Rasmus Knudsen

Moderator: MOD_Rogaland

Svar
gj17382
Sted: Sandsli

Rasmus Knudsen

Legg inn av gj17382 » 21. desember 2012 kl. 22.35

Jeg leter etter Rasmus Knudsen Lies aner, noen ganger kaller han seg Lien, andre ganger Lie og skal være fra Strand/a Sokn, født 1777, ifølge klokkeren i Korskirken i Bergen, der han døde 55 år gammel i 1832.

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 680565.jpg
Innføringen står nederst på siden, begravelsesdato 12. Januar 1832.

Det er fire sokn kalt Strand/a:
Strand Sokn i Østerdalen, Strand Sokn i Rogaland, Stranda Sokn i Trøndelag og Stranda Sokn på Sunnmøre.

Jeg har funnet en kandidat så langt som virker kanskje overbevisende: Rasmus Knudsen Lied fra Stranda Sokn på Sunnmøre, født 1777. Foreldre er Knud Halvorsen Lied og Berte Pedersdatter. De var brukerne på gården Lied, grd nr 8 brn 3 Sjurgarden på Sunnmøre. Ifølge Stranda Bygdebok (1954) av Gerhard Kjølås har skrivemåten på gården vært mangfoldig og til tider rar for vår tid; Lijd, Lie, Lijdt , Liid og Lied, Lid og Li.

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 660179.jpg
Dåpsdato 20 Juli 1777
Presten har her skrevet moderens navn som Birte Ivarsdatter. Det er feil, farens hennes hadde etternavnet Ivarsen. Han het Peder Ivarsen. Jeg finner ikke skiftet etter foreldrene. Faren døde i 1814 og moren ble oppigjengift 1816, men døde året etter i 1817.

Jeg finner heller ikke gode kandidater i FT for 1801, så derfor må jeg gå gjennom de 3 andre soknene for å finne/utelukke andre kandidater. Min lokalkunnskap fra de andre soknene er sterkt begrenset, så der hvor det er mulige å finne gårder med navn Lie eller lignende i Strand/a Sokn og en person med navn Rasmus Knudsen som er født 1777 der, må jeg vurdere om denne personen en den samme som levde i Bergen fra i hvert fall 1805 til 1832.

Så i min fortvilte situasjon, - et hvert bidrag mottaes med takk. Det være så vel som om det ikke eksisterer/eksisterte gård med ovennevnte navn, så vel som om var/er gård med navnet i Stranda Sokn. Videre eventuelt om der var en Rasmus Knudsen Lie født der i 1777, hvis gården har eller eksisterer.

Magne Østhus
Sted: LØKKEN VERK

Re: Rasmus Knudsen

Legg inn av Magne Østhus » 21. desember 2012 kl. 23.35

Hei !

Nevner bare at denne Rasmus Knudsen har blitt tatt med en del andre steder med håp om en løsning.
Håper trådstarter har tatt med om det som er funnet før så det ikke blir leting etter det på nytt, jeg har ikke sett på det hele men bare så vi vet om det og ungår unødig leting etter det som er funnet.
Lenker som viser til det nevnt kan en også ta med om det er til noe hjelp og nytte ?

Lykke til videre, håper floken kan løsne og alt faller på plass.

Mvh. Magne :)

gj17382

Legg inn av gj17382 » 22. desember 2012 kl. 18.18

Det svaret er svært enkelt. Nei, ingen har kommet opp med noe forslag. Dette er kanskje og et tegn på antagelsene at Rasmus Knudsen født på Sunnmøre er den rette personen.

Der er kommet forslag tidligere for Vestlandet, se Slektsforum for Sunnfjord i Sogn og Fjordane Fylke. Men ingen Rasmus Knudsen Lied/Lie/Lien f. 1777 i et Strand/a prestegjeld.

Den eneste som så langt tilfredstiller dette, er den ovenfornevnte Rasmus Knudsen født på gården Lied på Sunnmøre. Nå sier forfatteren Gerhard Kjølås av Stranda Bygdebok på Sunnmøre at gårdsnavnet skrives Lied, men er alltid uttalt: "Li ". Dette er kanskje en foklaring på hvorfor man skriver Lie/Lien når en person flytter ut fra hjembygda. Utebys personer Må oppfatte gårdsnavnet som Lie eller Lien når det blir uttalt.

Imidlertid er en Rasmus Knudsen innført i FT for 1801 født på Strand i 1777, men dette viser seg å være en annen Rasmus Knudsen som kan utelukkes, idet et innlegg i slektsforum viser dette.

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Strand, Ministerialbok nr. A 3 (1769-1816), Fødte og døpte 1777, side 138.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... id=15886&u id=ny&idx_side=-134

Men ellers tusen takk for bidraget.

Magne Østhus

Legg inn av Magne Østhus » 23. desember 2012 kl. 0.04

Hei !

Har du funnet Rasmus Knudsen som konfirmert ?

Fra søk i hele landet 1801.
http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... namn=f1801

Men jeg er ikke sikker på hvor lenge denne lenken " funker " ?

Skrivemåter på både fornavn, etternavn eller bostednavn, da også andre ting som navn, alder og fødselsår kan varierer en del om det er den samme personen så det kan en ikke " henge " seg så mye opp i, flyttet fra sted til sted og tok i bruk nytt navn også da, men det er min mening.

Lykke til videre.

Mvh. Magne.

Magne Østhus

Legg inn av Magne Østhus » 23. desember 2012 kl. 0.45

Magne skrev:Hei !

Har du funnet Rasmus Knudsen som konfirmert ?

Fra søk i hele landet 1801.
http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... namn=f1801

Men jeg er ikke sikker på hvor lenge denne lenken " funker " ?

Skrivemåter på både fornavn, etternavn eller bostednavn, da også andre ting som navn, alder og fødselsår kan varierer en del om det er den samme personen så det kan en ikke " henge " seg så mye opp i, flyttet fra sted til sted og tok i bruk nytt navn også da, men det er min mening.

Lykke til videre.

Mvh. Magne.

Hei !

Ser da at den medsendte lenken fra 1801 med søk i hele landet samtidig ikke virker lenger, det var fra sju steder i landet og ut i fra født ca. 1777.

Mvh. Magne.

gj17382

Legg inn av gj17382 » 23. desember 2012 kl. 15.21

Hei Magne!

Kanditatene må fylle visse bestemte krav, det nytter ikke å bare hete Rasmus Knudsen, men må være også født i 1777 i Strand/Stranda et eller annet sted i Norge. Dette er svært viktig. Det er kun en som levde i 1801 ifølge FT i Rogaland som kunne tilfredstille dette. Men den personen er ikke lenger aktuell da han ble født på gården Heggheim. Faren må videre hete til fornavn Knud. . Gården foreldrene bor på ved Rasmus [b]fødselen hete Lie, Lien eller svært likt. Alle andre personer med navn Rasmus Knudsener er uten interesse. [/b]Han må også i tillegg være død i Bergen Korskirken 1832 og ha bodd i Bergen i hvert fall siden 1805. De to siste kravene må også være oppfylt, ellers hadde ikke jeg satt her å skrevet dette.

Et annet interessant moment er at forfatteren i Stranda Bygdebok på Sunnmøre, Gerhard Kjølås, påpeker forskjellige skrivemåter på gården. Ved fødselinnføringen står navnet skrevet Lied, men forfatter påpeker at det uttales Li. Dette påpeker forfatteren at alltid ble gjort, men skrevet Lied. Det er kansksje her tråden ligger til at han er er omtalt og nedskrevet senere utefor bygden som Li. Det er to andre gårder i Liabygden på Sunnmøre, henholdsvis gården skrevet Li og Lia (Lien), ble uttalt : i det første tilfellet Liene i flertall og i det andre Liå.

Takk for hjelpen Magne så langt. Ha en riktig God og Fredfull Jul!

Mvh

Frank

Magne Østhus

Legg inn av Magne Østhus » 24. desember 2012 kl. 1.58

Hei !

Uten å ta noen diskusjon videre på det så mener nok jeg fortsatt dette, om han var født i 1777 så er det slettes ikke sikket at aldere til han er 24 år i 1801, det finnes masse eksempel på slike ting som det.

Fødested er vanligvis ikke tatt med i 1801 men mange ganger bare fornavn, farsnavn og alder, og hvor mye av dette stemmer helt med virkeligheten.

Tror nok det er mange som leter etter slekter som er ganske så enig i dette.

Bygdebøker er et bra hjelpemiddel, men er vanligvis slettes ikke feilfrie.

Som også nevnt før sa er skrivemåter av navn noe som kan variere en del men likevel er samme person, flytting fra sted til sted og nytt etternavn i fra bosted var også vanlig på den tiden.

Lykke til videre, håper du kan få bedre hjelp andre steder i fra.

Ha ei God og Fredfull Jul også du :D

Mvh. Magne :)

Svar

Gå tilbake til «Strand»