Maren Christensdatter Havnsund f ca 1672

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Sted: REKDAL
Kontakt:

Maren Christensdatter Havnsund f ca 1672

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 22. september 2012 kl. 15.38

Hadde ho en sønn Ole?

Jeg har tidligere hatt en etterlysning etter Ole Eriksen Hundeidvik Magerøy under Sykkylven. Hvor jeg fikk flott hjelp, men altså ikke noen endelig bekreftelse på Ole sine foreldre.
Ole Eriksen Hundeidvik, Magerøy
Jeg synes mye taler for at Ole er sønn av Erik Olsen Hundeidvik og kone Maren Christensdatter fra Havnsund. Maren hadde mye slekt i prestegjeldene Borgund og Haram, og kanskje ligger løsningen der. Derfor denne etterlysningen under Haram.
Ole ble i følge Midsund III side 34 f. ca 1697 og var bruker på Magerøy til ca 1743. Det er altså opphavet til denne Ole jeg søker. Ole på Magerøy har 2 kjente barn. Ole f ca 1729 og Maren.
At disse er kalla opp etter farfar og farmor er vel slett ikke utenkelig?

En kort oppsumering om det jeg har om Maren Christensdatter.
Sønn: Peder Eriksen f ca 1703, på Grytebust i Borgund (Ellingsøy) i 1755.
Far: Christen Hansen Haar, i Havnsund (”bergensborger”). Denne Christen skal være sønn av Hans Hansen Haar borger og kjøpmann i Årsund i Samfjord (der Brattvåg ligger i dag). Og Hans var sønn av Nils Haar på Slyngstad.(Vatne I side 310).
Mor: ”… var datter til en annen bergensborger” (har ikke fått med meg hvem det var).

Maren skal ha hatt disse søsken i følge Sykkylvssoga side 604:
Claus Christensen Tenfjord (Vatne 1 side 117, f ca 1665)
Didrik Chr. Havnsund
Gønelle Chr.d. gift med Knut Myklebust
Ellen Chr.d. gift med Iver Christensen Storholmen.

Sykkylvssoga nevner også trolovelsen til Erik og Maren i 1701 der Nils Pedersen Assens og bergens-kjøpmannen Claus von Rocken trulovarar. Det er vel denne 3.mai 1701

Jeg har funnet en Ole Eriksen døpt i Borgund i 1701, Erik Olss. Myrens sønn, og tenkt at dette kanskje er den samme Erik som nå har kommet til Myren. Dom 25.p.Trin 1701
Har litt vanskelig for å tyde faddere, men er det ikke også her nevnt Assen?
Nå er denne dåpen litt for tidlig i forhold til vielsen til Ole og Maren 6/1 1702 og burde vel ha vært påpekt om det er snakk om rett par, men kanskje aksepterte presten dette når de var trolovet, eller må en se bort fra denne dåpen her?

Alle innspill tas mot med stor takk :)

dn14369
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Maren Christensdatter Havnsund f ca 1672

Legg inn av dn14369 » 2. oktober 2012 kl. 22.15

Eg har registrert Christen Hansen Haar, son til Hans Nilsen Årsund og Trine Didriksdtr. Alvestad som foreldre til Didrik Christensen Haar, f ca 1663 og Claus Christensen Havnsund f ca 1665.

Som foreldre til Trine har eg Didrik Johansen Alvestad (1606-1675), son til Johan Willumsen (Hamsund?) og Nn Jensdtr. Alvestad, dotter til Jens Gregersen Alvestad.

B. J. Dale: Brukar av heile Alvestad ca 1610
Jens Gregersen (ikkje Jørgensen) brukte så Alvestad i 1626, og ein mann av dette namnet tok borgarskap i Bergen i 1630; dette kan ha vore ein verson av Claus Corneliussen. Kilda til at Jens hadde ei datter som var gift med Didrik Johansen fra Hannsund (som må vere rette namnet, eventuelt Handsund eller Andsund) må vere Kruse Bjørge.

Randi Ingunn Selnes
Sted: AUKRA

Legg inn av Randi Ingunn Selnes » 5. oktober 2012 kl. 18.53

Arverekkefølga slik eg har det er:
Johan Villumson Wind/Hamnsund - Didrik Johanson Bergen/Alvestad g.m. Nn. Jensdtr. Alvestad - Trine Didriksdtr. Alvestad g. m. Kristen Hansson Haar/Årsund, tok over Hamnsund etter et par av faren til Trine sine brødre - Maren Kristensdtr. Hamnsund g. m. Erik Olson Hundviken (Hundeidvik) - Peder Erikson Hundeidvik/Grytebust.

Eg har ikkje funne noko barn som heitte Gønelle etter Trine og Kristen. Eg har desse:
Berte på Myklebust, Didrik (tok over Hamnsund), Claus i Tennfjorden, Maren i Hundeidvika og Elen på Storholmen ved Lagevågen.

Eg har ikkje nokon Ole Erikson etter Maren, men eg har kanskje ikkje leita nok.

God helg både Helge og Ivar!

Mvh. Randi Ingunn.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 6. oktober 2012 kl. 10.43

Takk til Ivar og Randi Ingunn for fine innspill om dette folket.

Jeg skrev Hans Hansen som sønn til Nils Haar i første innlegg, det skal selvsagt være Nilsen

Christen Hansen Haar fra Årsund kom altså til Hamnsund med å gifte seg med Trine Didriksdtr.
Om de hadde en datter Gønelle er det tvil om, da det ( i følge Randi) er ei Berte som kom til Myklebust.

Jeg skrev også at det var mye slekt i Haram - og Borgund prestegjeld. Det er vel noe upresist. De aller fleste som er omtala ovenfor hadde vel mest tilknytning til Borgund Prestegjeld men i den delen som nå er i Haram Kommune.
Litt usikker på hvilket prestegjeld Årsund tilhørte.

Kanskje dukker det også opp noe om Ole Eriksen Hundeidvik Magerøy i en eller annen kilde.

Ha en god helg, Helge :)

dn14369
Kontakt:

Legg inn av dn14369 » 8. oktober 2012 kl. 0.12

Årsund, vanleg kalla Hansgarden, utt. 'ansgarn, er i Haram prestegjeld. Eg reknar med at garden ein gong var ein del av Synnaland.

Eg lurer på om Årsund er halvemål for Haarsund, eller om det der var best å ta ned seglet og ta årane fatt, når dei kom til land. Eller kanskje det er noko heilt anna?

Faren og morforeldra til Trine Didriksdtr var truleg innflyttarar til Alvestad (?). Eg har ikkje sett noko om tidlegare slektskap der.

Søster til Trine, Kari Diriksdtr., fekk 6 born i to ekteskap på Alvestad (Eilef Styrkersen og Iver Olsen). Etter dei er det stor etterslekt på Hildrestranda og i Haram forøvrig.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 8. oktober 2012 kl. 10.13

Ja da vet jeg at Årsund tilhørte Haram. Grensegardene mot Borgund/Vatne må da bli Håvik mot sør og Helland rett over vågen.

Har sett litt på kartet og kan ikke se at det er noe trangt seilingssund en måtte igjennom for å komme til Årsund. Det var kanskje et sund mellom det som er kalla Kikholmane og fastlandet (der småbåthavna ligg) som da kanskje har gitt navn på garden. Når det da bodde en Haar der (ble vel uttalt År?) so er jo dette en troverdig forklaring.

Når det gjelder koblinger mellom Midsund og Hamnsund så finnes de.

Johan Willumsen Hamnsund var eier av Blø i Midsund i 1634. I følge Midsund II så var sønn av Johan, Jon Johansen bruker av Blø midt på 1600-talet.
Ole Eriksen Hundeidvik Magerøy (kanskje med mor fra Hamnsund) var gift med Anne Torfindsdtr Raknestangen. Da faren Torfind i 1702 er trolovet i Vatne med Anne Olsdtr Helland så er en av forloverne Jon Knudsen Blø. Denne Jon kunne jo være en nær etterkommer av Hamnsundfolket. Så kan en jo spekulære i om det var forbindelsene her som hjelpte Ole Eriksen til gard i området.

Anne Mirja Martinsen
Sted: SKREIA

Legg inn av Anne Mirja Martinsen » 14. oktober 2012 kl. 21.35

Jeg har en gammel stamtavle fra "Grytaslekta" her. Tror den er fra slutten av 1940 tallet, og vet ikke hvem som har skrevet den. Det er anetavle til Willum Nilsøn Gryta f. 1760. Det står noe om anene her..Har et helt hefte, men det er opplysninger om videre slektsgrener fra 1900 og oppover.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 15. oktober 2012 kl. 13.27

Takk Anne for denne slektstavla. Den gir nye spor, selv om det nok er uenighet om en del av det som står i tavla.

I følge denne har altså Erik Olsen Hundsvær og Maren Kristendatter en sønn Jetmund Eriksen Slyngstad (1676-1738).
Bygdebok for Vatne sier at Jetmund var fra Birkevoll (Vestrefjord, Vatne), og sitat: "Det må være feil at Jetmund er frå Humlen, som ein lokalhistorikar meinar (MR)."
MR er forkortelsen for Martinus Rogne.

Det er Skifte etter Jetmund Erichsen Slyngstad i 1738 (ser ikke ut som skiftet er med i den søkbare databasen for skifteregister Sunnmøre). Det er vel ikke noe i skiftet som sier noe om opphav til Jetmund?

Litt på siden:
Slektstavla ga en ny mann til Rangele Einarsdatter fra Birkevoll som i følge Vatne II var gift med Jon Hansen Gryte. Ho var altså gift enda en gang med Peder Ingebrigtsen Gryte etter at ho i følge KB for Borgund mista første mannen og sin 10 års gamle datter i en tragisk drukningsulykke i 1721. (Er kanskje omtalt i ny bygdebok også dette?)

dn14369
Kontakt:

Legg inn av dn14369 » 15. oktober 2012 kl. 20.17

Er det sikkert at det var Ragnhild Einarsdtr. f. Birkevoll, og ikkje Ragnhild Jonsdtr. f. Alvestad ca 1683, gift 1.g. med Arne Knudsen Holmeset i 1713, som vart gift med Peder Ingebrigtsen Grytten i 1729?? Eg har notert at Rangele Einarsdtr. døydde 1728.

dn14369
Kontakt:

Legg inn av dn14369 » 15. oktober 2012 kl. 20.40

I Haram Bygdebok, Grytastranda s. 324 står det at Peder Ingebrigtsen, truleg frå Søvikreiten, vart gift med enkja Ragnhild Einarsdtr. i 1722. Ho døydde 1728, og Peder gifte seg oppatt i 1729 med Ragnhild Jonsdtr. Alvestad. Ho var då enkje etter Arne Knutson Holmeset, s 269 i Grytastrandboka.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 15. oktober 2012 kl. 21.44

Ivar skrev:I Haram Bygdebok, Grytastranda s. 324 står det at Peder Ingebrigtsen, truleg frå Søvikreiten, vart gift med enkja Ragnhild Einarsdtr. i 1722. Ho døydde 1728, og Peder gifte seg oppatt i 1729 med Ragnhild Jonsdtr. Alvestad. Ho var då enkje etter Arne Knutson Holmeset, s 269 i Grytastrandboka.

Bygdeboka er nok riktig. Det jeg har funnet av kirkebøker er:
KB Vatne 1710 Berrte Einarsdtr gift med Jon Hansen Gryte.
Kan ikke forstå annet enn at Rangele og søstra Brite (gift 1707 til Os, Vatne) er ombyttet her.
Jon Hansen Gryte drukner altså i 1719 og enka etter ham Ragnele gifter seg på nytt i 1722 med Peder Ingebrigtsen (Imbrigtsen) Gryte KB Borgund 1722 s. 105

Anne Mirja Martinsen
Sted: SKREIA

Legg inn av Anne Mirja Martinsen » 16. oktober 2012 kl. 3.06

Hyggelig at heftet kunne komme til nytte. Det er et hefte som jeg vet stammer fra min mormors søster, Olga Hamre, f. Helland f. 1889. Så dette er min slekt også. Heftet har ingen forfatter, men inneholder opplysninger fram til 1949 om alle Nils Willumsons etterkommere. Vet ikke hvor stamtavlen kommer fra, eller hvilken måte de forsket på den gangen, men noen må jo ha funnet grunnlaget for tavla.. Hadde vært interressant å vite om noen andre har slikt hefte, det kan jo ikke bare være vi som har fått. Legger ved forsiden :D
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Tore Kristiansen » 16. oktober 2012 kl. 13.48

Helge skrev: Det er vel ikke noe i skiftet som sier noe om opphav til Jetmund?

Nei, ikke det jeg ser, Helge.

Vanligvis står det ikke noe om opphav i skifter, men på generelt grunnlag kan det være opplysninger i skiftene som kan gi indikasjoner på opphavet allikevel. Det er da flere ting du skal se etter:
  1. Det første er om lagverger og formyndere står oppført med slektstilknytning. Farbroder, Fasters mann etc. Alle slike betegnelser er gull verdt for oss slektsforskere . :-)
  2. Hvis jordegods er blant eiendelene, er det ofte arvegods. Da kan man følge det bakover, og se hvem som var de tidligere eierne.
  3. Blant debitorene og kreditorene kan det være personer som har slektstilknytning til den avdøde. Er vi heldige står slektsskapet nevnt, men det kan også være lurt, men tidkrevende, å sjekke ut alle sammen...
  4. Hvis det var sølv, messing, tinn blant eiendelene kan det stå navn eller initialer på det, og det kan gi indikasjoner på opphav. Det trenger ikke være arvegods, men muligheten er der.
  5. I noen tilfeller var malerier en del av eiendelene, og det er ofte oppgitt hvem det var som hadde blitt portrettert. Nok mest vanlig i geistlige skifter.

Jeg tror det er en ting til jeg skulle tatt med i denne lista, men jeg kommer ikke på det nå...

Og dessverre, med unntak av punkt 3 som jeg ikke har gjort noe med, så fant jeg ikke noe som ga indikasjoner på opphavet hans i dette skiftet på Slyngstad i 1738.
:) Tore

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 17. oktober 2012 kl. 23.00

Takk til Anne Mirja for interesante opplysninger om Slektsbok.

Og til Tore for å ha sett på dette skiftet etter Jetmund Eriksen Slyngstad. Og for meget god veiledning om hva en kan få ut av skifter.

I forbindelse med lanseringen av "Den digitale bokhylla" (meget interessant) så oppdaget jeg en bok som heter Bumerke på Sunnmøre. Der fannt jeg at Jetmund Eriksen Slyngstad (1705) brukte samme bumerket som Erik Olsen Birkevoll (1667). Dette kan jo gi en indikasjon på slektskap. Vet ikke om det er dette som har gjort at bygdebokforfatter H. Slyngstad har plassert Jetmund til å være fra Birkevoll eller om han har hatt andre kilder. Men alderen passer jo til at Jetmund kan være sønn av Erik Olsen Birkevoll. Jetmund er f. ca 1666 og sikkert ikke med i manntallet tidlig i tiåret. Han kom til Slyngstad ca 1696 og er vel da talt der i 1701.

Svar

Gå tilbake til «Haram»