Hvordan fungerer de forskjellige programmene.

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
gj06134
Sted: AUKLANDSHAMN

Hvordan fungerer de forskjellige programmene.

Legg inn av gj06134 » 29. oktober 2012 kl. 9.02

Hei
Jeg var såvidt innom legacy i 2008 og registrerte endel dengang. Deretter ble det full stopp og i dag husker jeg ikke brukernavn eller noe. Datamaskin er også i mellomtiden byttet ut til Mac og iPad. Sitter på en endel informasjon om slektene bakover. Skriftlige nedtegnelser der noe ligger her og noe der. Nå vil jeg systematisere dette og få det skikkelig på plass før det blir for sent.

Det som jeg nå lurer på er:
Kan jeg på noen måte finne igjen det jeg hadde i legacy? (Ikke betalingsversjon)

Ved registrering i de forskjellige programmene så leser jeg meg til at treet er synlig for andre?Jeg har endel personlig informasjon som jeg ikke ønsker alle skal ha tilgang til, samtidig som jeg forstår hensiktmessigheten av å kunne se andres grener for å hjelpe hverandre videre. Er det mulig å registrere " åpent for alle" og "kun for meg".

Kan legacy brukes på Mac/iPad? Dersom ikke så må jeg finne et annet godt program. Ser noen blir nevnt med forskjellige for og bakdeler, men går litt i surr i de forskjellige trådene så tar derfor sjansen på å spør om anbefalinger av de forskjellige programmene selv om dette er gjort flere ganger tidligere.

Finnes det program som skiller privat/offentlig og som er lett forståelig og som kan lages album med bilder og trær som er kompatibelt med Mac/iPad?

Husker svært lite av legacy, da dette kun var en kort periode jeg holdt på med, så anbefaling av et lettfattelig program med mange funksjoner tas mot med takk ;-)

Brukeravatar
dn04977
Sted: SØVIK
Kontakt:

Re: Hvordan fungerer de forskjellige programmene.

Legg inn av dn04977 » 29. oktober 2012 kl. 9.49

Heisann

Lena skrev:Hei
Jeg var såvidt innom legacy i 2008 og registrerte endel dengang. Deretter ble det full stopp og i dag husker jeg ikke brukernavn eller noe. Datamaskin er også i mellomtiden byttet ut til Mac og iPad. Sitter på en endel informasjon om slektene bakover. Skriftlige nedtegnelser der noe ligger her og noe der. Nå vil jeg systematisere dette og få det skikkelig på plass før det blir for sent.

Det som jeg nå lurer på er:
Kan jeg på noen måte finne igjen det jeg hadde i legacy? (Ikke betalingsversjon)

Kan legacy brukes på Mac/iPad? Dersom ikke så må jeg finne et annet godt program. Ser noen blir nevnt med forskjellige for og bakdeler, men går litt i surr i de forskjellige trådene så tar derfor sjansen på å spør om anbefalinger av de forskjellige programmene selv om dette er gjort flere ganger tidligere.

Svarer litt på Legacy delen eg :D

Om du ikkje har backup frå din gamle maskin/eller tilgang på den så vil du ikkje finne igjen dine data frå den gangen. Legacy lagrer kun på den lokale maskina, ikkje i skyen.

Legacy kan i utgangspunktet ikkje brukast på Mac. Vil du bruke Legacy på Mac'en må du installere ekstra programvare på Mac'en.

Mvh
Ingmar 8)
mvh Ingmar Seth

Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/

Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/

Brukeravatar
dn18596
Sted: Sverige
Kontakt:

Legg inn av dn18596 » 29. oktober 2012 kl. 9.53

Det du har registrert i Legacy. Har du eller tilgang til den maskinen du brukte? I så fall er det enkelt, gjør en GEDCOM fil (Arkiv-Eksport) så kan du flytte dine data till ett annet system.

På siden til legacyfamilytree.com ser du att går å kjøre Legacy på Mac, men personlig ville jeg brukt ett program som er gjort for operativsystemet.

Om du ikke har den gamle PCen, men en backup fra den og kan låne en vanlig PC, last ned Legacy, det er gratis, les tilbake backup filen og gjør så GEDCOM eksport.

Når det gjeller lagring av data på Internet så velg en løsning der du har kontroll over dine egne data og ikke gir bort retten til dem (altså ikke Geni, Ancestry og andre som bare er ute etter å tjene penger). I det programmet (TNG) jeg og mange andre har kan du selv velge vad andre kan få se og vad du vil vise for hele verden. Du betaler en engangsavgift for programmet og må ha webhotel og egen webadresse. I Sverige koster det ca 300 kr/år og da har du egen e-post og mye annet bra også.

Lykke till med ditt valg, du får sikkert flere gode råd her.
Vennlig hilsen
Niels

dn24975
Sted: OSLO

Legg inn av dn24975 » 29. oktober 2012 kl. 11.03

To anerkjente programmer for Mac er Reunion og Gramps.

Reunion er såvidt jeg vet både lett og bruke og har bra med funksjoner. Programmet har (relativt sett) høy pris, ca 600 kr.

Gramps for Mac har ingen lisenskostnad, og er svært rikt på funksjoner. Ikke alle vil oppleve Gramps som lettfattelig å bruke.

gj06134

Legg inn av gj06134 » 29. oktober 2012 kl. 11.18

Takk for svar hittil. Er ikke hjemme og sitter med iPad nå. Det ser ut til at den ikke kan laste ned disse programmene så da må jeg smøre meg med tålmodighet til jeg er hjemme igjen. Hadde håpet å finne et program som kunne brukes på tvers av Mac og iPad slik at ledig tid kunne nyttes selv om en ikke er hjemme.

Gamle dataen er nok ikke tilgjengelig. Hadde totalkrasj uten backup på noe. (Har tatt lærdom av det)

Vil se nærmere på både reunion og gramps. Skjønner det slik at gramps har enda flere funksjoner, men kan være vanskeligere å bruke enn reunion? Kan en legge inn bilder i begge?

Brukeravatar
Jan Olav Skaug
Sted: SVINGVOLL
Kontakt:

Legg inn av Jan Olav Skaug » 29. oktober 2012 kl. 11.58

Last ned prøveversjon av flere programmer og registrer 20 - 30 personer. Test ulike funksjoner og se hva du liker best.
Alle moderne slektsprogrammer kan lagre bilder, video og lydfiler.

Her er lenker til hjemmeside for de mest aktuelle på Mac:
Reunion http://www.leisterpro.com/
Mac Family Tree http://www.syniumsoftware.com/macfamilytree/
Gramps https://sourceforge.net/projects/gramps ... ble/3.3.2/

Reunion og Mack Family Tree har også versjoner for iPhone/iPad som kan synkroniseres mot Mac-en.

Mvh
Jan Olav

Brukeravatar
Heidi Sitara Fjeldvig
Kontakt:

Legg inn av Heidi Sitara Fjeldvig » 29. oktober 2012 kl. 20.22

Det finnes flere programmer på Mac:
Reunion: ligner en del på Legacy. greit å bruke, har alle de vanligste funksjonene. Det finner en brukergruppe i Oslo, og du kan få programmet på norsk. Reunion har en egen versjon for iPad, slik at du kan flytte data mellom dem. De fleste Mac-brukere bruke Reunion, men jeg tror det er like mye fordi man velger det som andre bruker, og ikke nødvendigvis fordi det er det beste.

Mac Family Tree: Dette også er greit program, vet om et par som bruker det, og har brukt det litt selv. Finnes på norsk. Har 2 iPadversjoner: en til å se data på iPad, og en "fullversjon", der du også kan endre/oppdatere opplysninger. Begge kan brukes med synkronisering mot Mac.
Finnes ingen brukergruppe.

Både Reunion og Mac Family Tree utmerker seg med veldig fine utskrifter (tavler og diagrammer)

Familytree Maker: lages av ancestry.com. Finnes bare på engelsk. Veldig bra program det også. Har stort set de samme funksjonen som de andre to. Kan kobles mot ancestry.com og synkronisere trær mellom Mac og ancestry.com. Du bestemmer selv om trærne skal være tilgjengelig for andre eller ikke. Utskriftene er ikke så veldig spennende.

Alle programmene kan importere/eksportere gedcom, og håndterer bilder, video, skannede dokumenter, lydfiler etc.

Gramps kjenner jeg ikke, så det må du eventuelt teste ut selv. Vet flere som bruker det og som er kjempefornøyd. Jeg synes brukergrensesnittet er litt "80-talls", men ellers helt sikker ok.

Det finnes også et "nytt" program: Heredis. Dette er egentlig et gammelt program som er blitt helt revitalisert og kommet ut i ny og fresh utgave. Så vidt jeg vet bare på engelsk. Veldig delikat og fint brukergrensesnitt, og veldig kule utskifter. Trær med bakgrunnsbilder og flott utformet.
Jeg kjenner ingen som bruker det, men jeg har en versjon som jeg kikker innom av og til, mest for å følge med.
Heidi Sitara

slekt.fjeldvig.no

dn24975

Legg inn av dn24975 » 30. oktober 2012 kl. 8.57

Heidi skrev:
Gramps kjenner jeg ikke, så det må du eventuelt teste ut selv. Vet flere som bruker det og som er kjempefornøyd. Jeg synes brukergrensesnittet er litt "80-talls", men ellers helt sikker ok.

Her blandes det kanskje sammen med Brother's Keeper (Windows-program)? Gramps har ikke noe utpreget gammeldags design i mine øyne:

Bilde

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 30. oktober 2012 kl. 9.18

Intet av det som direkte vises på foranstående bilde synes å ha noe med Brother's Keeper å gjøre, så jeg ser ikke helt grunnlaget til påstanden "gammeldags"

gj06134

Legg inn av gj06134 » 31. oktober 2012 kl. 17.59

Takk for svarene. Jo mer jeg leser, jo mer i tvil om valget blir jeg. Men... Har for tiden svært ustabilt nett + at jeg reiser endel. Skulle egentlig hatt både for pc, Mac og iPad slik at jeg hadde tilgang til både det ene og det andre avhengig av hvor jeg er.

Siden nettleverandøren er ustabil for tiden, har jeg lastet ned mobfamilytree for å starte registrering på iPad. Den kommer jeg på nett med via mobilen uansett hvor jeg er. Kan da knytte dette opp mot iMac senere når nettforbindelsen er ok. Deretter tenker jeg også registrere meg på ancestry da jeg forstår det slik at dette er tilgjengelig både på pc og Mac. Da kan jeg registrere korte opplysninger på ancestry uavhengig om det er pc eller mac, for deretter skrive dem skikkelig inn i familytree ved anledning. Høres dette ut som en god plan, eller er jeg helt på villspor her?

Har også kikket på phpgedview og noen andre, men hver gang jeg leser om et nytt program tenker jeg at "dette ser bra ut", leser så kommentarer på forum, der + og - sider kommer frem og blir i tvil igjen. Jeg må jo begynne en plass snart ;-)

Brukeravatar
Heidi Sitara Fjeldvig
Kontakt:

Legg inn av Heidi Sitara Fjeldvig » 31. oktober 2012 kl. 18.14

Her ble jeg litt forvirret: mener du MacFamilyTree eller FamilyTree Maker (anscstry.com sitt program?).

MacFamillyTree har både for Mac og iPad, men ikke for PC.

FamilyTree Maker har både for PC, Mac og iPad, men du kan ikke bruke samme databasefil for PC og for Mac. Du må konvertere ("oversette") dataene hvis du skal flytte dem mellom PC og Mac. Det finnes et eger program som gjør det. Jeg ville heller ikke tatt for gitt at det går helt smertefritt, med mindre det har skjedd noe nytt siden jeg tester et for noen mnd siden.

Hvis jeg var deg ville jeg ha lastet ned de programmene du vil teste (demoversjoner), prøve dem litt, se hvodan de funker, f.eks på Mac hvis det er det du vil satse på.
Så eksporterer du dataene ut på en gedcom, importerer inn i neste program, slik at du får testet gedcomfilene også. Så tester du neste osv.

Både MacFamilyTree, Familytree Maker og Reunion på Mac har iPad-versjoner.
Bare Reunion og MacFamilyTree er på norsk
Bare FamilyTree MAker kan kobles direkte mot ancestry.com. Men det behøver ikke være noe problem. Du kan eksportere ut data via gedcom fra de andre også, og laste opp på ancestry.com

Bare begynn et sted, prøv ut, så merker du etterhvert hva du liker best..
Heidi Sitara

slekt.fjeldvig.no

Brukeravatar
Heidi Sitara Fjeldvig
Kontakt:

Legg inn av Heidi Sitara Fjeldvig » 31. oktober 2012 kl. 18.19

Asbjørn skrev:Her blandes det kanskje sammen med Brother's Keeper (Windows-program)? Gramps har ikke noe utpreget gammeldags design i mine øyne:

Ok, legger meg flat, det må ha skjedd litt siden jeg tittet på det. No offence!
Heidi Sitara

slekt.fjeldvig.no

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 31. oktober 2012 kl. 18.54

Generlet bør en studere de program man uttaler seg om og ikke leve på fordoms historier.

Dataverden går fremover og det samme gjør også slektsprogrammene. :shock:

gj06134

Legg inn av gj06134 » 31. oktober 2012 kl. 19.08

Jeg mener macfamilytree for iPad. Den kan lastes ned uten først og være installert på Mac, og det forstod jeg at de andre ikke kunne. Ren praktisk tankegang, siden husnettet for tiden ikke er helt oppe å går. De andre for iPad forstår jeg må være installert på hovedmaskin i forkant?

Ancestry var tenkt som et lett tilgjengelig plass å notere, bruke som oppslagsside og skrive av fra inn på macfamilytree.

Hva er gedcom?

Brukeravatar
Heidi Sitara Fjeldvig
Kontakt:

Legg inn av Heidi Sitara Fjeldvig » 31. oktober 2012 kl. 22.23

Må du slappe av og trekke inn klørne Otto. Hvis det er noe vi ikke trenger her så er det moralprekener.
Heidi Sitara

slekt.fjeldvig.no

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 31. oktober 2012 kl. 23.22

Jeg slapper meget godt av.

Det vi ikke trenger er antagelser og uklarheter som ikke har kontakt med virkeligheten.
Man bør lese og studere det man referer til før man kommer med antagelser.

Jeg kommenterte dette ut fra det som ble sagt og det er den som sier det som står ansvarlig. At andre i tillegg blander seg i saken får stå opp til den; denne gang har du fortsatt på dette og derfor gir jeg dette tilsvaret. Blir det stille med dette, skal jeg også tie stille. Det bestemmer du. :?
Sist redigert av Otto Jørgensen den 1. november 2012 kl. 10.11, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Heidi Sitara Fjeldvig
Kontakt:

Legg inn av Heidi Sitara Fjeldvig » 1. november 2012 kl. 7.40

Otto: Sånn, hvis du er ferdig med å sparke til en som har lagt seg flat og bedt om unnskyldning (igjen: unnskyld Grampsfolk! :oops: ), så avslutter vi den tråden.

Lena:
Gedcom er et filformat for utveksling av data mellom ulike slektsprogrammer. Det er en internasjonal standard for hvordan data skal organiseres i en fil. Det som kan være utfordringen er vel kanskje at ikke alle leverandørene er like "tro" mot standarden, men legger inn sine egne små varianter.

Selv om ikke gedcom er perfekt, så funker det stort sett ganske bra.
Jeg tester ut gedcom-formatene mellom programmene på Mac stort sett hele tiden og gir tilbakemeldinger til leverandørene når jeg finner noe. Noen ganger fikser de det, andre ganger skylder de på hverandre. Det blir faktisk stadig bedre, men små feil kan fortsatt oppstå. Man bør derfor sjekke dataene nøye hvis man skal gå over fra et program til et annet.

De andre iPad-programmene kan også lastes ned direkte og installeres fra Apple Store, men det er riktig at de ikke er fullverdige programmer, dvs at de ikke kan brukes alene. De fungerer best når man synker mellom iPad og Mac, fordi de har begrenset funksjonalitet. Bortsett fra MacFamilyTree-appen (MobileFT Pro), som er en fullverdig app.

Jeg glemte å si at det finnes et iPadprogram også for Heredis, det har jeg ikke testet ut noe særlig. Det er bare på fransk og engelsk, og dessverre ikke på norsk.

Håper du finner en god løsning, det er fint hvis du melder inn her når du har testet ut litt, så kan andre også ta del i erfaringene dine :P
Heidi Sitara

slekt.fjeldvig.no

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 1. november 2012 kl. 8.16

Må si at jeg ikke føler jeg har sparket til noen ligger nede :shock: i dette tilfellet. I grunnen burde det ikke ha kommet noen reaksjon etter at jeg påpekte forholdet, men man klarte jo å følge opp med flere :( og det fortsetter i stedet for å lukke skriveredskapen.

gj06134

Legg inn av gj06134 » 1. november 2012 kl. 11.37

Tusen takk for utfyllende svar her.

Gedkom er da et filprogram som jeg bør ha/laste ned i tillegg til et slektsprogram? (Beklager det som sikkert er helt basic kunnskap for dere andre her. Jeg er virkelig grønn på dette, foreløpig.)

Dropper Ancestry i første omgang.

Noen som kan si noe om phpgedview?

Brukeravatar
Jan Olav Skaug
Sted: SVINGVOLL
Kontakt:

Legg inn av Jan Olav Skaug » 1. november 2012 kl. 11.41

gj06134

Legg inn av gj06134 » 1. november 2012 kl. 11.54

Takk for lenkene :)

Brukeravatar
dn04977
Kontakt:

Legg inn av dn04977 » 1. november 2012 kl. 12.00

Heisann

Kort fortalt: Gedcom er ein del av "alle" slektsprogram. Altså noko som du ikkje trenger å tenke på å laste ned :D

Mvh
Ingmar 8)
mvh Ingmar Seth

Brukeravatar
dn04977
Kontakt:

Legg inn av dn04977 » 1. november 2012 kl. 12.08

Hei igjen

Og når det gjelder lagring av data på internett så er det som Niels skriver i innlegg nr. 3 eit alternativ som heiter TNG.

Når du først har fått sett opp TNG så er det enkelt å bruke, det er då mange muligheiter for deling av data der. Du kan feks lett dele tilgangen til å legge inn nye data med andre, der det er du som bestemmer hvem som skal kunne gjere dette (Passord beskytta)

TNG finn du her: http://lythgoes.net/genealogy/software.php

Som eit eksempel kan du sjå min TNG side her: http://ingmarseth.net/

Lykke til med dine valg.

Mvh
Ingmar 8)
mvh Ingmar Seth

gj06134

Legg inn av gj06134 » 1. november 2012 kl. 13.00

Ingmar: Takk for forklaringen angående gedkom. Det løste en floke i hodet mitt :lol:

Jeg er svært imponert over siden din og vil se nærmere på TNG.

gj06134

Legg inn av gj06134 » 1. november 2012 kl. 16.11

Niels skrev: I det programmet (TNG) jeg og mange andre har kan du selv velge vad andre kan få se og vad du vil vise for hele verden. Du betaler en engangsavgift for programmet og må ha webhotel og egen webadresse. I Sverige koster det ca 300 kr/år og da har du egen e-post og mye annet bra også.

Har kikket på TNG nå og har litt spørsmål. Blir webhotel og webadresse automatisk laget for meg ved registrering eller er dette noe som jeg må ha kunnskap om hvordan gjøres?

Ser også at det står at webserver må støtte noe som heter PHP og MySQL. Hvordan finner jeg ut om den støtter dette?

Jeg synes sidene der er svært fine, men nøler med å kjøpe programmet da jeg er usikker på om jeg har datakunnskap nok til å bruke det. (Kan ikke finne noen prøveversjon)

Jeg har forøvrig en annen hjemmeside på nett. Det eneste som trengtes der var å velge maler for deretter lime inn bilder og tekst. Fungerer TNG på samme måte eller må en ha mer datakunnskap?

Har jeg forstått rett når jeg tror at TNG kan brukes uavhengig av om en jobber fra Mac eller PC?

Brukeravatar
dn18596
Kontakt:

Legg inn av dn18596 » 1. november 2012 kl. 18.13

For å svare på ditt siste spørsmål først. Du har rett, TNG administreres ved hjelp av din Webleser, jeg bruker for det meste Linux.

Om du har en hjemmeside på nett, så har du domene og webhotell (regner jeg med). Da er spørsmålet om ditt webhotell har støtte for PHP og MySqL. Spør kundesupport så får du sikkert svar.

Det er litt arbeid med å installere TNG. Det er bra beskrivinger, skritt for skritt og mulighet å stille spørsmål. Det er jo også flere her som har erfaring og gjerne deler med seg.

Det att det ikke er prøveversjon kommer av att det ikke er noe kopierings beskyttelse. Jeg skulle altså kunne sende deg mine filer som du skulle kunne installere på ditt webhotell. Men med så rimelig engangspris, så gjør men seg ikke den utjenesten. Det er jo bra att han som driver dette får penger til videreutvikling.

gj06134

Legg inn av gj06134 » 1. november 2012 kl. 18.33

Takk for svar igjen.

Jeg har såvidt jeg vet ikke eget hotell og domene i forbindelse med hjemmesiden som jeg har. Det vil si, mulig det er i den ferdige pakken som de tilbyr? Det fungerer slik at en betaler, logger seg inn og starter velge maler osv. Eksempler på adressen til de forskjellige folks hjemmesider blir- egenvalgt navn + f eks 123hjemmeside.no eller dinstudio.no

De tingene jeg spør om, har jeg ikke måttet finne ut av tidligere i forbindelse med den hjemmesiden jeg har. Imidlertid så antar jeg at det følger med bruksanvisning til hvordan dette skal gjøres ved bestilling av TNG?

Brukeravatar
dn18596
Kontakt:

Legg inn av dn18596 » 1. november 2012 kl. 19.01

Jeg sender deg en PM senere ikveld.

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»