Jeg har tidligere hatt en etterlysning etter Ole Eriksen Hundeidvik Magerøy under Sykkylven. Hvor jeg fikk flott hjelp, men altså ikke noen endelig bekreftelse på Ole sine foreldre.
Ole Eriksen Hundeidvik, Magerøy
Jeg synes mye taler for at Ole er sønn av Erik Olsen Hundeidvik og kone Maren Christensdatter fra Havnsund. Maren hadde mye slekt i prestegjeldene Borgund og Haram, og kanskje ligger løsningen der. Derfor denne etterlysningen under Haram.
Ole ble i følge Midsund III side 34 f. ca 1697 og var bruker på Magerøy til ca 1743. Det er altså opphavet til denne Ole jeg søker. Ole på Magerøy har 2 kjente barn. Ole f ca 1729 og Maren.
At disse er kalla opp etter farfar og farmor er vel slett ikke utenkelig?
En kort oppsumering om det jeg har om Maren Christensdatter.
Sønn: Peder Eriksen f ca 1703, på Grytebust i Borgund (Ellingsøy) i 1755.
Far: Christen Hansen Haar, i Havnsund (”bergensborger”). Denne Christen skal være sønn av Hans Hansen Haar borger og kjøpmann i Årsund i Samfjord (der Brattvåg ligger i dag). Og Hans var sønn av Nils Haar på Slyngstad.(Vatne I side 310).
Mor: ”… var datter til en annen bergensborger” (har ikke fått med meg hvem det var).
Maren skal ha hatt disse søsken i følge Sykkylvssoga side 604:
Claus Christensen Tenfjord (Vatne 1 side 117, f ca 1665)
Didrik Chr. Havnsund
Gønelle Chr.d. gift med Knut Myklebust
Ellen Chr.d. gift med Iver Christensen Storholmen.
Sykkylvssoga nevner også trolovelsen til Erik og Maren i 1701 der Nils Pedersen Assens og bergens-kjøpmannen Claus von Rocken trulovarar. Det er vel denne 3.mai 1701
Jeg har funnet en Ole Eriksen døpt i Borgund i 1701, Erik Olss. Myrens sønn, og tenkt at dette kanskje er den samme Erik som nå har kommet til Myren. Dom 25.p.Trin 1701
Har litt vanskelig for å tyde faddere, men er det ikke også her nevnt Assen?
Nå er denne dåpen litt for tidlig i forhold til vielsen til Ole og Maren 6/1 1702 og burde vel ha vært påpekt om det er snakk om rett par, men kanskje aksepterte presten dette når de var trolovet, eller må en se bort fra denne dåpen her?
Alle innspill tas mot med stor takk