Gabriel og Ragna Andersen, som bodde i Mandal i 1910
Moderator: MOD_Vest-Agder
- Lisa Jakobsen
- Sted: GRIMSTAD
Gabriel og Ragna Andersen, som bodde i Mandal i 1910
Prøver å finne ut mer om Ragna, som var halv-søster til min tippoldemor. Blant annet hvor hun døde og av hva.
Ragna ble født i Sulen på Frøya i 1875. Foreldrene var Johanne Elisabeth Jacobsdatter og Johann Kristoffersen (nr. 29 her):
www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16156&idx_id=16156&uid=ny&idx_side=-65
Johanne Jacobsdatter giftet seg med Hans Ulrik Johansen noen år senere, og de flyttet til Trondheim. Ragna ble med, og vokste opp med Johansen familien.
Ragna giftet seg med Gabriel Andersen (sønn av Ole Andersen) fra Mandal i Trondheim i 1894. De er par nr. 96 her:
www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3036&idx_id=3036&uid=ny&idx_side=-26
Gabriel og Ragna hadde tre barn i Trondheim, og så flyttet de ned til Mandal. Her er familien i 1910-tellingen:
digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036586000542
I følge dette hadde de flg. barn:
Gudrun Ovedie (f. 1895)
Ernst Rafael (f. 1896)
Georg (f. 1897)
Hildur (f. 1900)
Ragnvald (f.1902)
Ragnhild (f.1903)
Ester (f.1905)
Arne (f.1907)
Ruth (f. 1909)
Jeg er ikke kjent i Mandal, men tror at det står at de bodde på Halse i Mandal.
I følge min mor, fikk Ragna en sykdom og døde "ung". Jeg klarer ikke å finne begravelsen i verken Mandal eller Trondheim.
Er også interessert i å komme i kontakt med evt. etterkommere av Ragna og Gabriel.
Ragna ble født i Sulen på Frøya i 1875. Foreldrene var Johanne Elisabeth Jacobsdatter og Johann Kristoffersen (nr. 29 her):
www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16156&idx_id=16156&uid=ny&idx_side=-65
Johanne Jacobsdatter giftet seg med Hans Ulrik Johansen noen år senere, og de flyttet til Trondheim. Ragna ble med, og vokste opp med Johansen familien.
Ragna giftet seg med Gabriel Andersen (sønn av Ole Andersen) fra Mandal i Trondheim i 1894. De er par nr. 96 her:
www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3036&idx_id=3036&uid=ny&idx_side=-26
Gabriel og Ragna hadde tre barn i Trondheim, og så flyttet de ned til Mandal. Her er familien i 1910-tellingen:
digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036586000542
I følge dette hadde de flg. barn:
Gudrun Ovedie (f. 1895)
Ernst Rafael (f. 1896)
Georg (f. 1897)
Hildur (f. 1900)
Ragnvald (f.1902)
Ragnhild (f.1903)
Ester (f.1905)
Arne (f.1907)
Ruth (f. 1909)
Jeg er ikke kjent i Mandal, men tror at det står at de bodde på Halse i Mandal.
I følge min mor, fikk Ragna en sykdom og døde "ung". Jeg klarer ikke å finne begravelsen i verken Mandal eller Trondheim.
Er også interessert i å komme i kontakt med evt. etterkommere av Ragna og Gabriel.
-
- Sted: KRISTIANSAND S
Re: Gabriel og Ragna Andersen, som bodde i Mandal i 1910
Jeg kjenner ike til Ragnas skjebne.
Men Halse (eller Halse og Harkmark) var landkommunen rundt Mandal by, på både vest og øst-siden.
I 1910 bodde de i Hogganvik tellekrets, som ligger vest for Mandal.
Videre bode de på Nyplads bruk. Det eneste Nyplads jeg finner er på Vigeland, som ligger i nabokommunen Lindesnes. Men det betyr selvsagt ikke at det fantes flere plasser med dette navnet.
Gabriel var født i Sør-Undal, og ikke i Mandal (iflg FT1910), og dette er det samme som Sør-Audnedal, som i dag heter Lindesnes.
Kommunegrensa går ikke langt fra Hogganvik, så det er kanskje ikke umulig at Vigeland/Valle er et sted det kan være lurt å lete også?
Her er en nyttig liste over kommuner: http://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over ... munenummer
Men Halse (eller Halse og Harkmark) var landkommunen rundt Mandal by, på både vest og øst-siden.
I 1910 bodde de i Hogganvik tellekrets, som ligger vest for Mandal.
Videre bode de på Nyplads bruk. Det eneste Nyplads jeg finner er på Vigeland, som ligger i nabokommunen Lindesnes. Men det betyr selvsagt ikke at det fantes flere plasser med dette navnet.
Gabriel var født i Sør-Undal, og ikke i Mandal (iflg FT1910), og dette er det samme som Sør-Audnedal, som i dag heter Lindesnes.
Kommunegrensa går ikke langt fra Hogganvik, så det er kanskje ikke umulig at Vigeland/Valle er et sted det kan være lurt å lete også?
Her er en nyttig liste over kommuner: http://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over ... munenummer
Det er dødsfallprotokoller for Mandal blant skiftene,- jeg vet ikke om du har vært gjennom dem? http://arkivverket.no/URN:sk_read/searc ... ode=&navn=
I 1900tellingen bor de i Sjøbodvik (Sjøbuvika står det på kart, men sånn skrives det altså ikke i Mandal ) De er ihvertfall i samme området i 1910tellingen, for det er samme gårdsnummer, men bruksnummeret er forskjellig. Sjøbodvik ligger på Hogganvik i Mandal (vest for byen).
1900: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =2888#ovre
Mvh
Linda
I 1900tellingen bor de i Sjøbodvik (Sjøbuvika står det på kart, men sånn skrives det altså ikke i Mandal ) De er ihvertfall i samme området i 1910tellingen, for det er samme gårdsnummer, men bruksnummeret er forskjellig. Sjøbodvik ligger på Hogganvik i Mandal (vest for byen).
1900: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =2888#ovre
Mvh
Linda
- Lisa Jakobsen
Takk til dere begge!
Visste ikke om de dødsprotokollene, skal sjekke der.
Hilsen
Lisa
Visste ikke om de dødsprotokollene, skal sjekke der.
Hilsen
Lisa
- Lisa Jakobsen
Ingenting i de stedene dere tipset om dessverre. Men etter 1932 er det stengt for innsyn, kan hende at hun døde etter 1932.
Men igjen, takk for hjelpen!
Hilsen
Lisa
Men igjen, takk for hjelpen!
Hilsen
Lisa
Det er en Ragnvald Andersen på DisNorge Gravminner..i samme grav Elfrida Andersen..i Kristiansand. Fødselsdato 6. mai 1902. I 1910tellingen står det 5 mai 1902 på ham, men i kirkeboken er han faktisk oppført med 6. mai, så det er en mulighet for at dette kan være sønnen til Gabriel Andersen. Nr 22 : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-152
Mvh
Linda
Mvh
Linda
- Lisa Jakobsen
Hei,
Takk!
Hvis den personen som er i gravminner er den samme personen som i dåpen du sendte lenke til, er det nok en av sønnene til Ragna.
Dette var veldig nyttig, fordi da kan jeg anta at barna brukte navnet "Andersen" og ikke et gårdsnavn (var litt usikker på det).
Hilsen
Lisa
Takk!
Hvis den personen som er i gravminner er den samme personen som i dåpen du sendte lenke til, er det nok en av sønnene til Ragna.
Dette var veldig nyttig, fordi da kan jeg anta at barna brukte navnet "Andersen" og ikke et gårdsnavn (var litt usikker på det).
Hilsen
Lisa
- Marit Lorvik Sørli
Fant et gravsted til en Ernst Rafael Andersen , Vestre Moland død 1919 ( Står riktignok født 1806, men det er nok feil.....
)
http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=3072172
Dødsfallet er notert her som nr 17 :
Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Vestre Moland i Vestre Moland, Ministerialbok nr. A 10 (1900-1926), Døde og begravede 1919, side 286.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-277
Fødselsdato er 25. 9 , som stemmer med innførsel i kirkeboken ved konfirmasjonen 2.oktober 1910, Halse ( nr 17 her )
Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Halse, Ministerialbok nr. A 19 (1902-1912), Konfirmerte 1910, side 74.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-76
Så da vil jeg tro at det er samme karen..........

http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=3072172
Dødsfallet er notert her som nr 17 :
Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Vestre Moland i Vestre Moland, Ministerialbok nr. A 10 (1900-1926), Døde og begravede 1919, side 286.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-277
Fødselsdato er 25. 9 , som stemmer med innførsel i kirkeboken ved konfirmasjonen 2.oktober 1910, Halse ( nr 17 her )
Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Halse, Ministerialbok nr. A 19 (1902-1912), Konfirmerte 1910, side 74.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-76
Så da vil jeg tro at det er samme karen..........

- Lisa Jakobsen
Tusen takk!!!
Lenken til graven funket ikke for meg, slik at jeg måtte søke etter Andersen i Vestre Moland.
Og jeg lurer på om faren Gabriel Andersen er begravet der også! Det står "fyrvokter" på graven, og Gabriel var fyrvokter, ifg. min mor.
Finner ikke konen Ragna, men dette er en "clue" jeg kan undersøke mer - igjen Takk!!
Hilsen
Lisa
Lenken til graven funket ikke for meg, slik at jeg måtte søke etter Andersen i Vestre Moland.
Og jeg lurer på om faren Gabriel Andersen er begravet der også! Det står "fyrvokter" på graven, og Gabriel var fyrvokter, ifg. min mor.
Finner ikke konen Ragna, men dette er en "clue" jeg kan undersøke mer - igjen Takk!!
Hilsen
Lisa
og Elfrida er muligens født i Fjære..det er en Elfrida Simonsen med samme fødselsdato der i 1910tellingen.
Mvh
Linda
Mvh
Linda
- Lisa Jakobsen
Og nå fant jeg dødsfallet til Gabriel Andersen, og jeg tror at han er riktig mann:
www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=988&idx_id=988&uid=ny&idx_side=-58
Men - her står det "g." for gift etter navnet hans. Dette må bety at Ragna var fortsatt i livet i 1930, ikke sant?
Hilsen
Lisa
www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=988&idx_id=988&uid=ny&idx_side=-58
Men - her står det "g." for gift etter navnet hans. Dette må bety at Ragna var fortsatt i livet i 1930, ikke sant?
Hilsen
Lisa
Det er rett mann, men er han gift med Ragna eller gift på ny?
Det var ikke dødsfallprotokoller for Vestre Moland, og han står ikke i protokoll for Høvåg..jeg sjekket for sikkerhets skyld.
Det var ikke dødsfallprotokoller for Vestre Moland, og han står ikke i protokoll for Høvåg..jeg sjekket for sikkerhets skyld.
- Lisa Jakobsen
Hei,
Takk!
Ja, jeg kom på det samme rett etter at jeg postet det, han kunne ha giftet seg på nytt
Takk for at du sjekket det. Jeg må undersøke dette litt mer i kveld, se om jeg finne ut om hun døde der, eller se om jeg kan finne ut om han giftet seg på nytt...
Hilsen
Lisa
Takk!
Ja, jeg kom på det samme rett etter at jeg postet det, han kunne ha giftet seg på nytt

Takk for at du sjekket det. Jeg må undersøke dette litt mer i kveld, se om jeg finne ut om hun døde der, eller se om jeg kan finne ut om han giftet seg på nytt...
Hilsen
Lisa
- Marit Lorvik Sørli
Fant en vielse 20. september 1924 ;
John Andresen og Ragnhild Andersen f. 16.9. 03 , fyrvogterdatter Saltholmen , nr 10 her :
Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Vestre Moland i Vestre Moland, Ministerialbok nr. A 10 (1900-1926), Ekteviede 1924, side 238.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-229
John Andresen og Ragnhild Andersen f. 16.9. 03 , fyrvogterdatter Saltholmen , nr 10 her :
Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Vestre Moland i Vestre Moland, Ministerialbok nr. A 10 (1900-1926), Ekteviede 1924, side 238.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-229
- Lisa Jakobsen
Takk, Marit!
Da vet jeg mer om en av døtrene
Hilsen
Lisa
Da vet jeg mer om en av døtrene

Hilsen
Lisa
- Marit Lorvik Sørli
Og sannelig var det en her også :
Vielse 30. desember 1918 :
Andreas Reidar Hansen og Gudrun Ovidia Andersen , Saltholmen
par nr 17 her :
Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Vestre Moland i Vestre Moland, Ministerialbok nr. A 10 (1900-1926), Ekteviede 1918, side 228.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-219
Vi skulle vel egentlig lete etter Ragna, men....................
Vielse 30. desember 1918 :
Andreas Reidar Hansen og Gudrun Ovidia Andersen , Saltholmen
par nr 17 her :
Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Vestre Moland i Vestre Moland, Ministerialbok nr. A 10 (1900-1926), Ekteviede 1918, side 228.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-219
Vi skulle vel egentlig lete etter Ragna, men....................

-
- Lisa Jakobsen
Takk!
Da vet jeg at han var fyrvokter der fra 1915 til 1930, da han døde.
Hilsen
Lisa
Da vet jeg at han var fyrvokter der fra 1915 til 1930, da han døde.
Hilsen
Lisa
- Lisa Jakobsen
Snakk om å bomme!
I juli i år hadde de et treff ved Saltholmen fyr, med etterkommere av tidligere fyrvoktere:
www.lp.no/kultur/i-familie-med-fyrvokterne-1.7447902
Vel, det var kanskje ikke noen etterkommere av Gabriel der, men prøver å få kontakt med en av de som var der for å spørre...
I juli i år hadde de et treff ved Saltholmen fyr, med etterkommere av tidligere fyrvoktere:
www.lp.no/kultur/i-familie-med-fyrvokterne-1.7447902
Vel, det var kanskje ikke noen etterkommere av Gabriel der, men prøver å få kontakt med en av de som var der for å spørre...
-
Der hadde du uflaks ja!
Men det var jo masse navn å nøste opp i der, så det er ganske sikkert noen som kan komme med nye opplysninger.
Saltholmen fyr er forøvrig et kjempeflott sted, som er vel verdt et besøk uansett
Men det var jo masse navn å nøste opp i der, så det er ganske sikkert noen som kan komme med nye opplysninger.
Saltholmen fyr er forøvrig et kjempeflott sted, som er vel verdt et besøk uansett

- Lisa Jakobsen
Helt enig, og siden jeg bor i Grimstad (og har båt) er det ikke vanskelig å få til et besøk
Takk til alle dere for hjelpen!
Hilsen
Lisa

Takk til alle dere for hjelpen!
Hilsen
Lisa
-
hei ved en tilfeldighet så jeg at du leter etter Ragnas etterkommere_ Ragna var min manns farmor og de fleste etterkommerne etter Ragna bor i Kristiansand. main mann er sønn av arne andersen f. i 1907
-
hei igjen her fra Kristiansand, Jeg kan fortelle deg at Ragna flyttet til Kristiansand da Gabriel døde.Hun kjøpte hus i Tordenskjoldsgt. og der levde hun til hun døde ca- 1959.Alle barna til Gabriel og Ragna ble gift og bosatte seg i Kristiansand, foruten Hildur som reiste til Amerika, og Georg som flyttet tilbake til tTrondheim en gang på 1950 tallet. Ragna hadde ei niese her i byen som flyttet til Kristiansand fra Trondheim rundt 1935.Hun hette Esther og ble gift Fjermeros. Hennes far hette Thoralf ? Thorleif. Esther døde i mai 2011. Lille Esther som vi kalte henne var en ordentlig god trønder. Gabriel li gger begravet på Vestre Moland kirkegård. I samme grav ligger sønnen Ernst. Han omkom i forb. med en ulykke på Falkonbridge i Kristiansand i 1919. Ragna ligger begravd på Kristiansand Kirkegård.Spennende med det bilde du hadde.
- Lisa Jakobsen
Tusen takk!
Da hadde min mor fått helt feil informasjon om at Ragna hadde døde ung. Og det var derfor jeg ikke kunne finne dødsfallet, jeg trodde at hun døde FØR Gabriel, ikke så sent som 1959.
Jeg kan gjerne sende kopier av de bildene vi har. Vi har også bilde av Ragnas mor. Bare send meg en melding gjennom DIS med e-post adressen eller postadressen.
Hilsen
Lisa
Da hadde min mor fått helt feil informasjon om at Ragna hadde døde ung. Og det var derfor jeg ikke kunne finne dødsfallet, jeg trodde at hun døde FØR Gabriel, ikke så sent som 1959.
Jeg kan gjerne sende kopier av de bildene vi har. Vi har også bilde av Ragnas mor. Bare send meg en melding gjennom DIS med e-post adressen eller postadressen.
Hilsen
Lisa
- Lisa Jakobsen
En ting til:
Ester var eldste datteren til Thorleif Johansen.
Hilsen
Lisa
Ester var eldste datteren til Thorleif Johansen.
Hilsen
Lisa
-
Hei igjen. har funnet en lapp hvor jeg har skrevet at din tippoldemor Bergithe er født i 1881, så kommer Arntine i 1883, så er det Astrid i 1890. Da må jo Ragna være den eldste på bildet for hun er født i 1875. Min mail adr, er
Sist redigert av Margaret Andersen den 28. oktober 2012 kl. 20.08, redigert 1 gang totalt.
- Lisa Jakobsen
Sendte en deg en mail nå
Hilsen
Lisa

Hilsen
Lisa