Da jeg hjelper en familie med å sette opp deres slektstre er jeg kommet opp i et problem. Er på jakt etter Birgitte Nielsdtr, f ca 1742 , gift med Ole Nielsen f ca 1739. De skal ha bodd i Holmenbukt. Men jeg klarer ikke å finne ut hvem hennes foreldre var og hvor hun kommer fra. Er det noe som vet det?
Mvh Elisabeth Sande
Birgitte Nielsdtr f ca 1742
Moderator: MOD_Troms
Re: Birgitte Nielsdtr f ca 1742
Har du funnet giftemålet deres? Hvis ikke, kjenner du til noen barn?
Mvh.
Andreas Snildal
Mvh.
Andreas Snildal
Hei
Jeg har foreløpig ikke funnet ut om deres giftermål. Men jeg har funnet ut at de har 6 barn.
Barnas navn: Jacob, dpt 1778
Berit Sophia, dpt 1780
Else Maria, dpt 1784
Jacob, dpt 1785
Else Anna Birgitta, dpt 1787
I 1801 tellingen står Ole og Birgitte oppført med ei
datter, Else Birgitta, om dette er den samme som var
dpt i 1787 vet jeg ikke.
Dette er det jeg vet om barna foreløpig.
Mvh Elisabeth Sande
Jeg har foreløpig ikke funnet ut om deres giftermål. Men jeg har funnet ut at de har 6 barn.
Barnas navn: Jacob, dpt 1778
Berit Sophia, dpt 1780
Else Maria, dpt 1784
Jacob, dpt 1785
Else Anna Birgitta, dpt 1787
I 1801 tellingen står Ole og Birgitte oppført med ei
datter, Else Birgitta, om dette er den samme som var
dpt i 1787 vet jeg ikke.
Dette er det jeg vet om barna foreløpig.
Mvh Elisabeth Sande
Hei, Elisabeth.
Hvordan vet du at hun heter Birgitta da? Jeg har forsøkt å lete etter henne, men da fant jeg bare ei Berith Nielsdatter som fikk barn med Ole Nielsen.
Under finner du link til kirkebøkene i Tromsø og Karlsøy kirker.
http://home.no.net/salsten/kirkebok.html
Med vennlig hilsen
Anne-Lise i Holmestrand
Hvordan vet du at hun heter Birgitta da? Jeg har forsøkt å lete etter henne, men da fant jeg bare ei Berith Nielsdatter som fikk barn med Ole Nielsen.
Under finner du link til kirkebøkene i Tromsø og Karlsøy kirker.
http://home.no.net/salsten/kirkebok.html
Med vennlig hilsen
Anne-Lise i Holmestrand
Hei.
Birgitta kommer nok fra begravelsesinnførselen, evt. fra boka "Endreslekta". Hun kalles korrekt nok Berit ved alle fødsler, og i 1801-tellingen, så da er det nok det som er korrekt.
Hun er fra Balsfjord. Ole Nielsen finn gifter seg i 1770 med Berit Nielsdatter fra Hestnes. Hun er trolig datter av Niels Danielsen, ref. manntall Tromsø 1769, hvor hun er oppført til å være 26 år.
Men: i samme manntall bor et ektepar Ole Nielsen og Berit Nielsdatter på gården Tennes i Balsfjord.
For de yngste barnas vedkommende bør saken være grei, da Berit på Tennes i 1769 er 36 år, og ville da vært rundt 54 år når hun fikk datteren Else Anna Birgita i 1787. Litt avvik kan det nok være, men hun er likevel for gammel.
Problemet blir de to eldste barna født 1770 og 71, hhv. Kornelia og Niels. De er født på Tennes av far Ole Nielsen, og det er jo rimelig å tro at det er foreldrene som bodde der i 1769. Man kan likevel ikke utelukke at Ole og Berit fra Hestnes har flyttet på seg, Berits to år eldre søster Gjertrud som også bodde på Hestnes i 1769 bor nemlig på Tennes i 1770, og hun er da fadder til det eldste barnet, Kornelia.
Når det gjelder kirkebøker i Karlsøy, vil jeg også anbefale denne siden: http://littleyellowduck.org/Sider/Slekt.html
Mvh
Geir Aasmoe
Birgitta kommer nok fra begravelsesinnførselen, evt. fra boka "Endreslekta". Hun kalles korrekt nok Berit ved alle fødsler, og i 1801-tellingen, så da er det nok det som er korrekt.
Hun er fra Balsfjord. Ole Nielsen finn gifter seg i 1770 med Berit Nielsdatter fra Hestnes. Hun er trolig datter av Niels Danielsen, ref. manntall Tromsø 1769, hvor hun er oppført til å være 26 år.
Men: i samme manntall bor et ektepar Ole Nielsen og Berit Nielsdatter på gården Tennes i Balsfjord.
For de yngste barnas vedkommende bør saken være grei, da Berit på Tennes i 1769 er 36 år, og ville da vært rundt 54 år når hun fikk datteren Else Anna Birgita i 1787. Litt avvik kan det nok være, men hun er likevel for gammel.
Problemet blir de to eldste barna født 1770 og 71, hhv. Kornelia og Niels. De er født på Tennes av far Ole Nielsen, og det er jo rimelig å tro at det er foreldrene som bodde der i 1769. Man kan likevel ikke utelukke at Ole og Berit fra Hestnes har flyttet på seg, Berits to år eldre søster Gjertrud som også bodde på Hestnes i 1769 bor nemlig på Tennes i 1770, og hun er da fadder til det eldste barnet, Kornelia.
Når det gjelder kirkebøker i Karlsøy, vil jeg også anbefale denne siden: http://littleyellowduck.org/Sider/Slekt.html
Mvh
Geir Aasmoe
Ad Birgitte/Berit, så er jo dette i praksis to skrivemåter for samme navn i 1700-tallets kirkebøker i Nord-Troms, i hvert fall når det gjelder den delen av befolkningen som ikke hadde norsk som morsmål.
Nils Danielsen skal vissnok være av kvænsk/finsk avstamning, så det stemmer bra i dette tilfellet.
Jeg sitter her med boka Endreslekta av Hans E. Johansen, Jøvik, hvor det er nevnt en Ole Nilsen, f. 1937, gift med Birgitta Nilsen, f. 1742, død 24. april 1832.
De har barna: Kornelia, f. 1770, Nils Olsen, f. 1771, Jakob,Berit, Anne Marlene, Else Marie - disse fire barna døde av kopper og ble gravlagt den 25.12.1784.
Vidre hadde de Jakob, f. 1785 og Else Anna Birgitte, f. 1787.
De er registrert boende i Holmbukt. Foreldrene til Ole Nilsen er Nils Endresen, f. i Jøvik 1703 og Karen Jonsen, f. på Noreide i 1711.
Karens far var Jon Tostensen, f. i Bergen 1680.
Nils sine foreldre var Karen Andersen og Endre Isaachsen, f. 1678 - d. 1713.
Håper at dette var litt til hjelp. Hvis du får tak i boken, står det mange interessante tilleggsopplysninger om slekta. Noen av disse opplysningene får du og fatt i Karlsøy og Helgøy Bygdebok.
Hilsen Eva Fagervik.
De har barna: Kornelia, f. 1770, Nils Olsen, f. 1771, Jakob,Berit, Anne Marlene, Else Marie - disse fire barna døde av kopper og ble gravlagt den 25.12.1784.
Vidre hadde de Jakob, f. 1785 og Else Anna Birgitte, f. 1787.
De er registrert boende i Holmbukt. Foreldrene til Ole Nilsen er Nils Endresen, f. i Jøvik 1703 og Karen Jonsen, f. på Noreide i 1711.
Karens far var Jon Tostensen, f. i Bergen 1680.
Nils sine foreldre var Karen Andersen og Endre Isaachsen, f. 1678 - d. 1713.
Håper at dette var litt til hjelp. Hvis du får tak i boken, står det mange interessante tilleggsopplysninger om slekta. Noen av disse opplysningene får du og fatt i Karlsøy og Helgøy Bygdebok.
Hilsen Eva Fagervik.