I forbindelse med denne tråden under Sarpsborg
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... highlight=
vil jeg gjerne be om hjelp til å følge opp et av forslagene som er kommet i forbindelse med letinga etter Hans Severin Olsen:
https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/JSPP-ZPT
Er det mulig å følge ham videre etter denne registreringen i Antwerpen?
Mvh. Kari
Immigrasjon til Antwerpen, Belgia
Moderator: MOD_Emigranter
-
- Sted: Trofors
Re: Immigrasjon til Antwerpen, Belgia
Hei
For litt siden hørte jeg på Sølvi Sogner (f.1932) er professor emerita, Universitetet i Oslo forelese om nordmenn i Amsterdam/Nederland på 1600- og 1700-tallet. Veldig spennende og hun er flink til å formidle. Hun fortalte også en del om fremgangsmåten, dvs. om hvordan man finner frem i arkivene der. Mitt forslag er at du kontakter henne.
Hun har også skrevet en del bøker, blant annet: "Og skuta lå i Amsterdam".
Lykke til.
mvh Kjersti
For litt siden hørte jeg på Sølvi Sogner (f.1932) er professor emerita, Universitetet i Oslo forelese om nordmenn i Amsterdam/Nederland på 1600- og 1700-tallet. Veldig spennende og hun er flink til å formidle. Hun fortalte også en del om fremgangsmåten, dvs. om hvordan man finner frem i arkivene der. Mitt forslag er at du kontakter henne.
Hun har også skrevet en del bøker, blant annet: "Og skuta lå i Amsterdam".
Lykke til.
mvh Kjersti
-
Takk for tipset!
Mvh. Kari
Mvh. Kari
-
Jeg har fått svar fra Sølvi Sogner som dessverre ikke kan hjelpe. Hennes kjennskap er til Amsterdam og 16- og 1700tallet.
Hun foreslår at jeg går til mitt nærmeste arkiv. Det er 40 mil unna, så jeg får se om jeg kan finne et alternativ.
Mvh. Kari
Hun foreslår at jeg går til mitt nærmeste arkiv. Det er 40 mil unna, så jeg får se om jeg kan finne et alternativ.
Mvh. Kari
- Vidar Sigurd Øverlie
- Sted: LARVIK
Hei Kari,
Jeg har prøvd å lete litt etter denne karen, men har ikke klart å finne en opplagte kandidat. Det er mange Hans Olsen født rundt 1858, men det mangler nok informasjon til å knytte de til han du leter etter. Kanskje det kan være verdt et forsøk å legge inn en etterlysning på et forum for belgisk genealogi. DIS har laget en oversikt over belgiske ressurser:
http://www.disnorge.no/genress/index.ph ... ri&kid=217
mvh
Vidar
Jeg har prøvd å lete litt etter denne karen, men har ikke klart å finne en opplagte kandidat. Det er mange Hans Olsen født rundt 1858, men det mangler nok informasjon til å knytte de til han du leter etter. Kanskje det kan være verdt et forsøk å legge inn en etterlysning på et forum for belgisk genealogi. DIS har laget en oversikt over belgiske ressurser:
http://www.disnorge.no/genress/index.ph ... ri&kid=217
mvh
Vidar
Hei
her er noen papirer om Hans Severin i Antwerpen på FS
Belgium, Antwerp, Police Immigration, 1840-1930
nr. 89207-89317, 1897
Image of 871
side 521-533
Mvh
Finn
her er noen papirer om Hans Severin i Antwerpen på FS
Belgium, Antwerp, Police Immigration, 1840-1930
nr. 89207-89317, 1897
Image of 871
side 521-533
Mvh
Finn
-
Mange tusen takk Finn for dette funnet. Veldig dyktig gjort.
Det er "min" Hans Severin som her blir omtalt. Nå må jeg ta fram fransken og det jeg måtte ha av hollandsk og finlese. Carette var tydeligvis hans kones navn, ikke et skipsnavn
Han var sjømann, stuert, og jeg finner et par opplysninger som gjør at det kanskje går an å nøste bakover i livet hans, en adresse i Fredrikstad og en dato ang. en attest ? fra Sarpsborg.
Pleier å si at det meste kommer for en dag, men denne gåten trodde jeg ikke det var løsning på. Takk til alle dyktige hjelpere som har holdt letinga i gang!
Mvh Kari
Det er "min" Hans Severin som her blir omtalt. Nå må jeg ta fram fransken og det jeg måtte ha av hollandsk og finlese. Carette var tydeligvis hans kones navn, ikke et skipsnavn

Han var sjømann, stuert, og jeg finner et par opplysninger som gjør at det kanskje går an å nøste bakover i livet hans, en adresse i Fredrikstad og en dato ang. en attest ? fra Sarpsborg.
Pleier å si at det meste kommer for en dag, men denne gåten trodde jeg ikke det var løsning på. Takk til alle dyktige hjelpere som har holdt letinga i gang!
Mvh Kari