Riktig fødested?

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Brukeravatar
Turid E Bjerke
Sted: OSLO

Riktig fødested?

Legg inn av Turid E Bjerke » 2. oktober 2012 kl. 9.52

Hva er riktig å føre om som sted for født?
Der man fysisk er født, eller bosted på tidspunktet?
F.eks. født på Fredrikstad Sykehus, men bor i Moss.

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Re: Riktig fødested?

Legg inn av Else Berit Rustad » 2. oktober 2012 kl. 12.25

Jeg ville brukt det reelle fødested, i dette tilfellet Fredrikstad. Hvor bostedet er, er jo en annen sak.

Mvh
Else B.

dn15975
Sted: Tunhovd

Legg inn av dn15975 » 2. oktober 2012 kl. 12.29

Som forrige svar, her ville jeg også brukt Fredrikstad.

Brukeravatar
dn18596
Sted: Sverige
Kontakt:

Legg inn av dn18596 » 2. oktober 2012 kl. 12.52

For alle som er fødde eller døde tidligere enn 1900 vil jeg bruke bosted for fødsel og dødsfall. Begravelse og dåp i den aktuelle kirken. I oversikter vil dette knytte personen till en plass (gård eller by) og det blir lettere og følge hvordan familiene flytter. For alle som er født eller døde i moderne tid bruker jeg bare kommune eler by.
Vennlig hilsen
Niels

Brukeravatar
Knut Bryn
Sted: OSLO

Legg inn av Knut Bryn » 2. oktober 2012 kl. 15.08

Jeg er enig med Nils. Når man holder på med mennesker som er født på 1800-tallet eller tidligere, hører det med til unntakene at man har konkrete opplysninger om hvor fødselen skjedde. Skulle man være riktig pirkete, måtte man da la fødested være tomt eller ukjent i 99% av tilfellene, selv når man har fødselsdato. Stedet for dåpen er nesten alltid kjent (hvis man har dåpsdatoen), men det er ikke alltid at dette stemmer med bostedet til foreldrene.

Jeg har lyst til å legge til noen eksempler fra egen slektsforskning som viser at fødsel og dåp kunne skje to forskjellige steder:

1. I Årdal i Sogn kunne det på 1700-tallet gå både én og to måneder mellom gudstjenestene. Det var derfor ikke uvanlig at folk rodde til Lærdal eller Hafslo for å døpe sine barn. Da fører jeg gården eller bygda i Årdal der foreldrene bodde, som fødested, - eller i alle fall Årdal.

2. Min kones oldemor var tjenestejente hos presten i Hadsel og fikk en gutt utenfor ekteskap. Hun fikk lov til å bo på prestegården til fødselen var unnagjort, men fikk antakelig reisepass ganske kort tid etter. Gutten ble nemlig døpt i Sortland.

3. En annen i konas slekt var fra Meløy i Nordland, men hadde funnet seg en kone i Kristiansand. En sønn som de fikk, ble født i Kristiansand, men ble døpt i Meløy kirke. Det var en lang reise for et udøpt barn, men så var dette så sent som i 1907.

Svar

Gå tilbake til «Generelt»