Akershus, Nedre Romerike, 1760 Skifte

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
gj11139
Sted: Oslo

Akershus, Nedre Romerike, 1760 Skifte

Legg inn av gj11139 » 4. januar 2013 kl. 19.09

Hei,

Jeg har store problemer med å tolke frem navnene på barnene i skiftet på Refsum i Sørum. Men jeg mener da jeg ser dem nederst på første side.

http://arkivverket.no/URN:sk_read/25579/550/

Jeg vet dette blir litt vel vagt, og mye arbeid, men tenkte jeg kunne prøve meg!

Det er skifte etter Tosten Engebretsen og Guri Hansdatter, og jeg mener å kunne tolke 6 barn uten at jeg klarer å få detaljene frem.

Det er i alle fall en Ragnhild Tostensdatter gift med en Lars Sørum?
Lars mener jeg også at det er.
Marte er vel også der.

All hjelp settes pris på!

Jeg ønsker meg jo en bekreftelse på at dette er foreldre til Lars Tostenen på Algrim (Refsum).

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Re: Akershus, Nedre Romerike, 1760 Skifte

Legg inn av Else Berit Rustad » 4. januar 2013 kl. 19.30

Ditt spørsmål var klart og greit, synes jeg. Det var verre med opplysningene i skiftet! Det ser ut til å være både "våre" og "dine" barn her:

1ste Kull: Stifsønnen Søren Christensen, som er død og haver efterladt sig 3 Børn, 1 Søn og 2de Døttre, nafnlig Anne Sørens Datter, gl. 22 Aar, Halvor Sørensen gammel 20 Aar og Tore gl. 18 Aar.
Af 2det Kull, eller Tostens egne Børn, den ældste Søn Christen, gift og boende paa Woldstad i Næss. Sogn, Ragnild Tostens-Datter, som har været gift med tilstædeværende Lars Sørum i Gierdrum Sogn, men nu død og efterladt sig 2 Børn, nafnlig gl. 12 Aar og Maren 14 Aar gammel, Hans Tostensen gift og boende paa Wølnæs her i Sognet; Marte Tostens-Datter gift med Joen David Colmer i Christiania, Engebret gl. 32 Aar, og endelig Lars gl. 29 Aar. Alle tilstædeværende
.

Forsøk på sortering:

Den første (stesønnen) Søren må vel da være Guris sønn av et tidligere ekteskap? De andre barna (Tostens) blir da disse:

Christen (gift og bor på Woldstad i Nes)
Ragnild (var gift med Lars Sørum i Gjerdrum. Hun er død og etterlater seg to barn, det ene 12 år - uten navn, det andre Maren, 14 år)
Hans (gift og bor på Wølnes her i sognet)
Marte (gift Med Joen David Colmer i Christiania)
Engebret, 32 år
Lars, 29 år.

Mvh
Else B.

gj11139
Sted: Oslo

Re: Akershus, Nedre Romerike, 1760 Skifte

Legg inn av gj11139 » 4. januar 2013 kl. 20.11

Hei Else,

Dette er selvfølgelig utmerket som vanlig! Da har jeg masser av ting å gå på.

Har tydeligvis en jobb å gjøre på hennes tidligere ekteskap!

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»