Vurdering av slektsbok: "... the Gavle family saga"

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
Knut Frode Kirkemo
Sted: STAVANGER

Vurdering av slektsbok: "... the Gavle family saga"

Legg inn av Knut Frode Kirkemo » 4. desember 2012 kl. 9.32

Jeg ble nylig i USA forevist brokker av boken "Kings and kindred: the Gavle family saga." Forfattere : Karen Gavle Klassen og Carol Gavle, utgitt i 2008, 262 sider, med forespørsel om jeg kunne bidra til en vurdering av troverdighet/kvalitet på verket. Uten å ha tilgang til innholdet i sin helhet er dette selvsagt ikke mulig, jeg kaster derfor spørsmålet ut til forumet for å høre om verket er kjent, og om det finnes synspunkter som jeg kan bringe videre.

Det ser ut til å være en privat utgivelse fra USA. Boken ligger ute på Google books, men har begrenset tilgjengelighet til innholdet herfra.

Boken behandler Gavleslekten (Voss) med slektsmessige knytninger til bl.a. Galtung og Kruckow samt diverse konger og trekker linjer meeget langt bakover til Karl den Store og enda lengre. Må innrømme at skeptikeren i meg snakker veldig høyt..., men altså, er det noen som kjenner denne boken?

dn07176
Sted: TRONDHEIM

Re: Vurdering av slektsbok: "... the Gavle family saga&

Legg inn av dn07176 » 4. desember 2012 kl. 17.32

Det er som du seier heilt uråd å vurdere noko om innhaldet om du ikkje har tilgang til det. Korleis hadde dei tenkt du skulle klare det?

Generelt sett gjer du nok lurt i å vere skeptisk. Det er mykje rart der ut når det gjeld gamle "oppkonstruerte" konge-linjer. Sist eg såg nokon diskusjon på dette tema var vel konklusjonen at om ei slik avstamning ikkje gjekk gjennom Austrått eller utanlandske linjer var det i så fall udokumentert.
Sist redigert av dn07176 den 5. desember 2012 kl. 15.18, redigert 1 gang totalt.

Knut Frode Kirkemo
Sted: STAVANGER

Re: Vurdering av slektsbok: "... the Gavle family saga&

Legg inn av Knut Frode Kirkemo » 5. desember 2012 kl. 10.53

Spørsmålet var vel egentlig om noen i forumet har sett og brukt dokumentet og dannet seg en oppfatning om kvaliteten.

Jeg prøver å få tak i et (pdf) eksemplar, men er absolutt ikke interessert i å betale for det. Ingen suksesss så langt. Min hjemmelsmann i USA har bare fotokopi av noen få sider.

Er forøvrig helt enig med deg.

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»