Ønsker tips om valg av slektsprogram
Moderator: MOD_Slektsprogrammer
Ønsker tips om valg av slektsprogram
I mange familer er det ofte de møte seg selv igjen, med at de gifter seg inn i sin egen familie, jeg lurer da på om hvilke sleksprogram som da behandler dette selv uten at jeg må sitte å legge inn slektskapet på hver enkelt når de allerede er lagt inn under enn annen. ( Ble dette forståelig el rotete skrevet?
) Ønsker tips om valg av program og da gjerne et som har norsk verson)

- Eva Helene Erntsen
- Sted: SKIEN
Re: Ønsker tips om valg av slektsprogram
Dette spørsmålet har vært stilt et utall ganger, så hvis du søker litt i Slektsforum vil du få opp svarene. Å gi et eksakt råd er ikke lett, men last ned noen gratisversjoner - legg inn noen navn og se hvordan det blir seende ut. Særlig ved utskrifter av rapporter. Fordi om jeg liker et program er det ikke sikkert du blir fortrolig med det. Ser du bor i Oslo, DIS Oslo/Akershus har brukergrupper på flere programmer kan være lurt å stikke innom et av de møtene for å se hvordan det fungerer. Oversikten finner du ved å gå inn på "Lagene" på forsiden til DIS:
Når det gjelder ditt konkrete spørsmål, tror de fleste programmer har spørsmålet "legge til ny person eller legge til eksisterende person". Ved å velge eksisterende person vil du få med alt som allerede er lagt inn om vedkommende.
Lykke til
Når det gjelder ditt konkrete spørsmål, tror de fleste programmer har spørsmålet "legge til ny person eller legge til eksisterende person". Ved å velge eksisterende person vil du få med alt som allerede er lagt inn om vedkommende.
Lykke til
mvh Eva Helene Erntsen
Moderator: Hedmark, Informasjon om Slektsforum, Agderfylkene, Nord-Trøndelag og Telemark.
Les dette før du poster din melding
Moderator: Hedmark, Informasjon om Slektsforum, Agderfylkene, Nord-Trøndelag og Telemark.
Les dette før du poster din melding
Alle normale programmer takler den problemstillinga du viser til.
Regner med at du har lest DIS-Norge sin side om valg av slektsprogramm
Eg sjølv bruker Legacy og er fornøgd med det. Eit godt program på Norsk, gratis i standard utgaven og billigt i Dø Lux utgaven. Legacy har eit godt norsk forum der du får svar på det meste.
Lykke til med valget ditt.
Mvh
Ingmar
Regner med at du har lest DIS-Norge sin side om valg av slektsprogramm
Eg sjølv bruker Legacy og er fornøgd med det. Eit godt program på Norsk, gratis i standard utgaven og billigt i Dø Lux utgaven. Legacy har eit godt norsk forum der du får svar på det meste.
Lykke til med valget ditt.
Mvh
Ingmar

mvh Ingmar Seth
Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/
Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/
- Otto Jørgensen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
De feleste programmer klarer det meste, men noen er ikke tilpasset alle situasjoner som forekommer i Skandinaviske/Norske relasjoner, f.eks giftemål mellom to av samme kjønn, jordfestelse, introduksjon, bekreftelse av hajemmedåp ved egen handling i kirken.
Jeg tror Brolther's Keeper http://www.bkwin.info/ dekker de fleste behovene både her og til andre formål. BK er et av de mest brukte program i Norge med egen brukerpostliste, faddere og god kontakt med både produsent og faddere i andre land.
Du kan legge til på en enkel måte alle typernavn som oppstår, eks n avn som gift, navneendring, kjælenavn og mange flere. Alle disse navn er søkbare og valgfrie om du vil ha de med i rapporter eller ei. Dekker fint opp alle navnevarianter, også der du oppdager at kildene har skrivefeil på navnene.
Programmet har også programhjelpemidler for sammenslåeing av databaser (styr av deg som bruker)
Forhold knyttet til f.eks. ste-, foster-, adoptivnavn (barn og foreldre dekkes naturligvis).
Vi beregner at vi har 6 kurs i Oslo hvert år. Dette i tillegg at vi har brukermøter, er med i slektskaf og SFD.
Informasjon om nyheter finnes på Weben, FB, Wikipedia samt vi BK-Nordic og brukermøter.
Jeg tror Brolther's Keeper http://www.bkwin.info/ dekker de fleste behovene både her og til andre formål. BK er et av de mest brukte program i Norge med egen brukerpostliste, faddere og god kontakt med både produsent og faddere i andre land.
Du kan legge til på en enkel måte alle typernavn som oppstår, eks n avn som gift, navneendring, kjælenavn og mange flere. Alle disse navn er søkbare og valgfrie om du vil ha de med i rapporter eller ei. Dekker fint opp alle navnevarianter, også der du oppdager at kildene har skrivefeil på navnene.
Programmet har også programhjelpemidler for sammenslåeing av databaser (styr av deg som bruker)
Forhold knyttet til f.eks. ste-, foster-, adoptivnavn (barn og foreldre dekkes naturligvis).
Vi beregner at vi har 6 kurs i Oslo hvert år. Dette i tillegg at vi har brukermøter, er med i slektskaf og SFD.
Informasjon om nyheter finnes på Weben, FB, Wikipedia samt vi BK-Nordic og brukermøter.
Sist redigert av Otto Jørgensen den 12. august 2012 kl. 23.53, redigert 2 ganger totalt.
Otto Jørgensen https://otjoerge.wordpress.com/
-
- Sted: KRISTIANSAND S
Jeg bruker også Legacy, men jeg irriterer meg ganske mye over enkelte ting der.
En ting som jeg har etterlyst er bl.a. litt mer intelligens, eller hjelp underveis.
Det burde være en meget smal sak for Legacy å sjekke om en person allerde er lagt inn fra før, og spørre om du vi koble disse sammen.
Si at du skal legge inn far til en person, så burde Legacy sjekke automatisk om navnet (og evnt andre data) sammenfaller med en person som ligger i basen allerede. Videre bør prgrammet samtidig sjekke etter eventuelle ektefeller, og gi valget om begge skal legges til som foreldre, eller i tilfeller med flere ektefeller - hvilket par som evnt skal kobles.
Legacy har verktøy for sammenkobling av dubletter, men eksterne program som f.eks. GenMatch gjør en mye bedre jobb med å finne dem.
Mye av min tid går dessverre med til å sjekke slikt manuelt - og det er ganske kjedelig med slikt arbeid som programmet burde gjort for meg..
Mulig min slekt er ekstra mye flettet, men rekorden så langt er noen søskenbarn som er beslektet lang 196 unike forskjellige slektslinjer! Så da blir det ganske mange personer som dukker opp i forskjellige sammenhenger - og ofte uten at man vet om det på forhånd. I Legacy kan du velge 'legg til eksisterende', og får da opp dialog hvor du kan velge. Men hvis du ikke finner noen der så kan du ikke skipper videre til å legge inn en ny person. Nei da må du helt ut og begynne på nytt! Slike 'småting' Kan ofte irritere mye...
En ting som jeg har etterlyst er bl.a. litt mer intelligens, eller hjelp underveis.
Det burde være en meget smal sak for Legacy å sjekke om en person allerde er lagt inn fra før, og spørre om du vi koble disse sammen.
Si at du skal legge inn far til en person, så burde Legacy sjekke automatisk om navnet (og evnt andre data) sammenfaller med en person som ligger i basen allerede. Videre bør prgrammet samtidig sjekke etter eventuelle ektefeller, og gi valget om begge skal legges til som foreldre, eller i tilfeller med flere ektefeller - hvilket par som evnt skal kobles.
Legacy har verktøy for sammenkobling av dubletter, men eksterne program som f.eks. GenMatch gjør en mye bedre jobb med å finne dem.
Mye av min tid går dessverre med til å sjekke slikt manuelt - og det er ganske kjedelig med slikt arbeid som programmet burde gjort for meg..
Mulig min slekt er ekstra mye flettet, men rekorden så langt er noen søskenbarn som er beslektet lang 196 unike forskjellige slektslinjer! Så da blir det ganske mange personer som dukker opp i forskjellige sammenhenger - og ofte uten at man vet om det på forhånd. I Legacy kan du velge 'legg til eksisterende', og får da opp dialog hvor du kan velge. Men hvis du ikke finner noen der så kan du ikke skipper videre til å legge inn en ny person. Nei da må du helt ut og begynne på nytt! Slike 'småting' Kan ofte irritere mye...
Det er sånne ting som nevnt over jeg vil unnvære, jeg har også slekt med mange sammenfletninger så derfor spørsmål om råd om hvilket slektsprogram som håndterer dette selv og fanger slikt selv?
-
- Sted: HAUGESUND
Jeg tviler på om det er noe program som automatisk hindrer at alt slikt oppstår. Du får vel beskjed i de fleste programmer at dette navnet finnes fra før av i databasen uten at det nødvendvis trenger være de samme personene, men du får i allefall sjekket opp dette.
Jeg har også mange slike anesammenfall og noen få har jeg oppdaget i ettertid uten at det er det er et stort problem å ordne opp i.
Mvh. Johan Arthur Hansen
Jeg har også mange slike anesammenfall og noen få har jeg oppdaget i ettertid uten at det er det er et stort problem å ordne opp i.
Mvh. Johan Arthur Hansen
Sist redigert av Johan Arthur Hansen den 13. august 2012 kl. 15.13, redigert 1 gang totalt.
Slektsprogrammet TMG (The Master Genealogist) har bl.a. følgende automatiske søk etter dobbeltgjengere ved registrering av nye personer:
- etternavn identisk eller lik stavemåte
- fornavn identisk eller lik stavemåte eller samme førstebokstav
- fødselsdato; årene innenfor NN år eller har et år felles eller eksakte datoer er identiske
Torleif Haugødegård
- fødselsdato; årene innenfor NN år eller har et år felles eller eksakte datoer er identiske
Torleif Haugødegård
Bjørn skrev:Det burde være en meget smal sak for Legacy å sjekke om en person allerde er lagt inn fra før, og spørre om du vi koble disse sammen.
Det er berre ei smal sak dersom kvar person berre har eitt namn. Er ikkje det ganske sjelden i ein slektsdatabase? Sjølvsagt er det mogleg å gjera meir intelligente søk og samalikningar, men lett er det ikkje, og eg synest ikkje det er rart at få program prøver seg.
Bjørn skrev:Legacy har verktøy for sammenkobling av dubletter, men eksterne program som f.eks. GenMatch gjør en mye bedre jobb med å finne dem.
Kan du gje ein peikar til det programmet? Google gav meg mange treff men dei fleste såg ut til å dreia seg om genetiske algoritmar og ikkje genetiske data. Det kan kanskje vera dette du viser til: http://cherokeeregistry.com/index.php?o ... Itemid=492?
For meg høyrest det ut som ein god idé å bruke eksterne program (som GenMatch) til avansert analyse og automatisk manipulasjon, men det krev sjølvsagt 100% kompatibel datautveksling og utelukker mange populære program.
mvh Ingmar Seth
Hans skrev:Bjørn skrev:Det burde være en meget smal sak for Legacy å sjekke om en person allerde er lagt inn fra før, og spørre om du vi koble disse sammen.
Det er berre ei smal sak dersom kvar person berre har eitt namn. Er ikkje det ganske sjelden i ein slektsdatabase? Sjølvsagt er det mogleg å gjera meir intelligente søk og samalikningar, men lett er det ikkje, og eg synest ikkje det er rart at få program prøver seg.
......
Ein person kan ofte ha fleire namn i slektsdatabasen, og det same namnet kan skrivast på fleire måtar.
Det er derfor TMG ikke bare automatisk sammenligner to identiske navn, men også feks bare etternavnet og forbokstaven i fornavnet.
I tillegg kan fødselsåret eller fødselsdatoen sammenlignes for å være mer sikker på at en person virkelig finnes fra før i databasen.
Hvis en person i ettertid likevel viser seg å være registrert fra før med sine slektsforbindelser er det enkelt å slå duplikatpersoner sammen m/alle sine data.
T. Haugødegård
Torleif skrev:Ein person kan ofte ha fleire namn i slektsdatabasen, og det same namnet kan skrivast på fleire måtar.
Det er derfor TMG ikke bare automatisk sammenligner to identiske navn, men også feks bare etternavnet og forbokstaven i fornavnet.
Eg klarer ikkje å sjå at det løyser problemet. Med mindre brukaren er flink til å normalisera alle stavemåtar, so treng ein òg omtrentleg namnesamanlikning, og det har du ikkje nemnd. Det går an å normalisera namna, men det krev både kunnskap og tålmod i stort monn.
Den andre utfordringa er skiftande etternamn, somme tider patronymikon og somme tider gards- eller bruksnamn; somme tider begge to. Det seier seg sjølv at gards- og bruksnamn skiftar, og somme tider gjer patronymikon det òg.
Men tilbake til TMG. Er det du som vel kva som skal samanliknast kvar gong? Eller er alt heilautomatisk?
Sjølvsagt løyser TMG-mekanismen nokre problem; men i mi verd er dei for få til at det er verd å gå ut av vegen for å få løysinga.
-
- Sted: KRISTIANSAND S
Ingen program er perfekte, så man må velge det som har flest plusser for sitt eget behov. Det høres ut som om TMG har noen nyttige fuksjoner der. Men jeg tror ikke jeg heller vil bytte over bare pga det.
GenMatch skriver forøvrig ikke noe som helst til databasen, den bare finner mulige dubletter - på en bedre og mer oversiktlig måte enn Legacy selv. Selve flettingen må man gjøre i Legacy, eller evnt i andre slektsprogram.
GenMatch skriver forøvrig ikke noe som helst til databasen, den bare finner mulige dubletter - på en bedre og mer oversiktlig måte enn Legacy selv. Selve flettingen må man gjøre i Legacy, eller evnt i andre slektsprogram.
Hans skrev:Torleif skrev:Ein person kan ofte ha fleire namn i slektsdatabasen, og det same namnet kan skrivast på fleire måtar.
Eg klarer ikkje å sjå at det løyser problemet. Med mindre brukaren er flink til å normalisera alle stavemåtar, so treng ein òg omtrentleg namnesamanlikning, og det har du ikkje nemnd. Det går an å normalisera namna, men det krev både kunnskap og tålmod i stort monn.
Den andre utfordringa er skiftande etternamn, somme tider patronymikon og somme tider gards- eller bruksnamn; somme tider begge to. Det seier seg sjølv at gards- og bruksnamn skiftar, og somme tider gjer patronymikon det òg.
Men tilbake til TMG. Er det du som vel kva som skal samanliknast kvar gong? Eller er alt heilautomatisk?
Sjølvsagt løyser TMG-mekanismen nokre problem; men i mi verd er dei for få til at det er verd å gå ut av vegen for å få løysinga.
- omtrentleg namnesamanlikning:
Jeg nevnte de vanligste kriteriene TMG bruker for automatisk søk etter allerede registrerte personer ved første gangs inntasting av personens navn:
Det riktige skal være "lik uttale", IKKE "lik stavemåte". Dette betyr at feks Haugen og Haugan, Hansen og Hansson, Nilsen og Nilssen blir markert som potensielle dobbeltgjengere ved første inntasting.
- er alt heilautomatisk?:
Det er TMGbrukeren som bestemmer om slik inntastingskontroll skal gjøres og hvilke av kriteriene som skal testes.
Når mulig dobbeltgjengere er funnet kan brukeren vise disse i TMGs søkeliste der også fødsel, død, mor og far vises. Da er grunnlaget godt for å avgjøre om den nye personen allerede finnes fra før i databasen.
Øvrige kriterier som TMG kan sjekke ved inntasting av en ny person er disse:
- kontroller bare primære navn på eksisterende personer
- kontroller bare personer med samme kjønn
- diskvalifiser foreldre, barn og søsken
Torleif H
Bjørn skrev:Ingen program er perfekte, så man må velge det som har flest plusser for sitt eget behov. Det høres ut som om TMG har noen nyttige fuksjoner der. Men jeg tror ikke jeg heller vil bytte over bare pga det.
De funksjonene i TMG jeg har nevnt hittil er de som kan aktiveres for søk etter allerede eksisterende personer ved inntasting av en ny person.
TMG har sjølsagt også en egen modul for søk etter dobbeltgjengere/dubletter som har atskillig flere kriterier:
- etternavn, fornavn og fødsel utvidet med flere delkriterier enn nevnt over
- også dødsdatoer kan vurderes (feks like år eller år innafor NN års grense)
- foreldre (mødre ELLER fedre har like navn, mødre OG fedre har like navn, o.a)
Mulige dobbeltgjengere vises i eget vindu med samtlige data om hver enkelt slik at brukerens vurdering av sammenslåing blir enkel og sikker. Når sammenslåing skal gjøres, blir samtlige data fra den ene personen overført til den andre. Like data kan slettes.
Det er fortsatt TMGbrukeren som bestemmer om og hvilke kriterier som skal brukes ved søket.
Et valgt sett av kriterier kan lagres med brukerbestemt navn for seinere gjenbruk.
Torleif H