For nærsynte ...
Moderator: admin
For nærsynte ...
Hei !
Dette ansees kanskje for å være petimeterspørsmål av mange. Men er det mulig å få opp skriftstørrelsen på forsida ? Prøver å forstørre skriften ved å gå på "Vis", "Tekststørrelse" og "stor" og "størst", men kan ikke se at teksten blir mer tilgjengelig !
Mvh
Jack Sture
Dette ansees kanskje for å være petimeterspørsmål av mange. Men er det mulig å få opp skriftstørrelsen på forsida ? Prøver å forstørre skriften ved å gå på "Vis", "Tekststørrelse" og "stor" og "størst", men kan ikke se at teksten blir mer tilgjengelig !
Mvh
Jack Sture
Re: For nærsynte ...
Takk for tilbakemeldingen Jack Sture,
dette med skriftstørrelse er tradisjonelt noe det er mange meninger om
Ikke bare har man individuelle oppfatninger om hva som er best i forhold til størrelse på skrift kontra utnytting av skjermflaten - i tillegg ser dette ganske forskjellig ut hos hver enkelt avhengig av den programvare og maskinvare man bruker.
Men hvis det er mange som mener som deg må vi se nærmere på saken. Gi tilbakemeldinger folkens.
Et tillegg: jeg bruker nettleseren Firefox, og har ingen problemer med å justere skriftstørrelsen opp og ned.
dette med skriftstørrelse er tradisjonelt noe det er mange meninger om

Men hvis det er mange som mener som deg må vi se nærmere på saken. Gi tilbakemeldinger folkens.
Et tillegg: jeg bruker nettleseren Firefox, og har ingen problemer med å justere skriftstørrelsen opp og ned.
mvh Jan
Takk Jan Eri, men ser på bildet at du ikke bruker briller. Kankje linser ?. Jeg har briller minus 8
Får prøve din løsning da.
Mvh
Jack Sture

Mvh
Jack Sture
I IE kan du overstyre både størrelsen og stil på fontene. Har bare engelsk IE her nå, men gå på Tools -> Internet Options -> Accessibility -> huk av på Ignore font sizes specified on Web pages.
Da blir skrifta større.
PS : Har ingen problemer med å lese her, har selv minus 9 på brillene.
mvh
Rune Landsverk
Da blir skrifta større.
PS : Har ingen problemer med å lese her, har selv minus 9 på brillene.
mvh
Rune Landsverk
-
- Sted: OSLO
Man kan ihvertfall ikke overstyre fargene som brukes.
blå på mørk gratt er sikkert lett for noen å lese, for meg
er det ikke lesbart. Det vil si jeg greier å lese det hvis jeg
har hodet omtrent inne i skjermen. Øverste del av skjermen er tildels uleselig for meg. Kanskje det hadde hjulpet med å skru opp skriftstørrelsen. Prøvde det uten at det ga noe synbart resultat.
Anne
blå på mørk gratt er sikkert lett for noen å lese, for meg
er det ikke lesbart. Det vil si jeg greier å lese det hvis jeg
har hodet omtrent inne i skjermen. Øverste del av skjermen er tildels uleselig for meg. Kanskje det hadde hjulpet med å skru opp skriftstørrelsen. Prøvde det uten at det ga noe synbart resultat.
Anne
Hei Anne,
vi kan gjerne se litt på denne saken, spesielt hvis det er flere som opplever dette som et problem (?)
Hvis vi gjør teksten større vil den også ta større plass, noe som kan være ulempe i andre sammenhenger - og spesielt hvis det er andre måter å løse det på. Og hvis jeg forstå deg rett så synes du ikke det ble noe bedre ved å blåse opp tekststørrelsen, som du jo kan gjøre ved hjelp av nettleserens funksjonalitet.
Ergo er det trolig farge på enten tekst eller bakgrunn vi bør gjøre noe med.
Hos meg fungerer disse fargene bra - men der vil nok være store forskjeller på hvordan dette ser ut på forskjellige skjermer, med forskjellige innstillinger og øyne. Jeg vil gjerne høre fra dere så vi får vite litt mer om hvordan dette oppleves blant flere.
Ikke for å kverulere, bare som en litt artig digresjon: i nettleseren FireFox kan du faktisk overstyre fargene ved å velge View > Page Style > No Style. Da forsvinner alle bakgrunnsfargene.
vi kan gjerne se litt på denne saken, spesielt hvis det er flere som opplever dette som et problem (?)
Hvis vi gjør teksten større vil den også ta større plass, noe som kan være ulempe i andre sammenhenger - og spesielt hvis det er andre måter å løse det på. Og hvis jeg forstå deg rett så synes du ikke det ble noe bedre ved å blåse opp tekststørrelsen, som du jo kan gjøre ved hjelp av nettleserens funksjonalitet.
Ergo er det trolig farge på enten tekst eller bakgrunn vi bør gjøre noe med.
Hos meg fungerer disse fargene bra - men der vil nok være store forskjeller på hvordan dette ser ut på forskjellige skjermer, med forskjellige innstillinger og øyne. Jeg vil gjerne høre fra dere så vi får vite litt mer om hvordan dette oppleves blant flere.
Ikke for å kverulere, bare som en litt artig digresjon: i nettleseren FireFox kan du faktisk overstyre fargene ved å velge View > Page Style > No Style. Da forsvinner alle bakgrunnsfargene.
mvh Jan
Man kan jo på sine egne innlegg i allefall velge skrift-størrelse og annen farge. Men da vil man ta opp mye plass.
Randi

Randi
- Vidar Sigurd Øverlie
- Sted: LARVIK
Hei Anne,
Dersom det er fargen på bakgrunnen som gjør det vanskelig for deg å lese Slektsforum kan dette sikkert ordnes på de fleste nettlesere. I Explorer fjernes fargen ved å hake av for "Ignore colors specified for Web pages" som du finner under "Tools" -> "Internet Options" -> "Accessibility". Bruker selv en engelsk versjon så jeg vet ikke hva de har oversatt dette med i den norske versjonen, men det går sikkert greit.
Dersom det er fargen på bakgrunnen som gjør det vanskelig for deg å lese Slektsforum kan dette sikkert ordnes på de fleste nettlesere. I Explorer fjernes fargen ved å hake av for "Ignore colors specified for Web pages" som du finner under "Tools" -> "Internet Options" -> "Accessibility". Bruker selv en engelsk versjon så jeg vet ikke hva de har oversatt dette med i den norske versjonen, men det går sikkert greit.
- Tone Eli Moseid
- Sted: TØNSBERG
- Kontakt:
Web Accessability Intitiative kan være nyttig å ta en kikk på - her er en lenke til en hurtig-oversikt:
http://www.w3.org/WAI/flyer/flyerfront.nn.html
På Deltasetnerets nettsider finnes det mer informasjon om hvordan man lager tilgjengelige nettsider:
http://www.shdir.no/index.db2?id=4255
Legg forresten merke til: "Fra januar 2001 har Statskonsult spesifisert at alle offentlige nettsider skal utformes i henhold til retningslinjene fra Web Accessibility Initiative (WAI)." Vi kan da ikke være dårligere i DIS-Norge?
Hilsen
Tone Moseid
http://www.w3.org/WAI/flyer/flyerfront.nn.html
På Deltasetnerets nettsider finnes det mer informasjon om hvordan man lager tilgjengelige nettsider:
http://www.shdir.no/index.db2?id=4255
Legg forresten merke til: "Fra januar 2001 har Statskonsult spesifisert at alle offentlige nettsider skal utformes i henhold til retningslinjene fra Web Accessibility Initiative (WAI)." Vi kan da ikke være dårligere i DIS-Norge?
Hilsen
Tone Moseid
-
Vidar har helt rett. Disforum oversikten er lesbar hvis jeg gjør som han sier. Men det er jammen meg ganske irriterende å skulle måtte gå inn og ut å gjøre dette bare for Disforum. Jeg synes det er helt greit med farger og mange blir av og til med mer lesbare med fargene på sidene, har derfor ikke lyst til å slå den av permanent ettersom de sidene jeg generelt bruker er lesbare som ståa er.
Det har hendt meg noen ganger før at jeg finner sider som ikke er lesbare pga av fargesammensetningen, og jeg har stort sett valgt å droppe de sidene.
Men da vet man at for de som ønsker å bruke Disforum mye er det en løsning(om enn i mine øyner en dårlig løsning).
Med norsk versjon er det Verktøy/Alternative for Internett/Generelt/tilgjengelighet og hake av i boksen Ignorer farger som er angitt på Web-siden.
Anne
Det har hendt meg noen ganger før at jeg finner sider som ikke er lesbare pga av fargesammensetningen, og jeg har stort sett valgt å droppe de sidene.
Men da vet man at for de som ønsker å bruke Disforum mye er det en løsning(om enn i mine øyner en dårlig løsning).
Med norsk versjon er det Verktøy/Alternative for Internett/Generelt/tilgjengelighet og hake av i boksen Ignorer farger som er angitt på Web-siden.
Anne
Foreslår at de to grå-grønne bakgrunner erstattes med den lys-grå bakgrunnen som resten av siden har slik at kontrasten mellom tekst og bakgrunn blir bedre. La faktisk merke til dette fra starten av. Den grå-grønne bakgrunnen er litt uheldig og lite lesevennlig. 

- Harald Søren Storaker
- Sted: Lyngdal
- Kontakt:
På min skjerm er det vanskelig å få auge på heisen i skrollefeltet til høgre. Det er bare ein skygge der -
- Vidar Sigurd Øverlie
Ja, også hos meg er heisen til høyre lite synlig.
- Laila Normann Christiansen
- Kontakt:
Heis.. heis.. heis .. hmmm
mener dere "skyve-klædden" (scroll-baren heter det vel på "nynorsk")
til høyre? Den er fin og flott hos meg... så det kan jo være noe med egen skjerm? Prøvd å justere bildet litt til venstre?
mener dere "skyve-klædden" (scroll-baren heter det vel på "nynorsk")
til høyre? Den er fin og flott hos meg... så det kan jo være noe med egen skjerm? Prøvd å justere bildet litt til venstre?
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
- Laila Normann Christiansen
- Kontakt:
dessuten -så er heismontørene i streik.. enda
Seriøst - det er ikke noe problem på min skjerm...

Seriøst - det er ikke noe problem på min skjerm...
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
- Otto Jørgensen
- Kontakt:
nå. det er vel så riktig at de er i LockOut-situasjon.
Det jo arbeidsgiverne som har stengt ute resten og som heller ikke vil gi dispensasjon til de som trenger dette
Det jo arbeidsgiverne som har stengt ute resten og som heller ikke vil gi dispensasjon til de som trenger dette
Otto Jørgensen https://otjoerge.wordpress.com/
- Vidar Sigurd Øverlie
Heisen til høyre på skjermen i Slektsforum er like diffus på begge mine to skjermer. Mener så absolutt at det vil bli en forbedring om den blir like klar (gjøres litt mørkere) som i andre program. Om dette er teknisk vanskelig har jeg ingen formening om. Å flytte bildet har ingen virkning, Laila.
Når det gjelder arbeidskonflikter, religion og politikk så passer vel det best i andre forum selv om disse temaene ikke er utelukket i følge retningslinjene.
Når det gjelder arbeidskonflikter, religion og politikk så passer vel det best i andre forum selv om disse temaene ikke er utelukket i følge retningslinjene.

Siden jeg ikke har MS Internet Explorer (IE) tilgjengelig tok det en stund før jeg forstod at problemet var spesifikt for denne nettleseren.
Det skal være rettet nå.
Det skal være rettet nå.
mvh Jan
- Vidar Sigurd Øverlie
Tusen takk for at dette ble ordnet. Nå har nok de aller fleste brukerne fått et mer brukervennlig Slektsforum.
mvh
Vidar

mvh
Vidar