Skifte i Stjørdal, Nord-Trøndelag, 1694
Moderator: MOD_Nord-Trøndelag
-
- Sted: STJØRDAL
Skifte i Stjørdal, Nord-Trøndelag, 1694
Jeg sliter med å tyde hvor i Stjørdal prestegjeld dette skiftet ble holdt:
http://arkivverket.no/URN:sk_read/24749 ... ant&mode=0
Ser ut som om stedet for der skiftet ble holdt var noe som begynner med Lille For? Kan det være Lille Forbor(Forbord) som er på Skatval?. Tror jeg har greid å tyde navnene, men er usikker. Skiftet ser ut til å ha vært på avdøde Niels Hendricksen(??), og hans igjenlevende enke tolker jeg til å være Randi Siffuersdatter. Deres barn:
-Hendrick Nielsen
-Siffuer Nielsen
-Laurits Nielsen
-Gunnild Nielsdatter
Står vel ikke direkte her at skiftet var i Stjørdal, men det kommer frem i registeret
Jeg er nesten ferdig med å skrive av skiftene for Stjørdal og Skatval, men har skrevet 13 skifter for Stjør-og Verdal som jeg er usikker på hvor hører hjemme i eget dokument. Skiftet her er ett av dem. Skulle dette være et Skatvalsskifteeller Stjørdalsskifte blir det selvrfølgelig skrevet inn der det hører hjemme.
Ser ut som om stedet for der skiftet ble holdt var noe som begynner med Lille For? Kan det være Lille Forbor(Forbord) som er på Skatval?. Tror jeg har greid å tyde navnene, men er usikker. Skiftet ser ut til å ha vært på avdøde Niels Hendricksen(??), og hans igjenlevende enke tolker jeg til å være Randi Siffuersdatter. Deres barn:
-Hendrick Nielsen
-Siffuer Nielsen
-Laurits Nielsen
-Gunnild Nielsdatter
Står vel ikke direkte her at skiftet var i Stjørdal, men det kommer frem i registeret
Jeg er nesten ferdig med å skrive av skiftene for Stjørdal og Skatval, men har skrevet 13 skifter for Stjør-og Verdal som jeg er usikker på hvor hører hjemme i eget dokument. Skiftet her er ett av dem. Skulle dette være et Skatvalsskifteeller Stjørdalsskifte blir det selvrfølgelig skrevet inn der det hører hjemme.
Sist redigert av Anne Lise Hovdal den 8. desember 2012 kl. 16.14, redigert 1 gang totalt.
-
Re: Tydehjelp til skifte i Stjørdal 1694
Legger ut lenke til registeret øgså. kiftet etter Niels Hendricksen(??) står et stykke nede til høyre under 1694
rkivverket.no/URN:sk_read/24749/243/
Her ser det mer ut so det står Lilles Vollen(??)
rkivverket.no/URN:sk_read/24749/243/
Her ser det mer ut so det står Lilles Vollen(??)
-
Synes det likner Lille Foellen?
Ser det er en gård Foelen i 1701manntallet for Inderøy, men vet ikke hvor det blir geografisk og om det da er samme gård.
Mvh
Linda
Ser det er en gård Foelen i 1701manntallet for Inderøy, men vet ikke hvor det blir geografisk og om det da er samme gård.
Mvh
Linda
-
Takk for at du prøver å hjelpe, men det står Stjørdal prestegjeld i registeret jeg la ut(se Niels Hendricksen side 155, men fant det på side 154b) under 1694. Flora er jo i Hegra, men da skulle l ha stått før o(den kunne vært Lille Floren).. Siste del kunne også ligne på Vollen med f eller s foran( og Vollan er i Skatval). Ingenting å finne i bygdebøkene under nevnte gård,.
Det er nevnt en Haagen Foellen (eller hva det nå står som gårdsnavn) i skiftet,- vet ikke om flere navn kan hjelpe til å finne rett gård 

- Else Berit Rustad
I registret mener jeg det står Lille Frollen i Størdallen, men i selve skiftet leser jeg gårdsnavnet som Lille Foellen.
Uten at vi kommer noe særlig nærmere det opprinnelige spørsmålet...
Mvh
Else B.
Uten at vi kommer noe særlig nærmere det opprinnelige spørsmålet...

Mvh
Else B.
-
Takk for at dere prøver å hjelpe. Jeg velger å skrive skiftet inn i Stjørdal, og så kan jeg jo også skrive at jeg er usikker på om skiftet hører inn under "hovedsognet". Videre lurer jeg på om jeg har tolket navnene i skiftet riktig, og jeg var særlig usikker på sønnen Laurits(står det Laurits)?
Veldig dumt at manntallet 1701 er borte for Stjørdal, men jeg har prøvd med å søke på gårder på folketellingen 1801. Det er ingen som passer, og det nærmeste en kommer er Fosslien her i Stjørdal, og Fossen som i dag hører til Meråker(den gangen under Stjørdal prestegjeld). Foellen kan jo være en plass under en gård.
Veldig dumt at manntallet 1701 er borte for Stjørdal, men jeg har prøvd med å søke på gårder på folketellingen 1801. Det er ingen som passer, og det nærmeste en kommer er Fosslien her i Stjørdal, og Fossen som i dag hører til Meråker(den gangen under Stjørdal prestegjeld). Foellen kan jo være en plass under en gård.
- Else Berit Rustad
Anne skrev:Videre lurer jeg på om jeg har tolket navnene i skiftet riktig, og jeg var særlig usikker på sønnen Laurits(står det Laurits)?
Om du "normaliserer" navnene, så blir det nok Laurits, ja. Selve stavemåten i skiftet er Louridtz.
Mvh
Else B.
-
Tusen takk for den opplysningen
Hei Anne Lise.
Nils Henriksen Lilleflor (Stj.boka bind bind V del II side 566) er nevnt med kona Beret og barna Henrik, Sivert, Peder Øfsti, Lars og Gunnhild.
Så du kan trygt legge dette skiftet inn under Stjørdal.
V.h.
Odd Annar
Fantastisk arbeid du holder på med.
Nils Henriksen Lilleflor (Stj.boka bind bind V del II side 566) er nevnt med kona Beret og barna Henrik, Sivert, Peder Øfsti, Lars og Gunnhild.
Så du kan trygt legge dette skiftet inn under Stjørdal.
V.h.
Odd Annar
Fantastisk arbeid du holder på med.
-
Ja men Lille Flor går jo under Hegra, og Hegra har jeg ellers ikke tatt med skiftene fra. Jeg forsto jo ikke at det sto Lille Flor. Det blir muligens gjort senere. Så da blir ikke dette skiftet med under Stjørdal hovedsogn. Har ellers ført alle for det som går under Stjørdal, og Skatval(hver for seg) bortsett fra noen skifter på 1780-tallet som var nesten utvisket
-
Takk for at du slo opp i Stjørdalsboka bind 5 Odd Annar
-
Trenger tydehjelpt til et skifte til i Stjørdal, som var 05.03.1694 etter avdøde Siffurer Larsøn(eller Jonsøn som jeg mener det står i registeret).
http://arkivverket.no/URN:sk_read/24749 ... ull&mode=0
Går greit å tyde arvingene et stykke nedover: Broren Erick Siffuersøn, og Hans Siffersøn som var død og etterlot seg barn: Jonn, Olluf og Jens. Så er det Lars Siffersøn som var død og etterlot seg barn: Marithe og Randi Tora Larsdatter(??). Så var det Søsteren Randi Siffuersdatter, som det ser ut som det står en kommentar på(??) Siffuer står i registeret rett over tidligere Niels Hendricksen, og det er der jeg mener det står Siffuer Jonsøn mens jeg mener det står Larsøn i selve skiftet??
Vold kan være både i Stjørdal hovedsogn og Skatval, men jeg har ført det i dokumentet for Stjørdal hovedsogn.
http://arkivverket.no/URN:sk_read/24749 ... ull&mode=0
Går greit å tyde arvingene et stykke nedover: Broren Erick Siffuersøn, og Hans Siffersøn som var død og etterlot seg barn: Jonn, Olluf og Jens. Så er det Lars Siffersøn som var død og etterlot seg barn: Marithe og Randi Tora Larsdatter(??). Så var det Søsteren Randi Siffuersdatter, som det ser ut som det står en kommentar på(??) Siffuer står i registeret rett over tidligere Niels Hendricksen, og det er der jeg mener det står Siffuer Jonsøn mens jeg mener det står Larsøn i selve skiftet??
Vold kan være både i Stjørdal hovedsogn og Skatval, men jeg har ført det i dokumentet for Stjørdal hovedsogn.
-
Jeg kan se at Hans Siffersens barn Jonn, Olluf og Jens var umyndig med "farbroder" Erick Siffersøn til formynder(helt neders på siden). Var Lars Siffersøns 2 døtre myndige? Kan ikke se noen formynder på dem, men ser heller ikke at det står at de var gift?
God dag Anne Lise.
Måtte ty til Stj.boka igjen, denne gang bind III for Lånke.
Under Hjelsvold side 19 står Sivert Larsen oppført med familie.
Kona Kari Eriksdatter som det også var skifte etter i 1692.
Barn etter de to.
1. John, etterlot seg barna John, Ola og Jens.
2. Lars etterlot seg brna Marit og Kari.
3. Erik
4. Randi
V.h.
Odd Annar
Måtte ty til Stj.boka igjen, denne gang bind III for Lånke.
Under Hjelsvold side 19 står Sivert Larsen oppført med familie.
Kona Kari Eriksdatter som det også var skifte etter i 1692.
Barn etter de to.
1. John, etterlot seg barna John, Ola og Jens.
2. Lars etterlot seg brna Marit og Kari.
3. Erik
4. Randi
V.h.
Odd Annar
- Else Berit Rustad
Så vidt jeg kan se av skifteprotokollen (jeg har ikke sett på registret) er arvingene disse:
Sønn Erich Sifuerssen (sønn av avdøde, ikke bror!)
Sønn Hanss Sifuersens barn: Jon, Oluf og Jenss Hanssønner.
Sønn Laurss Sifuersens barn: Marite og Tore (navnet Randj er strøket) Larssdøttre
Datter Randj Sifuersdatter.
Jeg kan ikke se det står noe annet om formyndere enn det du allerede har nevnt, Anne Lise, og heller ikke noe om Randi var gift eller ikke. Det som jeg leser av skifteprotokollen, stemmer jo ikke helt overens med opplysningene i Stjørdalsboka, da - jeg skjønner ikke helt hvor sønnen John kommer inn og heller ikke hvilken Kari det skulle være som var datter til Lars?
Mvh
Else B.
Sønn Erich Sifuerssen (sønn av avdøde, ikke bror!)
Sønn Hanss Sifuersens barn: Jon, Oluf og Jenss Hanssønner.
Sønn Laurss Sifuersens barn: Marite og Tore (navnet Randj er strøket) Larssdøttre
Datter Randj Sifuersdatter.
Jeg kan ikke se det står noe annet om formyndere enn det du allerede har nevnt, Anne Lise, og heller ikke noe om Randi var gift eller ikke. Det som jeg leser av skifteprotokollen, stemmer jo ikke helt overens med opplysningene i Stjørdalsboka, da - jeg skjønner ikke helt hvor sønnen John kommer inn og heller ikke hvilken Kari det skulle være som var datter til Lars?
Mvh
Else B.
-
Tusen takk for svarene. Jeg forstår ikke hvorfor jeg har skrevet om Erik Siffersøn at han var bror av den det ble holdt skifte etter, siden jeg har skrevet sønn tidligere i dokumentet. Ser du skriver at det var i Lånke ja Odd Annar, og jeg har jo tidligere begynt på et dokument med skifter for Lånke. Så da fører jeg bare over skiftet dit, og så får jeg se om jeg klarer å finne skiftet du nevner på Siffuers kone i 1692 og skrive inn det også der. Blir nok en stund frem i tid til jeg får jobbet skikkelig med skiftene i Lånke.
-
Er enig med deg Else her, og forstår heller ikke hvor sønnen Jon kommer inn eller at Kari Larsdatter skulle være datter av Lars. Sjekket skiftet i 1692 etter Siffuers kone, og ble ikke noe klokere:
Jeg syns det står at det var skifte etter Thore Ericksdatter, og at Lars Siffuersens datter var Thore Larsdatter. Thore kan også være Goro?? Ellers er det jo det samme som skiftet i 1694.
Jeg syns det står at det var skifte etter Thore Ericksdatter, og at Lars Siffuersens datter var Thore Larsdatter. Thore kan også være Goro?? Ellers er det jo det samme som skiftet i 1694.
- Else Berit Rustad
Anne skrev:Jeg syns det står at det var skifte etter Thore Ericksdatter,
Ja, det er slik jeg ser det også. Jeg tror kanskje at bygdebokforfatteren har bommet litt mht tydingen av navnene i disse to skiftene

Mvh
Else B.
-
Ja det tror jeg også. Uansett så er begge skiftene ført inn i mitt dokument for Lånke nå, og det fra 1692 hadde jeg der fra før. Tror jammen jeg oppretter et dokument med skifter for Hegra, og fører inn Niels Hendricksen med familie der(mitt første spørsmål som jeg trodde kanskje var i Stjørdal hovedsogn). Bra det er noen som er bedre kjent med geografien i Stjørdalsområdet enn det jeg er. Blir vel bedre kjent etterhvert nå som jeg bor i Stjørdal
- Helge Bjerkevoll
- Sted: REKDAL
- Kontakt:
Da dette emnet kan være til almen interesse for flere enn de som er innom tydeforumet så er emnet flyttet til Stjørdal. Nye spørsmål vedr. tyding startes i tydeforumet.
mvh Helge Bjerkevoll
http://www.bjerkevoll.net/
http://www.bjerkevoll.net/