Helle Marie Halvorsdatter - født i Botne 1846
Moderator: MOD_Vestfold
Helle Marie Halvorsdatter - født i Botne 1846
Hei,
Jeg er helt nytt medlem og har litt problemer med å lese teksten i noen av kirkebøkene. Prøver å finne foreldrene til Helle Marie Halvorsdatter, født 27.05.1846 i Botne (min mormors mormor). Finner foreldrene i kirkeboken for Botne under døpte , men klarer ikke tolke skriften (side 32). Er det noen som er litt mer drevne som kunne hjelpe meg og tolke skriften? Mvh Taran Gjerpen
Jeg er helt nytt medlem og har litt problemer med å lese teksten i noen av kirkebøkene. Prøver å finne foreldrene til Helle Marie Halvorsdatter, født 27.05.1846 i Botne (min mormors mormor). Finner foreldrene i kirkeboken for Botne under døpte , men klarer ikke tolke skriften (side 32). Er det noen som er litt mer drevne som kunne hjelpe meg og tolke skriften? Mvh Taran Gjerpen
Re: Helle Marie Halvorsdatter - født i Botne 1846
Jeg leser det som Halvor Nilsen og Ingebor Torgersdatter. Vet du hvor Helle var i folketellinga 1865?
-Rune
-Rune
Så supert. Tusen tusen takk
. I 1865 var hun tjenestepike og hun fikk barn (Inga Annette Trane) i 1874 i Fon. Jeg ser at hun etter hvert kalte seg Hella og ikke Helle som det står i kirkeboken når hun ble døpt.

Legger inn dåpen til Helle Marie Halvorsen. For meg ser det ut til at hun er født 26/5 1847 og døpt 20/6 1847
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-37
Foreldre tror jeg er tjenestedreng ungkarl Halvor Nilsen og pige Ingeborg Jørgensdt af Sandsvær
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-37
Foreldre tror jeg er tjenestedreng ungkarl Halvor Nilsen og pige Ingeborg Jørgensdt af Sandsvær
- Else Berit Rustad
Enig med Anne - både mht datoen og navnene.
Mvh
Else B.
Mvh
Else B.
Tusen takk
. Skal undersøke litt mer rundt dette i morgen. Det blir spennende å se hvor langt bakover jeg klarer å finne slekten, men regner med at det blir vanskeligere etter dette leddet. Lærer meg vel litt mer etter hvert. Skal forsøke meg på flere grener etter hvert. Dette var gøy 

Hei,
Skjønner ikke helt at 1847 kan være riktig for det står jo 1846 i kirkeboken? Mvh Taran Gj.
Skjønner ikke helt at 1847 kan være riktig for det står jo 1846 i kirkeboken? Mvh Taran Gj.
Taran skrev:Hei,
De to øverste på side 32 er døpt i 1846, resten - etter mellomoverskriften "1847" på høyre del av oppslaget - i 1847.
Takk, jeg oppdaget akkurat at jeg hadde oversett det