Family Finder - praktisk nytte?

Moderator: MOD_DNA

Svar
gj13816
Sted: PORSGRUNN

Family Finder - praktisk nytte?

Legg inn av gj13816 » 14. desember 2012 kl. 21.45

Jeg har ennå til gode å bestille en såkalt Family Finder (autosomal test)
via FTDNA. Etter hva jeg forstår kan den påvise slektskap 5 (6?) generasjoner
bakover. Men der er jo mange linjer å velge iblant 6 generasjoner bakover..
Og de fleste (meg selv inkludert) har vel så noenlunde kontroll ihvertfall 5 generasjoner
bakover i tid. I mitt tilfelle har jeg ett enkelt tvilstilfelle, såpass nært i tid.
Vil det da være verdt å spendere xx antall dollar på en slik test?

Er det noen her som har fått "gjennombrudd", så og si, ved denne testen?

mvh
Håvard Myhre Bartnes

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Re: Family Finder - praktisk nytte?

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 15. desember 2012 kl. 10.16

Det som er fordelen er at den kan påvise slektskap med etterkommere etter disse 5-6 (10) generasjonene. Det eneste du og den som du har et sansynlig slektskap med må slektsforske dere tilbake til felles ane. Og vips så har du en ny grein på treet ditt, for du har vel ikke kontroll på alle 5-menningene dine?
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

dn27099
Sted: OSLO

Legg inn av dn27099 » 15. desember 2012 kl. 13.23

Du vet ikke hva en autosomal test vil fortelle deg før du har tatt den, men det er verd å merke seg at dette er en test for genetisk slektskap og ikke papirbasert genealogi.

En annen ting er hva formålet med slektsgranskningen er, men selv om du i utgangspunktet kun er på jakt etter dine direkte forfedre så kan det godt hende at du har N-menninger som har funnet, eller arvet, andre opplysninger enn det du har. Jeg har hatt veldig stor nytte av slikt samarbeide.

Dersom du har foreldre som lever er det beste å få testet dem i stedet for deg selv. Med test fra kun en forelder kan denne sammenholdes med din egen slik at du får en pekepinn på om eventuelle autosomaltreff kommer fra mors- eller farssiden, eller for den saks skyld om det er et treff med felles aner på både mors- og farssiden. Om du får kusiner, fettere, onkler eller tanter til å teste seg kan resultatene til en viss grad kombineres på samme måte.

Har jeg hatt noen gjennombrudd: nei, men samarbeid med ett av treffene har ført til at jeg har funnet nye opplysninger fordi jeg har lett på litt andre steder enn jeg normalt ville lett.

Trond Bækkevold
Sted: ELVERUM

Legg inn av Trond Bækkevold » 16. desember 2012 kl. 9.14

Autosomaltest er nok den mest krevende test-typen du kan prøve. Det er også den testen som kan gi deg mest glede og frustrasjoner. Jeg har selv tatt mange Family Finder tester. Som tidligere nevnt har testen sine klare begrensninger. Du kan faktisk ikke være sikker på å få treff med personer som er fjernere beslektet enn tremenninger. Dette er likevel unntaksmessig, og du vil sannsynligvis få treff også med de fleste firmenningene. Etter dette synker treffprosenten dramatisk, men husk også på at antallet fjernere slektninger øker tilsvarende så du vil likevel få treff så langt ute som ti-menninger. Jeg har brukt FF systematisk på foreldre og søskenbarn av foreldre og besteforeldre. Jeg kan si at mine erfaringer er stort sett at Family Finder fungerer veldig bra på de nærmeste generasjonene (søskenbarn,tremenninger), jeg har funnet flere bra matcher langt utenfor dette nivået. Men å bruke Family Finder til å finne opprinnelsen til "ukjente" aner bak oldeforeldrenivå er i beste fall en svært krevende øvelse. Grunnen til dette er at det blir for mye "støy". Videre har jeg også sett at anetap virker som "aneforsterkning". På disse grenene har jeg fått flere treff enn jeg statistisk burde hatt selv om vi tar hensyn til at de er dobbelt representert. Disse slektskapene ser ut som mye nærere enn de virkelig er.

Om jeg har hatt et gjennombrudd: Min beste erfaring med FF var da jeg fikk treff med mine "nye" slektninger etter å funnet ut av min oldefars NPE-opprinnelse på en Y-test tidligere. Testpersonen skulle være firmenning med min mor og det klaffet helt perfekt. Min fetter som befant seg på firmenning en generasjon forskjøvet fikk ikke match, mens jeg fikk bedre treff enn min mor. Dette skyldes at jeg også var beslektet med testpersonen også på farssiden. Min egen test hadde derfor ingen bevisverdi, men min mors må jo ha det ettersom hun på papiret ikke skulle være beslektet med testpersonen.

dn27099
Sted: OSLO

Legg inn av dn27099 » 16. desember 2012 kl. 13.02

Trond skrev:Du kan faktisk ikke være sikker på å få treff med personer som er fjernere beslektet enn tremenninger.

FTDNA har laget anslag for sannsynligheten for at deres autosomaltest får treff på andre slektinger som har testet, og den hevder at du kan regne med å få treff på nær sat alle tremenninger. Er det snakk om firmenninger er anslaget 9 av 10, og deretter reduseres sannsynligheten kraftig. For seksmenninger kan du ikke regne med treff på mer enn 1 av 10 som har testet.

Hvor mye vi skal stole på disse tallene fra FTDNA vet jeg ikke, men vær oppmerksom på at dette er anslag som gjelder når en enkelt person har testet. Dersom to eller flere søsken tester vil sannsynligheten for treff øke når du ser dem som gruppe.

ISOGG wiki har en oversiktelig og informativ side om den grunnleggende statistikken som brukes i slektsgranskning med autosomal DNA.

Svar

Gå tilbake til «Autosomaltest/FamilyFinder»