Hei!
Kan noen vennligst hjelpe med å tyde teksten på side 411 i Ramnes mini 1813-1840 under Copulerede vedr. Aase Svendsdatter Egtved og Hans Syversen Baarnes.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-203
Det er en lang tekst som jeg bare forstår deler av.
På forhånd, mange takk for hjelpen.
Mvh
Stein Tolnæs
Kirkebok Ramnes, Vestfold, 1813 - 1840
Moderator: MOD_tydehjelp
- Else Berit Rustad
Re: Kirkebok Ramnes, Vestfold, 1813 - 1840
Efter Anmodning blev i Aaret 1823 den 19d og 26d Januar samt 2d Februar tillyst af Ramnes Præstegjelds Prædikkestole Ægteskab for Ungekarl Hans Syversen Baarnes og Pigen Aase Svendsdatter Egtved; men da de senere have befundet, at de ikke stemme saaledes, at de kunne haabe at vorde lykkelige tilsammen i deres ægteskabelige Stand, saa have de, uagtet Pigen Aase Svensdatter i sin Forlovelsestid er ved bemeldte Hans Syversen den 22d Maii 1823 bleven Moder til et Drengebarn, besluttet at ophæve denne Forbindelse. De angjeldende Personer mødte idag efter Tilsigelse for Stedets Sognepræst for at bringe denne Sag, som de forhen havde erklæret for ham at være enige om, til Endelighed. - Tilstedeværende som Vidner vare Studenten Reinhardt Skoleholder Ole Ellevsen og Manden Anders Larsen Sørbye af Skje Sogn. Efterat Parterne have erklæret, at de hver for sig vare tilfredse med, at den engang gjorte Tillysning af Prædikkestolene skulde aflyses, fandt Hans Syversen det for sin egen Fordels Skyld nødvændigt at gjøre den Bemærkning, at, skjønt han er virkelig Fader til Aase Svendsdatters Barn, saa kunde han dog ikke indlade sig i bemeldte Aflysning dersom ikke hun vilde frafalde al Paastand paa Opfostringshjelp i Fremtiden. Pigen Aase Svensdatter erklærede, at hun frafaldt al Fordring paa Opdragelseshjelp af Hans Syversen for sit med ham sammenavlede Barn og erklærede hendes Værge Anders Larsen Sørbye at bemeldte Barn, aldrig skulde komme det Offentlige i Ramnes til Byrde, saa at han i dette Tilfælde fuldkommen cautionerer og indestaaer som selvskyldig til at betale alt det Udlæg, som det Offentlige i Ramnes muligens kunde indløbe i Anlednng af dette Barn. Paa Grund af denne Forening begjærede de nu, at Aflysning maatte skee, hvilket herved ifølge Forordning af 19 Febr. 1783 skal finde Sted 3 Søndage efter hinanden, fra Præstegjeldets Prædikkestole. - Ramnes Præsteg. 6 (?) Septb. 1824. Aase Svensdtr. med ført Pen. Anders Larsen som Værge og Cautionist med ført Pen. Hans Syversen med ført Pen. Som Vidner: Joh. Reinhardt. Ole Ellevsen. Saaledes rigtig kiendes (navnet til presten får jeg ikke tak i, dessverre)
Mvh
Else B.
Mvh
Else B.
- Else Berit Rustad
Var det ikke denne teksten du mente?
Mvh
Else B.
Mvh
Else B.
-
- Sted: LØKKEN VERK
Else skrev:Var det ikke denne teksten du mente?
Mvh
Else B.
Hei Else !
Ser også ut som at det er et godt spørsmål og uten svar så langt ?
Mvh. Magne

-
- Sted: LØKKEN VERK
Magne skrev:Else skrev:Var det ikke denne teksten du mente?
Mvh
Else B.
Hei Else !
Ser også ut som at det er et godt spørsmål og uten svar så langt ?
Mvh. Magne
Heisann !
En påminnelse og ikke minst det til undertegnede, da også noe som kan legges på minnet.
Og denne gang pesielt den siste linjen med større skrift.
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=75678
Og da kan alle bli

Mvh. Magne

- Else Berit Rustad
Ja, Magne, det er litt leit når folk ikke reagerer på svarene de får.
Jeg må si jeg var fristet til å slette hele teksten i innlegget, men det kunne jo være andre som kan ha interesse av det samme, så jeg valgte å la det stå.
Så får jeg bare ta trådstarters taushet til etterretning, som det heter...
Mvh
Else B.
Jeg må si jeg var fristet til å slette hele teksten i innlegget, men det kunne jo være andre som kan ha interesse av det samme, så jeg valgte å la det stå.
Så får jeg bare ta trådstarters taushet til etterretning, som det heter...
Mvh
Else B.