Lokale DIS-fora bør nedlegges

Her kan du stille spørsmål om Slektsforum

Moderator: admin

Svar
dn18553
Sted: OSLO

Lokale DIS-fora bør nedlegges

Legg inn av dn18553 » 8. desember 2004 kl. 11.57

Kommer DIS-Norge til å prøve å få de lokale foreningene til å legge ned sine etterlysningsforum og heller be medlemmene/brukerne sine om å benytte seg av Slektsforum?
Fortsatt finnes det en drøss av diverse forum rundt på nettet som etter min mening bør legges ned for å øke trafikken på dette forumet. Se blant annet oversikten på http://home.no/snildal/web/etterlysningssider.htm

Brukeravatar
John Arnold Ludvigsen
Site Admin
Sted: HOLMESTRAND
Kontakt:

Re: Lokale DIS-fora bør nedlegges

Legg inn av John Arnold Ludvigsen » 8. desember 2004 kl. 12.10

Hei,

Enig i at flest mulig bør flytte sine etterlysninger til Slektsforum.
I Vestfold vil vi stenge våre etterlysningsider for nye innlegg og prøve å flytte de ubesvarte meldingene over till Slektsforum.

John

Brukeravatar
dn05365
Sted: ARENDAL
Kontakt:

Legg inn av dn05365 » 8. desember 2004 kl. 12.16

DIS-Aust-Agder har lagt ned sin etterlysningsside i fra 5/12-2004
DIS-Vest-Agder legger ned sin etterlysningsside i fra 1/1-2005
DIS-Salten er lagt ned sin etterlysningsside i fra 5/12-2004
DIS-Oslo/Akerhus, DIS-Haugaland DIS-Hordaland har flyttet sine over til slektsforum.

dn06606
Site Admin

Legg inn av dn06606 » 8. desember 2004 kl. 13.18

Hei Andreas,

meldingen din kan tyde på at du ikke har sett noen av lanseringsmeldingene våre. DIS-Norges hovedbakgrunn for å etablere Slektsforum har vært nettopp å samle alle de eksisterende fora på et sted.

Og som du ser av svarene fra John og Rune er prosessen i gang.
mvh Jan

dn18553

Legg inn av dn18553 » 8. desember 2004 kl. 14.13

Jo, jeg har nok sett en del av lanseringsmeldingene, men da jeg tidligere i dag tok en kjapp sjekk for å se hvilke lokale fora som var stengt, fant jeg flere som tilsynelatende fortsatt var i drift. Dette gjelder blant annet "Trønderslekt", DIS-Telemark, DIS-Oppland, DIS-Hedmark, DIS-Østfold. Disse sidene er enda i drift eller har ingen henvisning til Slektsforum.

dn06606
Site Admin

Legg inn av dn06606 » 8. desember 2004 kl. 14.23

Det er mye som skal gjøres før alt er over i Slektsforum, så det vil ta litt tid - det er ikke så mange dagene siden tjenesten ble lansert. :D

For øvrig vil jeg si tusen takk for din støtte i form av "oppdateringen" av linkesiden din!
mvh Jan

Anne Berit Hildrum

Legg inn av Anne Berit Hildrum » 16. desember 2004 kl. 22.45

Javel så må man legge alt på ett sted. Fordel kontra ulempe. For noen det ene for noen det andre. Desverre som nevnt under ett annet innlegg er fargesammensetningen på DIS utrolig dårlig for mine øyne. Det er en fornøyelse å gå inn på DIS Nord-Trøndelag å lese etterlysningene der. Det er en plage å gjøre det her. Det er godt mulig at det er en tilvenning, men er man kun interresert i ett fylke er det enklere å gå rett dit enn hit og finne ut hvor var nå det fylket i alt her. Skulle nesten håpe at Trønderne ble værende der de er.

Anne

dn06606
Site Admin

Legg inn av dn06606 » 16. desember 2004 kl. 23.17

En teknisk bagatell som fargeproblemer (som kan gjøres noe med) bør neppe forhindre en sammenslåing som gir overliggende fordeler du ikke kan få på noen annen måte. Og hvis du vil kan du går rett til Nord-Trøndelag her også.

Så lenge vi får konstruktive innspill (som du har gitt oss under annet tema) vil vi fortsette å forbedre tjenesten så langt det er i vår makt.

Beste hilsen,
Jan

Brukeravatar
dn18569
Sted: KNAPPER

Legg inn av dn18569 » 17. januar 2005 kl. 0.42

På tide å gjøre noe mer med saken?
DIS-Hedmarks etterlysningsside er fortsatt i stadig bruk, flere nye etterlysninger der bare siste døgnet.
Mye enklere for oss alle, om alle lokallagene "flytter" hit. :)

Lena

dn06606
Site Admin

Legg inn av dn06606 » 17. januar 2005 kl. 0.50

Hei Lena,

vi er veldig enig med deg og jobber med saken på forskjellige måter hver dag. Akkurat når det gjelder Hedmark kjenner jeg ikke "stoda", du må gjerne ta det opp med lokallaget ditt. Kanskje de kan ha nytte av en hjelpende hånd :D
mvh Jan

dn18553

Legg inn av dn18553 » 17. januar 2005 kl. 13.06

Det virker ikke som om noen av lokallagene jeg påpekte i innlegg av 08.12.04 har gjort noe med etterlysningssidene sine. Av en eller annen grunn gjelder dette først og fremst lokallag på Østlandet.

Jeg vet ikke hvor stor myndighet DIS-Norge sentralt har over lokallagene, men å lage en link til Slektsforum på en nettside er vel kanskje ikke så mye å forlange?

Brukeravatar
gj00026
Sted: LARVIK

Legg inn av gj00026 » 17. januar 2005 kl. 19.21

I skrivende stund har slektsforumet nådd i underkant av 1400 registrerte brukere. Med tanke på at DIS-Norge har 6-7000 medlemmer (arrester meg hvis jeg tar feil), synes jeg ikke antallet registrerte brukere er overveldende. Skal slektsforumet bli den møteplassen DIS-Norge håper på, må i det minste foreningens egne medlemmer være med på karusellen.

Men det kan være at det trengs litt mer tid.

dn18553

Legg inn av dn18553 » 17. januar 2005 kl. 21.08

Slektsforum bør absolutt ha flere brukere om man skal få utnyttet potensialet som ligger i Slektsforum. Det hadde vært interessant å vite hvordan DIS-Norge sentralt "markedsfører" Slektsforum. Jeg går ut i fra at det ikke bare dreier seg om en artikkel i Slekt & Data, samt noen innlegg på de andre store slektsforaene da Slektsforum ble introdusert?

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Sted: BERGEN

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 17. januar 2005 kl. 22.23

Andreas Snildal skrev:Det hadde vært interessant å vite hvordan DIS-Norge sentralt "markedsfører" Slektsforum. Jeg går ut i fra at det ikke bare dreier seg om en artikkel i Slekt & Data, samt noen innlegg på de andre store slektsforaene da Slektsforum ble introdusert?

Som Kristian er inne på, er det merkelig at en så liten prosent av Dis-medlemmene er registrert (prosenten blir liten når en trekker fra registrerte som ikke er medlemmer).

Selv har jeg ikke sett Slektsforum markedsført utenfor slektsforskernes rekker. Hva med å bruke aviser, ukeblad for å gjøre det kjent? Kunne vel også være en nyhet i Dagsrevyen??

Selv ikke Slekt.no har fått med seg "nyheten" om Slektsforum.

Brukeravatar
gj00026
Sted: LARVIK

Legg inn av gj00026 » 19. januar 2005 kl. 18.17

Kristian Hunskaar skrev:I skrivende stund har slektsforumet nådd i underkant av 1400 registrerte brukere. Med tanke på at DIS-Norge har 6-7000 medlemmer (arrester meg hvis jeg tar feil), synes jeg ikke antallet registrerte brukere er overveldende. Skal slektsforumet bli den møteplassen DIS-Norge håper på, må i det minste foreningens egne medlemmer være med på karusellen.

Men det kan være at det trengs litt mer tid.

Jeg antydet i mitt forrige innlegg at tiden vil jobbe for dette forumet. Kanskje ikke likevel:

Jeg fører ikke statistikk, men jeg har faktisk hatt inntrykk av at aktiviteten i forumet har dabbet noe av i det siste (8 nye emner/bevegelse i gamle emner fra tirsdag kl. 23 til onsdag kl. 18 ). Dette, sammen med at få nye brukere registrerer seg, er faktisk et faresignal.

Når det viser seg at responsen i dette forumet er liten, eller i alle fall dårligere enn i andre fora (les: Digitalarkivet), vil brukere etter hvert la være å poste opplysninger her. Dette er en ond sirkel, som vil gjøre forumet mindre attraktivt for nye som kommer til.

Det kunne være interessant å vite hvor mange av de 1400 registrerte som logger seg inn i dette forumet jevnlig. En kurve som viser antall unike innloggere over en periode (jeg logger meg inn flere ganger hver dag), vil vise om forumet virkelig er i vekst.

Personlig hadde jeg håpet at størsteparten av etterlysningene på norske nettsider hadde havnet i dette forumet, men som det ble påpekt i et tidligere innlegg: Her trengs markedsføring!

dn16261
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av dn16261 » 19. januar 2005 kl. 19.29

Jeg har de siste ukene lagt inn to etterlysninger her og to i digitalarkivet. Om det er tilfeldig vet jeg ikke, men ingen svar her. Begge spørsmål i digitalarkivet fikk en lykkelig avslutning. Mvh John

Brukeravatar
Viggo Eide
Sted: BODØ
Kontakt:

Legg inn av Viggo Eide » 19. januar 2005 kl. 21.26

Kristian Hunskaar skrev:Personlig hadde jeg håpet at størsteparten av etterlysningene på norske nettsider hadde havnet i dette forumet, men som det ble påpekt i et tidligere innlegg: Her trengs markedsføring!

Jeg er enig i at Slektsforum burde vært mer brukt.
Den beste markedsføringen vil være positive resultater.
Derfor er det viktig at svarene kommer her, og ikke i e-post til den som spør.

Og i noen tilfeller kan en vurdere å offentliggjøre gode historier i egna media, t.d. lokalavisa, Slekt & data m.v.
Viggo Eide
nestleder i Slekt og data
aktiv i Slekt og Data Nordland
admin i Slektsforum
http://tidogrom.blogspot.com

Brukeravatar
John Arnold Ludvigsen
Site Admin
Sted: HOLMESTRAND
Kontakt:

Legg inn av John Arnold Ludvigsen » 18. mars 2005 kl. 15.24

Jeg har lest innleggene, også de på Trønderslekt, og føler vel at ikke alle negative kommentarer er like rasjonelt begrunnet.
Er noen kommentarer basert på antagelser, eller er noen følgekommentarer fra andre innlegg? Jeg vet ikke.

Jeg må selvsagt bare svare for meg selv, men vi i Vestfold er bare glad for at Slektsforum er opprettet, og jeg ser fra vårt ståsted ingen negative sider i det hele tatt.
Vi har derimot fått ett sted å gå inn hvor det er svært raskt å luke ut det som er av interesse.
Med hilsen
John Ludvigsen
Moderator: Vestfold
Les dette før du poster din etterlysning.

Brukeravatar
dn19073
Sted: SAUPSTAD

Legg inn av dn19073 » 20. juli 2005 kl. 19.32

Kanskje svaret er så enkelt at forumet er eller føles for seriøst for mange. spesielt for nye amatører og spesielt ikkemedlemer?

dn10020
Sted: LØVENSTAD

Legg inn av dn10020 » 20. juli 2005 kl. 23.45

Det ville overraske meg. Jeg tror faktisk du snur problemstillingen på hodet.

Brukeravatar
Britt Iren Pedersen Neergård
Sted: MOLDE
Kontakt:

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 23. juli 2005 kl. 15.42

Gunnar Andrè Myhre skrev:Kanskje svaret er så enkelt at forumet er eller føles for seriøst for mange. spesielt for nye amatører og spesielt ikkemedlemer?

Som absolutt amatør må jeg si meg uenig i utsagnet og veldig enig med G. Berntsen. Etter å tatt opp igjen slektsforskininga(etter altfor mange års uvirksomhet) var det kjempeflott å kunne bruke Slektsforum. Jeg har ingen oversikt over de ulike lokale fora, hadde i alle fall måttet bruke mye tid på å finne de.
Som amatør har jeg ikke følt at noen spørsmål er for "dumme", har fått hyggelige svar og veiledning og lært mye av andres spørsmål og svar.

Har også kunnet bidra med hjelp ved å se etterlysninger som jeg normalt ikke villet oppdaget om de kun hadde vært etterlysninger i lokale fora.

Slektsfoum må være perfekt for amatører, nettop fordi en ofte ikke helt vet hvor og hvem en skal lete/spørre.

Mvh
Britt Iren

Svar

Gå tilbake til «Informasjon om Slektsforum»