FTDNA Tip

Moderator: MOD_DNA

Svar
gj13816
Sted: PORSGRUNN

FTDNA Tip

Legg inn av gj13816 » 14. desember 2012 kl. 19.33

Dette er en sak som beregner sannsynlighet for felles ane så og så mange
generasjoner bakover. Jeg vil gjerne høre med dere andre; hvor mye vekt
legger dere i dette? Jeg har nå fått en match på en kar fra Frankrike
med et for meg intetsigende etternavn, som etter FTDNA Tip skal
med over 83 % sannsynlighet ha felles ane med meg innenfor 4 generasjoner
bakover. 97 % innenfor 8 generasjoner. Dette høres for meg helt spinnvilt ut.
Jeg kan da legge til at vi har en GD på 4 på y-37-nivå.
Intet tyder på at min kjente agnatiske linje har koblinger til Frankrike.
Så hva skal man tro, er dette bare en lek med tall, eller hva?

Håvard Myhre Bartnes

dn27099
Sted: OSLO

Re: FTDNA Tip

Legg inn av dn27099 » 15. desember 2012 kl. 12.37

TiP-kalkulatoren til FTDNA gir som alle slike beregninger en betydelig usikkerhet når det gjelder nøyaktigheten til svaret. Som regel skal du også ta hensyn til etternavn (når du er utenfor områder hvor patronymer er vanlige) og geografisk distanse. Du skal også huske på at svaret du får er en sannsynlighet, og da vil det før eller siden dukke opp enkelte individer som representerer de som ligger utenfor de 83 eller for den saks skyld 97 prosent som er kalkulatorens estimat i ditt eksempel.

Det er mulig at to farslinjer muterer slik at verdiene nærmer seg hverandre i stedet for at GD øker. En viktig detalj er å sjekke hvilke SNP-markører som er testet eller som kan testes.

Dersom den du matcher har testet mer enn 37 markører kan du oppgradere din egen test for å gi TiP-kalkulatoren mer data å jobbe med. Eventuelt kan dere bli enige om at begge oppgraderer.

Med andre ord er TiP-kalkulatoren en av flere ledetråder som du må vurdere som en helhet, og ikke en matematisk verdi som trumfer alle andre opplysninger.

Når dette er sagt er det verd å huske på at mennesker har reist ganske mye. Norge er en sjøfartsnasjon, nordmenn har utvandret, og norske soldater har tjenestegjort utenfor rikets grenser.

Trond Bækkevold
Sted: ELVERUM

Re: FTDNA Tip

Legg inn av Trond Bækkevold » 16. desember 2012 kl. 9.33

En annen måte å tilnærme seg dette problemet er å få testen din bekreftet. Strengt tatt så vet du jo kun din egen haplogruppe og STR-verdier. Det betyr at hvis du tester mot f.eks. en tremenning som har samme farslinje (dvs. din farfars brors sønnesønn), så vil en match bekrefte begge linjer tilbake til felles oldefar. Klarer du å finne en fjernere slektning å teste mot er det selvfølgelig enda bedre.

Hva som skjer om du kommer ut med et avvikende resultat bør du jo selvfølgelig ha tenkt gjennom på forhånd.

Jeg har selv funnet ut at min oldefar ikke var sønn av sin far, nå var heldigvis dette så langt tilbake i tid at det medførte lite komplikasjoner.

Svar

Gå tilbake til «Y-DNA - direkte farslinjer»