Stener Kittilsen

Med tidligere kommune Sandar (Sandeherred)

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
gj17532
Sted: Porsgrunn

Stener Kittilsen

Legg inn av gj17532 » 20. desember 2012 kl. 13.47

Er det noen som kan hjelpe med opplysninger om Stener Kittilsen f.22.mai 1807 i Bø i Telemark?
Han utflyttet til Laurvik mars 1828.
Jeg vet at han fikk en sønn i Svelvik i 1866, og en datter i Eidanger 1871.
Han døde i Bamble i 1884.
Vil gjerne finne ut om det er samme Stener Kittilsen, 21 år fra Bøe, som gifter seg med Anne Kristensdatter fra Mosserød, 22. aug 1828 i Sandar.
De får 3 barn, og han oppgis også som far til 2 uekte barn.
Finnes det etterkommere etter Stener og Anne eller andre som har noen opplysninger?

dn18527
Sted: VÅGÅ

Re: Stener Kittilsen

Legg inn av dn18527 » 20. desember 2012 kl. 14.04

Hei Audhild, og velkommen på slektsforum! :D
Regner med at det er folk her inne som vil prøve å hjelpe deg.
Men vil du være snill å legge inn lenker til det du har funnet om Stener?
Dåp, flytteliste, vielse, fødsler osv.
Dette for at eventuelle hjelpere skal slippe å lete etter ting du allerede har funnet.
Ikke så sjelden kan vi finne spor i lenkene som hjelper oss.
Her er ei grei oppskrift på hvordan du lager lenke til kirkeboksider;
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=32791
Har du ham fra folketellinger, kan du bare kopiere og legge inn dem.
Lykke til. :wink:
Vennlig hilsen Tove

Brukeravatar
Marit Lorvik Sørli

Legg inn av Marit Lorvik Sørli » 20. desember 2012 kl. 14.15

Er det den Stener som er nevnt som far i dåp nr 75 nederst her det er snakk om ?
Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Strømm, Ministerialbok nr. 1 (1861-1869), Fødte og døpte 1866, side 58.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-63

Brukeravatar
gj00026
Sted: LARVIK

Legg inn av gj00026 » 20. desember 2012 kl. 14.32

Audhild skrev:Vil gjerne finne ut om det er samme Stener Kittilsen, 21 år fra Bøe, som gifter seg med Anne Kristensdatter fra Mosserød, 22. aug 1828 i Sandar.

Har du sett mitt svar i Vestfold slektshistorielags forum?
Vennlig hilsen

Kristian Hunskaar
http://www.hunskaar.no/kristian/

gj17532

Legg inn av gj17532 » 20. desember 2012 kl. 20.19

Ja, det er samme mann som er far til Kittil Stenersen.
Mine barnebarn er tippoldebarn til hans yngre søster Anne Stenersdatter.

gj17532

Legg inn av gj17532 » 20. desember 2012 kl. 20.36

Ja, jeg har sett ditt svar, men det er så mange sammenfallende tilfeldigheter her at det hadde vært fint å få kontakt med noen fra slekta i Sandar.
Det var ikke flere i Bø på den tiden ved det navnet, og det er akkurat det tidspunktet " han" var i Sandar vi ikke har klart å gjøre rede for.
Er enig med din konklusjon hvis alt gikk"etter boka", men kan det tenkes at han som enkemann og fattiglem med voksene barn bare dro?
Når han så treffer Birgith Kittilsdatter og de får en sønn forteller han kanskje ikke noe.Jeg vet ikke hvor nøye de var med attester ol på den tiden.
Stener Kittilsen som dør i Bamble var murer og det står også nevnt som yrke til Stener Kittilsen i Sandar.
Vi er nokså sikre på at det er samme mann, men det ser ut til å bli vanskelig å bevise blir vanskelig å bevise

Brukeravatar
gj00026
Sted: LARVIK

Legg inn av gj00026 » 20. desember 2012 kl. 22.11

Audhild skrev:Er enig med din konklusjon hvis alt gikk"etter boka", men kan det tenkes at han som enkemann og fattiglem med voksene barn bare dro?

Når han så treffer Birgith Kittilsdatter og de får en sønn forteller han kanskje ikke noe.Jeg vet ikke hvor nøye de var med attester ol på den tiden.

Ja, det kan godt tenkes at han dro. Et problem her er at Stener Kittelsen ikke lar seg finne i FT1865, hva nå enn det måtte bety.

Jeg er enig i at presten i Strømm kan ha blitt forledet til å notere Stener Kittelsen som ungkar i 1866.

Jeg synes imidlertid det er mer problematisk med opplysningene om hvem som var arvingene. Arv var man nøye med. Men så vidt jeg husker fra protokollen, var det ingenting å arve, så kanskje lensmannen noterte det han fikk vite på stedet, og så var saken lagt død.

Audhild skrev:Stener Kittilsen som dør i Bamble var murer og det står også nevnt som yrke til Stener Kittilsen i Sandar.

Dette hadde jeg ikke fått med meg. Ja, det er i tilfelle et godt poeng.

Audhild skrev:Vi er nokså sikre på at det er samme mann, men det ser ut til å bli vanskelig å bevise.

Ja, da kan det være at det er samme mann, men i tilfelle vil det - som du sier - være vanskelig å bevise; dødsfallsprotokollen burde jo ha vært trumfkortet her! Og siden dette ligger så mange generasjoner bakover, spørs det om eventuelle etterkommere i Sandefjord-distriktet kan bidra med noe mer enn det du og jeg har funnet i kirkebøkene.
Vennlig hilsen

Kristian Hunskaar
http://www.hunskaar.no/kristian/

Svar

Gå tilbake til «Sandefjord»