17657
Sted: OSLO

Re: Guldsmed Edvard Christiansen Ersgaard f. 1828

Legg inn av gj17657 » 9. januar 2013 kl. 18.28

Takk skal du ha.
jeg skjønte det etter å ha sett på andres innlegg, at jeg var litt uspesifisert. Ersgaard er en storgård som har mange slektninger. ikke alle stammer fra Iver Ersgaard.

Blir interessant å se om jeg får noen tilbakemeldinger. jeg ska ta meg en tur til Lillehammer ut på vårparten for undersøke mer.
Bj

Svar

Gå tilbake til «Lillehammer»