Johanne Andersdatter, død i 1843
Moderator: MOD_Nord-Trøndelag
Johanne Andersdatter, død i 1843
Jeg greier ikke å finne ut opphaven til ei Johanne Andersdatter, og søker derfor litt hjelp med å finne ut hvilke kilder jeg kan bruke for å finne ut så meget informasjon som er mulig å finne. Ifølge til bygdebøkene skal hun være født i 1793. Da hun dør 6. april 1843 oppgis alderen til henne være 49 år, og jeg har sporet henne til Hegra og Skatval.
Johanne ble ifølge bygdebøkene gift med følgende menn:
1. En Håkon Olafsen Røkke, som hun ble gift med på Hegra 12. november 1821. De hadde ei sønn, Olaf, som ble født 11. september 1823, trolig på Hegra.
2. Torsten Johansen, som hun ble gift med på Skatval 28. mars 1831. De fikk to datterer, Helene (1832-1906), som jeg stemmer fra, og Marte (født og død i 1837); og begge ble fødte i Steinvik. Torstein ble gift igjen med ei Berit Johansdatter, og døde allerede 28. april 1845, også i Steinvik.
Jeg har ikke tillstrekkelig med erfaring for å vete hvor jeg kan lete videre, men vil veldig gjerne finne opphaven til denne dame. Jeg vil enda tro at hun muligens også ble født og døpt på Skatval, da opphaven til henne ikke angis i bygdebøkene etter hva jeg har sett. De ganger som opphaven er helt ukjent, er det vanligst at dette angis. Når jeg ville søke etter fødselsnotisen til henne selv, så kunne jeg ikke finne rett kirkebøker å søke i, og jeg kan ikke se at det finnes noen fødselsnotiser for Skatval ved denne tiden.
Johanne ble ifølge bygdebøkene gift med følgende menn:
1. En Håkon Olafsen Røkke, som hun ble gift med på Hegra 12. november 1821. De hadde ei sønn, Olaf, som ble født 11. september 1823, trolig på Hegra.
2. Torsten Johansen, som hun ble gift med på Skatval 28. mars 1831. De fikk to datterer, Helene (1832-1906), som jeg stemmer fra, og Marte (født og død i 1837); og begge ble fødte i Steinvik. Torstein ble gift igjen med ei Berit Johansdatter, og døde allerede 28. april 1845, også i Steinvik.
Jeg har ikke tillstrekkelig med erfaring for å vete hvor jeg kan lete videre, men vil veldig gjerne finne opphaven til denne dame. Jeg vil enda tro at hun muligens også ble født og døpt på Skatval, da opphaven til henne ikke angis i bygdebøkene etter hva jeg har sett. De ganger som opphaven er helt ukjent, er det vanligst at dette angis. Når jeg ville søke etter fødselsnotisen til henne selv, så kunne jeg ikke finne rett kirkebøker å søke i, og jeg kan ikke se at det finnes noen fødselsnotiser for Skatval ved denne tiden.
Sist redigert av gj14758 den 13. oktober 2012 kl. 14.50, redigert 1 gang totalt.
-
- Sted: TRONDHEIM
Re: Skatval: Opphaven til ei Johanne Andersdatter, død i 184
Vielse nr 3:
Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Stjørdal, Ministerialbok nr. 709A10 (1820-1832), Ekteviede 1831, side 373.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-334
Jeg mener det under fødested står "fød paa Frosten" (Frosta i Nord-Trøndelag).
Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Stjørdal, Ministerialbok nr. 709A10 (1820-1832), Ekteviede 1831, side 373.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-334
Jeg mener det under fødested står "fød paa Frosten" (Frosta i Nord-Trøndelag).
Mvh Astrid
Fantastisk! Du fant noe som jeg ikke har sett. Da må det nok være i Frosta som en skal lete for å finne henne. Det er litt svært å finne rett kvinne når det ikke finnes noen informasjon om hva faderen het, men ellers kanskje folketellingen kan gi noe?
-
Om Torsten Johnsen står det at han er "fød Fiskvig" (tror jeg), hans far er John Johnsen.
Mvh Astrid
Nå mente jeg faderen til Johanne, for hva gjelder Torstens opphav er jeg grei. Han er fra Fiskvik på Skatval, og sønn av Johan Johansen og Marie Johansdatter. Om Johannes far finnes det ikke mer informasjon enn at faderen heter Anders, og det går jo å se på etternavnet hennes.
- Else Berit Rustad
-
Vielse (Johanna Andersdatters første ektskap med Haagen Olsen Fløan) 12 /11-1821 (nr 44) er hun oppgitt å være 26 1/2 år:
Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Hegra i Stjørdal, Ministerialbok nr. 709A09 /4 (1820-1821), Ekteviede 1821, side 31.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-26
Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Hegra i Stjørdal, Ministerialbok nr. 709A09 /4 (1820-1821), Ekteviede 1821, side 31.
Mvh Astrid
-
Takk Else.
Til Johan vil jeg si at det ikke er særlig lurt å opprette et nytt tema her uten å vise til tilsvarende tema på Brukerforum.
Sist redigert av Astrid Ryen den 16. oktober 2012 kl. 11.44, redigert 1 gang totalt.
Mvh Astrid
Jeg syntes det var best å etterlyse henne på to forskjellige steder, for å øke sjansene til å få hjelp med å finne henne, men skulle kanskje ha oppgitt dette når jeg begynte å etterlyse henne her.
Unnskyld!
Vedrørende Johanne: virker som at vi har tre mulige fødesteder til henne - Skatval, Hegra og Frosta. Hun ble gift og bodde i Hegra og Skatval, men det er Frosta som er angitt når hun blir gift andre gang. Problemet er igjen hvordan man skal kunne være sikker på at den man finner i dåpsnotisene er riktig person, med navn som er så vanlige. Det gjelder ju også informasjon som er hentet ur folketellingen også, og da blir det litt problematisk!
Unnskyld!
Vedrørende Johanne: virker som at vi har tre mulige fødesteder til henne - Skatval, Hegra og Frosta. Hun ble gift og bodde i Hegra og Skatval, men det er Frosta som er angitt når hun blir gift andre gang. Problemet er igjen hvordan man skal kunne være sikker på at den man finner i dåpsnotisene er riktig person, med navn som er så vanlige. Det gjelder ju også informasjon som er hentet ur folketellingen også, og da blir det litt problematisk!
- Paul Johan Hals
Astrid skrev:Vielse (Johanna Andersdatters første ektskap med Haagen Olsen Fløan) 12 /11-1821 (nr 44) er hun oppgitt å være 26 1/2 år:
I siste rubrikken mener jeg det står: NB! Hører til Skatval. Det tyder vel på at Johanne var derfra? Var det ikke slik at de vanligvis ble viet der bruden kom fra (hvis hun ikke hadde vært gift tidligere). Det er i hvertfall der jeg ville lett først.
Mvh Paul
- Paul Johan Hals
Det er ei Johanne som ble døpt i Skatval 27. februar 1795. Men jeg får ikke farens navn til å være Anders. For meg ser det ut som det står Greis. Legger likevel ut link til siden.
Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Stjørdal, Ministerialbok nr. 709A06 (1781-1797), Kronologisk liste 1795, side 408-409.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-209
Mvh Paul
Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Stjørdal, Ministerialbok nr. 709A06 (1781-1797), Kronologisk liste 1795, side 408-409.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-209
Mvh Paul
-
Johanna Andersdatter Hammersgjerdet konfirmert i Skatval 1809 nr 13:
Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Stjørdal, Ministerialbok nr. 709A07 (1797-1815), Kronologisk liste 1809, side 370-371.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-199
Jeg fant ingen Johanna Andersdatter konfirmert i Frosta/Åsen.
Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Stjørdal, Ministerialbok nr. 709A07 (1797-1815), Kronologisk liste 1809, side 370-371.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-199
Jeg fant ingen Johanna Andersdatter konfirmert i Frosta/Åsen.
Mvh Astrid
-
Se denne dåpen i Levanger 1794, nest nederst til venstre:
Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Alstadhaug i Skogn, Ministerialbok nr. 717A02 /1 (1783-1809), Fødte og døpte 1794, side 61.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-63
Uekte Johanna. Mora er Anne Iversdatter fra Baklandet (Trondheim) og faren er Anders Gabrielsen på gården Leangen i Åsen. "Besvangrelsen" skjedde i Åsen.
Denne Johanna Andersdatter 7 år tror jeg jeg befinner seg som tjener på gården Leangen Over i 1801:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =2298#ovre
Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Alstadhaug i Skogn, Ministerialbok nr. 717A02 /1 (1783-1809), Fødte og døpte 1794, side 61.
Uekte Johanna. Mora er Anne Iversdatter fra Baklandet (Trondheim) og faren er Anders Gabrielsen på gården Leangen i Åsen. "Besvangrelsen" skjedde i Åsen.
Denne Johanna Andersdatter 7 år tror jeg jeg befinner seg som tjener på gården Leangen Over i 1801:
Mvh Astrid
-
Anders Gabrielsen Leangen var ifølge bygdebok for Åsen født 1771, sønn av Gabriel Gabrielsen Leangen (1708-78) og Gjertrud Andersdattter (1733-1806), gift andre gang med Arnt Jensen fra Kvamman i Frosta.
Det er hos disse folkene Johanna Andersdatter var tjener i 1801
Det er hos disse folkene Johanna Andersdatter var tjener i 1801
Mvh Astrid
-
Anders Gabrielsen Leangen ble i følge bygdebok for Åsen gift 1798 med Gjertrud Andersdatter Fonnåen, de flyttet ut til Bjørnør i 1804.
Her i Åsen i 1801:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =1714#ovre
Anders Gabrielsens uekte datter Johanna er ikke nevnt i bygdeboka, ikke så merkelig ettersom hun ble døpt i Levanger.
Her i Åsen i 1801:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =1714#ovre
Anders Gabrielsens uekte datter Johanna er ikke nevnt i bygdeboka, ikke så merkelig ettersom hun ble døpt i Levanger.
Mvh Astrid
Dette er hva jeg finner om Anders Gabrielsen i Bjørnørfolket, omtalt under gården Hofstad, lnr 83 ( bnr7) i Roan, bind 3 s 314
Anders Gabrielsen ( ca 1771-1828)
gm Gjetrud Pedersdatter ( ca 1778-1817)
1818 gm Kirsten Olsdatter Mlehus ( ca 1780-1856)
Både Anders og hans to koner er inflytter til Bjørnør, og det er ikke noe som viser hvor de kom fra. I 1820 er det en Gabriel Gabrielsen Hopstad som var fra Frosta prestegjeld. Dette kan være en bror, og det kan peke på hvor Anders kom fra. Siste kona Kirsten skal være fra Flå. Første gang er Anders nevnt på Øverdal i 1804. Det er skifte etter første kona i 1820 og da er det opgitt to sønner Gabriel 22år, og Ole 18 år. I dette skifte var nettoformuen 411spd. Boet omfatta 1/6 av Hofstad og 1/2 av Øverdal. Anders døde i 1828, og enka Kirsten vart i 1830 oppatgift med Christian Holterman Antonsen Linbak.
Barn.
1. Gabriel f ca 1798, ukjent sted, g 1829 med Olava Olsdatter Fjorden.
2. Peder f ca 1801, død 1808 7 år gammel.
3. Ole f 1803, konf 1819, omkom på sjøen 13.3.1830 sammen med Elev Pedersen Hopstad. Han hadde en sønn Peder f 1825 Momyr plass, Osen.
4. Gjetrud Andersdatter f 1806 Øverdal, død 1814 8 år gammel
5. Petter f 1808, Øverdal d 1817 på Hofstad
Anders Gabrielsen ( ca 1771-1828)
gm Gjetrud Pedersdatter ( ca 1778-1817)
1818 gm Kirsten Olsdatter Mlehus ( ca 1780-1856)
Både Anders og hans to koner er inflytter til Bjørnør, og det er ikke noe som viser hvor de kom fra. I 1820 er det en Gabriel Gabrielsen Hopstad som var fra Frosta prestegjeld. Dette kan være en bror, og det kan peke på hvor Anders kom fra. Siste kona Kirsten skal være fra Flå. Første gang er Anders nevnt på Øverdal i 1804. Det er skifte etter første kona i 1820 og da er det opgitt to sønner Gabriel 22år, og Ole 18 år. I dette skifte var nettoformuen 411spd. Boet omfatta 1/6 av Hofstad og 1/2 av Øverdal. Anders døde i 1828, og enka Kirsten vart i 1830 oppatgift med Christian Holterman Antonsen Linbak.
Barn.
1. Gabriel f ca 1798, ukjent sted, g 1829 med Olava Olsdatter Fjorden.
2. Peder f ca 1801, død 1808 7 år gammel.
3. Ole f 1803, konf 1819, omkom på sjøen 13.3.1830 sammen med Elev Pedersen Hopstad. Han hadde en sønn Peder f 1825 Momyr plass, Osen.
4. Gjetrud Andersdatter f 1806 Øverdal, død 1814 8 år gammel
5. Petter f 1808, Øverdal d 1817 på Hofstad
-
- Sted: STJØRDAL
Det var skifte etter Gabriel Gabrielsen Leangen i 1779(registrering og vurdering til skifte 25.05.1779). Igjenlevende enke var Gjertrud Andersdatter, og deres barn var:
-Gabriel Gabrielsen 16 år
-Anders Gabrielsen 8 år. Formynder for Gabriel og Anders var Gabriel Olsen Hanebogen
-Ole Gabrielsen 6 år, og hans formynder var Ole Mickelsen Hammer
-Marit Gabrielsdatter 20 år, med samme formynder som broren Ole
-Gunille Gabrielsdatter 18 år, og hennes formynder var Peder Guttormsen Fanum
-Ingeborg Gabrielsdatter 13 år, og formynder var Stephen Larsen Hernes "paa Frosten"
-Anne Gabrielsdatter 11 år, med samme formynder som søsteren Ingeborg. Frosta var i samme prestegjeld som Åsen(Frostens prestegjeld)
Gjertrud Andersdatter var datter av Anders Olsen, som det var skifte på i Slotsve under Leangen i Åsen 25.05.1764. Det ar også skifte på hans igjenlevende kone Karie Andersdatter, men barna hans var med første kone(som ikke var Karie):
-Anne Andersdatter som var død, og hennes sønn arvet
-Rani Andersdatter 31 år
-Gjertrud Andersdatter, som var gift med Gabriel Leangen
Så kommer da Karies arving, som ikke er så aktuell her
Jeg kan forhåpentligvis finne ut hvem Anders sin første kone var senere i bygdebok for Åsen, men du har vel fått litt å tenke igjennom og jobbe med nå(mange gode svar tidligere her)
-Gabriel Gabrielsen 16 år
-Anders Gabrielsen 8 år. Formynder for Gabriel og Anders var Gabriel Olsen Hanebogen
-Ole Gabrielsen 6 år, og hans formynder var Ole Mickelsen Hammer
-Marit Gabrielsdatter 20 år, med samme formynder som broren Ole
-Gunille Gabrielsdatter 18 år, og hennes formynder var Peder Guttormsen Fanum
-Ingeborg Gabrielsdatter 13 år, og formynder var Stephen Larsen Hernes "paa Frosten"
-Anne Gabrielsdatter 11 år, med samme formynder som søsteren Ingeborg. Frosta var i samme prestegjeld som Åsen(Frostens prestegjeld)
Gjertrud Andersdatter var datter av Anders Olsen, som det var skifte på i Slotsve under Leangen i Åsen 25.05.1764. Det ar også skifte på hans igjenlevende kone Karie Andersdatter, men barna hans var med første kone(som ikke var Karie):
-Anne Andersdatter som var død, og hennes sønn arvet
-Rani Andersdatter 31 år
-Gjertrud Andersdatter, som var gift med Gabriel Leangen
Så kommer da Karies arving, som ikke er så aktuell her
Jeg kan forhåpentligvis finne ut hvem Anders sin første kone var senere i bygdebok for Åsen, men du har vel fått litt å tenke igjennom og jobbe med nå(mange gode svar tidligere her)
-
Astrid skrev:Se denne dåpen i Levanger 1794, nest nederst til venstre:
Tilføyrelse:
Jeg gikk først ganske nøye gjennom kirkebøkene for Frosta/Åsen uten å finne johanna Andersdatter døpt der, før jeg fant denne dåpen i Levanger kirke via FS. Hva som står i kirkeboka:
Festo Ascens: Xsti (1794) Døbt uægte Johanna fød den 15de Maji - Moderen Pige Anna Iversdtr: af Baklandet, som medbringer Attest fra Hr Pastor Schielderup af den 6 Julii 1793, men siden har opholdt sig i Aasen, har udlagt unge Karl og Dragon Anders Gabrielsøn paa Gaarden Leangen i Aasen, hvor begge vare under Besvangrelsen i Tieneste.
Under faddernes navn står: Pigens 2det Leiermaal, men Karlens 1ste efter Angivende af Ingebricht Pedersøn Levanger.
Denne Johanna er etter min mening en bra kandidat, men om hun er den riktige, har jeg ingen formening om.
Mvh Astrid
-
Er enig med deg der Astrid i at den Johanna du har funnet er en god kandidat, men jeg ble fristet til å gå litt videre likevel på hennes mulige aner likevel. Jeg så også grundig gjennom kirkebøkene for Frosta/Åsen for perioden 1790-95, uten å finne Johanna som døpt., og jeg så også etter henne som mulig konfirmant i Frosta/Åsen 1804-1813, men var jo ikke rart jeg ikke fant henne siden hun ble konfirmert på Skatval. Forskjellen var at jeg ga opp før deg, og jeg ga jo opp for tidlig slik som jeg ser det nå.
-
Anne skrev:Er enig med deg der Astrid i at den Johanna du har funnet er en god kandidat, men jeg ble fristet til å gå litt videre likevel på hennes mulige aner likevel. Jeg så også grundig gjennom kirkebøkene for Frosta/Åsen for perioden 1790-95, uten å finne Johanna som døpt., og jeg så også etter henne som mulig konfirmant i Frosta/Åsen 1804-1813, men var jo ikke rart jeg ikke fant henne siden hun ble konfirmert på Skatval. Forskjellen var at jeg ga opp før deg, og jeg ga jo opp for tidlig slik som jeg ser det nå.
Flott, Anne Lise

Mvh Astrid
Først vil jeg si takk til alle dem som har hjulpet meg her, og så vil jeg tillegge at jeg ikke tror at det finnes noen anledninger at anta at den Johanne som ble født 15. mai 1794 i Levanger er feil person.
Ved Johannes andre vielse er det angitt at Johanne er fra Frosten, men da må det være Frostens prestegjeld, som Levanger lav under, som menes, hvilket levner større plass for flere spekulasjoner. Dessuten fant jo Anne-Lise ut at en av forloverne ved Johannes første vielse er en Anders Vold, og Johanne angis her være fra Hammervold.
Det er vel samme sted som Hammersgjerdet?
Ellers virker det ikke finnes noen andre kandidater foruten den Johanne som Magne fant, som er født på Skatval i 1795, men da holder jeg nok den første Johanne for å være litt mere trolig som riktig person. Men jeg lurer litt på hva man skal angi som fødselsplass til henne, når moren var fra Bakklandet og faren fra Leangen på Åsen. Virker ikke være angitt noen fødselsgård til Johanne i Levanger.
Ved Johannes andre vielse er det angitt at Johanne er fra Frosten, men da må det være Frostens prestegjeld, som Levanger lav under, som menes, hvilket levner større plass for flere spekulasjoner. Dessuten fant jo Anne-Lise ut at en av forloverne ved Johannes første vielse er en Anders Vold, og Johanne angis her være fra Hammervold.
Det er vel samme sted som Hammersgjerdet?
Ellers virker det ikke finnes noen andre kandidater foruten den Johanne som Magne fant, som er født på Skatval i 1795, men da holder jeg nok den første Johanne for å være litt mere trolig som riktig person. Men jeg lurer litt på hva man skal angi som fødselsplass til henne, når moren var fra Bakklandet og faren fra Leangen på Åsen. Virker ikke være angitt noen fødselsgård til Johanne i Levanger.
-
Er enig i det meste du skriver Johan, men Frosta(og Åsen som gikk under Frostens prestegjeld) er litt komplisert i forhold til Levanger. Frosta og Åsen er ett prestegjeld også i dag, men Frosta er egen kommune og Åsen hvor Johanna Andersdatter bodde ved folketellingen 1801 er i dag en del av Levanger kommune. Levanger gikk i tiden rundt 1801 og før under Skogn prestegjeld